Aihe: Paljonko virheitä keikalla on liikaa?
1 2 3 4 5 6
Eddy
14.11.2004 23:48:53 (muokattu 15.11.2004 01:14:15)
Mie kyllä komppailisin mieluummin tätä, kuin sitä 1/3.

Uusia tutkimuksia en ole lukenut,mutta ainakin joissain vanhemmissa tutkimuksissa,mitä olen lukenut,on prosentti ollut vielä pienempi (en muista tarkkoja lukemia).Esim. konservatorioista missä on satoja/tuhansia opiskelijoita,löytyy yleensä vain muutama absolutisti.

Edit:Jos joku haluaa testata korvansa,niin siitä löytyy testikin.Googleen "absoluuttinen sävelkorva",ja heti alusta löytyi (lohjan kaup.ork sivusto tai jotain)linkki testiin.
Koskettelen soittimia...
vanhami
15.11.2004 09:14:26
Mites kiippareilla, häiritteekö jos painaa g:tä ja pa:sta kuuluu a? Mulla tulee jo c-trumppaa soittaessa hirveitä ongelmia, kun kaikki kuulostaa "väärältä" sormitusten suhteen.

Aivan suunnattomasti, ei passaa katella ainakaan yhtään nappeja, vaan antaa vaan palaa.
baron
15.11.2004 09:30:27

http://perfectpitch.ucsf.edu/index.html

Jos jotain kiinnostaa testata korvaansa, niin tuosta pääsee suoraan.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Fuzzy Boner
15.11.2004 15:42:22
http://perfectpitch.ucsf.edu/index.html

Jos jotain kiinnostaa testata korvaansa, niin tuosta pääsee suoraan.

Mul on perfect bitch
baron
15.11.2004 15:57:08

Mul on perfect bitch

Joutaako lainaksi?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
mr.muzak
15.11.2004 18:42:48
Mul on perfect bitch

Mäkin just oon alkanu kuuntelee niitä David Lucas Birgen levyjä...EI MUUTEN, sehän se Noten varjeltu salaisuus on, ääni nauhallakin kuulostaa ihan samalta!:)
Antroid
18.11.2004 20:10:48
Niin, en nyt näin äkkiseltään muista mistä tuon luin, vuosia siitä kun on aikaa. Prosentitkin saattaa heittää, mutta muistan, että iso se prosentti joka tapauksessa oli.
Lohjan kaupunginorkesterin sivuilta:
"Tutkimuksissa sekä kuuntelutesteissä tehtyjen havaintojen mukaan sellaiset henkilöt, joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat kuitenkin Sibeliuksen tapaan aloittaneet aktiivisen musiikin opiskelun varhain, jo n. 6-vuotiaana ja aikaisemmin. Tulokset tukevat teoriaa, jonka mukaan mahdollisimman aikaisin aloitettu musiikkiharrastus on absoluuttisen sävelkorvan kehittymisen edellytys.

Tutkimusten mukaan myös perimällä on vaikutus sävelkorvan syntyyn. Absoluuttinen sävelkorva löytyy useammin sellaisilta henkilöiltä, joiden perheessä tai suvussa jollakin sävelkorva on tai on ollut, riippumatta musiikillisista harrastuksista.

Koska absoluuttisen sävelkorvan toteaminen edellyttää nuottien tuntemista, jää kyky monelta löytymättä tai ilmenee tavalla, jota on vaikea tunnistaa."

Siis ideahan on se, että yllättävän suuri osa ihmisistä, olkoon sitten vaikka 20%, oppisi tunnistamaan ja nimeämään äänet, jos harjoittelisi sitä riittävästi pienestä pitäen. Kovinkaan moni ei vaan harjoittele.
Eli siis käytännössähän absoluuttisen sävelkorvan kehittymisen edellytys, että kuulee eri nuottien väliset erot. Tämä on siis se kyky joka ilmeisesti löytyy useammalta ihmiseltä kuin niiltä muutamalta absoluuttisen sävelkorvan omaavalta.

