jeppeq 16.09.2008 19:46:20 | |
---|
Lauantaina oltiin soittamassa Jämi Areenalla synttärikeikkaa 300 hengelle. Ekan setin aikana huomasin, että tuttu karaoken vetäjä "notkui" salissa ja mikki kädessä selitti ihmisille jotakin. Biisin päätyttyä karaoke-mies tuli meidän luokse ja kertoi, että meidän yksi langaton lähetin on samalla taajuudella, kuin hänenkin ja hän on vetämässä karaoketansseja 100 m päässä olevassa naapuri ravintolassa. Me suostuimme vaihtamaan omamme langalliseen, koska kyseessä ei ollut solistimme mikin lähetin, vaan satunnaisesti taustoja laulavan hanuristimme mikki. Illan aikana emme voineet vastustaa kiusausta, vaan pari kertaa tauon alettua annoimme yleisölle suoran lähetyksen näytteen karaokeillasta avaamalla lähettimen. Voi sitä "taidenautintoa". Muistaakseni joku on aiemmin täällä kertonut samanlaisesta kokemuksesta. Nauhotitteko? Olisin kiinnostunut hankkimaan... ;) Painava, mutta kevytmielinen. |
uruttaja 16.09.2008 19:52:27 | |
---|
No voi hevon perse. Mitähän mä oon juuri sanonu siitä kompin tehtävästä. No vaikka sen , että kokeile ensin säestää EG:ä keikkatilanteessa vaikkapa tanssilavalla, tanssiravintolakin käy oikein hyvin., Mulla noita säestettäviä on listalla yli 150, ja kyllä tämä pahin on. Levytyssessiot ja isoille, kapellimestarin johtamille, bändeille onkin sitten jo toinen asia. |
jon lord 16.09.2008 21:00:02 | |
---|
Kun mennään ihan outoa biisiä ja vaikka edessä on laput, niin välillä on turvallista kun se solistin "ykkönen" tulee kohdalleen. On joku paikka mistä ottaa kiinni. Sitten kun sitä ykköstä ei tulekaan tai se on "Kolme" tahtia myöhässä, tulee aika orpo olo. No eipä tästä enempää. COVS jäsen N.o 3 |
isojussi 16.09.2008 21:58:57 (muokattu 16.09.2008 21:59:11) | |
---|
Mikä iso bändi se kvartetti on? Ja vai että ei uskalla pitää ykkösestä kiinni? HOHO - jos Eikka vetääkin bändin tason mukaan? "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
Pylkkänen 16.09.2008 22:19:14 | |
---|
Päivitin omakuvaa viime keikalta. Kiippareissa Hakalan Mika. Onx kellekään tuttu ? On tuttu joo, mainio hanuristi myöskin! Viikset miehen tekee! |
okabass 16.09.2008 23:06:41 (muokattu 16.09.2008 23:16:49) | |
---|
Kun mennään ihan outoa biisiä ja vaikka edessä on laput, niin välillä on turvallista kun se solistin "ykkönen" tulee kohdalleen. On joku paikka mistä ottaa kiinni. Sitten kun sitä ykköstä ei tulekaan tai se on "Kolme" tahtia myöhässä, tulee aika orpo olo. No eipä tästä enempää. MOI Juuri näin. Muistan kerran Kumpelissa, kun kyseinen suurtaiteilija, ja tankon täysvaltainen suurlähettiläs, venytti ja vanutti tankossa, niin että rumpalin kanssa vaihdoimme varmaan joka fraasin jälkeen epäuskoisia, hölmistyneitä katseita. Kyllä eg pysyy ruodussa, kunhan on hänen arvostamansa pelimannit ja/tai antaa samalla mitalla takaisin, esim. soittaa bassolla vaikka Kuolleissa lehdissä tms. tarpeeksi hämäriä- mutta oikeita- ääniä ja polyrytmejä pohjalta "katsotaan kuka löytää choruksen ykkösen". Tällainen on luonnollisesti, oikeasti ihan kornia, mutta jos mu ei auta... PS. se että kirjoitan suur-ameriikanmuuttolintu-taiteilian nimikirjaimet pienellä, EI ole vahinko. |
baron 16.09.2008 23:16:02 | |
---|
Muistaakseni joku on aiemmin täällä kertonut samanlaisesta kokemuksesta. Ei mulla ihan samanlainen ollut mutta samantapainen: Olimme Pörssiklubilla soittamassa (muistaakseni viides kerros) ja saman talon Pörssiravintolassa (pohjakerros) oli joku arvokas tilaisuus ja niitten kaiuttimista alkoi kuulua meidän sound-check joka ei ollut yleisesti kuultavaksi tarkoitettua ja kun lopulta saavat idiksen mistä ääni mahtaisi tulla, hovimestari alakerrasta juoksee viisi kerrosta (hidas hissi, koko ajan varattu) ja naama punaisena tulee vaatimaan että meidän pitää lopettaa langattoman mikin käyttö. |
okabass 16.09.2008 23:20:20 (muokattu 16.09.2008 23:21:20) | |
---|
HOHO - jos Eikka vetääkin bändin tason mukaan? Lässyttää hän -ja todellakin: täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella. |
pekkajau 16.09.2008 23:22:06 | |
---|
Eikka parhaiten tietää missä se "kahva" on! -Osaatko soittaa hanuria?
