![]() 05.10.2003 16:43:23 | |
---|---|
Mun mielestäni "lappuja" on käsitelty tässä keskustelussa kovin yksipuolisesti. Meillä ei ainakaan riitä, että tietää miten melodia ja soinnut menee, vaan lisäksi miten monta kertaa kappale soitetaan, soitetaanko se joka kerta alusta loppuun vai tuleeko joku BA kertaus AABA kappaleeseen, mikä soitin ja mihin kohtaan soittaa milloinkin soolon etc. ja myös ym asiat selviävät lapuista. Tietysti jos bändi soittaa joka ilta saman setin, niin ennemmin tai myöhemmin joka äijä oppii sen muistamaan (oppiiko?) Voiko joku korvakuulolta sanoa, että tähän tulee trumpettisoolo, tähän kitara soolo, tähän kiippareiden "akuankkaäänisoolo"? | |
![]() 05.10.2003 18:11:54 | |
Bluenote, tuolla asenteella ei koskaan elätetä itseään musiikilla, ei millään pahalla ;) No okei, ymärrän kyllä "ettei vanha vittuile, vanha neuvoo." Varmasti voit olla pätevä muusikko ja varmasti löytyy ihan huippuhyviä muitakin soittajia jotka soittavat pelkästään lapuista. Luen kullä sujuvasti lappuja itsekin, ja se on kyllä suotavaa kaikille soittajille maan päällä. MUTTA se on _minun_ mielestäni vihoviimeistä touhua, lappujen "orjana" oleminen. Keikoilla ei todellakaan näytä hyvältä kun viisi miestä tuijottaa nuotteja.Tai edes kolme. Ja tolla leirinuotiojutulla tarkoitin seuraavaa; Kuvittele kesäinen ilta jossain nuotion ääressä mihin on kokoontunut liuta ihmisiä nauttimaan virvokkeista ja yhdessäolosta. Ilta kun ehtii, niin suomalainen humaltuu; yhteislaulun aika! Joku kaivaa kitaran tms. Seuraa biisejä aina Metsäkukista Ketchup song;iin. Mitä tekee Lappumies? Laulakoot ilman säestystä.Tai hommatkoot nuotit. Tässähan nyt ei niitä hienoja, edistyksellisiä ja aikaansa edellä olevia sovituksia tarvita, mutta se oli vain yksi esimerkki. Sitäpaitsi jos biisistä, vaikka Hopeisesta Kuusta, tehdäänkin nyt sitten se paljon tässä keskustelussa mainittu _sovitus_; mitä tapahtuu? Eikö se enää olekaan Hopeinen Kuu? Korkeintaan siinä on ehkä hieman muokattu poljentoa, alkua tahi loppua, muutamaa sointua (huom.muutamaa.), Soolokiertoa. Ei mitään niin ihmeellistä mitä ei voisi kertavedon jälkeen muistaa. Omaan bändiini jos pyrkii joku TotaaliLappumies niin vaikka olisi teknisesti kuinka hyvä soittaja, niin ei kiitos; liikaa vaivaa. Opettaa jollekkin juurtajaksain kaikki mahdolliset perusbiisit, hommata nuotteja tai jopa kirjoittaa niitä itse. Itseasiassa yksi tällainen basisti kävi jonkin aikaa sitten tyrkyllä. Ei helevata... Nämä minun kirjoitukseni sitten olen tarkoittanut vain ja pelkästään tanssimuusikoille. Jossain ambience- musiikissa tottakai hieman eri juttu :) Ja puhaltajilla täytyy tottakai olla laput. Humppa.
