Aihe: Omat biisit radiosoittoon
1 2
Sertzo-setä
05.12.2022 10:54:31 (muokattu 05.12.2022 10:55:18)
Lauluntekijänä tiedän, että etenkin pienien omakustannetuottajien teokset ovat hyvin vaikeaa saada etenkin YLE:n Radio Suomi-kanavalla eri alueradioineen soimaan. Tyrkyllä tavaraa sinne on kyllä pilvin pimein ja isot levy-yhtiöt artisteineen dominoivat Yleä.

Kaupallisille kanaville saaminen on helpompaa, olen huomannut. Osaltani olen onnistunut saamaan pari tuottamaani omaa teostani niillä soimaan. Etenkin olen yllättynyt iloisesti, että Espanjan Aurinkorannikolla FinnRadioFM-kanavalla Top20-listalla on eräs teokseni ollut ykkösenä nyt jo pari viikkoa, josta kiitän lauluni äänestäjiä. Tekijäinoikeuskorvauksista sieltä en osaa Teoston jäsentekijänä sanoa mitään, miten niitä sieltä kertyy. Epäilen, ettei merkittävästi juurikaan.
Anonymous-jazz
04.01.2023 04:52:32 (muokattu 04.01.2023 04:52:56)

Minua on taas vain siunattu lähinnä KELA-korvauksilla.

Mutta toisaalta senkin ajan on voinut käyttää itsensä musiikilliseen kehittämiseen, kaikki nämä vuodet.

https://www.youtube.com/watch?v=o6by8RUPciQ

Onhan se nyt paljon hyödyllisempää kuin pelkkä kattoon sylkeminen tai kynsien pureskelu :)
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Ukko
04.01.2023 09:18:11

Anonymous-jazz: Minua on taas vain siunattu lähinnä KELA-korvauksilla.

Mutta toisaalta senkin ajan on voinut käyttää itsensä musiikilliseen kehittämiseen, kaikki nämä vuodet.

https://www.youtube.com/watch?v=o6by8RUPciQ

Onhan se nyt paljon hyödyllisempää kuin pelkkä kattoon sylkeminen tai kynsien pureskelu :)

Olen aina luullut että kovatasoinen lahjakas muusikko saisi elantonsa soittamalla pl. viim. liki kolme vuotta pandemian johtuen?
COVS jäsen nro 6
Anonymous-jazz
05.01.2023 00:11:28 (muokattu 05.01.2023 04:50:28)

Ukko: Olen aina luullut että kovatasoinen lahjakas muusikko saisi elantonsa soittamalla pl. viim. liki kolme vuotta pandemian johtuen?

Kyllä siihen työttömien muusikoiden reserviin kuuluu myös muitakin muusikoita tässä maassa.

Mutta se kyseinen reservi veti uudet pohjat kyllä vuonna 2020.

Silloin sai ihan noi työllistetytkin muusikot nähdä, että minkälaista se peukaloiden pyörittely on kotona 24/7.

Muusikkous kun on sellainen juttu, jota täytyy pitää yllä, kuten huippu-urheilijan on huolehdittava taas kunnostaan.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Epämuusikko
05.01.2023 08:11:49 (muokattu 05.01.2023 08:13:20)
Onhan siinä muusikkona toimimisessa muutakin kuin se itse musiikin ja instrumenttien hallinta. Esimerkiksi sosiaaliset taidot ja kontaktit.

Mitä tulee ketjun aloitukseen, niin toki suomessa on tiettyjä monopoleja. Myöskin, nykyään kun vaikutteita saadaan mistä vaan tuotannollisesta ja kappaleenkirjoittamisen näkökulmasta, ei Järviradio-osasto mene enää läpi muualla kuin siellä.

(kaikella kunnioituksella toki Järviradiota kohtaan).

(ja siis itse tarkoitin "radiosoitolla" Ylen kanavien ohella formaattiradioita, Järviradio-osastolla sitä sekä noita muita muutamaa pienpuljua.)
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
artope
05.01.2023 08:33:14

Ja juuri eilen mun the teos soi radiossa. Järvisellaisessa.
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
Ukko
05.01.2023 12:37:27

Epämuusikko: Onhan siinä muusikkona toimimisessa muutakin kuin se itse musiikin ja instrumenttien hallinta. Esimerkiksi sosiaaliset taidot ja kontaktit.

