Aihe: E-musiikin miksaaminen 1 | |
---|---|
![]() 06.12.2018 08:21:48 | |
Missä vaiheessa miksaat? Vai vähän koko prosessin ajan? Mitä hyvänkuuloisia kikkoja tiedät? Tietysti ne aina toimii tietyissä biiseissä hyvin ja toisissa ei. Onko jotain sääntöjä kuinka sijoitat instrumentteja stereokuvaan? Laitatko kaikki bassot lähelle keskikohtaa? Itse olen huomannut itsellä ja muillakin, että tulee helposti vähän ylimiksattua. Mikään ei oikein pysy paikallaan ja luo selkärankaa. Nykyään monottotelen aika paljonkin keskelle. Olisi mielenkiintoista lukea toisten miksauskokemuksista ja opeista! Mistä vaan aiheesta e-musiikin miksaamisessa. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. | |
![]() 13.01.2019 09:02:51 | |
t-termiitti: Missä vaiheessa miksaat? Vai vähän koko prosessin ajan? Aikaisemmin tuli miksailtua koko prosessin ajan, mutta siinä tahtoi käydä niin, ettei mistään tullut koskaan valmista kun aina tuli mieleen muutama pikku juttu, jotka täytyi laittaa sinne ja tuonne. Sitten unohtui tietenkin se miksaaminen ja homma meni säveltämiseksi. Samaa noidenkehää jatkui sitten maailman tappiin. Nykyään tulee tehtyä ensin tuotos valmiiksi ja äänet suurin piirtein kohdilleen. Tämän jälkeen sitten raidat audioksi ja miksaaminen ihan toisella ohjelmalla - ei mene nysväämiseksi. Tuotantolaitteina sekalainen kokoelma syntkoita ja Softina FL Studio ja Harrison Mixbus 32C. Jos oikein haluan retroilla, niin sitten audiot Yamahan AW4416ja AW2816 tallentimille ja MIDIt RS7000 sekulle. Niillä vehkeillä loppuu se turhanpäiväinen nysvääminen... :) t-termiitti:Onko jotain sääntöjä kuinka sijoitat instrumentteja stereokuvaan? Laitatko kaikki bassot lähelle keskikohtaa? Bassorummun (rummut) pidän keskellä muuten saa basso seikkailla hieman laajemmallakin mikäli sopii ja kuulostaa hyvältä. En varsinaisesti heitä laitoihin mutta joissakin tapauksissa voi bassolle levittää hieman stereokuvaa. Joskus toimii, useinmiten kannattaa jättää tekemättä. t-termiitti: Itse olen huomannut itsellä ja muillakin, että tulee helposti vähän ylimiksattua. Mikään ei oikein pysy paikallaan ja luo selkärankaa. Nykyään monottotelen aika paljonkin keskelle. Viimeaikoina olen päätynyt lähes aina seuraavaan kuvioon: kikki, basot, snare ja loput rummut (tässä järjestyksessä) tasapainoon. Niiden ympärille kasailen sitten loput sälät ja jätän koko homman hautumaan muutamaksi päiväksi, että saan hieman etäisyyttä asiaan. Jos miksaan yhtä ja samaa tuotosta tuntitolkulla yhteen putkeen, niin korvat ja pää puutuvat ja arvostelukyky pettää pahemman kerran. Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly. | |
![]() 19.01.2019 09:00:26 (muokattu 19.01.2019 09:02:23) | |
t-termiitti: Missä vaiheessa miksaat? Vai vähän koko prosessin ajan? Karkea miksaus sitä mukaa kun tekee lähinnä niin, että volumet on kohdillaan. Joissain tapauksissa saatan lisätä alustavan EQ:n tai muuta, muttei mitään sen kummempaa nysväystä. Mitä hyvänkuuloisia kikkoja tiedät? Tietysti ne aina toimii tietyissä biiseissä hyvin ja toisissa ei. Bassotuplaus on aika klassinen kikka, eli nappaa kaksi bassosoundia, joista toisesta otat ne itse bassot ja pistät sen aika kuivana miksiin ja sitten toisesta leikkaat matalimmat bassot pois ja efektoit leveämmäksi sterokuvaan (e.g. pientä huonekaikua, stereo delayta, stereo phaseria, mikä ikinä sopiikaan boogieen). Onko jotain sääntöjä kuinka sijoitat instrumentteja stereokuvaan? Laitatko kaikki bassot lähelle keskikohtaa? Itse olen huomannut itsellä ja muillakin, että tulee helposti vähän ylimiksattua. Mikään ei oikein pysy paikallaan ja luo selkärankaa. Nykyään monottotelen aika paljonkin keskelle. Todella matalat taajuudet kannattaa tykitellä aina keskelle, kun ihmiskorva ei niiden sijaintia stereokuvassa muutenkaan pysty hahmottamaan (paitsi kuulokkeilla kuunnellessa, jolloin se kuulostaa lähinnä vain vittumaiselta, jos vain toiseen kuulokkeeseen tuuttaa jotain huminaa). Mono-Side-juttuja kannattaa tutkia tämän osalta. Selkeyttää montaa miksauksa oikeinkäytettynä. Mitä