Aihe: Beautiful Maria of my soul/Sieluni kaunis Maria
1 2 3 4 5 6
isojussi
27.04.2004 12:19:04
Asioitahan voi harrastaa ja tutkia ja olla alan kuin alan "asiantuntija",joo-o,mutta ei se sitä tarkoita että se homma taittuis tosta vaan käytännössä,eihän?

Oli mikä oli, mutta sulla ei oo mitään oikeutta rytätä kenenkään osaamista kuulematta, vaikka ottassas kasvais kuinka pitkä kyrpä tahansa.

Selkeä biisihän tuo on,mutta niin on "Heili Karjalastakin"ja silti sitäkin vedetään päin persettä,etenkin harrastusbändeillä?

Vai niin.

Ehkä te voisitte vetästä duona ton biisin,Baron pianossa ja IsoJ sitten taikoisi pasuunallaan maagisen soolon,ja tietty sekkari raksuttaisi taustalla?Siinä sitä,taidetta olisi,sano!

Mä oon soittanu monenlaista kuubalaismusaa oikeakokoisilla bändeillä, todellisten alan miesten kipparoimana, jotta tiedän mistä siinä hommassa on kysymys.

Mutta itsekritiikistähän tässä on kai kysymys,mulla se on aina ollut kova,teillä näytää rahkeet riittävän mihin vaan,good for you!

Meillä taitaa ennemminkin olla kysymys terveestä itsetunnosta ja todellisesta osaamisesta. Jos Kuuba-osasto on sulle vaikeeta, ei se tarkoita, etteikö olisi tyyppejä, jotka sitä osaa soittaa.

No, jos sulla on sen Heilinkin treenaus vielä kesken, niin...
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
R.W. Piuha
27.04.2004 12:38:08
PS Jos "Kaunis Maria" ja "Karjalan heili" ovat mielestäsi vaikeita kappaleita, niin tuleeko mieleen mitään helppoja?

Nyt et tajunnut asian ydintä joka on mun mielestä tämä:itsekritiikitön+korvaton soittaja voi vetää JA usein vetääkin mitä vaan ja rinta komiasti kaarella tajuamatta/kuulematta sitä että se biisi nyt vaan EI TOIMI koska itsellä/bändillä ei ole RESURSSEJA sitä saada toimimaan ja jos vielä samaan bändiin osuu useita samanhenkisiä äijiä niin APUA!!

Ukko Nooakin on vaikee biisi jos ei osaa soittaa,eikö?

Jos nyt vielä palataan tohon "Kaunis Maria"-biisiin niin se on mun mielestä just sellanen biisi jota en toivo koskaan kuulevani puolivillaisena "harrastelija"versiona!

Mietippä nyt Baron:miltä toi biisi kuulostaa jos vaikkapa basisti on sieltä lottobasisti(kolme ääntä oikeen/per setti)tai Odysseus(jatkuvia hatharetkiä)osastolta?????
baron
27.04.2004 12:42:51

Mietippä nyt Baron:miltä toi biisi kuulostaa jos vaikkapa basisti on sieltä lottobasisti(kolme ääntä oikeen/per setti)tai Odysseus(jatkuvia hatharetkiä)osastolta?????

Poppa väitti tehneensä stemmat sekä Los Lobos että Antonio Banderas-versioon.

Lisäksi olen tilannut siitä oikean bändisovituksen. Mitä vielä?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
mr.muzak
27.04.2004 13:20:24
Ukko Nooakin on vaikee biisi jos ei osaa soittaa,eikö?

Jos nyt vielä palataan tohon "Kaunis Maria"-biisiin niin se on mun mielestä just sellanen biisi jota en toivo koskaan kuulevani puolivillaisena "harrastelija"versiona!

Aika turhanpäiväistä keskustelua, mutta kaipa se on hypättävä sekaan vaikkei s.....

Koko tanssimusatouhu käytännöntasolla on yhtä suurta kompromissia. Jos tämä sinun vaalimasi "tyylitajuisuus" viedään äärilaitaan niin yksikään tämän hetkinen suomalainen tanssibändi ei ole oikeutettu soittamaan ainuttakaan biisiä. Siinä olet oikeassa, että jokaisella soittajalla pitäisi olla sen verran itsekriittisyyttä, että uskaltaa kyseenalaistaa oman näkemyksensä/toteutuksensa tilanteessa kuin tilanteessa.

