Aihe: Paljonko virheitä keikalla on liikaa?
1 2 3 4 5 6
WanhaWetäjä
12.11.2004 13:13:30

Joskus kyllä käy niinkin että se ainut ja oikea sävellaji voipi olla puolikkaasta kiinni! Oli sitten kyse esim kitaran avosoinnuista tai laulajan äänihuulista niin joskus sillä puolikkaallakin on merkitystä. Näin se on hyvät kollegat!

Toki joskus on näin,se voi olla se viimenen "huuto"biiisissä eli se kuuluisa "festivaaliloppu" joka ei millään taitu G-duurista,pitää pudottaa F#-duuriin,F olis jo muun biisin osalta liian matala laulaa...esmes "Hopeinen kuu"on tästä hyvä esimerkki...voishan senkin joku haluta vetää C#-mollista,kun originaali no Dm(?)tai ainakin yleensä siitä vedetään...Cm voi olla jo liian matala?

Vaikka olen ite myös kitaristi niin en mä noita avosointuja funtsaa,jotkut biisit vaan on tosiaan parempi laulaa vaikka vähän kitarapoliittisesti"huonommasta"aselajista,joitain D-duuri biisejä vedän Eb:sta,ne vaan toimii paremmin,että siinä mielessä toi puolikkaan heitto suuntaan tai toiseen on perusteltua JOSKUS,mutta jos vaikka D:stä C#:ään pitäs pudottaa niin ei järkee,ei se niin tarkkaa saa olla ;-)

Solisteilla on kait kyse usein siitä että pitää vetää samasta laatikosta kuin levyllä,vaikka aika usein ne on levyllä vähän kireitä sävellajeja ja se ei niin taitukkaan sitten livenä ja ihmetellään kun ääni ei kestä..ja akoillahan on tunnetusti hankalammat sävellajit ja ne on muutenkin hankalampia,siis solistit(loppukevennys) ;-))
mack the knife
12.11.2004 13:31:38
Solisteilla on kait kyse usein siitä että pitää vetää samasta laatikosta kuin levyllä,vaikka aika usein ne on levyllä vähän kireitä sävellajeja ja se ei niin taitukkaan sitten livenä ja ihmetellään kun ääni ei kestä..ja akoillahan on tunnetusti hankalammat sävellajit ja ne on muutenkin hankalampia,siis solistit(loppukevennys) ;-))

Siitähän se on kyse. "Kyllä soi hienosti levylläkin tästä." Siellä sessiossa ei ole huudettu puoltatoista settiä alle ja muutenkin on vähän eri olosuhteet kuin keikalla.
On ne akat muutenkin hankalampia, mutta se on taas eri juttu.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
Martso
12.11.2004 14:17:24
Tuohan on kornein juttu tietysti. Olen nähnyt yhdellä koskettajalla kerran asetuksen -7.
Kyllä mäkin treenaan vakkariohjelmiston yleensä siitä mistä se menee, mutta tuo Ab-molli kerta kaikkiaan ärsytti niin paljon, että päätin kirjoittaa sen biisin itselleni G-mollista ja napsauttaa +1. Ei yleensä.

Mites kiippareilla, häiritteekö jos painaa g:tä ja pa:sta kuuluu a? Mulla tulee jo c-trumppaa soittaessa hirveitä ongelmia, kun kaikki kuulostaa "väärältä" sormitusten suhteen.
Hullu mikä hullu!
baron
12.11.2004 14:19:54

Mites kiippareilla, häiritteekö jos painaa g:tä ja pa:sta kuuluu a? Mulla tulee jo c-trumppaa soittaessa hirveitä ongelmia, kun kaikki kuulostaa "väärältä" sormitusten suhteen.

Niitä raukkoja, joilla on absoluuttinen korva.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
mack the knife
12.11.2004 14:57:12

Ei tunnu missään, kun ajattelee sen g:ksi. Kun ei ole sitä absoluuttista...
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
Rämppy
12.11.2004 15:07:38
Basisteille ja kitaristeille on aivan sama soittaako sen biisin c-mollista vai c#-mollista,jos vapaita kieliä ei ole aivan välttämätöntä käyttää(siirtää handua vain sentin ylöspäin).

mutta ongelmia tulee, jos pitää siirtää handua alaspäin... Mää oon niin huono kitaristi, että Bb:stä soittaminen on toisinaan huomattavan hankalaa verrattuna vaikkapa C:stä soittamiseen. Kyllähän Bb:stäkin on paljon tullut vedettyä nimenomaan naislaulajien kanssa (jostain syystä!) ja onnistuuhan sekin, kun on pakko. Silti en todellakaan kapinoisi jos laulaja ehdottaisi sävellajin vaihdosta. Kitara on siitä herkkä soitin, että eri soinnut soi eri sävyisinä (ja samakin sointu soi ihan eri sävyisenä riippuen millä sormituksella sen ottaa). Myös soolot kuullostaa joissain sävellajeissa hyviltä ja joissain huonoilta. Noh, tämä oli nyt sellaista kitarataiteilija-tilitystä. Käytännön huttusou-hommissa on kuitenkin kitaranyansseja tärkeämpää se, että laulajan ääni ei petä. Säestys sopeutukoon.
Viime aikoina ollaan harrastettu sellaista, että jos kitarasoolo ei kuullosta hyvältä laulettujen säkeistöjen sävellajissa, vedetään soolo eri sävellajista (väliin tyylikäs sointusiirymä-kyhäelmä). Tuo piristävää vaihtelua kipaleeseen. Vaikka kitarasta tykkäänkin, en tarkoita että joka biisissä pitää olla se kitarasoolo. Pimeä komppi on usein ihan riittävän palkitseva kokemus taiteilijalle.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Martso
12.11.2004 15:32:07
Ei tunnu missään, kun ajattelee sen g:ksi. Kun ei ole sitä absoluuttista...

