Aihe: Musiikillinen huoraus ??
1 2 3 4 5 6
Nelisormimangusti
03.08.2024 13:46:26

Kefiiri: Mulla on itse keksittyihinkin pahvi lattialla mistä näkee soinnut kumartumatta. En todellakaan muista niitä ulkoa!

Ja kun lukee lappua lattialta, näyttää Pressan aikaiselta Jukka Toloselta joka keskittyy musiikkiin.

Silmien asennon puolesta nimittäin. Tai ehkä silläkin oli laput lattialla!

Olin kerran keikalla paikassa, joka oli viimeistä iltaa auki ja menossa täydelliseen remonttiin. Useimmat biisit meni muistista, mutta vaikeimmasta kirjoitimme soinnut tussilla lattiaan.
https://muusikoiden.net/beta.php
Ukko
04.08.2024 16:41:52

Kyllikki: Tästä tuli mieleeni eräs hutunkeittäjäryhmä, joka tarvitsi pahvit joka ikiseen sävelteokseen, jopa 2 soinnun Jambalayaan. ..

Haastavin tilanne sattui keikalla missä liideri totesi ettei vedetäkään ekalla setillä ennalta sovittuja biisejä. Kyseli tunnenko sitä ja tätä biisiä ja oli pakko vastata etten tunne. Kysyin löytyykö lappuja muttei löytynyt. Ajattelin että sitten mennään seikkailumielellä. Ja se kaikkein hauskin vaihe oli kun kysyin juuri ennen biisiä mikä on sävellaji. Vastaus oli ettei ole tietoa, ja yy kaa koo biisi liikkeelle. No sävelaji löytyi parissa sekunnissa ja onneksi biisit noudattelivat suurimmaksi osaksi kvinttikiertoa. Vastaavaa on sattunut muttei tuossa määrin muillakin keikoilla. Aika paha oli kvartetti missä basisti veteli ääniä arvaamalla ja minä koetin kuunnella ilman kontrolli monitoria mitä haitaristi vetää. Eli minulla kitara soittimena.
COVS jäsen nro 6
Sir Roger
05.08.2024 18:01:28
Muistan kun joskus keikalla joku tuli meidän rumpalilta kysymään (oli kuulemma itsekin rumpali), että mitä sä luet koko ajan soittaessasi?
"Harmony is when you find two note that love another."
Sir Roger
05.08.2024 18:04:21
Ukko: Haastavin tilanne sattui keikalla missä liideri totesi ettei vedetäkään ekalla setillä ennalta sovittuja biisejä. Kyseli tunnenko sitä ja tätä biisiä ja oli pakko vastata etten tunne. Kysyin löytyykö lappuja muttei löytynyt. Ajattelin että sitten mennään seikkailumielellä. Ja se kaikkein hauskin vaihe oli kun kysyin juuri ennen biisiä mikä on sävellaji. Vastaus oli ettei ole tietoa, ja yy kaa koo biisi liikkeelle. No sävelaji löytyi parissa sekunnissa ja onneksi biisit noudattelivat suurimmaksi osaksi kvinttikiertoa. Vastaavaa on sattunut muttei tuossa määrin muillakin keikoilla. Aika paha oli kvartetti missä basisti veteli ääniä arvaamalla ja minä koetin kuunnella ilman kontrolli monitoria mitä haitaristi vetää. Eli minulla kitara soittimena.

No tämä on joidenkin "liidereiden" tapa, itsekin joskus joutunut toteamaan saman.
Paska homma..
rintapek
05.08.2024 18:32:48

Ukko: Aika paha oli kvartetti missä basisti veteli ääniä arvaamalla ja minä koetin kuunnella ilman kontrolli monitoria mitä haitaristi vetää.

Been there, done that, dont ask.
Mut sitä ei kohdallani lasketa huoraamiseksi koska monet keikat oli ihan hyväntekeväisyyttä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Lennu
07.08.2024 11:25:39

Ei ne möhöt ymmärrä sitä, että soittajilta ei lähe ihan tuosta vaan mikä vaan biisi, niinku niillä lähtee karaokessa. Eikä ne tule ikinä ymmärtämään sitä
Autistinen binääriaivo.
Kefiiri
07.08.2024 13:02:20
Lennu: Ei ne möhöt ymmärrä sitä, että soittajilta ei lähe ihan tuosta vaan mikä vaan biisi, niinku niillä lähtee karaokessa. Eikä ne tule ikinä ymmärtämään sitä

Niin, ne ajattelevat että "mutta osaathan sä soittaa" vähän niinkuin " mutta osaathan sä ajaa polkupyörällä".
En ole musiikin asiantuntija.
Sir Roger
07.08.2024 13:19:28 (muokattu 07.08.2024 13:21:31)
Tulee mieleen eräs kosketinsoittaja kun kertoi, että olisi tulossa keikka, mutta kaikki tutut kysyy heti ekana onko lappuja?
Sitten kysyi minua, niin vastasin, että: "onko lappuja?"