Kunnon pelimanni soittaa minkä osaa viheltää. | |
![]() 05.10.2003 18:27:36 | |
Sitäpaitsi jos biisistä, vaikka Hopeisesta Kuusta, tehdäänkin nyt sitten se paljon tässä keskustelussa mainittu _sovitus_; mitä tapahtuu? Eikö se enää olekaan Hopeinen Kuu? Korkeintaan siinä on ehkä hieman muokattu poljentoa, alkua tahi loppua, muutamaa sointua (huom.muutamaa.), Soolokiertoa. Ei mitään niin ihmeellistä mitä ei voisi kertavedon jälkeen muistaa. Kait sen Hopeisen kuun muistaa, mutta myös 50 muutakin! (Plus ne 100-200, joita soitetaan settien ulkopuolelta Juke-boxina, jos satutaan olemaan sillä tuulella) | |
![]() 05.10.2003 18:46:21 | |
No ihannetilannehan olis että kaikki bändin jätkät omaisivat kohtuullisen prima vistan ja hyvän korvan,eikä päinvastoin...kyllä soitossa pitää olla sielua/rock&rollia,miksi sitä nyt kukin haluaa sanoa...ja noi kaksi sanaa "joustavuus"ja "musikaalisuus"ovat usein tanssimusan soittamisessa kohtuullisen nuotinluvun lisäksi ne kaksi avainsanaa,lappujen orjilta ne yleensä puuttuvat tyystin... Niinkun aiemmin totesit,IsoJussi,varmasti molempien "leirien"miehissä on hyviä ja huonoja ja sekin on totta että usein soittajilla jostain syystä jompikumpi osa-alue on parempi,ei mulle ole tullut ainakaan ikinä vastaan kaveria joka olisi täysin suvereeni lappu/korvasoittaja,siis puhuttaessa TANSSIKEIKOISTA,kyllä ne miehet ovat jossain muissa kehissä:-) Joskushan ei nuotinluvusta ole edes apua,bändikäytössä karmeimpia ovat nämä toivelaulukirjanuotit,joissa ei ole introja,bassolinjasta puhumattakaan,silti tälläsiä nuotteja käyttävät mm. monet pikkusolistit,kyllä niiden kanssa tietty luova hulluus on eduksi,siis solistien ja nuottien:-)) Hyvä olis jos tuuraajia varten olis hyvät kansiot,vaan aina niissä on joku epämääränen lappu joukossa,MYÖNNÄN näin myös itselläni olevan,täytys vaan aina kun ottaa uuden biisin,tehdä siitä myös selkee lappu tulevaisuuden varalle! Niin siis karmein tapaushan on tämä, että joku tuuraaja soittaa toivelaulukirjan sointujen mukaan, vaikka ne olisivat aivan eri soinnut mitä bändin sovituksessa, ja kyseinen maestro ei edes huomaa virhettä tapahtuneen... | |
![]() 05.10.2003 18:51:12 | |
No okei, ymärrän kyllä "ettei vanha vittuile, vanha neuvoo." Varmasti voit olla pätevä muusikko ja varmasti löytyy ihan huippuhyviä muitakin soittajia jotka soittavat pelkästään lapuista. Luen kullä sujuvasti lappuja itsekin, ja se on kyllä suotavaa kaikille soittajille maan päällä. MUTTA se on _minun_ mielestäni vihoviimeistä touhua, lappujen "orjana" oleminen. Keikoilla ei todellakaan näytä hyvältä kun viisi miestä tuijottaa nuotteja.Tai edes kolme. Ja tolla leirinuotiojutulla tarkoitin seuraavaa; Kuvittele kesäinen ilta jossain nuotion ääressä mihin on kokoontunut liuta ihmisiä nauttimaan virvokkeista ja yhdessäolosta. Ilta kun ehtii, niin suomalainen humaltuu; yhteislaulun aika! Joku kaivaa kitaran tms. Seuraa biisejä aina Metsäkukista Ketchup song;iin. Mitä tekee Lappumies? Laulakoot ilman säestystä.Tai hommatkoot nuotit. Tässähan nyt ei niitä hienoja, edistyksellisiä ja aikaansa edellä olevia sovituksia tarvita, mutta se oli vain yksi esimerkki. Sitäpaitsi jos biisistä, vaikka Hopeisesta Kuusta, tehdäänkin nyt sitten se paljon tässä keskustelussa mainittu _sovitus_; mitä tapahtuu? Eikö se enää olekaan Hopeinen Kuu? Korkeintaan siinä on ehkä hieman muokattu poljentoa, alkua tahi loppua, muutamaa sointua (huom.muutamaa.), Soolokiertoa. Ei mitään niin ihmeellistä mitä ei voisi kertavedon jälkeen