![]() 20.03.2013 18:19:41 (muokattu 20.03.2013 18:27:39) | |
---|---|
No onko tuo "Merimies, kotimaasi on meri" hyvä tanssia buggina? http://www.youtube.com/watch?v=oLOK4FLDUjU http://www.youtube.com/watch?v=YKtYGYNIHAM http://www.youtube.com/watch?v=OxKyES6vRvI Onko kaikki yhtä hyviä? http://www.youtube.com/watch?v=g_6gBUcWdNw Tämä ei ole, eihän? http://www.youtube.com/watch?v=WeQ81DPAxyk : ) | |
![]() 20.03.2013 18:46:05 | |
Roweami: En tiedä onko tuo lainaus jostakin, vai omia mietteitäsi, mutta tuon selkeämmin tuota asiaa tuskin osaa selittää. Hiukan käytin konsulttia. :) Humppajyrä | |
![]() 20.03.2013 19:59:12 | |
Tankero: Hiukan käytin konsulttia. :) Ei yhtään silti vähennä tuon arvoa :) | |
![]() 20.03.2013 21:16:52 | |
Roweami: Ei yhtään silti vähennä tuon arvoa :) Ei tietenkään. :) Humppajyrä | |
![]() 20.03.2013 21:23:08 | |
EP: No onko tuo "Merimies, kotimaasi on meri" hyvä tanssia buggina? Ei ruotsalaista, eikä suomalaista, vaan puolueetonta (?) norjalaista (vain ensimmäinen).. http://www.youtube.com/watch?v=G6N3 … 6DEEBD6B60&feature=results_main | |
![]() 20.03.2013 22:33:37 | |
Tankero: Hiukan käytin konsulttia. :) Jaaha...mähän laitoin käytännössä varsin samansisältöisen jutun jo eilen, et sitten lue näitä juttuja? http://www.swingteam.fi ...tässä jutun tekijät, tässä juttu. Bugg Hidas bugg: Tempo 80-120 Medium bugg: 120-148 Nopea bugg: 148-200 Hyvät tanssitempot: kolmimuunteinen 130, tasajakoinen 140 Tahtilaji: 4/4 Bugg on Ruotsista kotoisin oleva rock'n'swing -tanssi, jonka juuret ovat 1950-luvun rock'n'rollissa, jitterbugissa ja lindy hopissa. Bugg on noussut suuren yleisön tietouteen vasta 2000-luvulla, ja se hyväksyttiin Suomen Tanssiurheiluliiton viralliseksi kilpailulajiksi vasta vuonna 2005. Buggin suomalainen vastinen on fusku, norjalainen puolestaan on folk swing. Buggia (tai buggaa) ja fuskua kuitenkin opetetaan eri tansseina. Buggia tanssitaan perinteisesti suoraan ja tasajakoiseen, hitaaseen ja nopeaan iskelmämusiikkiin sekä synkopoituun musiikkiin (Suomessa boogie-woogie ja lindy-hop). Buggiksi hyvä valinta on erityisesti ns. diskohumppa, jota vanhempi väki tanssii usein tavan foksina, nuoremmat taas buggina. Hidasta buggia voidaan tanssia myös ns. sylitanssina. Nopea bugg ei ole paras valinta ohjelmistoon, sillä se vaatii hieman kehittyneempää tanssitaitoa. Aivan aloittelijoille voi keskinopeakin bugg olla vaikeaa. Usein tanssilavoille sopivin bugg on noin 130-140 tempoinen, kolmimuunteinen boogie woogie tai noin 140 tempoinen diskobeat. Suomessa harvat orkesterit ovat huomanneet buggin noussutta kysyntää lavoilla ja ravintoloissa, vaikka tanssia opetetaan lähes kaikissa tanssikouluissa. Ohjelmistoon kannattaa valita pari selkeätä bugg-kappaletta, esim. lavarockia (swing-rock). Buggia tosin tanssitaan hyvin monenlaiseen musiikkiin. Buggia tanssit kun kajareista kajahtaa heavy-slovarit Gary Mooren ja Billy Idolin tapaan, discossa vipatetaan top-10 pop- ja discobiiseihin, Suomi-Pop-baari tarjoaa parhaitaan, tai kun bändi soittaa suomalaista ja ruotsalaista iskelmää. Swing team Aika lailla samasta puusta tai puupäästä nämä jutut on lähtöisin... Tankero: Bugg hidas 90-120 Nopea bugg 160-180 Hyvät tanssitempot 144-170 Tahtilaji 4/4 Bugg on ruotsalainen rock!n swing-tanssi, jonka juuret ovat