Mutta mikään ei ole sen helpompaa kuin löytää näitä "epäkohtia" (tyylitajuttomuuksia), ja alkaa arvostelemaan. Mielipideasioitahan ne ovat sitten viimeisenä. Ja ammatti/harrastaja-tanssibändithän eivät soita niille harvoille musiikkipoliiselle jotka ovat eksyneet paikalle, vaan TANSSIJOILLE. Kyllähän tanssijatkin tajuavat siinä vaiheessa kun ollaan musatyylillisesti todella "metsässä". Jos haluaa kuulla tyylikästä musaa, oli genre mikä tahansa, kannattaa mennä johonkin konserttiin..

Se että kylä/harrastelijabändit vetää jonkun mielestä tyylitajuttomasti ei minun mielestä ole pois keneltäkään, vaan ennemminkin alan rikkaus. Siinähän se ammattilaisten ja harrastajien ero tulee "tyhmemmällekin" kuulijalle selväksi konkreettisesti. Soittamisenhan PITÄÄ olla hauskaa, ja hauskuus on kaukana siinä vaiheessa kun poliisit sanoo miten juuri minun tulee soittaa.
Fuzzy Boner
27.04.2004 15:09:22
Yeah. Mukavia pikku kappaleitahan nuo, mikäs oli ongelma?
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
poppamies
27.04.2004 15:11:00 (muokattu 27.04.2004 15:12:23)

Poppa väitti tehneensä stemmat sekä Los Lobos että Antonio Banderas-versioon...

Kyllä olen. Ne löytyy mun kotisivultani. Kaikkien basistien vapaasti käytettävissä. Myös lottobasistien...
"G-strings are for strippers"
Martso
28.04.2004 08:48:23
Se että kylä/harrastelijabändit vetää jonkun mielestä tyylitajuttomasti ei minun mielestä ole pois keneltäkään, vaan ennemminkin alan rikkaus. Siinähän se ammattilaisten ja harrastajien ero tulee "tyhmemmällekin" kuulijalle selväksi konkreettisesti.

Tässä on olemassa Muzak-kultaseni :) myös semmonen seikka, että joillekki turakaisille sillä ei ole mitään väliä kui hyvin soittaa. Teidänki bändi saattaa olla jonku mielestä paskempi ko naapurikylän haitaripartio Keijo & Kurtut, koska ne soitti masurkkaa ja te ette.

Tuossa Päiviksen tanssilaji-threadissa on tullui aika hyvin esille se, että tanssijat ettii sieltä musiikista enimmäkseen niitä pääiskuja ja rytmisiä tukipisteitä. Ja sitte kun sitä on tehny tarpeeksi pitkään, niin ei enää musasta muuta kuule/etikkään. Tiedä sitte olenko oikeassa vai väärässä...
...kerran meinas onnistua...
päivis
28.04.2004 13:12:27 (muokattu 28.04.2004 13:15:12)
Tuossa Päiviksen tanssilaji-threadissa on tullui aika hyvin esille se, että tanssijat ettii sieltä musiikista enimmäkseen niitä pääiskuja ja rytmisiä tukipisteitä.

Hmm... Tarkoitukseni tuossa keskustelussa on ollut löytää se villakoiran ydin, se looginen tekijä, joka tekee fuskulta kuulostavan biisin fuskulta kuulostavaksi, jne.
Olettaisin, että se yhteinen tekijä on juuri nimenomaan tuolla rytmiikkapuolella, ei niinkään esim. melodiassa, joten sen takia olen keskittynyt tässä keskustelussa enimmäkseen näihin rytmiasioihin.

Toki pääiskut ja rytmiset tukipisteet on tanssijalle hyvin tärkeitä, mutta ei kuitenkaan ainoita asioita, joita tanssija kuulee ja joiden mukaan hän tanssii.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
snowballed
28.04.2004 13:44:52

Hmm... Tarkoitukseni tuossa keskustelussa on ollut löytää se villakoiran ydin, se looginen tekijä, joka tekee fuskulta kuulostavan biisin fuskulta kuulostavaksi, jne.
Olettaisin, että se yhteinen tekijä on juuri nimenomaan tuolla rytmiikkapuolella, ei niinkään esim. melodiassa, joten sen takia olen keskittynyt tässä keskustelussa enimmäkseen näihin rytmiasioihin.

Toki pääiskut ja rytmiset tukipisteet on tanssijalle hyvin tärkeitä, mutta ei kuitenkaan ainoita asioita, joita tanssija kuulee ja joiden mukaan hän tanssii.

edelleen pelottavan suuri osa maakuntien tavallisista tallustajista (mitenkään heitä sen kummemmin väheksymättä) kuulee vain sen solistin. "eikan tahtiin on tosi hankala tanssia kun se ei käy oikein jalan alle" hmmm, i wonder why? :)
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
päivis
28.04.2004 13:56:52 (muokattu 28.04.2004 14:01:18)
edelleen pelottavan suuri osa maakuntien tavallisista tallustajista (mitenkään heitä sen kummemmin väheksymättä) kuulee vain sen solistin.

