kuunsirppi 28.09.2006 21:40:13 (muokattu 28.09.2006 21:41:16) | |
---|
Visioimaani uuteen jakosuhteeseen kuuluisi myös se, että rumpali saisi juoda kaikki viinat. Kullekin ansionsa mukaan. Älä sä kuule ala!!!!! Mä koin ton viime lauantaina ja meinasin kyllä kilahtaa oikein kunnolla :o( edit: sitäpaitsi meillä on tosi hyvä kitaristi....taitaa olla vahvin lenkki meidän porukassa Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen! |
riff 28.09.2006 21:44:22 | |
---|
Mikä tuli???? Teidän juttu nyt on niiiiiin eri asia kuin normi trio/kvartetti,josta mä puhuin? Ja se mitä puhuin,puhuin omasta kokemuksesta,ja kahdesta erilaisesta soittajasta,miksi vedät herneet moisesta???Siksikö,kun mä sanoin ton?Ilmeisesti... Totuus on kuitenkin se,että vaikka olisit kuinka hevon witun kova soittaja etkä laula,niin kyllä se vaikeuttaa työnsaatia normi tanssibändeissä.Joissa tarvitaan laulajia!Vai eikö muka? Mietippä trioa/kvartettia,jossa vaan yksi laulaa?Ei hyvä,mitäs jos hän sairastuu,kuka sitten laulaa....kun viimeksi pyörin lavoilla niin noita bändejä oli aika paljon,yhteisenä nimittäjänä nuoret paavot...kun ei TARVI laulaa,ollaan vaan niin witun totoja,HOHO! Ja kuten mä sanoin,on eri asia soittaa trumpettia isossa bändissä jossa on monta laulajaa, kuin bassoa/kitaraa triossa/kvartetissa?Sun ei tarvi laulaa,mun tarvii:-) Mä pidän sitä laulamista jonkinasteisena ammattitaitona kuitenkin?Että pystyy vaikka yksin vetään sen illan... Komppaan WW:n tekstiä oman kokemuksen pohjalta. On oikeesti ollut joskus ikäviä tilanteita kun kvartetista 2 kaveria on ollu laulavia ja sillä toisellakin ryyppäämisen johdosta ääni laivan ulkopuolella. Yhtäkkiä pitäs yhden miehen hoitaa koko homma ja "mykät" soittajat kyselevät kädet puuskassa, että mikä biisi. Ei vois enempää vituttaa tuo laulamattomuus tuollaisissa tilanteissa. Ei jokaisen tarvitse olla pavarotti (enhän minäkään osaa kuin mölistä erehdyttävästi) mutta olis se hyvä jollain tavalla jokaisen kantaa kortensa kekoon pienemmissä bändeissä. Ja jos ei tosiaan taitu niin edes tuoda/ ehdotella soittobiisejä. Väärin on yhden kaverin harteille koko homma vierittää. Tässä parille proolle terveisiä! Ugh, olen puhunut! Soittaja soittaa, haitaristi haittaa! |
Sertzo S 28.09.2006 21:50:28 | |
---|
Komppaan WW:n tekstiä oman kokemuksen pohjalta. On oikeesti ollut joskus ikäviä tilanteita kun kvartetista 2 kaveria on ollu laulavia ja sillä toisellakin ryyppäämisen johdosta ääni laivan ulkopuolella. Yhtäkkiä pitäs yhden miehen hoitaa koko homma ja "mykät" soittajat kyselevät kädet puuskassa, että mikä biisi. Ei vois enempää vituttaa tuo laulamattomuus tuollaisissa tilanteissa. Ei jokaisen tarvitse olla pavarotti (enhän minäkään osaa kuin mölistä erehdyttävästi) mutta olis se hyvä jollain tavalla jokaisen kantaa kortensa kekoon pienemmissä bändeissä. Ja jos ei tosiaan taitu niin edes tuoda/ ehdotella soittobiisejä. Väärin on yhden kaverin harteille koko homma vierittää. Tässä parille proolle terveisiä! Ugh, olen puhunut! Jep, mullakin on kokemuksia solistin pändistä, jossa muiden lauluosuudet olivat typistetty minimiin, vaikka solistista lauluvoimaa olisi löytynyt stemmojen ohella useammalta soittajalta. Sitten kun herra solisti vetikin muutaman päivän kännin ja ns. katosi kuppilakeikan stagelta, niin siinä sitä sitten oltiin sormi suussa muutaman kerran ihmeissään. Vitutti ankarasti. Jotenkinhan ne illat sitten kuppilassa kuitenkin hoideltiin, mutta laulut olivat vähissä. |