E: ja löytyihän sieltä paksu mappi, nuotinnusohjelmalla oikeisiin sävellajeihin kirjoitettuja biisejä.

E2: Mikä helvetti voi olla niin vaikeeta joillekin?
Lennu
08.08.2024 14:21:51

Sir Roger: Tulee mieleen eräs kosketinsoittaja kun kertoi, että olisi tulossa keikka, mutta kaikki tutut kysyy heti ekana onko lappuja?
Sitten kysyi minua, niin vastasin, että: "onko lappuja?"

E: ja löytyihän sieltä paksu mappi, nuotinnusohjelmalla oikeisiin sävellajeihin kirjoitettuja biisejä.

E2: Mikä helvetti voi olla niin vaikeeta joillekin?

Laiskuus ja saamattomuus
Autistinen binääriaivo.
Sir Roger
11.08.2024 14:03:43 (muokattu 11.08.2024 14:04:43)
Lennu: Laiskuus ja saamattomuus

Varmaan aika usein, mutta olisko tässä tapauksessa kun nuotit/ mapit hänellä valmiina?

E: Mukava, asiallinen soittokaveri myös!
Thefish
11.08.2024 23:37:09
Ne muutamat hassut tuurauskeikat mitä mulla enää vuodessa on niin opettelen koko matskun ulkoa sikäli kun aikaa on. Kivempaa niin bändille kuin itsellenikin.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Sir Roger
12.08.2024 13:27:21 (muokattu 12.08.2024 13:27:54)
Thefish: Ne muutamat hassut tuurauskeikat mitä mulla enää vuodessa on niin opettelen koko matskun ulkoa sikäli kun aikaa on. Kivempaa niin bändille kuin itsellenikin.

Jep, tämä olisi tietenkin paras ratkaisu, jos mahdollinen.

+plus.
WanhaWetäjä
13.08.2024 10:10:59

Thefish: Ne muutamat hassut tuurauskeikat mitä mulla enää vuodessa on niin opettelen koko matskun ulkoa sikäli kun aikaa on. Kivempaa niin bändille kuin itsellenikin.

Riippuu aika lailla tilanteesta, 2 settia jotain perus bilemusaa on eri kuin 4 x 45 min tanssimusaa jossa on sovitettuja tangoja ja jonkun pirkon tai pertin never heard levymusaa.

Mulla on ollut tänä kesänä 1-4 keikkaa/kk vakkaribandilla, muutama veto eri kuvioissa joissa oli eri solistit. Syksymmällä on kahden päivän spesiaalikeikalla jossa on 5 eri säestettävää, en tiedä mitä vetevät ja jakaantuuko nuo kahelle päivälle silleen että jokaisella on yks setti, siihen vielä maholliset bandisetit ja varsinaisen solistin setit. Luulen että on aika tekemätön paikka ottaa nuo haltuun ulkoa opetellen. Onneksi tulen saamaan noista laput hyvissä ajoin iPadille, mapit show tuollaisella keikalla olisi huomattavan hankalaa. Onhan tuo ulkoa opetteleminen myös soitinkohtaista ja minkälaiset arrit biiseistä on.
Tottahan toki noissa on ns kalalauluja jotka jokaisen soittajaksi itseään kutsuvan luulisi osaavan joko ulkoa tai soittaa ns vapaan säestyksen kautta. Vapaalla säestyksellä tarkoitan sitä että on huttu/iskelmä jonka kaikki luultavasti ovat kuulleet mutta ei välttämättä koskaan soittaneet ja sen soittaminen ilman lappuja joko taittuu tai sitten ei. Sanat netistä, tauolla katotaan sävellaji, sovitaan kuka laulaa ja kuka soittaa introt ja eikun yy kaa, tätäkin on tehty, kyseessä siis jonkun asiakkaan toivebiisi.
Jos tulee virheitä niin mitä sitten, se kuuluu elävään musaan. Ymmärrän että on soittajia joilla ei ole genretuntemusta ja laput pitää löytyä lähes joka biisiin, se on sitten mentävä sen yhden kaiffarin mukaan ja tehtävä hälle vaikkapa sointulappu.

Itse aiheesta, taisin jossain jo mainitakkin mutta mun mielestä musiikillista huoraamista on myös se että on saanut laput hyvissä ajoin ja ei ole silti vaivaantunut tsekkaamaan omia osuuksiaan ja vetelee miten kuten oikoen kaikki introt ja väliosat. Vastuu viihteestä jää toteutumatta jos keikalle mennään takki auki mestarismiehen elkein ja homma ei sitten pelitäkkään.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Thefish
13.08.2024 13:35:06
WanhaWetäjä: Riippuu aika lailla tilanteesta, 2 settia jotain perus bilemusaa on eri kuin 4 x 45 min tanssimusaa jossa on sovitettuja tangoja ja jonkun pirkon tai pertin never heard levymusaa.

