![]() 02.11.2005 16:15:02 | |
---|---|
Enpä tiedä, onko tästä aiheesta ollut juttua aiemmin, mutta näin pikkujouluaikaan asia rupeaa taas "nyppimään" meikäläistä toden teolla. Kun tanssiorkesteri tulee esiintymään esim. jonkun firman tms. pikkujouluihin, on juhlakansalla ilmeisesti aina se käsitys, että orkesterin äänentoistokalusto soittimineen päivineen on vapaasti kaikkien juhlioiden käytettävissä.... Mukavata pikkujoulua, Jone The Bone Piti kaivaa tämä vanha threadi esiin kun sattui olemaan ensimmäinen veto tänä vuonna pikkujouluissa, ja kuinkas ollakkaan, SOITTIMET JA BÄNDI PITÄISI OLLA KAIKKIEN KÄYTETTÄVISSÄ. ***AVAUTUMISTA*** Oltiin pikkujouluissa keski-suomessa erittäin tasokkaassa hotelliravintolassa, jossa oli pikkujoulut, n. 200 henkeä. Hotelli oli esittänyt toivomuksen juuri pikkujoulujen takia, että kamat pitäisi olla roudattuna klo 1700 mennessä, Noh, siinä ei ollut mitään ongelmaa, koska oltiin edellisenä iltana vedolla noin 70 kilometrin päässä. Oltiin tehty seuraavanlainen suunnitelma: edellisestä paikasta lähdettäisiin hyvissä ajoin n. klo 12 ja ajettaisiin seuraavaan paikkaan, laitettaisiin kamat heti pystyyn. Sitten syömään ja unta palloon, jotta illalla klo 22 alkavalla vedolla oltaisiin iskussa. Kaikki meni siihen asti hyvin kunnes..... Olimme juuri roudanneet ja tehneet soundchekin ja minä teippailin muutamia piuhoja. Nälkä ja väsy oli jo melkoinen. Paikalle ilmestyy joukko nuoria, sinänsä ihan asiallisia soittajan alkuja (konsahemmoja varmaan osa). "Hei, olemme tulossa pikkujouluihin esiintymään, voisimmeko lainata teidän pa-kamoja ja soittimia". Mitäh vittua, ei mulle oo kertonut kukaan. Selvisi, että he olivat soittaneet meidän solistille (joka ei tajua kamoista mitään) ja puhuneet asiasta. Solistimme oli sanonut, että katsotaan. Heidät oli tilattu paikalle ja pakkohan se oli antaa meidän kamat käyttöön. Helppoa olisi ollut, jos olisi vaan sanonut, että siinä on ja lähtenyt itse nukkumaan. Mutta kuka jättää omat kamansa jollekin nuorisobändille, ei kukaan. Ja toisaalta meillä oli digipöytä ja aktiivikamat korvamonitoirinnilla, eikä nämä "elvis-showlaiset" niitä osanneet tietenkään käyttää. Mulla meni 1 tunti tehdessä heidän soundchekkiä, sitten ehdin nukkua 1 tunnin ja menin laittamaan heille kamat valmiiksi vetoon klo 19.30. Taas ehdin nukkua puoli tuntia ennen omaa vetoa klo 22. Jumalauta, tullaan kuin ammattilaiset valmiiseen pyötään, johon roudattu ja miksattu kamat ilmaiseksi, eikä edes omia rumpukapuloita tuoda mukana. Tosin kitaraan ja bassoon ei ollut koskemista (eikä korvamonitorointiin) . MITEN PITKÄLLE TÄSSÄ SOITTAJANA on mentävä perseennuolennassa???? Meilläkin veto oli ensimmäistä kertaa ko. paikassa, joten ei voinut heti alkaa kapinoimaan vastaan. Miltä se olisi näyttänyt jos pikkujoulujen tilaaja olisi valittanut illan orkesterista, joka ei lainannut kamojaan heidän tilaamalleen elvis-shoulle. Eipä olisi varmaan tarvinnut enää tulla siihen paikkaan keikalle. Joka tilanteesssa kun syntyy ristiriitoja ja yllättäviä tapauksia, se soittaja, joka joutuu venymään ja tuntemaan sen omassa selkänahkassaan. Ens kerralla homma ei tuu onnistumaan, oli sitten keikka eka tai viimeinen siinä paikassa. ***/AVAUTUMISTA*** Tällainen varoituksen sana kaikille kolleegoille. Olkaa tarkkoja kun pikkujoulu aika taas lähestyy!!! Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa! Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb) | |
