Aihe: Bändin laskutus
1
Charles
21.12.2024 17:48:04
Kuinka moni laskuttaa bändin keikkapalkkion niin, että kaikilla soittajilla on y-tunnus ja yksi laskuttaa tilaajalta keikan omalla tunnuksellaan ja muut soittajat kirjoittavat laskun osuudestaan tälle. Olemme bändissä aikaisemmin (ennen koronaa)käyttäneet laskutuspalvelua ja se on toiminut hyvin. Mutta nyt on ilmennyt, että esimerkiksi kaupungin tilaamissa tilaisuuksissa tämä ei enää käy. Syytä en tiedä. Palkkio maksetaan vain ja ainoastaan henkilölle, jolla on y-tunnus. Minulla on ollut jo useamman kymmenen vuotta y-tunnus ja toiminimi ja siihen liitetyllä apu-toiminimellä laskuttanut osallistumiseni erilaisiin projekteihin näin, mutta en siis vakinaisen bändimme soittajana. Nyt, kun bändimme on viritelty uudelleen koronan jälkeen olen törmännyt tähän asiaan.
House Band
22.12.2024 09:10:45
Charles: Kuinka moni laskuttaa bändin keikkapalkkion niin, että kaikilla soittajilla on y-tunnus ja yksi laskuttaa tilaajalta keikan omalla tunnuksellaan ja muut soittajat kirjoittavat laskun osuudestaan tälle. Olemme bändissä aikaisemmin (ennen koronaa)käyttäneet laskutuspalvelua ja se on toiminut hyvin. Mutta nyt on ilmennyt, että esimerkiksi kaupungin tilaamissa tilaisuuksissa tämä ei enää käy. Syytä en tiedä. Palkkio maksetaan vain ja ainoastaan henkilölle, jolla on y-tunnus. Minulla on ollut jo useamman kymmenen vuotta y-tunnus ja toiminimi ja siihen liitetyllä apu-toiminimellä laskuttanut osallistumiseni erilaisiin projekteihin näin, mutta en siis vakinaisen bändimme soittajana. Nyt, kun bändimme on viritelty uudelleen koronan jälkeen olen törmännyt tähän asiaan.

Näitä kannattaa kysyä kirjanpitäjältä ja verottajalta.
Menee kerralla oikein,eikä tule jälkipuheita.
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
Sir Roger
22.12.2024 19:39:33
Charles: Kuinka moni laskuttaa bändin keikkapalkkion niin, että kaikilla soittajilla on y-tunnus ja yksi laskuttaa tilaajalta keikan omalla tunnuksellaan ja muut soittajat kirjoittavat laskun osuudestaan tälle. Olemme bändissä aikaisemmin (ennen koronaa)käyttäneet laskutuspalvelua ja se on toiminut hyvin. Mutta nyt on ilmennyt, että esimerkiksi kaupungin tilaamissa tilaisuuksissa tämä ei enää käy. Syytä en tiedä. Palkkio maksetaan vain ja ainoastaan henkilölle, jolla on y-tunnus. Minulla on ollut jo useamman kymmenen vuotta y-tunnus ja toiminimi ja siihen liitetyllä apu-toiminimellä laskuttanut osallistumiseni erilaisiin projekteihin näin, mutta en siis vakinaisen bändimme soittajana. Nyt, kun bändimme on viritelty uudelleen koronan jälkeen olen törmännyt tähän asiaan.

Miksei jos kaikilla on ja haluaa itselleen y -tunnuksen, mutta siinä taitaa tulla muitakin kuluja, siis työnantaja kuluja?
"Harmony is when you find two note that love another."
Epämuusikko
22.12.2024 20:48:13 (muokattu 22.12.2024 20:48:54)
Oulun kaupunki on kans sitä YEL:ää vailla. mutta kunhan sen joku saa pois, ei oo vissiin sen jälkeen niin väliä miten raha jatkaa matkaa.

vaikeaksi on kyllä tehnyt muutamankin asian tuo, puhumattakaan pienyrittäjien aiheesta marinaa.

Sen sijaan en ymmärrä miksei laskutuspalvelun kautta voisi hommaa hoitaa. Firmojahan ne on nekin. Ymmärrän tosin että nuo vittumaisuudet on kaupunkikohtaisia.

Huoh. Joskus toivon että oltais Italiassa.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Charles
22.12.2024 23:31:09
Ei ole kysymys YEL:stä, eikä mistään muustakaan asioiden oikein hoitamisesta. Vaan siitä, että jos kaikilla on Y-tunnus, niin jokainen on itse vastuussa saamastaan keikkapalkkiosta ja sen ilmoittamisesta verottajalle. Tietysti, jos ei ole eläkeläinen, niin siinä tapauksessa myös eläke-vakuutus on oltava. MUTTA, Jos bändin liideri kirjoittaa asiakkaalle laskun ja jakaa muille soittajille (joilla ei ole Y-tunnusta)niiden osuuden, on liideri silloin työnantajan asemassa näihin nähden. Silloin on hänen hoidettava ennakonpidätykset ja kaikki muut velvoitteet yhteiskunnalle. Palkkarekisterit, ym,ym. Y-tunnuksen saanut on yrittäjä ja oman itsensä työnantaja. Ja yrittäjät voi lähettää toisillensa laskuja. Y-tunnuksen saa verottajalta ilmaiseksi ja se on toiminimi omalla nimellä. Laskuun asiakkaalle voi laittaa minkä nimen haluaa. Tärkeä on Y-tunnus ja se henkilöityy aina sen omistajaan. Siitä ei viranomaiset välitä, millä nimellä laskutat. Jos haluaa perustaa toiminimen, se haetaan patentti-ja rekisterihallitukselta ja maksaa muistaakseni 70€. Se ei ole ollenkaan välttämätöntä, mutta jos haluaa, ettei kukaan toinen laskuta samalla toiminimellä, niin se rekisteröinti yleensä haetaan. Tällöin yleensä on toimipaikka, kalustoa, ym.
Patentti- ja rekisterihallitusta ei kiinnosta, minkä toimialan ilmoitat, vaikkapa "Kaikki laillinen liiketoiminta". Verottajaa kiinnostaa kyllä toimiala.
Olin muuten tänään tansseissa ja menin jututtamaan bändin kavereita ja otin asian puheeksi ja kertoivat, että olivat jo vuosikaudet toimineet näin ongelmitta.
Pauli Lappalainen
23.12.2024 07:54:48