muistaa. Omaan bändiini jos pyrkii joku TotaaliLappumies niin vaikka olisi teknisesti kuinka hyvä soittaja, niin ei kiitos; liikaa vaivaa. Opettaa jollekkin juurtajaksain kaikki mahdolliset perusbiisit, hommata nuotteja tai jopa kirjoittaa niitä itse. Itseasiassa yksi tällainen basisti kävi jonkin aikaa sitten tyrkyllä. Ei helevata... Nämä minun kirjoitukseni sitten olen tarkoittanut vain ja pelkästään tanssimuusikoille. Jossain ambience- musiikissa tottakai hieman eri juttu :) Ja puhaltajilla täytyy tottakai olla laput. Aika hyvin teikäläisellä on löytynyt sitten näitä prima vista laputtomia soittajia, jos on voinut hyviä lappusoittajia tyrmätä. Itseänikin vituttaa suunnattomasti se, että olen joutunut opettelemaan jonkin verran musiikin teoriaa ihan sitä varten, että osaan kirjoittaa sointunuotit bändin muille jäsenille, mutta minkäs teet... Sitäpaitsi, jos tykkää tehdä omia sovituksia, esim. rukkailla sointuja, niin silloin ne laput on tarpeen, koska eipä se rytmiryhmä osaa ajatuksia lukea. Soittavat niillä soinnuilla, mitkä muistavat, ellei ole muutetuista soinnuista lappuja. | |
![]() 05.10.2003 20:36:52 | |
Aika hyvin teikäläisellä on löytynyt sitten näitä prima vista laputtomia soittajia, jos on voinut hyviä lappusoittajia tyrmätä. Itseänikin vituttaa suunnattomasti se, että olen joutunut opettelemaan jonkin verran musiikin teoriaa ihan sitä varten, että osaan kirjoittaa sointunuotit bändin muille jäsenille, mutta minkäs teet... Sitäpaitsi, jos tykkää tehdä omia sovituksia, esim. rukkailla sointuja, niin silloin ne laput on tarpeen, koska eipä se rytmiryhmä osaa ajatuksia lukea. Soittavat niillä soinnuilla, mitkä muistavat, ellei ole muutetuista soinnuista lappuja. Tällä hetkellä minulla ei vakituista bändiä ole, mutta niissä bändeissä joissa olen tähän mennessä ollut, on treenattu kerran ohjelmisto kasaan jonka jälkeen laput nurkkaan. Kerran kasaan EI ole sama kuin kerralla kasaan, joten vinoilut pois. Humppa.
![]() 05.10.2003 20:58:24 | |
MUTTA se on _minun_ mielestäni vihoviimeistä touhua, lappujen "orjana" oleminen. Keikoilla ei todellakaan näytä hyvältä kun viisi miestä tuijottaa nuotteja.Tai edes kolme. Tästä olen samaa mieltä :) Tarviiko niiden lappujen orjuuttaa itseään? Eikä niitä tarvitse tuijottaa koko aikaa. Eikä nuottien käyttäminen sitä tarkoita, että yhtään ainoata nuottia tai sooloakaan ei vedetä, mitä ei ole nuotteina paperille kirjoitettu. Sen tiedän, että minusta ei ole nuotiopiirisoittajaksi, ei lappujen eikä soittimienkaan puolesta. En nimittäin omista yhtään ainutta soitinta, joka toimisi ilman sähköä. No, tai onhan mulla yksi Intiasta tuotu pikkuinen rumpu, sitä vois taputella ilman nuottejakin :) Humppaa tai soita | |
![]() 06.10.2003 01:30:02 | |
Joskus v. 80 meillä oli erikoinen kesä,tais olla 6 eri rumpalia kehissä...yks jäi erityisesti mieleen,oli sen aikanen tunnettu studiomuusikko ja usein telkkarissa eri yhteyksissä,mutta kyllä oli niin saaketin jäykkä livesoittaja(liian tarkka?),ei kyllä kompit kulkeneet yhtään,oli niinkun olis koneen kanssa soittanut;-) Tavallisten rivirumpalien kanssa homma toimi ihan jees... | |
![]() 06.10.2003 03:28:15 | |
Sen tiedän, että minusta ei ole nuotiopiirisoittajaksi, ei lappujen eikä soittimienkaan puolesta. En nimittäin omista yhtään ainutta soitinta, joka toimisi ilman sähköä. No, tai onhan mulla yksi Intiasta tuotu pikkuinen rumpu, sitä vois taputella ilman nuottejakin :) Onhan sellaisia koskettimia mitkä toimii pattereilla! ;) Humppa.
