Aihe: Vaikeat kappaleet - onko niitä?
1 2 3 4 5 6 7 8
baron
03.05.2004 11:05:35

Mä oon sitä mieltä että helppoja kappaleita ei olekkaan jos tavoitteeksi asettaa musikaalisuuden. .

Eihän se sitten helppoa olekaan, jos humppakeikalla pitää konserttia.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
baron
03.05.2004 11:05:35 (muokattu 03.05.2004 11:06:11)

Mä oon sitä mieltä että helppoja kappaleita ei olekkaan jos tavoitteeksi asettaa musikaalisuuden. .

Eihän se sitten helppoa olekaan, jos humppakeikalla pitää konserttia

En kyllä lähettänyt kuin kerran!
isojussi
03.05.2004 11:43:19
...helppoja kappaleita ei olekkaan jos tavoitteeksi asettaa musikaalisuuden. Ukko Noakin voidaan soittaa musikaalisesti.

Näinhän munkin mielestäni kaikkeen musaa pitäis suhtautua.

Monesti vain nämä joille biisit on helppoja, alkavat pelleillä kun on heidän arvolleen liian "helppo" kappale.

Siinä ehkä tulee esille se tossa toisessa topicissa pohdittu ammatilaisen ja amatöörin ero. Kun ammattilainen alkaa pitää hauskaa jonkun biisin "kustannuksella", on jälki yleensä nautittavaa kuultavaa, mutta kun leikkiminen muuttuu mauttomaks pelleilyks.....

Oon minä näitä "oikeinsoittajia" nähnyt ja kuullut aivan tarpeeksi....mutta mä katson että koko heidän ohjelmistonsa on aivan liian vaikea kun se ei kosketa musikaalisesti.

Totta, totta.

Yleensäkin tuntuu, että monella omasta ja äitinsä mielestä hyvällä soittajalla on ainoana tarkoituksena tuupata maailma täyteen ääniä. Yleensä tästä on vielä pitkä matka todelliseen osaamiseen. Mieluummin kuuntelen teknisesti vähän taitamattomampaa soittajaa joka tekee hommansa ajatuksella.

Kun viimeksi (reilu viikko sitten) olin bändikeikalla (oikealla - ei OneMan :)) tuli asiasta puhetta kun solistillemme tultiin kehumaan, että "sulla on paljon parempi bändi kuin viimeksi". Epäiltiin syyn olevan siinä, että kaikki soittaa eikä sohlaa.

"Hiljaisuus on kaunein osa musiikkia"
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
poppamies
03.05.2004 11:44:58 (muokattu 03.05.2004 11:45:21)

Et niin, mutta käsi vapisee...Vaasan veri taasen ei vapise.
"G-strings are for strippers"
Jami
03.05.2004 12:05:21

Eihän se sitten helppoa olekaan, jos humppakeikalla pitää konserttia

Paa ny kuitenkin toinenkin kerta. Jos sitten ymmärtäisin mitä tarkoitat. Rinnastatko konsertin ja musikaalisuuden joista kummastakin rajaat humppakeikan pois? En siis vielä ota kantaa vaan kysyn että mitä tarkoitit.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
baron
03.05.2004 12:09:22 (muokattu 03.05.2004 12:09:56)

Paa ny kuitenkin toinenkin kerta. Jos sitten ymmärtäisin mitä tarkoitat. Rinnastatko konsertin ja musikaalisuuden joista kummastakin rajaat humppakeikan pois? En siis vielä ota kantaa vaan kysyn että mitä tarkoitit.

Sä väität, että kaikki kappaleet ovat yhtä vaikeita, jos niissä on musikaalisuus mukana ja oli tai ei, niin mun mielestä kappaleiden välillä on aste-eroja.
isojussi
03.05.2004 14:53:46 (muokattu 03.05.2004 14:54:38)
Sä väität, että kaikki kappaleet ovat yhtä vaikeita, jos niissä on musikaalisuus mukana ja oli tai ei, niin mun mielestä kappaleiden välillä on aste-eroja.

Teknisesti kyllä - tosin simppelinkin melodian oikealla timella fraseerauksella soittaminen voi olla pirun paljon vaikeempaa, kuin kylmien 16-osien.

Tietty nekin täytyy fraseerata oikein.

Vaikeusaste kai lopunperin riippuu siitä, kuinka sinut ko. materiaalin kanssa on.

EDIT: Sorry Jami, kun änkesin tähän väliin, mutta toi mielipide tuli väkisin "ulos"
baron
03.05.2004 15:04:08

EDIT: Sorry Jami, kun änkesin tähän väliin, mutta toi mielipide tuli väkisin "ulos"

Privaattikeskustelut hoidetaan pikaviesteillä.

Sikäli mä komppaan sua, että saada joku kappale "kulkemaan" voi olla vaikeampaa kuin joku muu, eikä sillä välttämättä ole tekemistä teknisen vaikeuden kanssa, jos sillä tarkoitetaan nopeita kimurantteja melodiakulkua ja nopeita kinkkisiä sointuvaihdoksia.
Jami
03.05.2004 18:11:03

Kyllä se sitten on mukavaa kun mulle aina selitetään että mitä mä väitin. Kun en itse sitä (omaa sanomaani) näköjään koskaan ymmärrä.

Voiskohan se mitenkään olla niinpäin että mä sanoin mitä tarkoitin ja muut tulkitsee sen aivan joltain muulta kantilta kuin tarkoitin.
baron
03.05.2004 22:20:47 (muokattu 03.05.2004 22:22:24)

Mä oon sitä mieltä että helppoja kappaleita ei olekkaan jos tavoitteeksi asettaa musikaalisuuden.

Tulkitsetko itse oheisen kirjoittamasi? Onko kaikki kappaleet sulle vaikeita, vai mitä tarkoitat?
baron
03.05.2004 22:21:49

Tulkitsetko itse oheisen kirjoittamasi? Onko kaikki kappaleet sulle vaikeita, vai mitä tarkoitat?
poppamies
03.05.2004 22:30:02

Parooni. Osta uusi kone tai lakkaa tärisemästä!
baron
03.05.2004 22:41:18

Parooni. Osta uusi kone tai lakkaa tärisemästä!

Kyllä tää vappu kohta ohi on.
isojussi
03.05.2004 23:33:45
...Voiskohan se mitenkään olla niinpäin että mä sanoin mitä tarkoitin ja muut tulkitsee sen aivan joltain muulta kantilta kuin tarkoitin.

Sanoi aikoinaan jo Koiviston Manu...;-)
Jami
04.05.2004 02:31:42

Itse itseäni lainaten:

Mä oon sitä mieltä että helppoja kappaleita ei olekkaan jos tavoitteeksi asettaa musikaalisuuden.

Arvon Baronia lainaten

Jos et ymmärrä meidän sanomisiemme aste-eroja niin ... no olkoon.
baron
04.05.2004 06:07:48

Jos et ymmärrä meidän sanomisiemme aste-eroja niin ... no olkoon.

Näyttää olevan turhaa ja tarpeetonta jankkausta, lopetetaan tää ja keksitään jotain uutta.
poppamies
04.05.2004 09:24:33

Näyttää olevan turhaa ja tarpeetonta jankkausta, lopetetaan tää ja keksitään jotain uutta.

Näin tehdään. Tuleeko kenellekään mieleen joku "vaikea" lattari mihin voisin tehdä bassolinjan. On vähän lattari puute ja synkooppi vaje...
WanhaWetäjä
04.05.2004 09:41:37

Lukaisin kaikki tämän topicin jutut läpi ja kuitenkin koko totuus löytyi tästä yksinkertaisesta lauseesta!Joillakin tuntuu vaan olevan se kumma käsitys että kun isketään ne kartat eteen ja klasit silmille , niin se on siinä?

Toimii varmaan TV:n musaohjelmissa,mutta ei tosielämässä,tavallisilla keikoilla,eikä tämä ole provokaatio suuntaan lapuista vai ei!

Mutta perusedellytyshän on tietenkin että (olkoon sitten pro taikka harrastaja) tajuaa sen kokonaisuuden,bändihän on tasan niin hyvä/huono kuin sen HEIKOIN lenkki!!Pitäs vähän kattoo sen mukaan mitä voi mennä,mitä ei??
baron
04.05.2004 10:31:29

Lajos Garamin kirjassa "Viulunsoiton peruskysymyksiä" (jossa on paljon ajattelemisen arvoista asiaa muillekin kuin viulisteille) todetaan muistaakseni suurinpiirtein näin että:

"Vaikeita kappaleita ei ole olemassakaan, on vain helppoja tai mahdottomia. Tapahtumaa, joka muuttaa mahdottoman kappaleen helpoksi, kutsutaan harjoitteluksi."

Mä kaivoin tän uudelleen esille ja mun mielestä tässä taas sanotaan kaikki oleellinen.
Jami
04.05.2004 10:36:27 (muokattu 04.05.2004 10:53:20)

Niin. Hyvää päivää - kirvesvartta. Ei kovin oivallinen pohja millekkäään keskustelulle. Saati että syvemmälle musikaalisuuden vaikeuden tarkastastelulle. Ehkäpä musikaalinen vaikeus onkin sitten vain mun juttu. Jääköön siis omaan arvoonsa.

Edit: Minusta Garam haluaa kuvata asennetta millä harjoitteluun pitäisi suhtautua. Sen luulisin meidän kaikkien allekirjoittavan. Mustavalkoisesti vain helppojen/mahdottomien kappaleiden olemassaolosta se ei niinkään kerro. Baroni itse puhui aste-eroista. Hylätäänkö se ajatus?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)