Tällaistakin löytyi: "Rajatiedon alueella?
Onko sinulla absoluuttinen sävelkorva?
Testaa: Kuvittele äänirauta (sellainen perinteinen, n. 10 cm pitkä, kromattu 2- haarainen metalliesine). Kuvittele, että otat ääniraudan pöydältä, tunnustelet sitä kädessäsi, napautat kevyesti pöydän reunaan ja painat oikeaa korvaasi vasten (raudan tyvi kalloluuta vasten). Kuulet äänen. Nyt kokeile laulaa tämä ääni, mene sitten pianon tai kitaran ääreen, soita yksiviivainen A (voit ottaa tämän äänen myös ääniraudasta) Oliko ääni sama kuin minkä alussa kuvittelit?
Tämäntapainen absoluuttinen sävelkorva on varsin helppo harjoitella esim. juuri edellä esitellyllä tavalla. Onko siitä sitten mitään käytännön hyötyä, tuskinpa kukaan alkaa näin epämääräisen referenssin perusteella virittämään esim. pianoa! Amerikassa, Business-ajattelun luvatussa maassa voit toki opiskella "absoluuttista sävelkorvaa" kirjekurssin avulla, joten joku ainakin saa ilmiöstä selvää rahallista hyötyä...

Absoluuttisen sävelkorvan ilmiöt kuuluvat psykoaksutiikan tutkimusalueelle, tapahtuuhan ilmiö selvästi "korvien välissä"? "

Bensaa liekkeihin!!! :)
riff
18.11.2004 23:10:42
Olen onnellinen kun mulla ei ole absoluuttita korvaa. Olisin vissiin lopettanut kitaransoiton jo ajat sitten. Eihän sitä saa oikeasti vireeseen. No, piano ja haitari on vielä enemmän epiksessä mut olen tottunut niihin.
Kiva, kiva, oukki doukki!
baron
18.11.2004 23:17:39 (muokattu 18.11.2004 23:20:00)

Mä oon kuvitellut, että absoluuttinen sävelkorva on sellainen joka osaa nimetä sävelen (tai taajuuden koska absoluuttisen oikeaa viritystä ei ole) ilman referenssiääntä, johon vertaisi.
(Tämä on vähän alavireinen C järjestelmässä, jossa A on 442)

Normaalia musikaalisuutta on nimetä sävel verrokkiääneen verrattuna.
Eddy
19.11.2004 02:55:49
Mä oon kuvitellut, että absoluuttinen sävelkorva on sellainen joka osaa nimetä sävelen (tai taajuuden koska absoluuttisen oikeaa viritystä ei ole) ilman referenssiääntä, johon vertaisi.
(Tämä on vähän alavireinen C järjestelmässä, jossa A on 442)

Normaalia musikaalisuutta on nimetä sävel verrokkiääneen verrattuna.

Kyllä!Jos testin ensimmäinen sävel paljastetaan (tai sen kokeilee soittimella),pystyy hyväkorvainen henkilö vastaamaan oikein kaikkiin seuraaviin näytteisiin kuuntelemalla äänien suhteet toisiinsa,vaikkei absoluuttista korvaa omaisikaan.
Absoluuttinen korva on ns. kyky muistaa eri korkeudet.

Esim.1:Absoluuttisen korvan omaava henkilö,joka on koko ankean lapsuutensa hakannut pianoa,joka on puolikkaan sävelaskeleen metsässä,vastaa jokaiseen ääninäytteeseen väärin (ellei tiedä pianonsa väärää virettä),koska se oman soittimen vire on juurtunut sinne aivoihin.

Esim.2:Transponointi nuoteista tuottaa myös tuskaa,koska nuottikuvaa seuratessa soi päässä se kirjoitettu korkeus ja sitten siihen päälle pamahtaa se korkeus mistä teos esitetään (biisi soi päässä molemmista sävellajeista samanaikaisesti,hip hurraa!!).

Absoluuttisen korvan omaavilta puhaltajilta,jotka soittavat erivireisiä soittimia,olisi kiva kuulla kommentia,miten on saanut nollattua päänsä soitinta vaihdettaessa.
Koskettelen soittimia...
U.Honey
19.11.2004 05:13:53
Mul on perfect bitch

Mullapas on mitsubitch!
My name is Baron, U.Honey Baron.
Antroid
19.11.2004 16:00:58
Juurikin näin. Uskon, että tämä kyky, tai edellytykset siihen, löytyy useammalta kuin muutamalta promillelta.
mr.muzak
19.11.2004 16:38:45
Kyllä!Jos testin ensimmäinen sävel paljastetaan (tai sen kokeilee soittimella),pystyy hyväkorvainen henkilö vastaamaan oikein kaikkiin seuraaviin näytteisiin kuuntelemalla äänien suhteet toisiinsa,vaikkei absoluuttista korvaa omaisikaan.

