Aihe: Keikkapalkat??
1 2 3 4 5 6
EP
20.07.2014 15:13:11
WanhaWetäjä: Oletko kenties jäsen EP:n alter ego? Ajatelmat ja herätelmät ovat samaa "ohutta yläpilveä", ei pahalla. Realismia, pliis!

Ei siinä mitään, hyvä että on visioita ja jaksaa uskoa parempaan, itse umpi
pessimistinä ja kohta 40 vuotta alalla olleena olen nähnyt ihan tarpeeksi voidakseni olla sanojeni takana.

Korjasin vähän! :D
WanhaWetäjä
20.07.2014 16:30:11

EP: pessimistinä

Korjasin vähän! :D

Käy keikoilla, myy bandiäsi, ai niin, eihän sitä edes ole...
Vai onko sinulla jotakin TODELLELLISTA asiaa sisältävää vastinetta kirjoituksilleni?
Yleisesti ottaen juttusi ovat juurikin "ohutta yläpilveä" höpötystä, kuten "hauska" korjauksesi kommentistani. Etkö tosiaankaan parempaan pysty?

Yltiöoptimismi= tässä Mopsi75 tapauksessa kuin myös kohdallasi lapsenomaista ja täydellistä tietämättömyyttä asioista joista keskustellaan.

Realismi=ei ole keikkaa kun ei ole paikkoja > kyynisyys=joku "gigantti"bandi vie nekin vähät > pessimismi = parempi olisi pistää pillit pussiin ja aika moni sitä harkitseekin, niin bandit kuin yksittäiset soittajat.
Monilla on kymmeniä tuhansia kiinni kamoissa/autossa, on firma jonka kulut pitää jotenkin peittää, keikkaa on todella niukasti, ei ole toimiva yhtälö tämä.
Ketju joka on tätä päivää monen kohdalla jotka alalla ovat, valitettavasti.

Näistä asioista ei vaan saa/voi puhua niiden oikeilla nimillä, saattaa olla tosiaankin pelko siitä että joku väärä taho lukee näitä juttuja ja loputkin keikat häviää. Ollaan hiljaa, hymyillään, nyökytellään hyväksyvästi ja kaikki on ok...

Sinänsä tuo "toimistot pois välistä" kuulostaa hienolta ajatukselta, toimii ehkä joissain tapauksissa ok mutta ei ammattikehissä koska mestat ovat pääosin tiettyjen tahojen hallussa, väliin ei ole mitään asiaa. Teeppä se virhe että myyt keikan johonkin mestaan joka ottaa myös suoraan mutta joka on saman toimiston paikka missä teet pääosan keikoistasi, huonosti käy.

Yksityiset pikkupubit/baarit ja lavat ovat ns vapaata aluetta eli eri asia mutta ei nuo sitten mitään maksakkaan tai bandit on pohjalta omd/duo.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
20.07.2014 16:54:22 (muokattu 20.07.2014 16:55:28)
WanhaWetäjä: Käy keikoilla, myy bandiäsi, ai niin, eihän sitä edes ole...
Vai onko sinulla jotakin TODELLELLISTA asiaa sisältävää vastinetta kirjoituksilleni?
Yleisesti ottaen juttusi ovat juurikin "ohutta yläpilveä" höpötystä, kuten "hauska" korjauksesi kommentistani. Etkö tosiaankaan parempaan pysty?

Ei viitsi rasittaa mieltään tuollaisella, suosittelen sinullekin, ota rennommin, et pysty asioita muuttamaan ..siinä vastine! : )

..Teeppä se virhe että myyt keikan johonkin mestaan joka ottaa myös suoraan mutta joka on saman toimiston paikka missä teet pääosan keikoistasi, huonosti käy..

Tuostahan mä justiin mainitsin aiemmin!
Ja lisäksi joudut perumaan keikkojasi kun päälekkäisyyksiä tulee ennemmin tai myöhemmin.
Thefish
20.07.2014 19:27:04
WanhaWetäjä:

Realismi=ei ole keikkaa kun ei ole paikkoja > kyynisyys=joku "gigantti"bandi vie nekin vähät > pessimismi = parempi olisi pistää pillit pussiin ja aika moni sitä harkitseekin, niin bandit kuin yksittäiset soittajat.