jitterbugissa. Tanssi on kehitetty Ruotsissa v.1965, mutta suurempaan suosioon se nousi vasta -80-luvun alussa tanssikurssien myötä. Suomessa on buggia ruvettu tanssimaan -80-90-lukujen vaihteessa, josta sen suosio on kasvanut. Bugg on siis ruotsalainen tanssi, vaikka jotkut tahot Suomessa puhuvatkin myös suomalaisesta buggista. Fusku on ihan eri tanssi kuin bugg, samoin norjalainen folke swing. Buggia tanssitaan hitaaseen ja nopeaan synkopoituun musiikkiin, discomusiikki on huono vaihtoehto buggina tanssittavaksi. Tanssilavoille sopivat nopeudet ovat 130-170. Orkesterit voisivat kuuluttaa vain, että nyt tulee pari nopeampaa biisiä, jota voi tanssia esiim. buggina. Suomessa aika harva tanssi-orkesteri soittaa sellaista musiikkia, joka on hyvä tanssia buggina, useimmiten se on suoraa, hakkaavaa iskelmämusiikkia, josta puuttuu buggiin kuuluva svengi. | |
![]() 20.03.2013 22:40:27 | |
WanhaWetäjä: Jaaha...mähän laitoin käytännössä varsin samansisältöisen jutun jo eilen, et sitten lue näitä juttuja? http://www.swingteam.fi ...tässä jutun tekijät, tässä juttu. Aika lailla samasta puusta tai puupäästä nämä jutut on lähtöisin... Tankero: Täsmensin ja korjasin hiukan.Kerrotko vaikka mitä on medium bugg. Tietojeni mukaan sellaista ei ole olemassa. Humppajyrä | |
![]() 20.03.2013 23:21:51 (muokattu 20.03.2013 23:22:50) | |
Tankero: Täsmensin ja korjasin hiukan.Kerrotko vaikka mitä on medium bugg. Tietojeni mukaan sellaista ei ole olemassa. Kyllä sellasta on, se on nopeen ja hitaan väliltä, vähän niinkun medium beat, tai medium pihvi ;-) Mutta aivan sama, ei näistä enempää jaksa jaaritella, taitaa EP olla ainut jolle ei vaan valkene nämä asiat. Taidan soittaa tuonne Treen SwingTeam-opistoon, jospa sieltä saisi audienssin ja kerrankin oikeen asiantuntevan(?) sepustuksen buggin syvimmästä olemuksesta. Siellähän alkaa alkeiskurssit, ehkä opetusmateriaali on vähän laadukkampaa kuin mitä EP:n laittamassa hirvittävässä linkissa oli. No joo, olihan noissa jutuissa erojakin mutta lähdemateriaali on selvästi ollut sama, mm kolmimuuteisuudesta ja discomusan sopivuudesta buggattavaksi tuntuu olevan ikäänkuin vähintään kaksi eri koulukuntaa ja jos tanssijoita on 10 paria niin koulukuntia on 5... Oikeaa bugg-musaahan ei ole olemassakaan, paitsi Jake Bugg ja Jane Bugg...se mistä kaikki on lähtenyt, se lienee helppo jäljittää Ruotsiin ja tietyntyyppiseen musaan siellä. http://www.youtube.com/watch?v=OyFeq41gPIA | |
![]() 21.03.2013 00:09:52 | |
Tankero: Bugg hidas 90-120 Nopea bugg 160-180 Hyvät tanssitempot 144-170 Tahtilaji 4/4 Bugg on ruotsalainen rock!n swing-tanssi, jonka juuret ovat jitterbugissa. Tanssi on kehitetty Ruotsissa v.1965, mutta suurempaan suosioon se nousi vasta -80-luvun alussa tanssikurssien myötä. Suomessa on buggia ruvettu tanssimaan -80-90-lukujen vaihteessa, josta sen suosio on kasvanut. Bugg on siis ruotsalainen tanssi, vaikka jotkut tahot Suomessa puhuvatkin myös suomalaisesta buggista. Fusku on ihan eri tanssi kuin bugg, samoin norjalainen folke swing. Buggia tanssitaan hitaaseen ja nopeaan synkopoituun musiikkiin, discomusiikki on huono vaihtoehto buggina tanssittavaksi. Tanssilavoille sopivat nopeudet ovat 130-170. Orkesterit voisivat kuuluttaa vain, että nyt tulee pari nopeampaa biisiä, jota voi tanssia esiim. buggina. Suomessa aika harva tanssi-orkesteri soittaa sellaista musiikkia, joka on hyvä tanssia buggina, useimmiten se on suoraa, hakkaavaa iskelmämusiikkia, josta puuttuu buggiin kuuluva svengi. Niin täältä varmasti lainasit tekstin ja muutit sitä? http://humppaheikki.blogspot.fi/2009/12/bugg.html | |