![]() 02.11.2005 16:25:54 | |
Mulla on ollut pari vetoa tässä syksyn mittaan, jossa on kysytty, onko meidän PA-laitteet (ei soittimet) toisen bändin käytettävissä. Oon sanonut että on, jos hinnasta sovitaan ja hinnasta on sovittu. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 02.11.2005 16:34:29 | |
Toinen juttu on varmaankin taasen se, että kun noita aikatauluja annetaan, että juhlijat tulevat paikalle klo 19:00, joten kamat pitäis olla reilassa siihen mennessä. Sitten kun hyvää hyvyyttäsi olet järjestellyt aikataulusi uusiksi ja saavut esim klo 18:00 paikalle, niin alkaakin huuto: "johan tässä on odoteltu, pitäis olla jo roudattuna". Onko se bändin vika jos se saaterin tieto ei kulje ensin siellä kapakissa duunareilta päälliköille ja kapakista toimistoon ja vielä toimistosta bändille. Aivan sama, bändi ne haukut saa, vaikka vika ois siellä tilaajan päässä. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 02.11.2005 17:52:23 | |
...Paikalle ilmestyy joukko nuoria, sinänsä ihan asiallisia soittajan alkuja (konsahemmoja varmaan osa). "Hei, olemme tulossa pikkujouluihin esiintymään, voisimmeko lainata teidän pa-kamoja ja soittimia"... Sulla on kokemusta, digivermeet ja 300€ napit korvissa. Näiltä nuorilta puuttu kaikki tämä, no ehkä heilläkin on napit korvissa. Yritä ajatella asiaa näitten nuorten näkökulmasta. Kenties eka keikka milloinkaan. Hirveä jännitys ja täpinä. Joku niistä oli kuitenkin tajunnut soittaa jollekin teidän bändissä, tässä tapauksessa artistille ja varmistaa että kamat on käytettävissä. Näin pojilla oli yks murehe vähemmän kun selvisi että olisi ammattimuusikoden PA't käytettävissä. Sinulle tästä kenties tuli pieni ylimääräinen vaiva mutta nuorille tuleville tähdille merkittävä asia. Miksi pitäisi aina ajatella kaikki omalta kannalta? Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! | |
![]() 02.11.2005 18:49:59 | |
Yleensä ei lainata soittimia mutta yksi poikkeus on , kerran Hallikainen oli konserttikiertueella ja yöpyi samassa hotellissa jossa oltiin keikalla. Olivat konsertin jälkeen syömässä kabinetissa ja porukat jotka oli käyneet konsertissa tunkivat hänen luokseen ja kärttivät sitä laulamaan No tauolla kundit kävi kysymässä voidaanko vetää yks biisi noilla teidän kamoilla ja mikä ettei,Markkula ja Puhakainen soitti ja Hallikainen lauloi kuurankukan ja jengi oli tyytyväinnen . ''Ja rokkia ette sitten soita ennen kuin Pappi on lähtenyt"
Bestman häissä 2005 | |
![]() 02.11.2005 20:51:02 | |