Tuossa on yksi syy miksi laskutus ei onnistu sellaisenaan:

https://www.keva.fi/tyonantajalle/e … ostopalvelut-ja-muut-toimeksiannot/

Sitten oli vielä verottajan tulkinta siitä, että jos soittajayrittäjällä on ainoastaan yksi asiakas, esim. artisti, soittajan katsotaan olevan työsyhteessa.

Tuo,artikkeli saattaa selventää asiaa, ehkä:

https://www.muusikkojenliitto.fi/20 … rustaminen-vaikuttaa-muusikkouteen/
Kefiiri
23.12.2024 08:51:36 (muokattu 23.12.2024 08:55:41)
Äh, en jaksa lukea koko ketjua ajatuksen kanssa. Mutta siis eikö viime aikoina kaupunki ole halunnut laskut tämmöisistä hommista nimenomaan laskutuspalvelun kautta, jotta ei itse joutuisi työnantajan asemaan? Näin ainakin meillä. Onko jokin muuttunut?

Jaa ettäkö tämä olisi kaupunkikohtaista?
En ole musiikin asiantuntija.
House Band
23.12.2024 09:45:04
Tässä menee nyt kevytyrittäjyys ja varsinainen yrittäjyys vähän sekaisin.
Onko sillä mitään merkitystä juuri tässä tapauksessa,en tiedä.
Suosittelen edelleen olemaan varovainen ja ottamaan asioista oikeasti selvää oikeista paikoista oikeilta ihmisiltä.
Jos taas jo tietää kaikki koukerot näistä asioista,niin sehän on vaan kiva.
Epämuusikko
24.12.2024 00:38:27
Miten kevytyrittäjyys tähän liittyy? Eikö se ole käsitteenä vain pankkien mainoslauseissa, eikä mikään uunituore verottajan kikka, muuta kuin huijata ihmisiä perustamaan oma yritys?
Einherjar
24.12.2024 04:05:05
Mikäli tässä viimeisen reilun puolen vuoden aikana ei ole tullut muutosta, niin laki ei tunne "kevytyrittäjyyttä". On vain yhdenlaisia yrittäjiä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kefiiri
24.12.2024 08:50:18 (muokattu 24.12.2024 08:51:39)
Eikös kevytyrittäjyyden idea ole justiin se että ei oikeasti olla yrittäjiä? Vetäähän siinä joku välistä mutta kaikesta on maksettava eikös juu?
House Band
24.12.2024 09:10:41
Kefiiri: Eikös kevytyrittäjyyden idea ole justiin se että ei oikeasti olla yrittäjiä? Vetäähän siinä joku välistä mutta kaikesta on maksettava eikös juu?

Juurikin näin.
Siinä vaan käytetään laskutuspalvelua ja leikitään yrittäjää.
Päivystäväbasisti
30.12.2024 09:39:57
Einherjar on oikeilla jäljillä, hankalaksi tämäkin on tehty..

Jos toimit ns. kevytyrittäjänä vaikkapa päätyön ohella lisäansion toivossa ja joudut päätyöstä irtisanotuksi??
Nyt sitten laki ei tunne ollenkaan kevy-toimintaa ja sinut luokitellaan yrittäjäksi ja päiväraha asiat ja tarvittavat selvitykset tältä pohjalta, eli kannattaa varoa astumasta miinaan.

Jos muutama keikka vuodessa niin ei ole järkeä alkaa ( kevyt) yrittäjäksi, itsellä ei ole toki kokemusta tuosta mutta olen ymmärtänyt että pienellä proviikkasiivulla Ukko. Fi tyyliset laskutuspalvelut toimivat hyvin.

Eli hyvin tienaava muusikko elättää myös sitä Ukko- henkilöstöä !
Epämuusikko
30.12.2024 13:25:01 (muokattu 30.12.2024 13:26:13)
Ite oon nuorison kielellä aika hard pressed että ikinä harkitsisin toiminimeä. joo, kyllähän siinä menettää jonkin verran fyffeä kättelyssä mutta nuo varjopuolet ovat saaneet minut karttamaan jo ajatustakin. Ja kuten Einherjar asian muotoili, suomen laki ei tunne "kevytyrittäjyyttä".

...kun taas Jenkeissä saa yksityishenkilö laskuttaa. En haikaile juuri mitään siitä paskamaasta tänne, mutta jotain ne osaa.
Kefiiri
30.12.2024 15:15:32 (muokattu 30.12.2024 15:16:55)
Äh, ei mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)