Puhumattakaan siitä että hoitaa hommansa, eli hoitaa keikat luotettavasti ja sovitusti ja yleensä viitsii perehtyä sihen mitä ollaan soittamassa.
COVS jäsen nro 6
Epämuusikko
05.01.2023 13:00:04
artope: Ja juuri eilen mun the teos soi radiossa. Järvisellaisessa.

Onneksi olkoon. Paljonko maksoit?
Sertzo-setä
05.01.2023 14:27:33 (muokattu 05.01.2023 14:28:20)
Epämuusikko: Onneksi olkoon. Paljonko maksoit?

On soinut minun teokseni solisteineen. Ei maksanut mitään, mutta tuskin tekijäinoikeuskorvauksia saan senttiäkään. :/
Funkånaut
05.01.2023 14:33:36

Toivebiisi taitaa olla kymppi plus paikallisverkkomaksu.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
WanhaWetäjä
05.01.2023 15:16:20

Mun oma biisi soi joskus muinoin oikeen valtakunnanradiossa Nuorten sävellahjassa, rumpalilla oli joku kytkös jotain kautta Jake Nymaniin joka oli yksi ko ohjelman juontajista ja taisi olla tuottajakin.

Olihan se olevinaan polleeta kun pääsi koko maan kattavaan radioon ja yhteen sen suosikkiohjelmista. Tuli sellanen "saako lähettää terveisiä" fiilis.
Toki ei tuo silloinkaan mitään poikinut, harrastebandista oli kyse ja musa ei ollut iskelmää eikä rokkiakaan, jotain progen ja popin sekotusta, omakustanne.

Tavallaan siis kusetus joka ei perustunut oikeen mihinkään, en muista miten tuo lopulta meni ja "toivoiko" ko biisia joku tuttu. Koska olin biisin soittopäivänä keikkareissulla en olllut sormi liipasimella tallentamassa urani kohokohtaa, harmillista.

Hienoja muistoja nuo ajat, ei ollut humppa päässyt tekemään vääjäämätöntä tuhoaan nuoressa miehessä vaikka aika vaarallisia huttukeikkoja olikin jo takana ja aavistuksenomaisia kauhuskenaarioita alasta pyöri mielessä.

Soittelin erilaisissa kokoonpanoissa bluesista purplen kautta progeen legendaarisissa Sammonkadun kellarikämpissä. Samassa rakennuksessa oli perinteinen grilli josta sai huikopalaa, viinaa ei juotu poislukien yks kokoonpano jonka kanssa oli ns juoppojameja joskus harvoin.

Joskus tulee kuunneltua hupimielessä Järviradiota, sieltä voi tulla todellisia helmiä
joita ei usko edes enää olevan olemassa ennenkuin sellasen kuulee.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Sertzo-setä
05.01.2023 17:50:55
Olenkin toivonut ja ehdottanut, että Yle ottaisi jälleen "Musiikkia maakunnista"-ohjelmaformaatin naftaliinista esiin alueradio-ohjelmissaan, joten alueiden omat musiikintekijät genrestä riippumatta saisivat edes hieman näkyvyyttä ja kuuluvuutta äänitteilleen ja jopa näin toimien hieman tekijäinoikeuskorvauksiakin ajallaan.

Monet muut alan eri osaajat, jopa jotkut yrittäjätkin eri alueradio-ohjelma-aikoina ovat saaneet näkyvyyttä toimilleen, mutta musiikintekijät taas eivät. Verorahoillamme kustantama Yle on jättänyt heidät, meidät siis aivan taka-alalle. :/
Anonymous-jazz
05.01.2023 18:27:25 (muokattu 05.01.2023 18:29:26)

Ukko: Puhumattakaan siitä että hoitaa hommansa, eli hoitaa keikat luotettavasti ja sovitusti ja yleensä viitsii perehtyä sihen mitä ollaan soittamassa.

Sitten on vielä se herrasmies sääntö, että jos jotkut keikat on sovittu, niin ne myös pidetään, eikä peruta niitä enää henkilökohtaisista syistä.

