![]() 15.03.2004 10:47:12 | |
---|---|
Ei kai noita tempoja ole kiveen hakattu. Olen kuullut piipappaluulaa soitettavan jollain vähän yli 100 temmolla. Meillä on bändin tähtien kanssa vähän kinastelua siitä, valitaanpo tempot tanssillisin vai musikaalisin perustein. Kun kappale on oikea, ne tietenkin ovat samat. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa | |
![]() 15.03.2004 11:34:59 | |
Niinpä. Tuota tylsistymistä estääksemme mekin muutamme tempoa jokaisen biisin aikanakin. Hähäää. Ei kai noita tempoja ole kiveen hakattu. Olen kuullut piipappaluulaa soitettavan jollain vähän yli 100 temmolla. Tempo ad libitum on paras tempo...tästäkin topicista taas näkee että on aivan mahdoton miellyttää kaikkia,joillekkin tempot on liian hitaita,joillekkin nopeita,jotkut ottavat tempon laulusta tai tanssivat tuplanopeasti pomppien,toiset vääntävät sitä jivea/boogieta vaikka mistä... ....mitä vaan voi sekä soittaa että tanssia,mihin tempoon ja tanssilajiin tahansa,ja näin myös tapahtuu jos turakaisia on se 300 paria tanssimassa,..ttu on kuin päätään seinään hakkais teidän turantojen kaa,ei muuta voi sanoa;-))) PS tyylitaju ei olisi pahitteeksi tanssijoillekkin,mä en käsitä tota että tanssitaan jotain ihan muuta kun mitä bändi soittaa.. Toisaalta taas aika monen tanssi/ huttubändin(=haitari/koskettimet,ei kitaristia bändissä) rokinsoittokin on meloko eksoottista meinikiä,siihen kun sitten vielä joku Kalle Kailotin "tulkitsee" remuenglanniksi...apuuuuuvvva!!!! | |
![]() 15.03.2004 18:48:17 | |
Baronille ja muillekin asiasta kiinnostuneille: Tanssi.net:issä on kysely: "Salsaa?" http://www.tanssi.net/keskustelu/50/51532.html Siellä on toinenkin gallup, joka saattaisi m-nettiläisiä kiinnostaa: "Tuntemattomampia mutta hyviä orkestereita" http://www.tanssi.net/keskustelu/49/50728.html "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 15.03.2004 18:50:34 | |
Kokeilin piruuttani soittaa biisejä noilla tempoilla,kovasti kummalliselta tuntuu ajatus että noi toimisivat parina keskenään?? Hullumpiakin yhdistelmiä on kuultu... "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 15.03.2004 18:58:42 | |
Meillä on bändin tähtien kanssa vähän kinastelua siitä, valitaanpo tempot tanssillisin vai musikaalisin perustein. Tanssipaikalla tietysti tanssillisin, vai mitä varten siellä musiikkia soitetaan... Jos kappale ei toimi tanssillisella tempolla, se pitää jättää pois tanssilavarepertuaarista. "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 15.03.2004 19:07:53 | |
Baronille ja muillekin asiasta kiinnostuneille: Tanssi.net:issä on kysely: "Salsaa?" http://www.tanssi.net/keskustelu/50/51532.html Siellä on toinenkin gallup, joka saattaisi m-nettiläisiä kiinnostaa: "Tuntemattomampia mutta hyviä orkestereita" http://www.tanssi.net/keskustelu/49/50728.html Kaksi viikkoa paikan päällä kursseilla ja korkeintaan yhden parin illassa saisi soittaa. Kiva, että edes sen. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa | |
![]() 15.03.2004 19:10:44 (muokattu 15.03.2004 19:29:15) | |
mä en käsitä tota että tanssitaan jotain ihan muuta kun mitä bändi soittaa.. Tarkoitatko, että tanssitaan eri tanssia kuin siihen lajiin yleensä tanssitaan, vaiko sitä, että tanssitaan musiikkia vastaan (esim. otetaan askelia sellaisiin kohtiin, jota musiikki ei tue)? Ensimmäiseen sanoisin, että ei ole olemassa oikeita tai vääriä askelia/tyylejä tanssia jotain musiikkia, kunhan se sovelletaan noudattelemaan musiikkia. Ja toiseen toteaisin, että so not, eikös tanssiessa ole pääasia, että on hauskaa? Jos tanssijalla (ja hänen parillaan) ei ole esim rytmitajua, heillä on ihan hauskaa epätahtiinkin tanssiessaan. (Itse en kyllä siihen kyytiin haluaisi...) ...tästäkin topicista taas näkee että on aivan mahdoton miellyttää kaikkia,joillekkin tempot on liian hitaita,joillekkin nopeita,jotkut ottavat tempon laulusta tai tanssivat tuplanopeasti pomppien,toiset vääntävät sitä jivea/boogieta vaikka mistä... Jostain sinä olet tuon käsityksen saanut, mutta et varmaankaan tästä topickista... "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 15.03.2004 19:12:57 | |
Kaksi viikkoa paikan päällä kursseilla ja korkeintaan yhden parin illassa saisi soittaa. Kiva, että edes sen. Yleisö on huono? :) Sun täytyy myydä teitä salsabileisiin. "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 16.03.2004 00:17:11 | |
Millä perusteella kummallinen lista Jiven ja Boogie Woogien tanssimiseksi. Mitä tansseja mielestäsi sitten noihin biiseihin pitäisi mielestäsi tanssia ja mitkä sitten olisivat mielestäsi sopivia Jive ja Bw -biisejä, jos noi ovat kummallisia. Ja miksi ei montaa eri tempoa muka kävisi Jiven ja BW:n tanssimiseksi... Tarkoitin, että kyllähän nyt kappaleparien tempo ja komppi pitäis olla suhtkoht samanlainen. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 16.03.2004 00:21:40 (muokattu 16.03.2004 00:29:40) | |
Tarkoitin, että kyllähän nyt kappaleparien tempo ja komppi pitäis olla suhtkoht samanlainen. Eikö tuosta listasta nyt sitten millään pareja löydy? Mutta ilmeisesti se on palstan henki, että kaikea mitä tanssija kirjoittaa, luetaan kuin piru raamattua. Onko se tosiaan niin, että annatte mieluummin ihmisten äänestää jaloillaan, kuin otatte tanssinharrastajien huomiot millään tavalla pohdintaanne? "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 16.03.2004 11:27:19 | |
Mutta ilmeisesti se on palstan henki, että kaikea mitä tanssija kirjoittaa, luetaan kuin piru raamattua. Sama tuntuu pätevän myös toisinpäin ;) Onko se tosiaan niin, että annatte mieluummin ihmisten äänestää jaloillaan, kuin otatte tanssinharrastajien huomiot millään tavalla pohdintaanne? Siitä vähästä mitä olen seurannut näitä keskusteluja, on näyttänyt siltä, että tässä on ollut aivan hedelmällistäkin tietojen vaihtoa. Ei kannata lannistua yksittäistapausten vuoksi, puolin ja toisin. --Tä? | |
![]() 16.03.2004 12:43:56 | |
Ei kannata lannistua yksittäistapausten vuoksi, puolin ja toisin. Näin on. COB vaan vähän hämmentää ;) Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! | |
![]() 16.03.2004 14:34:24 | |
ei ole olemassa oikeita tai vääriä askelia/tyylejä tanssia jotain musiikkia, kunhan se sovelletaan noudattelemaan musiikkia. että so not, eikös tanssiessa ole pääasia, että on hauskaa? Tämä on varmasti nyt sitä surullisen kuuluisaa naisen logiikkaa yhdistettynä tanssihulluuteen vai mistä on kysymys ? Mä ihan oikeesti yritin ymmärtää nuo aforismit,ei oikeen uponnut ..???? | |
![]() 16.03.2004 15:24:10 (muokattu 16.03.2004 15:25:50) | |
Mä ihan oikeesti yritin ymmärtää nuo aforismit,ei oikeen uponnut ..???? Jäikö joku erityinen kohta epäselväksi? Voin yrittää selittää. Tämä on varmasti nyt sitä surullisen kuuluisaa naisen logiikkaa yhdistettynä tanssihulluuteen vai mistä on kysymys ? Näppärä tapa yrittää mitätöidä jonkun mielipiteen arvo... "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 16.03.2004 16:06:15 | |
Sama tuntuu pätevän myös toisinpäin ;) Tarkoitatko täällä vai Tanssinetissä? Siitä vähästä mitä olen seurannut näitä keskusteluja, on näyttänyt siltä, että tässä on ollut aivan hedelmällistäkin tietojen vaihtoa. Ei kannata lannistua yksittäistapausten vuoksi, puolin ja toisin. Jotenkin minusta vain tuntuu, että kun jostain kirjoittaa, siihen vastaa vain ne, jotka yrittävät keinolla millä hyvänsä saada tanssijan näyttämään idiootilta. Näkemyksensä laajentamisesta oikeasti kiinnostuneiden asialliset kommentit/kysymykset loistavat poissaolollaan! Koska olen tanssija, en muusikko, enkä kulje tansseissa muistiinpanoja tehden, vaan vain tilanteessa eläen, en pysty antamaan täsmällisiä vastauksia, vaan ne on enimmäkseen musta tuntuu -juttuja, muiden kertomuksilla vahvistettuna. Tällä perusteella jotkut kirjoittajat yrittävät mitätöidä mielipiteeni kokonaan. (Mielestäni en ole ollut kohtuuton!). On toki totta, että kommunikointi on vaikeaa, kun ei ole yhteistä kieltä, mutta juuri sitä yhteistä kieltähän minä tässä olen hakemassa. Joten toivoisin, että te, jotka koette nämä asiat kiinnostaviksi, otatte kantaa juttuihin, ennen kuin nämä "yksittäistapaukset" valtaa ja tukahduttaa koko keskustelun. Tuolla "Uusi lava" -ketjussa asiallisia kirjoituksia sentään tuli ihan mukavasti. Vinkkejä saa kirjoittaa edelleen. "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 16.03.2004 17:23:51 | |
Jos ne ei osaakaan soittaa niin että suurin osa yleisöstä pystyisi tanssimaan. Meillä ei oo tätä ongelmaa ollut, vaan aina löytyy tanssittavia kappaleita, eikä tarvi tehdä niitä mappishow juttuja ja voidaan ihan rauhassa heittää suoraan settijärjestyjksessä, kun se sisältää lähes kaikki mahdolliset polkkaa ja poloneesia unohtamatta. siis soitetaan tansittavaa musiikkia,niin kaikki viihtyvät. Argh!!! minuun osui! Se piipappoluula muka rokkia HAH! Se on hidas r.....u biisi. | |
![]() 16.03.2004 17:48:31 | |
Jos ne ei osaakaan soittaa niin että suurin osa yleisöstä pystyisi tanssimaan. Tälläinenkin on tullut mieleen silloin kun ollaan haluttomia kuulemaan (jonkinlaisen musiikintajun omaavien) asiakkaiden toiveita... se sisältää lähes kaikki mahdolliset polkkaa ja poloneesia unohtamatta. siis soitetaan tansittavaa musiikkia,niin kaikki viihtyvät. Hieno homma! Off topic: Miten minulle tuli jostain kirjoituksesta käsitys, ettet soita "tanssimusiikkia" (esim. tangoa -> siksi et ole tango- vaan tankoprinssi). Ihan vain uteliaisuuttani. Argh!!! minuun osui! Se piipappoluula muka rokkia HAH! Musiikkigenrestä en osaa sanoa, mutta tanssijalle se on boogattavaa. "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
![]() 16.03.2004 18:04:35 | |
ei ole olemassa oikeita tai vääriä askelia/tyylejä tanssia jotain musiikkia, kunhan se sovelletaan noudattelemaan musiikkia. TÄTÄ en ymmärrä, Päivis hyvä!Varmasti on tietyt askelkuviot tiettyihin rytmeihin,muutenhan vois soittaa koko illan vaikka pelkkää beattia,kyllä siitä pystyy taitava tanssija vääntään vaikka hitaan valssin jos haluaa? Jos mä harrastaisin tanssia,niin en mä hyvätavaton haluais tanssia jotain muuta kun mitä mä kuulen,eli jos tulee foxia,nopeaa biittiä,niin miksi mun pitäisi vääntää se joksikin kädenaliosastoksi?? Onko se just sen takia kun teidän jenkkitanssien harrastajien mielestä ei tule tarpeeksi(?) sitä oikeaa jivea/boogieta??Vai se että sitä foxia tulee muutenkin liikaa? Mulle merkitsee musiikissa muutkin elementit kuin "kiva rytmi ja mukava rummutus",eli voidakseni edes teoreettisesti ajatella tanssivani niin mun pitäis edes vähän pitää siitä musiikista,ja koska soittaessani pyrin tyylinmukaisuuteen niin varmaan tanssissa olis sama asia ts. en mä pystyisi ELÄYTYMÄÄN johonkin tietyyn tanssilajiin muuten kuin sille ominaisen tyylinmukaisen biisin tahdissa. Karrikoiden ei mulle vois olla jiveä joku Reijo Taipaleen tai Rainer Frimanin "jivahtava"kipale... Siis just tää epäloogisuus on se mikä mua ihmetyttää,on tanssityylit joka lajiin,sitten kuitenkin tanssitaan ihan mitä sattuu...onko siis väliä edes mitä bändi soittaa,kun se vaan on rytmillisesti sopivaa,jos vaikka vedettäis "Jätkän humppaa"jivenä,niin varmaan sitäkin joku tanssis eikä huomais siinä mitään outoo,eikä tää ole mitään v.....lua,Päivis hyvä:-) Me vaan kuullaan ja koetaan musiikki niin erilailla,siksi yhteisen kielen löytyminen soittajien ja tanssijoiden välillä on hankalaa,varsinkin näin netin välityksellä,varmasti joku tanssijat/soittajat -palaveri musiikki/tanssinäyttein olis kaikille osapuolille avartava kokemus :-) | |
![]() 16.03.2004 18:40:04 | |
Me vaan kuullaan ja koetaan musiikki niin erilailla,siksi yhteisen kielen löytyminen soittajien ja tanssijoiden välillä on hankalaa,varsinkin näin netin välityksellä,varmasti joku tanssijat/soittajat -palaveri musiikki/tanssinäyttein olis kaikille osapuolille avartava kokemus :-) Täähän on hyvä idea! Pitää järjestää joku tilaisuus, jossa on sekä tanssijoita että soittajia. Mikähän se olisi? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa | |
![]() 16.03.2004 19:15:51 | |
TÄTÄ en ymmärrä, Päivis hyvä!Varmasti on tietyt askelkuviot tiettyihin rytmeihin, Toki, onhan niitä kaikenlaisia, mutta mikä laki estää menemästä muunlaisia, jos ne vain sopii musiikkiin?!? muutenhan vois soittaa koko illan vaikka pelkkää beattia,kyllä siitä pystyy taitava tanssija vääntään vaikka hitaan valssin jos haluaa? Ei siitä voi mitään hidasta valssia vääntää, kun rytmi on beatia! Toki beatia vois kokeilla tanssia hitaan valssin kuvioin, mutta rytmitys ja staili pitää kuitenkin ottaa siitä musiikista! Jos mä harrastaisin tanssia,niin en mä hyvätavaton haluais tanssia jotain muuta kun mitä mä kuulen,eli jos tulee foxia,nopeaa biittiä,niin miksi mun pitäisi vääntää se joksikin kädenaliosastoksi?? En ymmärrä, miksi johonkin askelrytmitykseen saisi tehdä kädenalikuvioita ja johonkin toiseen taas ei! Se rytmityshän sen määrittää, onko se musiikissa vai ei! Tuossa tapauksessa tanssi on jotain kädenalibeatia, jossa ei ole yleensä kyllä mitään hohtoa. eli jos tulee foxia,nopeaa biittiä,niin miksi mun pitäisi vääntää se joksikin kädenaliosastoksi?? Puhdasoppinen fusku muuten tanssitaan juuri puhdasoppiseen foksimusiikkiin! Onko se just sen takia kun teidän jenkkitanssien harrastajien mielestä ei tule tarpeeksi(?) sitä oikeaa jivea/boogieta??Vai se että sitä foxia tulee muutenkin liikaa? Kyllä se varmasti pitkälti on tätäkin. Joka tilanteesta en osaa sanoa, kun se on kuitenkin se mies joka vie. Jos mies lähtee viemään beatiin kädenalitanssia, on vaihtoehdot joko sanoa, että mennään vaihtarilla tai sitten koittaa tanssia sitä niin, että se istuu musiikkiin. Me tehdään lavoilla sitä mitä täällä on toivottu: "tanssitaan sitä mitä soitetaan". Ja aika paljon soitetaan sellaista, mihin ei ole