Aihe: Mahdotonta?
1 2 3 4 5
funkylord
19.03.2004 00:39:17

Mun mielestä tanssimuusikon ei tarvitse osata korvalla tai ulkomuistista 400-500 kappaletta.
Ihan sama soittaako lapuista, hatusta, korvalla vai kaikilla, lopputulos ratkaisee.

Tuo jotenkin jäi haisemaan mun korviin.
Lopputulos ratkaisee. Jos olet opetellut sen 400-500 kappaletta ulkomuistista, ja vedät niitä humppakeikalla meininkiä "kahlaajan valssi! yy-kaa-koo-yy-kaa-koo!"
niin siinä voi kuvitella jo melkein miten voi keskittyä soittamiseen kun ne on päässä ne viisut.
Jos soitat nuotteja, niin et ole siinä tilanteessa välttämättä kovinkaan kotonasi, vaan siinä nuotissa. Ja sehän näkyy lavaesiintymisenä.

Lapuista on helppo oppia kappale "noin niiinkun suunnilleen" mutta kun pystyt vetäsemään sen jonkun setti biisin listasta vaikka paskalla istuessasi, niin johan on paljon mukavampi olla keikalla, ja luultavasti siinä tulee kuunnelluksi bändiä vähän enemmän. pahinta mahollista mitä on, on primavista humppabändit tyyliin "hei toi Heiskasen Keba soitti että nyt ois keikka tuolla pikku mikossa, tänään roudaus kello 16. ota jotain nuotteja mukaas, niin katotaan siellä" Jos sen pari settiä saa menemään silleen nautiskeltavaan tyyliin, niin täytyy olla alan ammattilainen tosissankin.

Ehkä tämän voisi kuvailla lisäilyksi, ei vastalauseeksi.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä: 1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
KoskPaavo
19.03.2004 08:17:18
Kaikki on niin yksilökohtaista, joku voi vetää vanhaa tanssimusiikkia pirun komeesti vaikka lappuja pitää koko ajan tsiikata.Välillä voi huvittuneesti vaikka vilkaista yleisöäkin.Haitari sylissä voi ottaa pari tangoaskeltakin.Jokainen on omalla tavallaan kiinni siinä biisissä osas ulkoa tai ei.
Soittaja selviää aina.
baron
19.03.2004 09:16:44

Kaikki on niin yksilökohtaista, joku voi vetää vanhaa tanssimusiikkia pirun komeesti vaikka lappuja pitää koko ajan tsiikata.Välillä voi huvittuneesti vaikka vilkaista yleisöäkin.Haitari sylissä voi ottaa pari tangoaskeltakin.Jokainen on omalla tavallaan kiinni siinä biisissä osas ulkoa tai ei.

Tuttu kappale on tuttu lappusoittajallekin
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
WanhaWetäjä
19.03.2004 10:47:52

Sanokaa ystävät hyvät voisiko asia olla näin. Että jos soittaa tanssimusiikkia niin rupeaa ennemmin tai myöhemmin vituttamaan...
Mikäli asia on näin vedän äkkiä johtopäätöksen että ei kannata soittaa tanssimusiikkia vaan rokkia. Olen soittanut rokkia kauan ja hartaasti eikä ole vielä vituttanut ollenkaan...

Näinhän se on nähtävä...aika usein on vituttanut lähtee hakeen se 100€ jostain Pudasjärvi/Tyrnävä/Kitee-akselilta,se tunnustettakoon!

Asiaa vois auttaa hyvinkin se että olisin itse niitä "lieviä turakaisia" ,eli pitäisin tosiaan humpanhutusta ja muusta sellasesta ja olisin sitä sillä haitarilla raapinut tai lauleskellut viisvuotiaasta,eli olisin ns."natural born humppaman",vaan ei,mulla on se normaali autotallirokki-hevi-proge/klassinen tausta,enkä mä kuuntele kotona mitään mikä vähänkin menee tohon huttupuolelle,no jos joutuu biisejä kopsaan,niin sitten...tai no TV:n musaohjelmia tulee joskus katottua laidasta laitaan!