![]() 21.03.2013 00:10:39 (muokattu 21.03.2013 00:12:23) | |
AngryMouth: Niin täältä varmasti lainasit tekstin ja muutit sitä? http://humppaheikki.blogspot.fi/2009/12/bugg.html Höpsis Humppajyrä | |
![]() 21.03.2013 02:56:33 (muokattu 21.03.2013 03:16:23) | |
Jep, mun lähdemateriaalini koostui ammattimuusikoiden tekemästä opuksesta nimeltä "Komppia ikä kaikki", erittäin hyvä kirja suosittelen kaikille. "Muusikon- ja tietenkin myös laulajan -on syytä kehittää itseään erilaisten musiikkityylien kuuntelulla, analysoinnilla ja soittamisella. Avoin asenne, instrumentin hallinta ja moitteeton tyylitaju ovat avain rikkaaseen ja elämykselliseen maailmaan ja sen myötä niin paljon antavaan harrastukseen kin myös ammattiinkin." | |
![]() 21.03.2013 04:26:07 | |
EP: Jep, mun lähdemateriaalini koostui ammattimuusikoiden tekemästä opuksesta nimeltä "Komppia ikä kaikki", erittäin hyvä kirja suosittelen kaikille. "Muusikon- ja tietenkin myös laulajan -on syytä kehittää itseään erilaisten musiikkityylien kuuntelulla, analysoinnilla ja soittamisella. Avoin asenne, instrumentin hallinta ja moitteeton tyylitaju ovat avain rikkaaseen ja elämykselliseen maailmaan ja sen myötä niin paljon antavaan harrastukseen kin myös ammattiinkin." Pitääkö asioista tehdä gauheen vaikeita? Mä en koskaan anaalysoi. Mä vaan soitan ja laulan biisejä, joista itte tykkään. Ne sit kelpaa tai ei kelpaa. Mulla on myynnissä vain yksi perse. Jos se ei kelpaa, niin ei se siitä muuksi muutu. Bugg my ass. One kind of music only - the good kind | |
![]() 21.03.2013 09:28:38 | |
Tapasin eilen Metsiksen ja kysyin hänen mielipidettään buggin musasta. Hän sanoi että tempohaitari on suuri, usein ruotsalaisissa kilpailuissa tempo on 130. Musa joko suoraa tai kolmimuunteista. Vanhan svingipiisit, vanhat rokit käy hänen mielestään musaksi. Vähän ihmetytti väite että suomalaiset bändit ei muka osaisi soittaa siihen sopivaan musaa, ongelma varmaan tanssijoiden puolella? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 21.03.2013 10:09:39 (muokattu 21.03.2013 10:30:21) | |
baron: Tapasin eilen Metsiksen ja kysyin hänen mielipidettään buggin musasta. Hän sanoi että tempohaitari on suuri, usein ruotsalaisissa kilpailuissa tempo on 130. Musa joko suoraa tai kolmimuunteista. Vanhan svingipiisit, vanhat rokit käy hänen mielestään musaksi. Vähän ihmetytti väite että suomalaiset bändit ei muka osaisi soittaa siihen sopivaan musaa, ongelma varmaan tanssijoiden puolella? Noi vanhat svingit ja rokit on kyllä aika varmoja, niissä varmaan voiskin spiikata, että: "nämä seuraavat biisit voisi tanssia vaikkapa buggina." Sitten on paljon biisejä, siis sama biisi jonka voi soittaa rytmisesti niin monella eri tavalla, ei voi biisin nimen perusteella tietää sopiiko buggiin. Eli basso/rummut on se kokonaisuus joka vaikuttaa ja sitten tietenkin tanssijoiden omat mieltymykset asiaan. | |
![]() 21.03.2013 12:48:59 | |