baron 28.09.2006 21:52:32 (muokattu 28.09.2006 21:53:17) | |
---|
Ja jos ei tosiaan taitu niin edes tuoda/ ehdotella soittobiisejä. Väärin on yhden kaverin harteille koko homma vierittää. Tässä parille proolle terveisiä! Ugh, olen puhunut! Kyllä mä sikäli WW:n mielipiteen allekirjoitan että kyllä olisi hyvä, jos humppamuusikko osaisi laulaa. Mä oon kerran keikalla yrittänyt sitä ja saanut siitä sellaisen trauman, josta en vieläkään toipunut. Sen sijaan kyllä mulla on instruja on kun laulaja haluaa levätä/toipua. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
omarklah 28.09.2006 22:01:32 | |
---|
Meillä on pystö, jonka varaan on rakennettu pääosa biiseistä. Varalle löytyy sitten pari settiä toisen kitaristin ja kiipparistin laulamaa matskua. Minä ja toinen kitaristi laulamme stemmoja ja on meillä pari liidibiisiäkin. Rumpali ei laula. Noilla oomme pärjänneet kohtuullisesti ja kun heitetään muutama instrumentaalibiisi sekaan, pystymme keikan hoitamaan vaikka pystö ei keikalle ilmestyisikään. Kitarapuolella meillä on selkeästi lead- ja komppikitaristi. Kummallakin omat osuutensa biiseissä - useimmiten toimii loistavasti. Myö koitetaan rumpalin kanssa pitää komppi kasassa ja kiipparisti/fonisti saapi huseerata paikoitellen aika vapaasti... Paljon on työtä tehty ja pitää vielä tehdä, että tuo kaikki toimii kunnolla pakettina, mutta oikeilla jäljillä oomme... Tää sit sanois tälleen... |
riff 28.09.2006 22:02:24 | |
---|
Meillä on pystö, jonka varaan on rakennettu pääosa biiseistä. Varalle löytyy sitten pari settiä toisen kitaristin ja kiipparistin laulamaa matskua. Minä ja toinen kitaristi laulamme stemmoja ja on meillä pari liidibiisiäkin. Rumpali ei laula. Noilla oomme pärjänneet kohtuullisesti ja kun heitetään muutama instrumentaalibiisi sekaan, pystymme keikan hoitamaan vaikka pystö ei keikalle ilmestyisikään. Kitarapuolella meillä on selkeästi lead- ja komppikitaristi. Kummallakin omat osuutensa biiseissä - useimmiten toimii loistavasti. Myö koitetaan rumpalin kanssa pitää komppi kasassa ja kiipparisti/fonisti saapi huseerata paikoitellen aika vapaasti... Paljon on työtä tehty ja pitää vielä tehdä, että tuo kaikki toimii kunnolla pakettina, mutta oikeilla jäljillä oomme... Niin ootte. Soittaja soittaa, haitaristi haittaa! |
baron 28.09.2006 22:12:32 | |
---|
Dmaj7b5sus36min21sus18#11b13 Sointuanalyysia: Sus sointuun ei kuulu b13, pitäisi olla 13. Maj sointuun ei sovi 13 b5 ja #11 on enharmonisesti samoja. ergo: ei oo hyvä kitaristi! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
pekkajau 28.09.2006 22:24:22 | |
---|
Sointuanalyysia: Sus sointuun ei kuulu b13, pitäisi olla 13. Maj sointuun ei sovi 13 b5 ja #11 on enharmonisesti samoja. ergo: ei oo hyvä kitaristi! Tummosissa soinuissa pitää olla jo kolmikätinen ja kaksikaulainen Ukrainalainen balalaikan soittaja! Ei mulle tarvitse taputtaa...olen talon väkeä! |