Heh, ei mullakaan nyt mitään absoluuttista, ei sinne päinkään. Väittäsin, että trumpan kanssa on kyse jostain "resonaatio-muistista" tai sen kaltaisesta ts. jokin sormitus tietyllä äänialalla kytkeytyy tiettyyn ääneen. Tai jotain.
Hullu mikä hullu!
clave
12.11.2004 17:44:05

Basistille on varmaan tärkeää se, että vasurilla painaa otelaudan puolta samaa vaijeria josta oikella vetää.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
baron
12.11.2004 18:00:07

Basistille on varmaan tärkeää se, että vasurilla painaa otelaudan puolta samaa vaijeria josta oikella vetää.

Se on varmaan vaikeaa?
Ilmankos basistit on niin huippulahjakkaita.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Basso-Aslak
12.11.2004 23:32:10

Niin on. Musiikkihan tässä skenessä menee yleensä "hum-kakkaa".
Basso on juuri se jokin, mikä aikaansaa soittajansa oikean ja vasemman käden vaijerityöskentelyn avulla osan "hum". Loput sitten onkin....
Sinnepäin missä on synkimmät pilvet!
baron
13.11.2004 02:54:31

Basso on juuri se jokin, mikä aikaansaa soittajansa oikean ja vasemman käden vaijerityöskentelyn avulla osan "hum". Loput sitten onkin....

Juuri niin! Olen sen verran sivistynyt "humppamuusikko", että tiedän, että basso on se soitin, jonka tahtiin turakainen liikuttelee ruumiinosiaan tavalla, jota jotkut kutsuu tanssiksi.
R.Syke
13.11.2004 15:18:57
Pimeä komppi on usein ihan riittävän palkitseva kokemus taiteilijalle.

-Silloinhan laulajattarella on loistava ura edessä?
R.Syke
13.11.2004 15:21:15 (muokattu 13.11.2004 15:22:13)

-Yhdyn. Ostin äsken itsellenin basson ja yritän päästä tuosta kakkaa -osastosta eroon.

Hum on lyhennys humanistista. Jumakeuka, kaikki basistithan ova hum -kandeja - vähintään!
aisa
13.11.2004 16:15:38
-Yhdyn. Ostin äsken itsellenin basson ja yritän päästä tuosta kakkaa -osastosta eroon.

hum -kandeja - vähintään!

hum-can-do
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
Antroid
14.11.2004 18:46:02
Tuosta absoluuttisesta sävelkorvasta vaan näin ihan välikommentiksi, että jonkin tutkimuksen mukaan kolmasosalla(saattoi olla suurempikin rosentti, muista en) ihmisistä on periaatteessa absoluuttinen sävelkorva, mutta kaikkilla se ei vain ole päässyt kehittymään, jos ei ole ollut musiikin kanssa riittävästi tekemisissä.
Tankoprinssi
14.11.2004 21:27:36

Hum on lyhennys humanistista. Jumakeuka, kaikki basistithan ova hum -kandeja - vähintään!

Nimenomaan vähintään, koska mä tunnen yhden basistin joka on jopa täys impotentti.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
baron
14.11.2004 21:30:50

Nimenomaan vähintään, koska mä tunnen yhden basistin joka on jopa täys impotentti.

Ja ajatella - kansakoulupohjalta!
Tankoprinssi
14.11.2004 21:39:42

Ja ajatella - kansakoulupohjalta!

Sanos muuta! Tosin kävi se kaveri kuulemma jonkun aikaa myös rippikoulua, joten olisiko saanut sieltä "virikkeitä".
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Riksteri
14.11.2004 22:09:29
Tuosta absoluuttisesta sävelkorvasta vaan näin ihan välikommentiksi, että jonkin tutkimuksen mukaan kolmasosalla(saattoi olla suurempikin rosentti, muista en) ihmisistä on periaatteessa absoluuttinen sävelkorva, mutta kaikkilla se ei vain ole päässyt kehittymään, jos ei ole ollut musiikin kanssa riittävästi tekemisissä.

Nämä tutkimukset ovat aika ihmeellisiä toisinaan, tuntuu ettei tiede ole oikein tyhjentävästi kyennyt ihmisiäkään analysoimaan. Netistä kurkkasin ja melkein joka paikassa oli maininta siitä, että muusikoistakin vain viidellä prosentilla olisi absoluuttinen sävelkorva. Muusikot ovat varmasti olleet musiikin kanssa tekemisissä, mutta onko sitten asia ymmärettävä niin, etteivät ole olleet riittävästi musiikin kanssa tekemisissä? Tuntuu kyllä aika hurjalta tuo tutkimus, johon viittaat ...
Martso
14.11.2004 22:55:47
Nämä tutkimukset ovat aika ihmeellisiä toisinaan, tuntuu ettei tiede ole oikein tyhjentävästi kyennyt ihmisiäkään analysoimaan. Netistä kurkkasin ja melkein joka paikassa oli maininta siitä, että muusikoistakin vain viidellä prosentilla olisi absoluuttinen sävelkorva. Muusikot ovat varmasti olleet musiikin kanssa tekemisissä, mutta onko sitten asia ymmärettävä niin, etteivät ole olleet riittävästi musiikin kanssa tekemisissä? Tuntuu kyllä aika hurjalta tuo tutkimus, johon viittaat ...

Mie kyllä komppailisin mieluummin tätä, kuin sitä 1/3.
Hullu mikä hullu!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)