sitten yleisesti tulee stereokuvan käyttöön, niin sitä stereokuvaa kannattaa hyödyntää ahkerasti. Äärilaitoja kannattaa käyttää vain efektitarkoituksessa tai tuplauksissa, mutta muuten kannattaa harkita instrumenttien levittämistä. Tulee ihan eri tilantuntu ja miksauksin helpottuu, kun ei ole kaikki keskellä tappelemassa samasta kaistasta. Siinä kyllä olet oikeassa, että se biisin ranka kannattaa pitää keskellä tai lähes keskellä (Edit: Ja se vielä huomiona, että vaikka soundi itsessään on keskellä, niin kannattaa miettiä voiko sitä levittää esimerkiksi efekteillä hitusen, jotta hommaan saa vähän eloa). Generally speaking, when I have had a cup of tea I don't want another one, and therefore prefer a maitre d' to maintain a respectful distance from my table and only replenish my libations when politely summoned. | |
![]() 28.01.2019 08:13:47 (muokattu 04.02.2019 06:35:24) | |
Kiitos vastauksista - varmaan iloa muillekin. Mitä laitatte masteriin miksausvaiheessa ja missä järjestyksessä? Itse laitan usein equn (TDR nova - ilmainen) ja kompressori-limitterin (laitan tähän nimen kotona, kun en muista just nyt nimeä - oon käyttänyt vähän aikaa vasta sitä - ilmainen). E: Eli limiter n6 oli se plugari. Nopeasti saa esim. nostettua volumitasoa ilman, että muuten kuuluu - helppo säätää. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. | |
![]() 03.02.2019 18:56:12 | |
t-termiitti: Kiitos vastauksista - varmaan iloa muillekin. Mitä laitatte masteriin miksausvaiheessa ja missä järjestyksessä? Itse laitan usein equn (TDR nova - ilmainen) ja kompressori-limitterin (laitan tähän nimen kotona, kun en muista just nyt nimeä - oon käyttänyt vähän aikaa vasta sitä - ilmainen). TDR Kotelnikov (ilmainen) ottaa ensin max. -2 dB GR pois, sen jälkeen laitan Ozone 8 Elementsin josta ihan vähän EQ:ta ja Limitteri jonka jälkeen Kazrogin Dither-plugin loppuun. Ainostaan ensimmäinen noista on yleensä miksauksen alkuvaiheessa päällä, kaksi viimeiseksi mainittua laitan vasta hienosäätövaiheessa mukaan. Käytän myös miksatessa Ozonen master assistant-toimintoa joka automaattisesti vetää EQ-käyrän ja limitterin miksausta varten parhaaksi näkemiinsä säätöihin. Yleensä juuri siitä EQ-käyrästä näkee sen, että mitä se on yrittänyt kompensoida (esim. jos EQ:sta on leikattu alapäätä pois, niin se yleensä tarkoittaa että joko basso tai basari on liian lujalla tai niissä on liikaa alataajuuksia, jos näkyy piikki 200hz paikkeilla niin virvelissä on liikaa alapäätä). Tämän jälkeen korjaan kyseiset asiat miksauksesta ja käytän samaa toimintoa uudelleen, monesti softan EQ:n säädöt jäävät silloin huomattavasti vähäisemmiksi. Loppuviimein silti luotan korviini enemmän kuin kyseiseen pluginiin, mutta yllämainituilla toimilla olen silti saanut parannettua miksauksiani välillä ihan tuntuvasti tasapainoisemmiksi. Altered Mind Project "Either you're deliberately out of tune and sabotaging my band, or you don't know you're out of tune, and that's even worse." | |
![]() 22.02.2019 16:14:52 | |
Mites paljon jengi käyttää reverbiä, millaista ja millä raidoilla? Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. | |
![]() 01.03.2019 22:06:07 | |
satunnaisssa järjestyksessä aatoksia: -alapäät vähintään 100hz vittuun raidoista, joissa ei sitä tarvi. -volumebalanssi tärkein juttu, panorointi aika hienovaraista yleensä -pieni kaiku bassossa tai bassorummussa voi olla hiton hyvä juttu -tykkään jollain plugarilla monottaa alapään (siis niiku ei-stereoksi) -sidechain kompressio on hyvä juttu hienovaraisesti tai sitte ihan överinä efektinä -saturaatio ja yläpäiden tarkoituksellinen leikkaaminen on äärimmäisen hyvä juttu ja kannustan ehdottomasti siihen. tekee ihan kaikesta aina paremman kuuloista. kunhan teet semmosella eq-käyrällä joka korostaa sitä leikkauskohtaa. löydät sen sweet spotin ja avot. - fx sendeihin överipitkä reverb, joku hyvä delay ja huonekaiku. näillä yleensä pärjäillään. -automaatiota. kantsii esim tuon pitkän kaiun sendiä automatisoida. kliimaksikohtiin nostaa niin pirusti kaikua ja sitte takas alas. kantsii olla luova ja kokeilla kaikenlaisten efektien automaatiota. -rumpuluupit. tee jotku perusrummut ja lätkäse päälle joku jungle warfare-luuppi tai joku. sätii niin pirusti. pistä luuppi kyykkäämään sidechainilla basarin alle. aijai jalokala ui raukeana haaviini, ajatuksissani tuoresuolattu lohi, loimulohi, savulohi, lohi, hiillostetut lohenevät ja tietenkin lohikeitto | |
![]() 21.03.2019 14:56:38 | |
Senhän saa miksata ihan miten itse haluaa, jos haluaa super hifiä niin kannattaa palkata ihan ammatti-ihminen siihen joka hoitaa lopullisen soundin. Omissa projekteissa ehdottomasti mukavin soundi on löytynyt silloin kun kylmästi leikkaan kaiken alle 30Hz pois ja laitan saturaatiota sekaan. | |
![]() 29.05.2019 19:27:49 (muokattu 29.05.2019 19:31:13) | |
Elektronisen musiikin miksaaminen samoin kuin tuottaminen on just siitä kivaa, ettei oikeen mitään sääntöjä samalla tapaa tarvitse ottaa huomioon, kuin perinteisempien musatyylien kanssa. Paljon enemmän mahdollisuuksia ja vapauksia asioiden suhteen ja kaikenlaista prosessointia voi harjoittaa rohkeammin ja voimallisemmin, kun referenssinä ei ole mitään "oikeaa" :) Tietty sellainen yleis-taajuusbalanssi on kiva olla perinteisen tyylinen, mutta yleisesti ottaen on paljon vapaammat kädet kuin perinteisin soittimin toteutetussa musassa. Fuzz is Clean! | |
![]() 29.05.2019 19:36:07 | |
t-termiitti: Mites paljon jengi käyttää reverbiä, millaista ja millä raidoilla? Itellä reverbejä ja delayta on e-musassa aika reippaasti. Isoja ja pitkään soivia asioita paljon enemmän kuin perinteisessä musassa. Esim Eventiden Black Hole on justkin e-musassa oivallinen mutta perinteisemmissä jutuissa ei ehkä ykkösvalinta. Samoin granulaari-hommat. Fuzz is Clean! | |
![]() 01.12.2021 12:10:09 | |
Mites sitten masterointi, koskee siis lähinnä teitä/meitä jotka julkaisee musaansa, mutta lähinnä itse & omakustanteisesti. Hoidatteko masteroinninkin itse vai ostatteko ulkopuoliselta? Saa myös laittaa suosituksia hyvistä tekijöistä (jotka tuntee vähän konemusaa) ja hinnoistakin olisi mukava kuulla konkretiaa, ensinnäkin palonko suurinpiirtein kustantaa ja onko hintansa väärti verrattuna siis siihen toiseen vaihto ehtoon, että lukee vinkit M.Netistä ja laittaa masterointiplugarit itse jonoon. Knobs to the southeast. | |
![]() 02.12.2021 05:09:15 (muokattu 02.12.2021 05:10:06) | |
Masteroinnin suhteen olen hyvin maltillinen ja sen itse teenkin. Tärkein asia on hyvä miksaus - siitä lähtee kaikki! Tätä ei varmaan voi korostaa. Hion etenkin volumetasapainoa ja dynamiikkaan erillisillä raidoilla yhteen, niin masterissa minulla on vain EQ leikkaamassa ala- ja ylä-päiden sotkut ja vähän säätämässä sävyä, jos on tarvis ja sitten limiteri leikkaamassa piikit. Harvoin kompura noiden välissä. Masteroinnissa ei oo miulla tarkotust nostaa mahdollisimman loudiksi vaan priorisoin dynamiikan. Jotkut haluaa loudia, niin tekevät sitten kompuroilla, mutta nykysuuntaus taitaa olla pois. Nämä ei ole suunniteltu ihan samalle volumelle soitetettavaksi mutta erot ei niin paljon johdu masteroinnista vaan biisien luonnostaan erilaisista dynamiikoista ja erilaatuisista miksauksista https://soundcloud.com/funking-duck Tässä nyt jotain havainnistamista ja ajatusta. Pointti varmaan se, että miksaus on kaiken a ja o - sitten on helppo tehdä masteroinnista joko prosessoimattomampaa tai paksumpaa. JA tasata eri biisien väliset erot, jos ne on tarkoitus julkaista yhtenä teoksena. https://soundcloud.com/funking-duck | |
![]() 04.12.2021 16:47:43 | |
Minä teen Cubasella biisin ideallisen rungon ja kaveri miksaa ja tekee biisitä paremmaan Abletonilla ja masteroi Ozonella (sen automaattiassistentilla, joka kyselee kysymyksiä miten biisi pitäisi masteroida ja tekee sitten työtä käskettyä). En tiedä miten kaveri tekee työnsä ja se tekee n. 2-4 tunnissa minun ideoista ja tekemästäni rungosta siis se exportatusita stemmoista satakertaa paremman biisin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)