Mandoman 28.09.2006 22:36:34 | |
---|
Tummosissa soinuissa pitää olla jo kolmikätinen ja kaksikaulainen Ukrainalainen balalaikan soittaja! Olisikohan tuostakaan apua kun balalaikassa ei ole kuin kolme kieltä..Onnistuuko sillä edes moiset + - maj 7-9 jne. soinnut? Savon rahvaan luonne esiintyy suuresti edukseen: itsenäisyyttä ilman
julkeutta, kohteliaisuutta ilman matelemista; oman arvon tuntoa ja
tyytyväisyyttä säätyynsä; harkintaa ja tervettä arvostelua joka
tilaisuudessa. Elias Lönnrot |
baron 28.09.2006 22:38:26 | |
---|
Olisikohan tuostakaan apua kun balalaikassa ei ole kuin kolme kieltä..Onnistuuko sillä edes moiset + - maj 7-9 jne. soinnut? Onnistuu: Jätetään sille yksinkertaiselle basistille ne perusäänet ja soitetaan vain ne soinnun "karaktäärisävelet". "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Mandoman 28.09.2006 22:41:27 (muokattu 28.09.2006 22:44:16) | |
---|
Onnistuu: Jätetään sille yksinkertaiselle basistille ne perusäänet ja soitetaan vain ne soinnun "karaktäärisävelet". Ahaa! Siis noin kiertämällä..Täytyypä kokeilla, jahka saan balalaikan käsiini. Edit: Komento takaisin! Tuossahan joutuu jopa harjoittelemaan ja se ei sovi minulle. Savon rahvaan luonne esiintyy suuresti edukseen: itsenäisyyttä ilman
baron 28.09.2006 22:43:52 (muokattu 28.09.2006 22:45:10) | |
---|
Ahaa! Siis noin kiertämällä..Täytyypä kokeilla, jahka saan balalaikan käsiini. Ihan vakavissaan: 1. Se soinnun eniten oik puolella oleva sävel, joka luonnehtii sitä parhaiten (siis korkein terssi) 2. Septimi, normaali, major tai seksti eli onko dominanttisointu vai toonika. 3. Terssi, duuri tai molli. Kyllä kolmella sävelellä pärjää. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Mandoman 28.09.2006 22:48:20 (muokattu 28.09.2006 22:48:58) | |
---|
Ihan vakavissaan: 1. Se soinnun eniten oik puolella oleva sävel, joka luonnehtii sitä parhaiten 2. Septimi, normaali, major tai seksti eli onko dominanttisointu vai toonika. 3. Terssi, duuri tai molli. Kyllä kolmella sävelellä pärjää. Tosissaan juu, uskotaan ja en minä nyt ihan tumpelo noiden sointujen suhteen ole. Olen minä balalaikkaa soitellut. Olen vähäsen noihin kielisoittiimiin ihastunut. Savon rahvaan luonne esiintyy suuresti edukseen: itsenäisyyttä ilman
baron 28.09.2006 22:53:12 | |
---|
kielisoittiimiin ihastunut Mä taas vihastunut:-) (Jos tarkkoja ollaan, piano on joku kieli- ja lyömäsoittimen välimuoto.) "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Mandoman 28.09.2006 23:06:11 | |
---|
Mä taas vihastunut:-) (Jos tarkkoja ollaan, piano on joku kieli- ja lyömäsoittimen välimuoto.) Piano..Se on vissiin tuo iso möhkäle tuossa olohuoneen kulmassa. Silläkin voi jotakin soittaa, kuulemma. Näillä nurkilla ei arvosteta soittajina kuin hanurinsoittajia. Muut soittajat, basistit, rumpalit, kitaristit jne. ovat vain näiden apujoukkoa, vaikka usein ovat parempia muusikoita ja soittajia kuin nämä "virtuoosit". Pitäsköhän aloittaa haitarin soitto? Vai oliskos joku sähköurkupeli helpompi.. Savon rahvaan luonne esiintyy suuresti edukseen: itsenäisyyttä ilman
pekkajau 28.09.2006 23:41:00 | |
---|
Näillä meidän nurkilla grillimakkara on suositumpi kuin hanurimusiikki! Vaikka makkara maksaa euron. Minä elän! |