![]() 06.10.2003 09:34:12 | |
Joskus v. 80 meillä oli erikoinen kesä,tais olla 6 eri rumpalia kehissä...yks jäi erityisesti mieleen,oli sen aikanen tunnettu studiomuusikko ja usein telkkarissa eri yhteyksissä,mutta kyllä oli niin saaketin jäykkä livesoittaja(liian tarkka?),ei kyllä kompit kulkeneet yhtään,oli niinkun olis koneen kanssa soittanut;-) Tavallisten rivirumpalien kanssa homma toimi ihan jees... Oliko "Nappi"? | |
![]() 06.10.2003 11:32:33 | |
...Mitä tekee Lappumies?... Ottaa mukavan takanojan, pikkusen lissää virvoketta, kenties sytyttää savukkeen, nautti olostaan, kun on kerrankin vapaalla. Kuten sanoin, on ihan turha jeesustella biisien ulkoaosaamisella - ikinä niitä ei osaa tarpeeksi. Mitäs jos: Bändi on soinnuttanut biisejä uudestaan? Värkännyt omia introja / outroja / välisoittoja? Mitä tekee laputon mies, kun tällainen bändi kysyy, että pääsetkö illalla keikalle? Jää kotiin soittelemaan sinisiä säveliä! Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 06.10.2003 11:37:21 | |
Tästä olen samaa mieltä :) Tarviiko niiden lappujen orjuuttaa itseään? Eikä niitä tarvitse tuijottaa koko aikaa. Eikä nuottien käyttäminen sitä tarkoita, että yhtään ainoata nuottia tai sooloakaan ei vedetä, mitä ei ole nuotteina paperille kirjoitettu. (Kiva kinaskella itsensä kanssa:-) Vedän analogian (julkisen, esiintyvän, esitelmätyyppisen) puhumisen kanssa. 1. Kun puhun suomalaiselle jengille, ei mitään lappuja. 2. Kun puhun ulkomaan kieltä, laput on muistin tukena, en periaatteessa käytä niitä. 3. Jotkut lukevat lapuista suomenkielisetkin esityksensä, saattaa kuulostaa vähän jäykältä, mutta voi olla täyttä asiaa. Rinnastaisin keikoilla lappujen käyttämiseni kohtaan kaksi. Mielellään soittaisinkin kohdan 1 mukaisesti, mutta mieluummin oikein lapuilla kuin pieleen korvalla. | |
![]() 06.10.2003 16:30:19 | |
Oliko "Nappi"? Eikun se olisi se joka on nykyään vissiin TV-tuottaja,lempinimi "Roope",sukunimi synonyymi kankkuselle eli krapulalle:-)) | |
![]() 06.10.2003 16:32:48 (muokattu 06.10.2003 16:42:07) | |
Samanmoisia kokemuksia on mm. teatteri/orkesterimuusikoista,sana svengi on ollut monelle tän alan tuuraavalle rumpalille melko tuntematon käsite,ja beatin soitto on ollut todella back to sixties-osastoo,pelkkää takapotkua:-) | |
![]() 06.10.2003 17:45:24 | |