Tää on kyllä jännä väite. Mutta en voi kyllä väittää vastaankaan, kun en ole asiaa tutkinut.

Mutta mitenkähän ihmiset tanssii sitten instrumentaalikappaleet? Tai ne, joissa "taiteilija" käyttää tulkinnassaan runsaasti "taiteilijan vapauksiaan".
(Josta taas tuli mieleen yksi paikallinen karaokelaulaja, joka lauloi aina samaa valssia, ja aina yhden iskun etu- tai jälkitahdissa. SITÄ oli vaikea tanssia!:)

Edit: Jaa luin huonosti, kirjoituksessahan OLI mainittu juuri tuollainen "taiteellisen tulkinnan" tilanne.
Hm, kai se sitten hämää jos yksi "instrumentti" (=laulu) on täysin eri tahdissa kuin muut.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
baron
28.04.2004 14:23:49

edelleen pelottavan suuri osa maakuntien tavallisista tallustajista (mitenkään heitä sen kummemmin väheksymättä) kuulee vain sen solistin. "eikan tahtiin on tosi hankala tanssia kun se ei käy oikein jalan alle" hmmm, i wonder why? :)

Kyllä mun täytyy sitten uskoa, että mun bändin laulaja on ainakin osittain oikeassa kun haluaa laulaa joka kappaleen sillä logiikalla, että tanssija tanssii sanojen mukaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
isojussi
28.04.2004 14:54:44 (muokattu 28.04.2004 14:55:49)
Mä kyllä meinaan tapella jatkossakin niitä tuulimyllyjä vastaan, että tanssimusan ei nyt niin hienoo tartte/parene olla.

Toinen seikka on se, että jos solistin (instr. tai voc.) kuuluu ottaa rytmillisiä vapauksia, niin hän niitä saa ottaa. Sitä varten bändissä on komppi, että se pitää "laatikot" yhtenäisinä. Mä en ala vetään saksalaista marssimusaa sen takia jotkut puusilmät ei osaa tanssia kompin mukaan.

Tanssijoita toki tässä ollaan pavelemassa, mutta jos joku tosiaan ei osaa tanssia oikein ja ajatuksella fraseeratun laulun tai instrumenttisoolon aikana, opetelkoot tanssimaan tai käykööt vaan Tulkin keikoilla!

EDIT: Ei koske Jannen bändiä
mr.muzak
29.04.2004 00:29:10
Mutta mitenkähän ihmiset tanssii sitten instrumentaalikappaleet?

Niin...tanssitaanko niitä? Väitän että tavallinen tanssija kyllästyy tanssimaan jos illan biiseistä yli puolet on instrumentaaleja. "Eikö teidän bändissä lauleta ollenkaan?":)
JK
29.04.2004 15:39:06
Jo pelkästään tollasen biisin harkitseminen ohjelmistoon otettavaksi vaatii tervettä itsekritiikkiä ja bändin resurssien arviointia !

Hiukan olen samaa mieltä, eli kyllä meillekin on bändille tullut toiveita joistain biiseistä jotka olemme suosiolla jättäneet kohteliaasti kieltäytyen soittamatta. Ja juuri sen vuoksi että bändi ymmärtää rajallisuutensa ja mielummin jättää toteuttamatta toiveen kuin soittaa sen kärjistäen "Rampe ja Naukkis- tyyliin".

Puhun siis vain ja ainoastaan oman bändini osalta. Tottakai jos bändissä on mukana puhaltajia, muita lyömäsoittajia jne. on esitettävän materiaalin laatu huomattavasti eri tasolla kuin perinteisellä koskettimet, kitara, basso, rummut- porukalla.
Ja hattua nostan sekä syvään kumarran kun tiedän että täälläkin on kavereita jotka ottavat "vaikeemmatkin" biisit haasteena ja sovittavat ne bändille sopivaksi. Ehkä siinä on yksi harrastelijoiden ja ammattimaisesti asioihin suhtatuvien ero.