isojussi 29.09.2006 01:22:07 | |
---|
Totuus on kuitenkin se,että vaikka olisit kuinka hevon witun kova soittaja etkä laula,niin kyllä se vaikeuttaa työnsaatia normi tanssibändeissä.Joissa tarvitaan laulajia!Vai eikö muka?... Ei mun bändissä. Pääasia, että soittaa vitun hyvin, pitää turpansa kiinni ja hymyilee. Laulaja olen minä. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Anonymous-jazz 29.09.2006 01:25:16 (muokattu 29.09.2006 01:28:00) | |
---|
Kyllähän noissa humppabändeissä tuntuu aina vallitsevan viidakon lait. Saattaa olla jopa turisti joka liidaa bändiä. Oon kokenut... Se on hienoa yrittää pitää itsensä kasassa kun joka väliajalla tulee humppabändin turisti sanomaan että; "tahtoo vähän kiihtyä". Tahtoo vähän herra kontrollifriikki päteä. Sama liideri sitten hiplaa koskettimia samalla kun toinen kosketinsoittaja hoitaa kaiken oikean soittamisen. Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. |
WanhaWetäjä 29.09.2006 01:43:36 | |
---|
Ei mun bändissä. Pääasia, että soittaa vitun hyvin, pitää turpansa kiinni ja hymyilee. Laulaja olen minä. Mutta sähän olet OMB???Ei sulla ole bändiä?? Laita nyt saatana edes YKSI julkinen esiintymisesi näytille,MISSÄ JA MILLOIN vedät sen BÄNDISI kanssa,tulen takuulla katsomaan,kuin myös kerään kaikki mahdolliset tutut soittajat ihmettelemään! Mikä bändi on OMB!!??? Ostan Casion kun täytän 50v... |
Kuulapää 29.09.2006 01:44:38 | |
---|
Komppaaminen on mun mielestä paljon vaikeempaa kuin mikä tahasa tiluttelusoolo ja riffien kanssa kikkailu. En tiedä miten on nykyisin oppilaitoksissa mut mun opiskeluaikoina ei opettajat puhuneet komppaamisesta yhtään mitään. Ite on pitänyt mennä perse eellä puuhun ja funtsia. Hyvä jos taittuu vieläkään. Tässä törmätään taas siihen faktaan, joka suurelta osalta soittajia unohtuu. Yksinkertaisuus ja perusasiat täytyy toimia ensin, ja sitte vasta maustetaan fillit päälle. Monesti haitaristit kuittailee, että bassoa on helvetin helppoa soittaa, eihän siinä soiteta ku yhtä ääntä kerralla - niitäki harvakseltaan. Niimpä. Siinä se vaikeus onki. Saada juttu toimiin yksinkertaisesti ja hyvällä taimilla. Ku sen saa toimiin, on fillailu yms helpompaa ja paremmalta kuulostavaa. Kyllä siihen kelpaa sitä säkkijärveä sitte raipattaa! Pitäiskö oikeestaan perustaa joku yksityinen konsa, jossa soitetaan ekat kolme vuotta pelkkää komppia. Neljäntenä vuotena ois psygologiaa hullun yleisön/artistin varalta, kolvausta ja autonhuoltoa. Lisäks sielä tutustuttais erilaisiin ympäristöihin jossa vois vaihtaa vaatteita ja viettää aikaa kerran tunnissa vartin ajan. Viides vuosi opeteltais juomaan Jaloviinaa. Kuudentena vuotena opeteltais vittuilemaan ja ottamaan vittuilua vastaan. Lopuks ois puolen vuoden erikoistumiskausi, jossa katottais vähän sooloja ja fillailua. Siitä opinahjosta valmistuis varmasti keikoille valmiimpia soittajia mitä mistään Arabiasta. Ja mitä luultavimmin kavereilla vois olla työllisyystilanne parempi, ku on hallussa se asia, mitä komppimuusikolla täytyy ollakin. Kavereille tulis myös OIKEANLAINEN kuva siitä, mitä tämä työ vois olla. Pitäiskö vielä palata koulunpenkille?? Eikö sitä balanssia saa pienemmälle? |