Mutta vaikka kuinka sanotaan että kaikki musa on hyvää kunhan se hyvin esitetään,niin en mä kyllä saa mitään kicksejä varsinkaan masurkan-polkan-jenkan-humpan-hambon vääntämisestä,eiks se nyt kuitennii mene niin että on huomattavasti mukavampi soittaa juuri sitä musaa mistä itsekkin saa jotain muuta kun sen liksan?

Mikä tää topicci muuten oli??No hauskoja juttuja kuitenniiiii...........

PS kyllä mä ymmärrän jos nuoret soittajat suuntautuu tolle Finnhits/bile/cover-osastolle,ei tarvi vetää sitä hutuista hutuimpaa turvetta ;-)
baron
19.03.2004 10:53:06

Mutta vaikka kuinka sanotaan että kaikki musa on hyvää kunhan se hyvin esitetään,niin en mä kyllä saa mitään kicksejä varsinkaan masurkan-polkan-jenkan-humpan-hambon vääntämisestä,eiks se nyt kuitennii mene niin että on huomattavasti mukavampi soittaa juuri sitä musaa mistä itsekkin saa jotain muuta kun sen liksan?

Just niin!
Onhan hyvin mennyt keikka aina kiva, mutta toista on, kun saa soittaa mitä tykkää.
Tän takia mä tykkään privaattikeikoista, kun niissä yleensä saa soittaa "taustoja" ennen humpan aloittamista.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
Notefix
19.03.2004 11:06:41 (muokattu 19.03.2004 11:06:58)

Tämä nousee nyt pintaan! Mieletön keskustelu, kaikki tämä kolmessa päivässä.

Kaivoit sitten tämän esiin... :)

Joo, tää on oiva esimerkki tm-palstasta...hienoa matskua!

...jep, ja "less is more" todellakin, paitsi silloin kun "more is more" :))
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
isojussi
19.03.2004 17:55:12
...PS kyllä mä ymmärrän jos nuoret soittajat suuntautuu tolle Finnhits/bile/cover-osastolle,ei tarvi vetää sitä hutuista hutuimpaa turvetta ;-)

Varrotaas pari - kolme vuotta, niin kohta on turveosasto muodissa ja nuoriso vetää Heiliä Karjalasta ja Metsäkukkia hiki ottalla niin, että lökäpöksyt vaan pöölyää....

- sitten heräsin yltä päältä hiessä....
Osta mut - ma olen kaupan!
sormunen
19.03.2004 20:19:39
Heiliä Karjalasta ja Metsäkukkia hiki ottalla niin, että...

Nehän on tosiasiassa hyviä biisejä. Turveorkat ovat vain niiden biisien julkikuvan pilanneet.
KoskPaavo
19.03.2004 21:47:05
"Turveorkat ovat vain niiden biisien julkikuvan pilanneet"
Mielenkiintoinen näkemys; siis miten näiden biisien "julkikuva" on "pilattu"?Kvinttikierroilla?Väärät tempot?Niin ..no..ehkä ns, puolihuolimaton soitto vois olla sitä.
Soittaja selviää aina.
jeppeq
19.03.2004 22:11:48
Tanssimusiikin soittaminen on OIKEIDEN TANSSIMUUSIKOIDEN työtä. Minusta siihen oppii vain soittamalla ja käymällä "tuolla". Nämä tietyt "herrat" karttavat ko. musan kuuntelua täysin. En ymmärrä miten voisi oppia sisäistämään kyseisen lajin, jos täysin vierastaa kuunnella soittamaansa musaa. En silti väitä, että mulla "limperin muorin humppa" pyöris vinyyliltä, mutta myös sitä kuuntelen, mitä esitän. Opin sen kuuntelemalla ja samalla sisäistän tonne kallomappiin, myös sanat.