baron: Tapasin eilen Metsiksen ja kysyin hänen mielipidettään buggin musasta. Hän sanoi että tempohaitari on suuri, usein ruotsalaisissa kilpailuissa tempo on 130. Musa joko suoraa tai kolmimuunteista. Vanhan svingipiisit, vanhat rokit käy hänen mielestään musaksi. Vähän ihmetytti väite että suomalaiset bändit ei muka osaisi soittaa siihen sopivaan musaa, ongelma varmaan tanssijoiden puolella? Metsis ei ole ihan kartalla. Ruotsissa ei ole missään sarjassa tempo 130. A-sarjassa kilpailevilla ykkösbiisi on max 120 ja kakkosbiisi 180. Ovat vakiot. Humppajyrä | |
![]() 21.03.2013 12:54:54 | |
Tankero: Metsis ei ole ihan kartalla. Ruotsissa ei ole missään sarjassa tempo 130. A-sarjassa kilpailevilla ykkösbiisi on max 120 ja kakkosbiisi 180. Ovat vakiot. Voi olla että itse muistin väärin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 21.03.2013 13:11:46 | |
baron: Voi olla että itse muistin väärin. Niinpä. Piruko niitä kaikkia lukemia muistaa. :) Humppajyrä | |
![]() 21.03.2013 13:44:30 | |
Aihetta sivuten. Soittajakaverin kans just puheloitiin ja kertoi olleensa eilen viihdekeikalla muutamanlaisen bigbandin kans. Olipa ohjelmassa ollut myös tanssijan säestys. Rumpali oli sönköttänyt tempoista, kuinka tanssijalle pitää olla tarkka tempo. Tanssija oli sitten sanonut, että olen ammattilainen, ei tempolla ole mulle väliä. Humppajyrä | |
![]() 21.03.2013 14:08:43 | |
Tankero: Aihetta sivuten. Soittajakaverin kans just puheloitiin ja kertoi olleensa eilen viihdekeikalla muutamanlaisen bigbandin kans. Olipa ohjelmassa ollut myös tanssijan säestys. Rumpali oli sönköttänyt tempoista, kuinka tanssijalle pitää olla tarkka tempo. Tanssija oli sitten sanonut, että olen ammattilainen, ei tempolla ole mulle väliä. Tanssija puhui asiaa...samaa olen kuullut eräältä pitkän linjan soittaja/tanssijalta joka sen lisäksi että on oikeen oivallinen tanssimuusikko hallitsee myös kaikki Suomessa tanssittavat lajit ja kuuluu myös johonkin tanssiseuraan ja osaa todellakin tanssia, olen sen ihan itse nähnyt. Häntä eivät pienet heitot jostain "ihannetempoista" todellakaan haittaa ja hänen mielestään sellanen vittuilun puolellle menevä tempoista valitus ja saivartelu on omalla "osaamisellaan" ja "asiantuntemuksellaan" tärkeilevien puupäitten hommaa. Se että on just käynyt kurssit ei tee kenestäkään hyvää tanssijaa. Hänellä jos kellä on siitä kokemusta, niin soittajana kuin tanssijanakin. Jos ei ole suotu täydellistä rytmitajua ja musikaalisuutta ja jos ei osaa aina soveltaa askeliaan bandin soittamaan musaan/tempoon eikä ymmärrä mitä mihinkin voi tanssia niin mitä sen väliä JOS nauttii tanssimisesta niinkun suurin osa varmasti tekeekin, totinen "kilpatanssi" on aika pienen porukan sisäpiiritouhua . | |
![]() 21.03.2013 14:10:58 | |
Tankero: Aihetta sivuten. Soittajakaverin kans just puheloitiin ja kertoi olleensa eilen viihdekeikalla muutamanlaisen bigbandin kans. Olipa ohjelmassa ollut myös tanssijan säestys. Rumpali oli sönköttänyt tempoista, kuinka tanssijalle pitää olla tarkka tempo. Tanssija oli sitten sanonut, että olen ammattilainen, ei tempolla ole mulle väliä. Jess, nyt tuli asiaa, sama tilanne kuin mulla kävi 40 vuotta sitten kun oli Arttu Suuntalan säestys Lahden Kansantalolla. Nuorena poikana hätäilin sävellajeista niin Arttu sanoi että vedetään vaan niistä mitkä orkesterille käy. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)