walttoni 28.04.2010 11:37:16 | |
---|
Palataksemme alkuperäiseen aiheeseen, niin tanssimusiikki on uudistunut osaltaan. Muutaman vuosikymmenen takaiseen humppa-tango-valssi-jenkka-kuvioon on tullut aikamoinen kirjo uusia tanssilajeja. Puhumattakaan pohjanmaalaisesta kattauksesta: Son totanoin ristus jumalauta tankoa koko ilta tai tulee turpahan. Ravintoloissakin voi ja saa soittaa laajan kirjon eri rytmilajeja. Pienenä kevennyksenä, eräs tunnettu musiikkitoimittaja antoi aiheesta lausuntoa alan oheislukemistossa: "Onhan meillä reippaita eri sävellajeja: humpat, foxit, jenkat ja muut" COVS2. |
manjaana 28.04.2010 11:56:13 | |
---|
walttoni: Puhumattakaan pohjanmaalaisesta kattauksesta: Son totanoin ristus jumalauta tankoa koko ilta tai tulee turpahan. " Hehhehhee... *reps* Luulo on kamala tauti, vai mitä luulet? |
walttoni 28.04.2010 11:57:11 | |
---|
manjaana: Hehhehhee... *reps* Aikalaiskuvauksissa asia on dokumentoitu, ei ole allekirjoittaneen gramex. COVS2. |
manjaana 28.04.2010 12:13:44 | |
---|
walttoni: Aikalaiskuvauksissa asia on dokumentoitu, ei ole allekirjoittaneen gramex. Jees, joskun olen tainnut kuulla, nakratti vaan taas.. Luulen olevani aika kesy "topi" mitä näihin musiikkeihin tulee, uutta tai vanhaa kaikki kelpaa kyllä.. Luulo on kamala tauti, vai mitä luulet? |
Juupe 28.04.2010 12:47:25 | |
---|
walttoni: Puhumattakaan pohjanmaalaisesta kattauksesta: Son totanoin ristus jumalauta tankoa koko ilta tai tulee turpahan. Kun poikasena 70-luvun lopulla eteläpohjanmaalla aloittelin tanssiorkesterissa, bändin ohjelmistoon kuului valssia, tangoa, humppaa, jenkkaa, polkat, hidasta ja jytää. Joka setillä vähintään yksi pari tangoa. |
walttoni 28.04.2010 12:51:32 | |
---|
Juupe: Kun poikasena 70-luvun lopulla eteläpohjanmaalla aloittelin tanssiorkesterissa, bändin ohjelmistoon kuului valssia, tangoa, humppaa, jenkkaa, polkat, hidasta ja jytää. Joka setillä vähintään yksi pari tangoa. Muutamassakin bändien ja artistien elämänkerrassa mainitaan 60-luvun Etelä-Pohjanmaalla soitetun tangoa koko illan. Minäkin olen muistaakseni 1972 ollut eka kerran keikalla Pohjanmaalla, ja kyllä siellä silloin jo soitettiin muutakin kuin tangoa. COVS2. |
petteri72 01.05.2010 11:19:34 | |
---|
Jos haluaa saada kuvaa, mitä lavoilla voi soittaa, kannattanee käydä kuuntelemassa Sinitaivaan ja Sykkeen keikat, jos ei ole tullut noiden orkestereiden setteihin tutustunut. Noiden huippusuosittujen bändien ohjelmistot ovat aika erilaisia kuin mitä tanssimusiikin valtavirta oli vaikka vain viitisen vuotta sitten. Vaikka lattarivaikutteissa minusta paljon soveltamisen varaa. Salsavaikutteet (eli käytännössä clave (2-3)+ conga + muuta rytmiryhmää maun mukaan koneella tehtynä taustana) tuovat uusia mahdollisuuksia. Tässä muutama salsa romantica kappale, joista voisi etsiä vaikutteita. Toki nuo salsavaikuteetkin kuuluvat "hiljaa hyvää tulee" osastolle, ei kannata ehkä yrittää kerralla liikaa. http://www.youtube.com/watch?v=MhB3azkIFWkhttp://www.youtube.com/watch?v=4_V9bD3-kk4http://www.youtube.com/watch?v=2fq6PJrSNu0 Lattareistahan on hiljalleen tullut yhä enemmän isojen tanssilavojen mainstreamia. Tämä chacha olisi ollut lavoilla mahdoton kappale vielä muutama vuosi sitten. http://www.youtube.com/watch?v=TP_0Jv4Mu3U |
jeppeq 01.05.2010 17:54:54 | |
---|
näkispä joskus jonkun tanssivan salsaa ihan autenttisella tavalla lavalla. harvemmin tullut vastaan, vaikka sentään kehäykkösenkin sisällä tullut käytyä soitolla. taitavat käydä ihan eri paikoissa ne lajin osaajat. varmaan niitä eerotuomaksia. Painava, mutta kevytmielinen. |
jjussila 01.05.2010 17:59:15 | |
---|
jeppeq: varmaan niitä eerotuomaksia. Älä niin kovaa; paa pienemmälle! ..ei helev...olisko noin?..... |