Koettakaapa saada jytkyä ennemmin niihin jenkkoihin ja vaikka masurkoihin - kyllä niitä biittejä kaikki osaa hakata - myös rok "muusikot" . nehän ne "yleensä" kusee koko homman, kun "rahankiilto" silmissä syöksyy jaolle ja suhtautuvat ylimielisesti koko touhuun. "v..u mitä pas..a" ja ei ole perushajua melodisuudesta ja svengaavasta soitosta, ellei tempo oo 240 ja yks-kaks-yks-kaks -tyyppinen "monipuolinen".

Näin mum mielestä.
MUUDI
19.03.2004 22:22:47 (muokattu 20.03.2004 13:20:39)
jeppe q puhuu asiaa!!!no ei vaiskaan..:) kyl ne parhaat soittajat tulee rock ympyröistä!!!
KoskPaavo
19.03.2004 22:23:36
Täytyy myöntää että saattaisin yhtyä mielipiteeseesi.
Sellainen n. 20-vuotias ylimielinen kaikentietävä hillittömästi tangon neljäsosia sahaava kitaristipoika palautui mieleeni.Ja biisin jälkeen toteamus, "ihan paska biisi".
Soittaja selviää aina.
sormunen
19.03.2004 23:05:58

Mielenkiintoinen näkemys; siis miten näiden biisien "julkikuva" on "pilattu"?Kvinttikierroilla?Väärät tempot?Niin ..no..ehkä ns, puolihuolimaton soitto vois olla sitä.

Kuunteles jos kerkiät vaikka Jorin Heili ja vertaa sitä siihen löysään merkonomiskeidaan, mitä tässä nyt rafla- ym tanssiorkat ovat rahvaalle tarjonneet. Ei biiseissä mitään vikaa ole, päinvastoin. Big bandia ei enää tosin kasaan saa kuin erikoistilaisuuksia varten, mutta ei se siitä kiinni olekaan vaan asenteesta niinkuin kaikki tekeminen. Onhan siinä tietysti se, että -60-luvulle asti iskelmä oli luovassa vaiheessa.

Itse en siis soita enkä muutenkaan ole humppajäbä, mutta dallapeita, ramblerseja, rautavaaroja, pienimäkiä, gideoneja ja koivusia kyllä kuuntelen ja olen -80-90-luvun vaihteessa ollut tekemisissä myös genreeseen liittyvien projektien kanssa. Niin että biiseissä ei oo vikaa, minusta.
U.Honey
20.03.2004 06:17:39
Se taitaa olla niin että jos soittaa sellaista musaa mistä ei oikeasti tykkää niin ennemmin tai myöhemmin alkaapi vituuttamaan.
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
WanhaWetäjä
20.03.2004 11:19:59

Tanssimusiikin soittaminen on OIKEIDEN TANSSIMUUSIKOIDEN työtä. Minusta siihen oppii vain soittamalla ja käymällä "tuolla". Nämä tietyt "herrat" karttavat ko. musan kuuntelua täysin.

Koettakaapa saada jytkyä ennemmin niihin jenkkoihin ja vaikka masurkoihin - kyllä niitä biittejä kaikki osaa hakata - myös rok "muusikot" . nehän ne "yleensä" kusee koko homman, kun "rahankiilto" silmissä syöksyy jaolle ja suhtautuvat ylimielisesti koko touhuun

No nyt päästään taas vääntämään....

Kyllä mun mielestä sellanen tanssimuusikko on oikee tanssimuusikko jollla on EDES VÄHÄN jotain muutakin pohjaa kun se helevetin humpan kuuntelu/soitto.....juttu on yleensä niin että nää humppapaavot ovat aivan toivottomia tapauksia kun pitäs soittaa jotain muuta kuin perinteistä,jopa BEAT on useille tuntematon käsite...

Sen sijaan jonkinlaisen ROK/opiskelu- taustan omaava ns. TONTILLA oleva KORVAT omaava soittaja voi vaivattomasti siirtyä tanssimusan puolelle ja soittaa sitä hyvin!!

Se on näet niin että juuri rok/pop/jazz puolella se korvakin kehittyy kun biisessä on jotain haastetta ja niistä pitää itse,sen jälkeen noi helskutin huttukuviot ovat nopeesti hanskassa,tietysti asennevammasia on aina olemassa,itse en koe olevani sellainen vaikka en niin hutusta välitä;-)

Vai jytkettä masurkkoihin....hekoti hee,sekö tekee oikeen tanssimuusikon että pitää KAIKESTA mitä soittaa???Mä olen käynyt niin pitkän tien tässä huttuhelvetissä että ei mun tarvi eikä ole pakko kuunnella vapaa-aikanani sitä "Heili Karjalasta"-osastoo,eihän ne biisit perkele muutu siitä yhtään miksikään,samanlasia ne on olleet aikojen alusta,kyllä niitä tähän 46v./ ikään mennssä on kuullut/soittanut ihan tarpeeksi tietääkseen missä mennään;-)
Fuzzy Boner
20.03.2004 12:44:51

Koettakaapa saada jytkyä ennemmin niihin jenkkoihin ja vaikka masurkoihin - kyllä niitä biittejä kaikki osaa hakata - myös rok "muusikot" . nehän ne "yleensä" kusee koko homman, kun "rahankiilto" silmissä syöksyy jaolle ja suhtautuvat ylimielisesti koko touhuun. "v..u mitä pas..a" ja ei ole perushajua melodisuudesta ja svengaavasta soitosta, ellei tempo oo 240 ja yks-kaks-yks-kaks -tyyppinen "monipuolinen".

Näin mum mielestä.

Jaahas. Kukas siellä nyt räyhää?
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
KoskPaavo
20.03.2004 14:37:45
"Sen sijaan jonkinlaisen ROK/opiskelu- taustan omaava ns. TONTILLA oleva KORVAT omaava soittaja voi vaivattomasti siirtyä tanssimusan puolelle ja soittaa sitä hyvin!!"

Näistä jutuista kinaaminen on loputon suo jn e...
Itse olen koko ikäni ollut VAIN tanssimuusikko ja pyrkinyt perehtymään VAIN siihen.Näitten "ROK/opiskelu"-taustaistenkin kaverien kanssa on tullut soitettua
paljon.Joillakin on jopa KORVAT, mutta asenne ja asiaan keskittyminen puuttuu.Silloin näistä edelläolevista ei ole mitään hyötyä.
Soittaja selviää aina.
Fuzzy Boner
20.03.2004 14:45:25
Joillakin on jopa KORVAT, mutta asenne ja asiaan keskittyminen puuttuu.Silloin näistä edelläolevista ei ole mitään hyötyä.

Puhutaanko nyt ammattilaisista vai amatööreistä?

(Pitäisi kysyä aina joka threadin alussa)
KoskPaavo
20.03.2004 22:10:48
Jos ja kun amatöörit tekee ammattilaisten hommia niin vois odottaa että ne tekee sen yhtä suurella "sydämellä" kuin ammattimiehetkin. (tuli kai vähän turhan suurellinen ilmaisu)
Soittaja selviää aina.
Fuzzy Boner
21.03.2004 02:26:45 (muokattu 21.03.2004 07:45:22)
Jos ja kun amatöörit tekee ammattilaisten hommia niin vois odottaa että ne tekee sen yhtä suurella "sydämellä" kuin ammattimiehetkin. (tuli kai vähän turhan suurellinen ilmaisu)

Sydämeen mahtuu vain aina yksi ämmä kerrallaan; sanoi äidinkielenopettajani tuossa 80-luvun alussa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)