Juu, mutta esim. toi perfect pitch -oppisarjassa painotetaan juuri suhteellisen sävelkorvan tärkeyttä absoluuttisen oppimisessa. Eli molempi parempi.
Irti Humpasta
19.11.2004 18:34:18

Missä luuraa Kosmonautti? Kosmonautti sanoi takahuoneessa kerran Tapsalle, kun Tapsa vihelteli ja kyseli mahdollisesta sävellajista:" C# -molli.... hieman ylävireinen", johon Tapsa vastasi silmäkulmat rutussa vittuuntuneen näköisenä " vai ylävireinen..."
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
clave
19.11.2004 21:38:15

Oon soitellut samassa bändissä kiipparihemmon kanssa kohta kymmenisen vuotta. Hänellä on absoluuttinen korva. Ei jää k o s k a a n kuseen sointu-, obligaato-, melodia ym jutuissa. Kysyy säestettävältä solistilta (jos se ei tiedä sävellajia) että laulappa vähän niin päätetään sävellaji. Biisin kirjoittaa yhdeltä kuulemalta. Muistaa mitä ihmeellisempiä biisejä - myös klassisia - ja nimenomaan obligaattoja. Omaa hyvän soolonsoittotaidon sekä tyylitajun. Ainoa puute on sitten rytmiikan puolella, koko ajan pitää paimentaa ettei kiilaa.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
ronkeli
19.11.2004 22:27:34 (muokattu 19.11.2004 23:09:31)
Missä luuraa Kosmonautti? Kosmonautti sanoi takahuoneessa kerran Tapsalle, kun Tapsa vihelteli ja kyseli mahdollisesta sävellajista:" C# -molli.... hieman ylävireinen", johon Tapsa vastasi silmäkulmat rutussa vittuuntuneen näköisenä " vai ylävireinen..."

Nim.merk. "Irtihumpasta" jutut on mainioita :)

Tapsasta tuli mieleen... Nyt tässä taannoin " Tapsa ja Rautavaara"- konsertissaan Raahessa, Tapsa aloitti laulamaan " Lauluni aiheet "- nimistä laulua. Hän kuitenkin keskeytti laulamisen heti ja aloitti sen uudestaan... Sama juttu toistamiseen. Tapsa selitti ,että hänellä tulee mieleen koko ajan vaan "Reissumies ja kissa" laulun melodia. Kitaristi alkoi soittamaan alkusäveltä, jolloin Tapsa sanoi tälle, että : " Älä auta... Jos ei tässä iässä itse osaa, niin sitten saa painua kotiinsa häpeämään " Sitten Tapsa muistikin jo sen sävelen. Häntä itseäänkin nauratti.
WanhaWetäjä
19.11.2004 22:47:51 (muokattu 19.11.2004 22:48:23)

Juu, mutta esim. toi perfect pitch -oppisarjassa painotetaan juuri suhteellisen sävelkorvan tärkeyttä absoluuttisen oppimisessa. Eli molempi parempi.

Suhteellinen sävelkorva??Enpäs ole moisesta ikuna kuulut,suhteellisen ellei aivan huonoja sen sijaan on tullut paljonkin vastaan,jopa ihan "Niki Lauda"-osastoja tällä hutunkeitto-osastolla...mun mielestä on virhe ruveta soittajaksi jos ei ole korvia,se on kauuuuuheeeta!!!Mun mielestä yksikin virhe keikalla on liikaa ja se on se korvaton soittaja ;-))
baron
19.11.2004 22:56:02

Suhteellinen sävelkorva??Enpäs ole moisesta ikuna kuulut,suhteellisen ellei aivan huonoja sen sijaan on tullut paljonkin vastaan,jopa ihan "Niki Lauda"-osastoja tällä hutunkeitto-osastolla...mun mielestä on virhe ruveta soittajaksi jos ei ole korvia,se on kauuuuuheeeta!!!Mun mielestä yksikin virhe keikalla on liikaa ja se on se korvaton soittaja ;-))

Ihan oikeesti: "Korvattomanakin" alalla pärjää ja homma on ilmeisesti hauskempaa, kun ei omat ja toisten virheet harmita:-)
Have
19.11.2004 22:58:04 (muokattu 19.11.2004 22:58:31)
No olkoon mulla sitten vaikka tämä Matchu Bitchu
Fred Riksberg
19.11.2004 23:16:15
Ihan oikeesti: "Korvattomanakin" alalla pärjää ja homma on ilmeisesti hauskempaa, kun ei omat ja toisten virheet harmita:-)

Ja olihan se Beethovenkin kuuro säveltäessään sen viimeisen hommansa "kuulemma".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)