ron.aiden 02.05.2010 01:26:17 | |
---|
jeppeq: näkispä joskus jonkun tanssivan salsaa ihan autenttisella tavalla lavalla. harvemmin tullut vastaan, vaikka sentään kehäykkösenkin sisällä tullut käytyä soitolla. taitavat käydä ihan eri paikoissa ne lajin osaajat. varmaan niitä eerotuomaksia. Kaivarin vappupiknikillä eilen tanssittiin salsaa jonkun sortin (kuorma-auton?) lavalla. Siitä oli seeprakengät ja eerotuomakset luojan kiitos kaukana... does anybody knows? |
Veksi 03.05.2010 20:40:06 | |
---|
EI +++++++++++++++++ |
baron 03.05.2010 20:48:13 | |
---|
jeppeq: näkispä joskus jonkun tanssivan salsaa ihan autenttisella tavalla lavalla. harvemmin tullut vastaan, vaikka sentään kehäykkösenkin sisällä tullut käytyä soitolla. taitavat käydä ihan eri paikoissa ne lajin osaajat. varmaan niitä eerotuomaksia. Oon nähnyt mutta paikka oli Havanna. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
KoskPaavo 03.05.2010 21:51:59 (muokattu 04.05.2010 11:47:02) | |
---|
baron: Oon nähnyt mutta paikka oli Havanna. Oliks Piipponen siinä silloin vielä? Tää oli niinku joke. "Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen."
Lain.Walttoni |
Riksteri 03.05.2010 23:16:21 | |
---|
baron: Oon nähnyt mutta paikka oli Havanna. Pavilla ainakin jokunen vuosi sitten oli oikein autenttinen lattari-ilta. Mutta on sillä paikallakin aika suuri merkitys, on helpompaa eläytyä lattarimusaan kun ympäristö antaa virikkeitä, kroppa on löylynlyömä ja fiilis hieman manjana. Vaihtelukin virksitää ja aivan varmasti aboriginaali havannalainen salsaa kybällä vaikkapa finkkujen Kuuban -kiertueella. |
Speedy 17.10.2012 15:06:00 | |
---|
Muusikoiden.net: Huom! Olet kirjoittamassa yli 897 päivää vanhaan aiheeseen! Kato joo..=) Nostetaanpas ketjua taas pinnalle.. Miten on porukat "uudistuneet" kahdessa vuodessa..? =) Itse olen tässä miettinyt uudistusta perinteisten tanssimusa kappaleiden rinnalle.. Tangoissa esim. vois uudistautua, tai paremminkin nykyaikaistua esim. Raju Rakastaja ja Hernandon Salaisuuden tangomarkkina 201X sovituksella.. Siis perinteisten puhkikuluneiden Satumaan ja Six oon mä sixpäkki tilalle.. Humppahan on aina humppa, vaikka voissa paistas - niille en ole keksinyt mitään uutta ja muodikasta tapaa, ehkä jonkun muun biisin sovitus humpaksi olisi se THE juttu.. Mites foxi rintamalla, mihin ikkunaprinssi vaihettas.. Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
Welldrum 17.10.2012 15:37:57 | |
---|
Saat miehen kyyneliin humppana olis haaveena vetää vielä joskus, hähhää. Iloinen rytmi ja melankolinen lyriikka kohtais ennennäkemättömällä tavalla ! Se että olen paikalla ei tarkoita että olisin läsnä. |
KoskPaavo 17.10.2012 18:34:44 | |
---|
Sir Duke taipuu humpaksi hyvin. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
rintapek 17.10.2012 18:47:54 | |
---|
Welldrum: Saat miehen kyyneliin humppana olis haaveena vetää vielä joskus, hähhää. Iloinen rytmi ja melankolinen lyriikka kohtais ennennäkemättömällä tavalla ! Jos mä tuun tohon soittamaan bassot, niin tanssimusiikki tosiaan uudistuu aivan ennennäkemättömällä tavalla. One kind of music only - the good kind |
HotWheels 17.10.2012 19:14:57 | |
---|
Speedy: Mites foxi rintamalla, mihin ikkunaprinssi vaihettas.. Ikkunaprinssi on poltettu kiukaassa. |
Timi 17.10.2012 19:29:27 | |
---|
Ko oltiin poikien kaa reilu viikko sitten Mariellala.Silleen opintomatkalla.Laivan bändi oli tosi hyvä.Monta tuttua biisiä oli hieman sovitettu joustavaksi ja laulaja oli aivan upea!Sekä stemmat pölähti.Tietysti koetin kuunnella.Mitä kaikkea tulee seguilta?Perhana!En huomannut.Helskutin hyvin vedetty! Vaikea.Mutta varma! |