Meille tulee näissä show hommissa aika usein eteen sama tilanne. Paikalla on bändi ja ne aloittaa yleensä meidän jälkeen. Jos vaan on mahdollista mahduttaa meidän kamat niin laitan aina omat koska se turvallisinta. Tämä meidän taiteilija kun vaan ei aina tahdo ymmärtää sitä...ei tarvi roudata. Sitten se valittaa kun soundi ei ollut hyvä. Yleensä aina on hommat toiminut etenkin jos on soiteltu puolin ja toisin etukäteen. Kiitokset vaan niille "veljille " joita voi olla täälläkin kärsivällisestä suhtautumisesta meihin. Bändi aikoina en kyllä mielelläni lainannut kamojani kellekään. Isoveljelleni sattui kerran tapaus jossa hän oli lainannut urkuja vapaapäivä bändille ja sai sen jälkeen kätensä täyteen isoja rakkuloita jotka jouduttiin puhkomaan ja hän oli toista kuukautta sairaslomalla. Ei lainannut enää koskaan kamoja kellekään sen jälkeen. Minäkin pesen säännöllisesti koskettimet vaikka käytän niitä vain yksin. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 02.11.2005 21:44:16 | |
Basisti lainasi Monster-putkivahvistinta aikanaan eräälle muka oikein soittajalle. Kaikki putket paskana tuli vahvistin takaisin ja yltä päältä kaljan peitossa. Kyllä me ollaan annettu kamoja lainata, ei kylläkään kaikkia soittimia, mut halpikset. Mutta kokemattomalle/humalaiselle laulajalle/huutajalle esim. kompressorin puute voi olla kohtalokas. Tekstiviesti kitaristilta ostettuaan uuden putkinauhakaiun:
"Kyllä nyt on hieno vehjeh jeh jeh jeh jeh..." | |
![]() 02.11.2005 22:12:23 | |
Kyllä noista lainaamisista on ongelmia tullut, kalliitakin. Niistä on opittu. Mutta häävedoilla voi mielellään päästää sen paikallisen elviksen vetämään oman shöynsä. Ja oon kitaraakin joskus lainannut. Hyvin veti. Ja oli pois omasta setistä sekin aika. Pysty vetää yhen bissen ja tsekkaamaan paikan perseet. - how did you think I got these inside, by osmosis? | |
![]() 03.11.2005 01:27:12 (muokattu 03.11.2005 01:30:36) | |
Eipä kannata paljon lainailla, eikä ottaa pystystä solisteja, jos ei varmasti tiedä taittuuko. Menee nimittäin heleposti bändin piikkiin, että sillä bändillä oli paska solisti tms. V-M-:lle komppausta. Poppamies ei saa nyt tukea, ei sitten yhtään ylläolevasta lausunnosta. | |
![]() 03.11.2005 09:23:29 | |
Meillä on käynyt jo muutaman kerran erään stadilaisen "kokonaisvaltaisia bileitä järjestävän" ohjelmatoimiston kanssa niin, että sovitaan ensin keikka, josta tietenkin tämä liimatainen yrittää tinkiä vielä vähän hinnasta veks, joka kerta. Sitten kun on keikkavahvistus lähetetty, niin ilmeneekin, että hopla. Paikalla on suunnilleen strippari, elvis-imitaattori, klovni ja kasakkakuoro, jotka kaikki käyttää meidän kamoja. Taas kävi näin toissapäivän keikalla. Paikalle oli tilattu kummeliporukka esiintymään ja toimisto ilmoitti asiasta jälkikäteen, että ai niin, ne tarvii kamoja. Nostin äläkän, en siitä kamojen lainaamisesta, vaan siitä, että se asia pitää ilmoittaa aina jälkikäteen ja sen oletetaan kuuluvan samaan hintaan. Tästä lähin kun toinen esiintyjä käyttää kamoja, menee siitä 50 eur / esiintyjä, joka otetaan sen toisen sakin palkkapussista. No nämä kundit oli ammattilaisia ja homma meni sen puoleen putkeen ja tällä kertaa se tehtiin vain keikkahinnalla. Kaverit oli itse ilmoittaneet, että tarvivat kamoja. Ja mitä hemmetin järkee siinä olis, että siellä on 2 PA-systeemiä ahtaalla lavalla. Offtopic. ei voinut olla repeämättä, kun kävin bäkkärillä otettujen pikku nokkaunien jälkeen huikkaamassa ovella, että onko kaikki ok teidän Showssa, että PA-on ok. "Mauno Ahonen" avaa oven ja sanoo että kaikki jees saitko nukuttua. Siis ihan normaalia kommunikaatiota, mutta perkele se ilmestys addiktoi vääjäämättä nauruhermot. Takana hyppii toinen kaveri oranssi minihame päällä ja perukki päässä. | |
![]() 03.11.2005 09:47:32 | |
Joskus on sattunut, että se toinen esiintyjä, jolle joku on luvannut meidän PA-kamat käyttöön tenttaa mua etukäteen, ei pidä kelvollisena ja edellyttää, että mä hankin jotain extraa! Oon ilmoittanut, että meille kelpaa, ei oo pakko käyttää, saa tuoda ihan ikiomat niin hienot kuin haluaa. Tää hinnan ottaminen meidän laitteista on kyllä muuttanut systeemin: Meidän äänimies on intoa täynnä päästessään vierasta bändiä/esiintyjää soundcheckaamaan ja miksaamaan varsinkin kun extraliksa on annettu hänelle, ei päästetä vieraita meidän laitteisiin koskemaan My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 03.11.2005 12:17:18 | |
..."Mauno Ahonen" avaa oven ja sanoo että kaikki jees saitko nukuttua. Siis ihan normaalia kommunikaatiota, mutta perkele se ilmestys addiktoi vääjäämättä nauruhermot. Takana hyppii toinen kaveri oranssi minihame päällä ja perukki päässä. Hessu ja Timo on ihan jees. Joskus kans on mun laulukamoihin tulkinneet. Oliko taas kitara ilman piuhaa ja kiipparista volat nolliilla? Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 03.11.2005 12:40:56 | |
Mä olen senverran laitefriikki ja "mustasukkainen" noista kamoista että keikkaa sopiessa yksi tärkeimpiä pointteja on että bändin kamat on VAIN bändin käytössä. Viime keikalla tauon aikana yksi nuori "Elvis" pyyhkäsi stagelle ja ei huomattu ennenkuin alkoi älämölö kuulua. Koetti laulaa taustamusan päälle. En kerennyt kun nousta ylös, kun portsari varsin ansiokkaasti poisti kyseisen herran lavalta niin että ei kundin töppöset maata tavanneet. Ja poistaminen tapahtui ulos saakka. Poke tuli vielä sanomaan jälkeenpäin, että hänen töissä ollessaan ei bändin kamoihin koske kukaan luvatta. "Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista" | |
![]() 03.11.2005 12:42:40 | |
Ja poistaminen tapahtui ulos saakka. Poke tuli vielä sanomaan jälkeenpäin, että hänen töissä ollessaan ei bändin kamoihin koske kukaan luvatta. Mahtavaa. Siinä oli mies oikeassa ammatissaan. Antaisin plussan, jos se olis mnetissä. - how did you think I got these inside, by osmosis? | |
![]() 03.11.2005 12:45:30 | |
Mahtavaa. Siinä oli mies oikeassa ammatissaan. Antaisin plussan, jos se olis mnetissä. Kun tuun keikkapaikalle, vaihdan aina muutaman sanan sen ovella olevan ladonkokoisen kanssa, säälittelen vaativaa duunia ja kyselen musiikkimakua. Monet tuntuu jotain ainakin omaksi ilokseen soittelevankin. Tulee turvallinen olo! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 03.11.2005 12:50:21 (muokattu 03.11.2005 12:51:09) | |
Mahtavaa. Siinä oli mies oikeassa ammatissaan. Antaisin plussan, jos se olis mnetissä. Täällä "iloisessa" Itä-Suomessa pitäisi olla vastaavia pokeja, jotka poistaisivat lopullisesti muutamat perushäiriköt ja totaaliset kusipäät näistä ns. kansankapakoista ja myisivät nuo jauhettuna minkinrehuna vaikka Pojanmaalle turkistarhureille. Tuli viime viikonloppuna eksyttyä paikkaan, jossa näin pitäisi ehdottomasti tehdä prle! | |