-En tiedä...en ole koskaan kokeillut! |
isojussi 16.09.2008 23:27:26 | |
---|
Lässyttää hän -ja todellakin: täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella. Mä en oo oka nähny, kun hyviä livevetoja siltä - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
okabass 16.09.2008 23:43:21 (muokattu 16.09.2008 23:44:13) | |
---|
Mä en oo oka nähny, kun hyviä livevetoja siltä - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa. Kyllähän tuo eg luonne -mistä tuo rytmin raiskaus pohjimmiltaan lähtöisin- on ihan yleisesti -ainakin vanhemmissa soittajapiireissä- tunnettua kauraa. Olen soittanut eg bändissä Lahden sävelessä, muutaman kerran säestänyt ravintolabändissä, sekä tuuraamassa Metsäkedon orkassa, kaikkiaan ehkä about kymmenen kertaa. Voitko väittää kuulematta, että nuo mainitsemani ryhmät olisivat niin huonoja, että eg rytmin liukastelu johtuisi niistä. |
isojussi 16.09.2008 23:44:58 | |
---|
En tietenkään - mä perustan väitteeni kuulemaani. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
Riksteri 16.09.2008 23:49:19 | |
---|
Mä en oo oka nähny, kun hyviä livevetoja siltä - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa. Saatat hyvinkin olla oikeassa. Orkesterin tehtävänä on säestää ja säestäminen tarkoittaa musiikin tärkeämmälle äänelle alisteisen taustan soittamista. Tempoon on turha lukkiutua, koska tempoon kuuluu pieniä vaihteluita, vaikkei niitä nimenomaisesti merkittäisikään. Lisäksi säveltäjät eivät täysin luotettavasti kykene tempoja ilmoittamaan, vaan ne täytyy hakea kohdalleen aina tilannekohtaisesti. Jos artisti haluaa laulaa pidättäen tai venyttäen (it. tenuto, tenu), pitäisi orkesterin antaa siihen mahdollisuus vaikka rytmisektiota olisikin jouduttu koneellisesti täydentämään. |
okabass 16.09.2008 23:59:51 (muokattu 17.09.2008 00:07:03) | |
---|
En tietenkään - mä perustan väitteeni kuulemaani. (Jaa. No miksi kuitenkin sanot :" - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa" ) Minä taas kokemukseen. Esim. olin tuuraamassa Vepsän Karin bändissä taannoin Nordlandialla. Tapaus I: Tammilehto (Topi Sorsakoski) oli loikkimassa terminaalista poispäin. Kun huomasi tuttuja soittajia, tuli moikaamaan ja jutskailemaan. Tapaus II: eg oli matkustajana, pälyili baarin kulmasta vähän aikaa, ei moikannut bändiä, vaikka bändissä kaksi hänen bändissään soittanutta kaveria. (ei sen puoleen: en tervehtinyt kyseistä tankun täysvaltaista suurlähettilästä varmaan kymmeneen vuoteen. Siitä olen ylpeä). |
Neljä Ruuvia 17.09.2008 07:58:00 (muokattu 17.09.2008 08:45:18) | |
---|
Edit: Paskaako sitä vanhaa miestä mollaamaan. Ei se kauaa pysty enää täällä hillumaan. Elämää on kaikilla kuitenkin jollain lailla rajallinen määrä. |
Marshall83 17.09.2008 09:39:01 | |
---|
