Aihe: EDM-biisin raitoja miksaajalle 1 | |
---|---|
![]() 19.06.2016 20:45:37 (muokattu 19.06.2016 21:14:39) | |
Millähän politiikalla EDM-biisiä kannattaa lähetellä miksaajalle? Tarkoitan siis, että raidoissa ei kai kannata olla mitään plugineja jylläämässä omasta takaa, vaan jättää ne miksaajalle? Tietenkin, jos raidassa on todella oleellinen efekti raksuttamassa, joka ikään kuin kuuluu biisiin, niin sellainen on hyvä varmaan jättää raidalle. Vai onko tällaisessakin tapauksessa parempi jättää efekti laittamatta ja vain kertoa miksaajalle, että haluaa sellaisen jutun sille raidalle ja hän voi tehdä sen ammattimaisemmin? Tai jättää laittamatta mahdollisimman paljon muokkauksia ja miksaa oman näkemyksensä biisistä ja lähettää sen raitojen mukana referenssiksi tyyliin: "Haluan biisin kuulostavan suurinpiirtein tällaiselta, mutta vain selkeämmältä ja potkivammalta ja ammattimaisemmalta." Kysymykseni kattaa myös automaatiot. Onko porukalla tapana bounssata ne raitoihin jo ennen miksaajalle lähettämistä? Entä jos biisissä on kauttaltaan softimpaa ducking- meinikiä, ja yksi kohta missä basari kyykyttää käytännössä nolliin kaiken muun audion. Voiko nekin jättää ammattimiksaajan hoidettavaksi? Pistää oman version niistäkin referenssiin ja kertoo ohjeistuksessa, että ne pitää sisältyä biisiin, mutta tee ne paremmin. Samoin softasynissakin rullaa monesti esim. delayt ja reverbit. Niitä olen pyrkinyt jättämään pois bounssatessa audioksi, kun ne saa sitten helposti jälkeenpäinkin audioraitoihin. Mä taidan tässä koko ajan vastailla itselleni. :D Mutta haluaisin tietää millain teikäläiset on asiat hoitaneet ja miten elektronisen biisien miksaajat näihin suhtautuu. Vastaan taas itselleni, että tapauskohtaisesti näissä kai mennään ja sovitaan asiat miten osapuolet parhaiten ne näkevät. Olisi vaan kiva tietää vähän suuntaa kuitenkin, kun tässä on aika homma näitä midien bounssailemisissa, että mitä näihin sisällytän. edit: Lisätään vielä, että kun bypassaan kaikki efektit biisistäni, siinä mielessä, että miltäköhän raa'at raidat kuulostaa miksaajan aloittaessa niin biisi kuulostaa aivan vitun kauhealta suttumössöltä. Eli lähtösaundini ei todellakaan ole kohdallaan ninkuin monesti puhutaan samplevalintojen ja lähtösaundien tärkeydestä. Mutta oma miksaukseni kuulosta varsin hyvältä kuitenkin. | |
![]() 03.08.2016 23:23:26 | |
Laitetaan pumppia vastauksen arvoiseen kysymykseen. Itseäkin kiinnostaa mikä on yleinen käytäntö näissä tapauksissa. Vai onkohan yleinen käytäntö miksata itse ja hankkia vain masterointi palveluna? | |
![]() 05.08.2016 09:47:16 | |
iQD: Laitetaan pumppia vastauksen arvoiseen kysymykseen. Itseäkin kiinnostaa mikä on yleinen käytäntö näissä tapauksissa. Vai onkohan yleinen käytäntö miksata itse ja hankkia vain masterointi palveluna? Yleensä miksataan itse ja levy-yhtiö hoitaa/hommaa masteroinnin. EDM/IDM musassa painottuu kuitenkin enemmän se musiikin tekstuuri (enkä nyt tarkoita harmoniaa tässä), kuin se sävellyspuoli. Miksaus on yksi iso sitä tekstuurin rakentelua. | |
![]() 05.08.2016 09:52:18 | |
Vastaan oman (kerta)kokemuksen pohjalta. Kysyin ihan suoraan miksaajaltani samaa asiaa ennen kuin lähetin raidat hänelle. Miksaaja sanoi että jos efekti on kappaleen kannalta merkityksellinen, niin laittaa raidasta sekä dry että wet -versiot. Ja niihän minä tein. Ja hyvä tuli. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)