![]() 03.11.2005 13:29:12 | |
Hessu ja Timo on ihan jees. Joskus kans on mun laulukamoihin tulkinneet. Oliko taas kitara ilman piuhaa ja kiipparista volat nolliilla? Jep, oli. Kiipparit ( Clavia Nord electrot ) oli hienosti ständillä ja piuhat kiinni persuksissa... toiset päät vaan kiepillä lavalla. Sanoin Timolle, että et sitten halvempaa kiipparia ottanut messiin. Kylmäkalleksi kelpais kehnompikin peli. " ei ku tää on niin sopivan kokonen roudata " | |
![]() 03.11.2005 17:52:12 | |
Hessu ja Timo on ihan jees. Joskus kans on mun laulukamoihin tulkinneet. Velipojan kanssa tehtiin aikanaan yksi demonauha Hessun studiolla. Oli helvatan kiva jätkä ja tykkäs siitä kun mixaus vaiheessa haluttiin kokeilla kaikkea kivaa, Sanoi että yleensä eivät osaa pyytää mitään. Sitten se soitti meille ekaa sooloalbumiaan joka ei ollut vielä silloin julkaistu ja kyseli mielipiteitä. Todella hyvä hemmo.Timppa oli mun pikkuveljen kanssa samalla luokalla ja sen äiti oli terveydenhoitaja jota me sanottiin tippa tädiksi,semmoinen leppoisa kiva täti. Timo tais olla jo kouluaikoina aikamoinen veijari. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 04.11.2005 00:03:26 (muokattu 04.11.2005 00:07:27) | |
Mä olen senverran laitefriikki ja "mustasukkainen" noista kamoista että keikkaa sopiessa yksi tärkeimpiä pointteja on että bändin kamat on VAIN bändin käytössä. Viime keikalla tauon aikana yksi nuori "Elvis" pyyhkäsi stagelle... No sehän nyt on itsestään selvää ettei ulkopuliset sivulliset koske kamoihin, puhumattakaan jostain juoppolalleista. Entäs jos on isompi juttu, kaks kolme tai vielä useampi bändi soittamasa samana iltana. Oletteko todellakin sitä mieltä että jokainen rummunpäre pitä korjata pois ja uudet tilalle, ja että esim. bassovahvistin, di boksit viimeistä johtoa myöten pitää kelata kiepille ja roudata Transiittiin ja hakea samanlaisia johdonpätkiä, ja jopa samanmerkkistä vahvistinta Hiacesta? Itse olen soittanut monta keikkaa jonkun toisen bassovahvistimella samoin kuin toiset minun vahvistimella ja jopa minun bassollakin. Rummut sovitaan joko niin että ekan bändin saa pysyä tai sitten ne paremmat rummut. Ei nämä ole mitään ylitsepääsemättömiä asioita jos ne sovitaan etukäteen. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! | |
![]() 04.11.2005 00:06:02 | |
No sehän nyt on itsestään selvää ettei ulkopuliset sivulliset koske kamoihin, puhumattakaan jostain juoppolalleista. Entäs jos on isompi juttu, kaks kolme tai vielä useampi bändi soittamasa samana iltana. Oletteko todellakin sitä mieltä että jokainen rummunpäre pitä korjata pois ja uudet tilalle, ja että esim. bassovahvistin, di boksit viimeistä johtoa myöten pitää kelata kiepille ja roudata Transiittiin ja hakea samanlaisia johdonpätkiä, ja jopa samanmerkkistä vahvistinta Hiacesta? Ei kukaan tuota mieltä ole. Mutta semmonen "kulman takana oottaminen, että urut on kannettu" tympii kaikkia. Sopimista ja etukäteen informointia, niin kellään ei ole mitään sanomista. Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)