WW osuu suoraan asian ytimeen.

Tässäpä perimmäinen syy sille miksi olen nykyisin päiväduunissa.

Monilla on kymmeniä tuhansia kiinni kamoissa/autossa, on firma jonka kulut pitää jotenkin peittää, keikkaa on todella niukasti, ei ole toimiva yhtälö tämä.

Ajoin firmani alas juuri tuon takia.

Sinänsä tuo "toimistot pois välistä" kuulostaa hienolta ajatukselta, toimii ehkä joissain tapauksissa ok mutta ei ammattikehissä koska mestat ovat pääosin tiettyjen tahojen hallussa, väliin ei ole mitään asiaa.

Faktaa. Suomi on ruudutettu eri ohjelmatoimistojen hallinnoimiin alueisiin ja konttorit sitten diilaavat keikkoja toisilleen näin halutessaan.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
mopsi75
20.07.2014 20:14:11 (muokattu 20.07.2014 20:32:00)
Faktaa. Suomi on ruudutettu eri ohjelmatoimistojen hallinnoimiin alueisiin ja konttorit sitten diilaavat keikkoja toisilleen näin halutessaan.

Dodii ....Mafian on jakanut "hallintopiirit"....juurikin tämä on muusikon kyykyttämistä....business miehet ovat vallanneet markkinat ja juoksupojat juoksevat juurikin noiden nuottien mukaan, hinnalla millä hyvänsä, se yhdenkin keikan perässä vaikka siivu olisi 300km.

Jos et lähde ajamaan kilometreja ja bensa-palkalla soittamaan, niin joku toinen pääsee suosikiksi tekemään sitä liikevaihtoa ja tulosta toimistolle.

On liikaa tarjontaa ja halvemmat kokoonpanot yleensä ovat harrastusmielessä liikkeellä mutta hoitavat homman tyydyttävästi ja ehkä jopa sinnepäin.

WW on menettänyt toivonsa paluusta entiseen...toisaalta ymmärrän kaiken mitä WW kertoilee...samaistun toisaalta täysin hänen juttuihin. Ymmärrän...

Minähän vain kapinoin...

Olen soittanut kaikkina ajan jaksoina alkaen 70-luku.....ja edelleen soitan. Tiedän miten ajat ovat muuttuneet ja osa syy on ohjelmatoimistojen työantajan roolin. Olen soittanut ravintolassa aikana jolloin tanssi-ilta alkoi klo 20 ja tupa oli hetimiten täysi ja 11.30 tuli aina valomerkki. Ja kysessä ihan oikea kaupungin keskustan ravintola-hotelli 70-luvulla.

Nykyään pitää olla taho joka laskuttaa ja verottajakin pysyy tyytyväisenä, kun velvoitteita hoidetaan joten kuten sinnekin päin. Harmaan talouden kitkentäkin on ajanut ravintola-yrittäjät ohjelmatoimistojen syliin : On taho joka laskuttaa könttäsumman ja hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteet sitten ....entiseen ei ole kokonaisuudessan paluuta. Mutta..

NYT HOMMA HOITUU LASKUTUSPALVELUN KAUTTA....ilman ohjelmatoimistoa tosi kätevästi.

Kerran asiakas pyysi keikalle ohi toimiston ja heti toimisto julisti yhteistyön päättyneeksi...voi voi. Minä sain saman liksan kuin ennenkin ja asiakas säästi ,koska halusi niin.

Yksi ravintola tekee sopimukset tykkäämiensä yhtyeiden kanssa aina vuodeksi eteenpäin ...muutama viikonloppu aina vuodeksi eteenpäin....ilman välikäsiä...kätevää...kustannustehokasta. Ja ihan helppoa.

Sitten nämä kaikki mahdolliset ja mahdottomat OHJELMATOIMISTOJEN KILPAILUT.
MIKÄ MAHTAVA BUSINESS IDEA!!!