Näitä vastaavia juttuja on tässä maassa aika paljon mennyt lopulta Muusikoiden liiton lakimiehelle selvitettäviksi ja maksajaksi joutuvat aina lopulta "keikkojen perujat".

Kuulin yhdenkin tapauksen, että eräs basisti oli lounas ajalla tilannut yhden oluen, niin eräs tunnettu pystö antoi sillä perusteella potkut bändistä ja irtisanoi kaikki ennaltasovitut keikat. No se joutui liiton lakimiehen toimien jälkeen maksamaan sille basistille kaikki ennalta sovitut keikat.
Ukko
05.01.2023 23:14:21

Anonymous-jazz: Sitten on vielä se herrasmies sääntö, että jos jotkut keikat on sovittu, niin ne myös pidetään, eikä peruta niitä enää henkilökohtaisista syistä.

Eikä siksi että joku toinen maksaisi jossain toisessa systeemissä sovitulle illalle paremman liksan.
COVS jäsen nro 6
Anonymous-jazz
05.01.2023 23:41:58 (muokattu 06.01.2023 02:01:02)

Amatööribändeissä näitä usein käy, että haetaan jotain tuuraajaa ensin netin kautta ja sitten kun tuuraaja löytyy, niin ilmoitetaan sitten päivää ennen keikkaa tälle tuuraajalle, että "Joo ei tarviikkaan tulla, että sen meidän soittajamme peruuntumaton meno peruuntuikin".

Näitä on ittelle käynyt Muusikoiden.net kautta jokunen 4-5 kertaa jo viimeisen 15 vuoden aikana.

Kun se freelance soittajan asema on pahimmillaan vähän kuin kondomi... Käytetään kerran ja roskikseen. Se ei saisi sitä kuitenkaan olla.

Mutta siinäpä sitten näkyykin se ero, että kun mennään aina ylemmäs pro-soittajien bändeihin, niin siellä nämä tuuraajat eivät enää voi olla mitään joka kylän hanuripartioita, vaan siellä tarvitsee jo osata myös vähän enemmän soitella, vaikka kyseessä olisi se freelance soittaja. Siinä maailmassa myös arvostetaan näitä soittajia enemmän, kuin tuolla "vain hyvä tyyppi" saa keikan ja soittotaidoilla ei niin väliä maailmassa.

Sitten vielä se, että kun se keikka tehdään. Niin se on vain ääniaaltoja ilmassa sen muutaman tunnin. Sen jälkeen mitä ihmiset sieltä muistaa, ratkaistaan fiiliksen mukaan.

Studiojutuissa toi tallenne taas jää olemaan ja se on aina kuunneltavissa jälkeenpäin ja siihenkin sisältöön ratkaisee toi fiilis aika paljon, että mikä on "studiossa ollut tunnelma". Tähän ainakin itse nykyään panostan todella paljon, koska tiedän miten paljon se vaikuttaa siihen äänityksen tuotannon jälkeen.
Epämuusikko
06.01.2023 10:24:36
Pysykää aiheessa.
Sertzo-setä
06.01.2023 14:42:13
Epämuusikko: Pysykää aiheessa.

Tyypillistä on, että lipsutaan alkuperäisestä aiheesta aivan muille alueille.
Ei tämä ole ainut asia, jossa näin käy. ;)
artope
06.01.2023 15:27:36

En latin latia. Joku kiihkeä fani menny tuhlaamaan rahojaan.
artope
06.01.2023 15:29:14

Sertzo-setä: On soinut minun teokseni solisteineen. Ei maksanut mitään, mutta tuskin tekijäinoikeuskorvauksia saan senttiäkään. :/

Kyllä uskon että tulet saamaan. Tsekkailin tossa Teoston korvauksia, niin Jiiradiossa ja Pookissa on teokseni soinut harvakseltaan.
rintapek
06.01.2023 17:37:25

Sertzo-setä: Olenkin toivonut ja ehdottanut, että Yle ottaisi jälleen "Musiikkia maakunnista"-ohjelmaformaatin naftaliinista /

Eikös RadioCityllä ollut aikanaan semmoinen kuin "Kaikuja kellareista"?
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)