Toinen juttu joka henkilökohtaisesti ainakin saa mulla hiukan kulmat kurttuun (vähintään) on se jos naispuolinen solisti laulaa hempeitä rakkauslauluja/balladeja NAISELLE! tai siis sellaisia joissa julistetaan rakkautta naiseen... Ehkä vanhanaikaista ja matalaotsaista ajattelumallia, mutta tämä on koko bändimme linja (naispuolinen solisti) Ja kyllä siellä joku yleisössä kuuntelee sanojakin...ehkä

Toisaalta kyllä esimerkisi "Tyttö tuollainen" kääntyy helposti muotoon "Poika tuollainen"
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
isojussi
29.04.2004 16:42:33
Niin...tanssitaanko niitä? Väitän että tavallinen tanssija kyllästyy tanssimaan jos illan biiseistä yli puolet on instrumentaaleja. "Eikö teidän bändissä lauleta ollenkaan?":)

Riippuu taas sitten bändistä. En tarkoita taitotasoa, vaan kokoonpanoa.
isojussi
29.04.2004 16:49:05
...Tottakai jos bändissä on mukana puhaltajia, muita lyömäsoittajia jne. on esitettävän materiaalin laatu huomattavasti eri tasolla kuin perinteisellä koskettimet, kitara, basso, rummut- porukalla.

Ei välttämättä, vaan niinkuin sanoit:

...ottavat "vaikeemmatkin" biisit haasteena ja sovittavat ne bändille sopivaksi...

Bändi kuulostaa toki erilaiselta, jos kokoonpano on erilainen, mutta kun mietitään mitä tehdään ja soitetaan muullakin kuin rautalanka-viulukone otteella, voi kuvaamasilaisella "perusbändillä" soittaa melkein mitä vaan.

Kuubalaiset vetää paljon musaa piano-basso-kitara-percussiot-kokoonpanolla. Enemmänkin kysymys on kai soitettavien äänien määrästä, kuin laadusta.

Less is more!
päivis
29.04.2004 21:33:22

Ei tuo kuitenkaan välttämättä siitä johdu, että tanssijat sitä laulajaa rytmikoneeksi kaipaisivat...
Martso
29.04.2004 21:48:00
Ei tuo kuitenkaan välttämättä siitä johdu, että tanssijat sitä laulajaa rytmikoneeksi kaipaisivat...

Tuo yli puolet oli varmaan aika karrikoitua, kuten varmaan tajusitki :) Kyllä se välillä harmittaa, ko soitetaan joku oikein hyvä hyvin soivitettu instru ja jengi ei osoita mitään innostusta, mutta se Heili Karjalasta... (sama vanha virsi taas) - EHkä se osaltaan johtuu myös siitä, että nykyään radioasemat ja levy-yhtiöt ei paljoa = ei yhtään osoita kiinnostusta instrumentaallimusaa kohtaa -> ihmiset ei kuule sitä missään ja silloin se kuulostaa tanssipaikallaki oudolta -> taustamusaa.
...kerran meinas olla, mutta ei sitte ollukkaan...
savoy dlx
11.06.2004 22:23:40

Olen tehnyt "oman version" (ja taltioinnin) kyseisestä kappaleesta tangokitaristi Juha Rislakin ja rumpali Vesa Aaltosen kanssa jo vuonna -95, ja tarjosin sitä myös levy-yhtiöille. Matti Esko vain ehti levyttää sen ensin, mutta mulla on siis siihen myös oma suomennos.
Yksi maailmankaikkeuden hienoimmista sävellyksistä...?
Jos joku haluaa, lähetän sanat ilomielin esim sähköpostin välittyksellä.
Musiikilla on tarkoitus viihdyttää - ei parantaa maailmaa?
El Condor
12.06.2004 08:31:20
Tuo yli puolet oli varmaan aika karrikoitua, kuten varmaan tajusitki :) Kyllä se välillä harmittaa, ko soitetaan joku oikein hyvä hyvin soivitettu instru ja jengi ei osoita mitään innostusta, mutta se Heili Karjalasta... (sama vanha virsi taas) - EHkä se osaltaan johtuu myös siitä, että nykyään radioasemat ja levy-yhtiöt ei paljoa = ei yhtään osoita kiinnostusta instrumentaallimusaa kohtaa -> ihmiset ei kuule sitä missään ja silloin se kuulostaa tanssipaikallaki oudolta -> taustamusaa.

Niin, kyllä minullakin on sellainen käsitys, että eivät instrumentaalit oikein tanssikansaan uppoa. On useita biisejä, joita olemme soittaneet sekä laulettuina että instruversioina, ja poikkeuksetta parketti täyttyy lauluversiolla paremmin. Sama asia pätee laulun esityskieleen: jos vetää vaikkapa Salatun Surun suomeksi, niin kansa tykkää ja tanssii, mutta jos saman biisin vetää nimellä My Heart Must Do The Crying, niin jopa alkaa naamanvääntely, että "Mitäs räminää se tämä tämmöinen on?". Tämä ei tietenkään päde kaikkiin, mutta suureen osaan tanssiyleisöstä kuitenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)