Ensin rahastetaan ja vaahdotaan kilpailuja järjestäen... ja sitten joku "kultakurkku" keltanokka myydään keikoille: HÄN voitti sen ja sen kilpailun ...ensin on tietenkin varmistettu, että sopiva "VOITTAJA" tekee niinkuin määrätään...sopimukset pitää olla jne. Säälittää nuokin juoksupojat ...Pitäis joskus kokeilla kuinka monta solistiehdokasta löytyisi (kilpailujen ym . voittaneita) jos kyselisi mukaan keikoille "treenaamaan"....ilman palkkaakin. Joku varmaan maksaisikin, kun vain pääsisi vähänkin esille. On nimittäin innokkaita aivan pilvin pimein tyrkyllä kuten kaikki tietää.
Janus
20.07.2014 22:37:12
mopsi75: Kerran asiakas pyysi keikalle ohi toimiston ja heti toimisto julisti yhteistyön päättyneeksi...voi voi. Minä sain saman liksan kuin ennenkin ja asiakas säästi ,koska halusi niin.

http://giphy.com/gifs/37Ez5CZ8P0jSM
Anonymous-jazz
20.07.2014 23:57:28

Ohjelmatoimistojenkin tarkoitus on tehdä voittoa ja siinä hintakilpailussa soittajan palkkahaitari pienenee koko ajan.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Epämuusikko
21.07.2014 13:46:12 (muokattu 21.07.2014 14:10:45)
Eläkeläissoittaja: soittaen päin persettä

Ottamatta mitenkään kantaa mihinkään muuhun, näin sivusta seuranneena osaa tämän palstan "pitkän" "linjan" "ammattilaisista": mistä tuo kehua retostellen päin persettä soittamisen kulttuuri on pesiytynyt suomalaiseen tanssimusiikin praksikseen? Muutamaan muuhunkin nimimerkkiin viitaten: "välillä soitin hyvinkin huonosti".

MIKSI?

Oletan että kys. trendi on vähenemään päin. Siis tanssimusiikki ja vapaaehtoisesti huonosti soittaminen.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
rintapek
21.07.2014 15:32:51

mopsi75:

Alkää ajelko satoja kilometrejä pistokeikoille....siellä on paikallisia voimia hoitamaan hommat, jos tarvitaan elävää musiikkia. . . . Paikallinen leipä maistuu omalla kylällä ihan parhaalta ja luonto säästyy. Itsekin pysyt kauemmin hengissä. Ottakaan nekin keikat pois ohjelmatoimistolta........täysin järjetönta ajattaa ketää keikan perässä satoja kilometrejä. Toimistohan saa rahansa ihan yhtä helposti, onko sinun keikkasi sitten kotona tai 400km:n päässä.....

Kaunis ajatus, mut paikallinen leipä ei toimi.

Tossa mun ostarilla on viis kapakkaa. Jos duo hattivatti tulee tänään keikalle nurkkabaariin, niin huomenna on ihan turha myydä kantakippolaan, ei sinne kukaan tule. Toisekseen, noi on kaikki kantaräkälöitä. Samat naamat. Aina. Hyvä bändi kantakippolassa houkuttaa sinne, imuroiden muut baarit tyhjiksi. Mut jos bändin musa ei maistu, niin kapakka tyhjenee silmänräpäyksessä.

Et jos yks bändi käy tos ostarilla (ihan misvaankapakassa), niin keikkaa löytyy seuraavan kerran ens vuonna, jos löytyy.

Oikeiden tanssimestojen reviiri on sit aika laaja. Niin et esim. pääkaupunkiseudulla et voi kovin montaa keikkaa peräjälkeen tehdä.

Sinänsä noist pistokeikoista olen samaa mieltä. Ainakin kilsat pitäiSI pystyä laskuttamaan. Mut mitä on tehtävissä kun paikkoja on vähän eikä arkikeikkoja ole missään? Et saa myytyä siihen "väliin" arkipäiville yhtään mitään.
rintapek
21.07.2014 15:40:05

Epämuusikko: Ottamatta mitenkään kantaa mihinkään muuhun, näin sivusta seuranneena osaa tämän palstan "pitkän" "linjan" "ammattilaisista": mistä tuo kehua retostellen päin persettä soittamisen kulttuuri on pesiytynyt suomalaiseen tanssimusiikin praksikseen? Muutamaan muuhunkin nimimerkkiin viitaten: "välillä soitin hyvinkin huonosti".

MIKSI?

Oletan että kys. trendi on vähenemään päin. Siis tanssimusiikki ja vapaaehtoisesti huonosti soittaminen.

Omaa musaa omassa bändissä soittavat ovat sen oman musansa mestareita.

Covereita soitellessa taas... ainaskin mä hyvin tiedän, että en o haitarin varressa ViliVesterinen, enkä rummuissa tosiaankaan mikään Kuoppis, niin aina siin on takaraivossa ajatuksenpoikanen, et voishan tää paremminkin mennä...
Epämuusikko
21.07.2014 17:42:53
rintapek: Omaa musaa omassa bändissä soittavat ovat sen oman musansa mestareita.

Covereita soitellessa taas... ainaskin mä hyvin tiedän, että en o haitarin varressa ViliVesterinen, enkä rummuissa tosiaankaan mikään Kuoppis, niin aina siin on takaraivossa ajatuksenpoikanen, et voishan tää paremminkin mennä...

Mistäs tiedät ja mitä ajattelit tehdä asian eteen?
rintapek
21.07.2014 18:16:46

Epämuusikko: Mistäs tiedät ja mitä ajattelit tehdä asian eteen?

En o ajatellu tehdä asialle yhtikäs mitään.

Paitti oon lopettanu soittohommat.
Lennu
21.07.2014 19:10:33

Anonymous-jazz: Sitten on olemassa näitäkin paikallisia soittoharrastelijoita, joille on ihan OK käydä lähipubissa vetämäsä pari settiä 2-3 oluttuopilla, pyytämättä lainkaan rahaa.

Parantaako se hintaa pyytävien bändien kysyntää?

Onko näitä oikeasti haitaksi asti? En tiedä vissiin yhtään.
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
EP
21.07.2014 21:15:37
Epämuusikko: Ottamatta mitenkään kantaa mihinkään muuhun, näin sivusta seuranneena osaa tämän palstan "pitkän" "linjan" "ammattilaisista": mistä tuo kehua retostellen päin persettä soittamisen kulttuuri on pesiytynyt suomalaiseen tanssimusiikin praksikseen? Muutamaan muuhunkin nimimerkkiin viitaten: "välillä soitin hyvinkin huonosti".

MIKSI?

Juu siis, tarkoitat varmaan jälkimmäistä, tai niitä yhdessä?
Toivottavasti tanssimusiikki ei kovasti vähene, huonosti soittamista oon aina pyrkinyt kaikissa olosuhteissa välttämään.
Epämuusikko
21.07.2014 22:56:53
EP: Juu siis, tarkoitat varmaan jälkimmäistä, tai niitä yhdessä?
Toivottavasti tanssimusiikki ei kovasti vähene, huonosti soittamista oon aina pyrkinyt kaikissa olosuhteissa välttämään.

Laita todisteita molemmista.
EP
21.07.2014 23:36:12
Epämuusikko: Laita todisteita molemmista.

Jaa, ettei tanssimusiikki vähene ja omasta pyrkimyksestä soittaa hyvin? ..ja miksi?
Jamz
22.07.2014 09:19:16
Vähän aihetta sivuten, miten nuo toimistot yleensä suhtautuu itse myytyihin keikkoihin? Nyt olis tilanne, että keikkamääriä pitäisi kasvattaa ja se ei onnistu kuin saamalla uusia mestoja mukaan, mutta itse myytäessä törmää alati toteamukseen: " Meillä on vuosisopimus sen ja sen toimiston kanssa. Ottakaa yhteyttä sinnepäin". Nyt ollaan alustavasti tunnusteltu kahta toimistoa, mutta kesälomakausi meneillään, eikä ole vielä päästy puusta pitemmälle. Itse myydään n.40-60 keikkaa/vuosi ja nämä sovitaan suoraan tilaajan kanssa.
Raja se on raittiudellakin.
mopsi75
22.07.2014 21:45:20
Jamz: Vähän aihetta sivuten, miten nuo toimistot yleensä suhtautuu itse myytyihin keikkoihin?

No problem, jos et tee oharia. Ja tyydyt siihen mitä maksetaan? Ja olet positiivinen vaikka sovittu keikka perutaankin.

KAIT....
isojussi
27.07.2014 05:16:11
Aika pitkälle kai on kompattava Prinkkalan Pentseenivä, Weli Wanhaa Wetäjää ... minä tekisin näin:

- ry - shöy on isompia harrastusjutskia varten. Näissä saa palkkaa max liideri/kapelli, muille ehken matkakorvaukset ynnä yhdistyksen kustantamaan kalustoa käyttöönsä.

- Kuppilalavalaivahumppis-Esat varsinkin vakikokoonpanossa saman ohjelmatoimiston kautta kandee pääsääntösesti vetää toimiston palkollisen, muttei alle minimin.

- AyKyOy-hommat jos on vakiokonsepti, jonka kaikki jäsenet on hommaan sitoutuneita tai esim joku pystöartisti myy pakettia pänteineen eri instansseille toimistoista loppuasiakkaisiin. Tässä kalustohomma toimii kuten ry:ssäkin.

- Tmi/ammatiharjoijoittaja jos myy pääasiassa yksin itteensä millon kellekkin. Saa mukavasti vähennyksiä verotuksessa kaikesta enemmän ja vähemmän tarpeellisesta aina konttuuritarvikkeesta keikkavaatteisiin ja puhelinkuluista pa-kamoihin. Huonona puolena on, että esmes KELA ja TE-pölvästit kohtelee kolmannen luokan kansalaisena.

- Edelliselle on hyvä vaihtoehto palkkiopalvelu niinku vaikka ny Eezy. Iso virma takana kun laskutat. Perinnät ja kaikki onnistuu tarvittaessa. Jopa kottiakin voi saada tietyin reunaehdoin. Ei tartte miettiä kirjanpitoja ja eläkkeet ym kertyy asiallisesti ja oot joka paikassa työnantajastatuksella. Itte saat hoitaa myyntis ja määritellä hntas, kuhan et tee alle minimin, joka on heidän ehdoissaankin jo kielletty. Satunnaiset (tai miksei säännöllisetkin) bändipuikkauksetkin onnistuu ronttihinnalla, joka sitten jaetaan tekijöiden kesken. Miinuksena on että vähennykset (pl matkat ja päivärahat) pitäis tehdä sitten omassa veroilmoituksessa. Samoin alv-rajoja ei tunneta, eli jos keikka ei oo julkinen, siihen tulee 24% alvia päälle myyntihintaan.

- Freelance-verokontonkista mulla ei oon kokemusta.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
tinolintonen
30.07.2014 20:53:56

Niin tosiaan meikäläisen tietoja(ja taitoja): Olen Tino Christian Lintonen (s. 16. lokakuuta 1997 Nurmijärvi), suomalainen muusikko, ja laulaja.
Olen tehnyt muutamia omia lauluja, ja keikkaillut vuodesta 2008 asti aluksi koulubändien kanssa, sitten omien bändien ja sooloprojektien kanssa. Suurimpana mieleen painui viime kesäkuussa soitettu latotanssikeikka vierailevana kitaristina Erja & Perfidia-tanssi/iskelmäorkesterin kera. Taidan monia eri musiikkityylejä, ja soitan mieluiten toivemusiikkia. Vaikka mitä: suomalaista, ulkomaista(englannin kielistä), iskelmää, poppia, rockia, rautalankaa, fuusiojazzia, uusklassista, heviä ym. Olen parhaillaan kitaristi-laulaja Bandanna Fiances-yhtyeessä.

Instrumentit: rummut(3v. asti, en omista), kitara(9v. asti, löytyy akustista ja sähköista vahvistimineen), laulu(6v. asti, en omista PA:ta), piano(9v. asti, en omista)
Jos haluat minut/Bandanna Fiancek'sen tapahtumaasi, ja testata kykyni:

Tino Lintonen
Puistotie 4b 15
05200 Rajamäki

Sähköposti: tinolintonen5atgmail.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)