Samanmoisia kokemuksia on mm. teatteri/orkesterimuusikoista,sana svengi on ollut monelle tän alan tuuraavalle rumpalille melko tuntematon käsite,ja beatin soitto on ollut todella back to sixties-osastoo,pelkkää takapotkua:-) Oisko se niin että se jatkuva,päivästä,VUODESTA toiseen lappujen kanssa pelaaminen tappaa siitä soitosta jotain?!Näin mä oon ainakin asian nähnyt,kun on ollut tollanen vanhempi teatteri/orkesteri/studiomuusikko tuuraamassa;siihen se on istunut apaattisen näkösenä,nuottiteline nokan alla,ihan niinkun olis siellä "montussa"tai studiossa...niissä miehissä niitä leipiintyneitä jätkiä vasta onkin...ja katkeria,varsinkin vanhemmat puhaltajat! Kukaan ei oo mitään...nykymeiniki on ihan peestä,varsinkin beat-musiikki,eletään menneisyydessä...rautalanka vei leivän ja muuta sellasta,paikoin aika raskaita veikkoja:-( No,lappua ne kyllä lukee,ei siinä mitään:-) | |
![]() 06.10.2003 17:57:03 | |
Mitäs jos: Bändi on soinnuttanut biisejä uudestaan? Värkännyt omia introja / outroja / välisoittoja? Mitä tekee laputon mies, kun tällainen bändi kysyy, että pääsetkö illalla keikalle? Jää kotiin soittelemaan sinisiä säveliä! Tarviiko tästä nyt vielä hangata... Vai yritätkö vaan kiusata nuorempias? ;) Tuossa tapauksessa toki laput ovat hyvä juttu. OK. Laput kelpaavat. Humppa.
![]() 06.10.2003 23:33:25 | |
Tarviiko tästä nyt vielä hangata... Vai yritätkö vaan kiusata nuorempias? ;) Tuossa tapauksessa toki laput ovat hyvä juttu. OK. Laput kelpaavat. Mä jo pelkäsin, että nyt löydettin asia, jossa on vaan yksi totuus...;-) Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 06.10.2003 23:36:12 (muokattu 06.10.2003 23:36:43) | |
...pelkkää takapotkua:-) Mitäs back-beatissa on vikana - paitsi että se svengaa? Kyllä sääliksi käy esim. montaa nykyhevirumpalia, kun kuuntelee Ian Paigen soittoo... siinä osataan muutakin, kun runtata ykkösiä. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 07.10.2003 01:38:02 (muokattu 07.10.2003 01:39:41) | |
Mitäs back-beatissa on vikana - paitsi että se svengaa? Ei takuulla svengaa leipiintyneen teatterimuusikon soittamana,kun sitä vielä vedetään ihan tavalliseen suoraksi tarkoitettuun beat-iskelmään...ei niissä autotallikomppi oikeen toimi,mutta se tuntuu olevan näiden vanhempien rumputaiteilijoiden aika yleinen käsitys beat-musasta! tut-tut-TAA-tuka-tuka-tuka-TAA-tuka / tut-tut-TAA etc semmottii...komppeja...onhan niitä...esim. toi komppi vaikkapa Yesterdayhin?! | |
![]() 07.10.2003 01:42:53 | |
Ei takuulla svengaa leipiintyneen teatterimuusikon soittamana,kun sitä vielä vedetään ihan tavalliseen suoraksi tarkoitettuun beat-iskelmään...ei niissä autotallikomppi oikeen toimi,mutta se tuntuu olevan näiden vanhempien rumputaiteilijoiden aika yleinen käsitys beat-musasta! tut-tut-TAA-tuka-tuka-tuka-TAA-tuka / tut-tut-TAA etc semmottii...komppeja...onhan niitä...esim. toi komppi vaikkapa Yesterdayhin?! Niin... sehän taas on eri asia, jos ei osaa soittaa..... Osta mut - ma olen kaupan! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)