mitään mielekästä tanssia, joten siitä tulee sitten helposti sitä beatfuskujivejotain. ja koska soittaessani pyrin tyylinmukaisuuteen niin varmaan tanssissa olis sama asia Sama täällä. Vaikka menisin miltä häkkyröitä tai kiemuroita, koitan hakea askelrytmitykseeni ja liikkumiseeni sen biisin rytmitystä ja henkeä. Tätä musiikinkuuntelua opetetaan erityisesti näillä parjatuilla jenkkitanssikursseilla. Kuin myös muilla, varsinkin edistyneemmän tason, tanssikursseilla. Yksinkertaisimmat asiat, joita musiikista opetetaan (kädenalilajeissa) kuuntelemaan on se, onko musiikki tasajakoista vai kolmimuunteista: vaikuttaa askelrytmitykseen. Toinen on basso; onko se kävelevä vai tuleeko se joka toiselle iskulle: vaikuttaa baunssiin eli joustoon. ts. en mä pystyisi ELÄYTYMÄÄN johonkin tietyyn tanssilajiin muuten kuin sille ominaisen tyylinmukaisen biisin tahdissa. No sitten sinä varmaan ymmärrät toiveemme tietyn tyylisestä musiikista? Eli kyllä me _pystytään_ tanssimaan vaikka mitä musiikkia, mutta onko se antoisaa? Ei välttämättä. Kyllä kädenalitanssin tanssiminen jive/rhytm'n'blues/swing -rytmeihin on paljon mukavampaa! Ja sen takia niitä toivomme, beat/iskelmämusiikin sijaan. Karrikoiden ei mulle vois olla jiveä joku Reijo Taipaleen tai Rainer Frimanin "jivahtava"kipale... Mitkä olisi? Siis just tää epäloogisuus on se mikä mua ihmetyttää,on tanssityylit joka lajiin, Ei ole. Ellei sitten vaihtoaskelta lasketa beatin/iskelmän omaksi tanssilajiksi. Mutta kuka jaksaa vaihtoaskelta tanssillisesti tylsään musiikkiin, jos on eväitä muuhunkin. sitten kuitenkin tanssitaan ihan mitä sattuu...onko siis väliä edes mitä bändi soittaa,kun se vaan on rytmillisesti sopivaa, Rytmillisesti sopivaa ja tyylille ominaisella tavalla soitettua. jos vaikka vedettäis "Jätkän humppaa"jivenä,niin varmaan sitäkin joku tanssis eikä huomais siinä mitään outoo,eikä tää ole mitään v.....lua,Päivis hyvä:-) Jos jätkänhumppa sovitettaisiin hyväksi jiveksi, niin totta helvatassa se pitäis tanssia jivenä eikä humppana! Vai ymmärsinkö jonkun kohdan väärin? (tämäkään ei ollut!!!) Me vaan kuullaan ja koetaan musiikki niin erilailla No siltäpä tosiaan tuntuu! :) Meitä tanssijoita moititaan siitä, että "osataan tanssia vain siihen musiikkiin ja tempoon, jota tanssikurssilla on opetettu". Sitten kun käytetään luovuutta, niin ei sekään kelpaa!... Eli beatiakin pystyy tanssimaan ihan hyvin musiikkiin, mutta se ei vain kerta kaikkiaan tunnu hyvältä tanssilta! Sen takia kaipaamme niitä "oikeita" kädenalirytmejä! Me vaan kuullaan ja koetaan musiikki niin erilailla,siksi yhteisen kielen löytyminen soittajien ja tanssijoiden välillä on hankalaa,varsinkin näin netin välityksellä,varmasti joku tanssijat/soittajat -palaveri musiikki/tanssinäyttein olis kaikille osapuolille avartava kokemus :-) Se olis kyllä todella mielekiintoista! Lasse Paasikkohan tätä jo toteuttaakin, luennoiden ja erään arvostetun tanssinopettajan kanssa havainnollistaen! Harmi vain, ettei ole ollut vielä mahdollisuutta osallistua hänen luennoilleen! Ovat kovasti ylistäneet! varmasti joku tanssijat/soittajat -palaveri musiikki/tanssinäyttein olis kaikille osapuolille avartava kokemus :-) Tuollaisia tilaisuuksia on joka ikinen perjantai ja lauantai ilta ympäri Suomenmaata... ;) "I was a ballerina. I had to quit after I injured a groin muscle... It wasn't mine." --Rita Rudner | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)