Itse aiheesta, taisin jossain jo mainitakkin mutta mun mielestä musiikillista huoraamista on myös se että on saanut laput hyvissä ajoin ja ei ole silti vaivaantunut tsekkaamaan omia osuuksiaan ja vetelee miten kuten oikoen kaikki introt ja väliosat. Vastuu viihteestä jää toteutumatta jos keikalle mennään takki auki mestarismiehen elkein ja homma ei sitten pelitäkkään.

Viimeiset on olleet sitä nimenomaista perusbilemusaa tyyliin 4x45 / ilta / 4 iltaa putkeen. Listassa vajaat sata biisiä joista trion keulahahmo randomisti valitsee mikä just sillä hetkellä sattuu puhuttelemaan. Mietin pariin otteeseen teenkö padille muistilaput mutta päädyin kuitenkin ottamaan koko kasan haltuun ihan vaan treenaamalla, mukavampi soittaa kun on varmempi fiilis siitä mitä tekee eikä tartte säheltää ylimääräisten vehkeiden kanssa. Tossa matskussa genrentuntemus on ihan yhtä merkittävässä asemassa kuin huttupuolellakin ja kun teet sen yhden keikan niin että kaikille jää fiilis siitä että suhun voi luottaa niin niitä tippuu sit hyvin todennäköisesti lisääkin.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Sir Roger
13.08.2024 14:38:51
Thefish: ..mukavampi soittaa kun on varmempi fiilis siitä mitä tekee eikä tartte säheltää ylimääräisten vehkeiden kanssa. Tossa matskussa genrentuntemus on ihan yhtä merkittävässä asemassa kuin huttupuolellakin ja kun teet sen yhden keikan niin että kaikille jää fiilis siitä että suhun voi luottaa niin niitä tippuu sit hyvin todennäköisesti lisääkin.

Tämä. Voi keskittyä itse soittamiseen ja hyvään fiilikseen!
Lennu
14.08.2024 08:30:10

Thefish: Viimeiset on olleet sitä nimenomaista perusbilemusaa tyyliin 4x45 / ilta / 4 iltaa putkeen. Listassa vajaat sata biisiä joista trion keulahahmo randomisti valitsee mikä just sillä hetkellä sattuu puhuttelemaan. Mietin pariin otteeseen teenkö padille muistilaput mutta päädyin kuitenkin ottamaan koko kasan haltuun ihan vaan treenaamalla, mukavampi soittaa kun on varmempi fiilis siitä mitä tekee eikä tartte säheltää ylimääräisten vehkeiden kanssa. Tossa matskussa genrentuntemus on ihan yhtä merkittävässä asemassa kuin huttupuolellakin ja kun teet sen yhden keikan niin että kaikille jää fiilis siitä että suhun voi luottaa niin niitä tippuu sit hyvin todennäköisesti lisääkin.

Eli tavallaan potkii itseään nilkkaan
Autistinen binääriaivo.
Sir Roger
14.08.2024 15:42:57
Joo, itse olen vakiokokoonpanon ja vakio-ohjelmiston kannalla.
Jos nuotteja tarvitaan niin mapissa paperisena tai diginä!
jazzbass-73
07.09.2024 20:39:15
Lennu: Eli tavallaan potkii itseään nilkkaan

Anteeksi nyt en ymmärrä. Millä lailla?
jazzbass-73
07.09.2024 20:49:10
Kyllikki: Tästä tuli mieleeni eräs hutunkeittäjäryhmä, joka tarvitsi pahvit joka ikiseen sävelteokseen, jopa 2 soinnun Jambalayaan. Jos joku tuuraava soittaja erehtyi heittämään sekaan jonkun improvisoidun sävelkulun, meni koko bändi sekaisin kuin seinäkello.

Kyseisen ryhmän muusikot tuijottivat nenänpäät musteessa nuottikansioitaan niin intensiivisesti, että aina keikan jälkeen heidän piti kysellä järjestysmiehiltä, oliko parketilla ollut paljonkin porukkaa illan aikana...

Nyt on ollu ollu kovan luokan rykmentti lauteilla ;)
jazzbass-73
07.09.2024 21:10:41
WanhaWetäjä:

Solistilla ei ole mitään sananvaltaa bandin ohjelmistoon.

Ei saatu vetää Tummat silmät ruskee tukkaa eikä Sataa kesää eikä tuhatta yötä aikoinaan Paten bändiseteissä...

Noh, ei Paula puuttunut meidän bändisetteihin mitenkään, hän luotti siihen, että se toimii kokonaisuutta ajatellen.

Tuo asia, että liksa jaettaisi tasan solistin ja bändin kesken on täysin absurdi jos/kun puhutaan ns. nimiartisteista joiden naama on esim. suuren laivayhtiön valtavissa moottoritienvarsimainoksissa...
ns. 'välimallin LH:t' on toki asia erikseen.

Aika vakavaks näköjään tuntuu menevän jutut välillä täällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)