Muistaakseni joku on aiemmin täällä kertonut samanlaisesta kokemuksesta. Laivalla alkoi testaukset kuulumaan Tax-free-myymälästä, aika äkkiä olivat kumminki tajunneet mikä on homman nimi, vaikka ei ehtiny muutaku solisti vähän mikkiin huudella.. -Asia kunnossa. |
isojussi 17.09.2008 10:39:07 | |
---|
(Jaa. No miksi kuitenkin sanot :" - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa" ) No juuri siksi, että se on niin. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
WanhaWetäjä 17.09.2008 12:20:02 | |
---|
Mä en oo oka nähny, kun hyviä livevetoja siltä ....sovitetun ohjelman ja ison bändin kaa, oletan?Eiköhän kyse ole myös siitä että (monet) taiteilijat skarppaavat noihin tv/konserttijuttuihin ihan erilailla, kun taas sitten huttuvedot vedetään puolivaloilla, who knows why...voisiko olla kyse totaalisesta kyllästymisestä normi keikkailuun? - ja aika pokkaa on, jos kukaan täällä yrittää väittää olevansa sitä komppia parempi - tai ees sitä tasoa. Täh?Kuka on parempi ja ketä?Tästähän ei ole ollut kysymys, vai väitätkö että joku ois näin tehnyt?Tuskin tuon tasosia äijiä edes pyörii tällä foorumilla? Se ei vaan mitenkään poista tiettyjä realiteetteja, onneksi ne jotka ovat asian itse kokeneet, tietävät mistä on kyse... Sä olet kokenut asian kuulijan kannalta, mä soittajan, monet tanssijat ovat kokeneet sen tanssin kautta, en liene väärässä jos tanssikansasta (suuri)osa ei oikeen pidä taiteilijoista jotka fraseeraa noin totaalisesti omiin nimiinsä? Mutta joo, 4 ruuvia ansaitsee plussan, mitä sitä ketään mollaamaan, kaikilla on tuo sama tilanne edessään eli wanhuus ei tule yksin.Ehkä kuitenkin ois syytä miettiä koska on hyvä aika lopettaa jos vastuu viihteestä on tuota luokkaa kuin mitä ko keikalla ja ko taiteilijan kohdalla oli?Mä olen 51, nyt tuntuu siltä että ois hyvä aika lopettaa kun se suurin palo keikkailuun on kuollut, mulla on "vasta" yli 30 vuotta keikkailua mittarissa...mutta pakko tehä kun ei muutakaan ole. Ois pitänyt jättää tääkin aihe tuomatta julki ja käsittelemättä, olla vaan ihan hiljaa...olen pahoillani, katson peiliin. yy kaa...mikä laatikko? |
EP 17.09.2008 12:26:43 | |
---|
Sehän on ihan kiva, että asioista puhutaan ja ehkä olisi joskus mahdollista saada aikaan muutosta tuohon "niinkuinainaennenkin" -systeemiin. Sitäpaitsi jotkut laulajat ovat tehneet mittavan/pitkän uran tässä maassa ja kunnioitusta heitä kohtaan pitäisi sen vuoksi olla. Kyllä tällaiset komppaamiset pitää hoitaa vaikkei aina mentäisikään "taiteen sääntöjen" mukaan, suotakoon heille se vapaus. Yleisö sen päättää koska jonkun on lopetettava, ei kukaan muu! |
isojussi 17.09.2008 12:28:07 | |
---|
Äläs nyt WW - asioista pitää puhua. Sulla ja mulla tahtoo vaan toi ulosanti olla vaan sitä luokkaa, että "heikommat ne pyörtyy ja kirjoittelee lehtiin". Pakkohan mun on uskoo, että se on noin, kun sää sanot, mutta miten sit tommosessa tilanteessa pitäs toimia? Siihen pitäis löytää ratkaisu. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |