Aihe: Harrastelijat vs ammattilaiset
1 2 3 4 5 6
Le Haba
12.09.2003 00:46:33
Mä oon aina kuvitellut, että muusikko on joteskin hieno ihminen

*huokaus* eikö muusikko ole ammattinimike siinä missä kirurgi ja muurarikin, häh?
baron
12.09.2003 00:52:57 (muokattu 12.09.2003 00:53:35)

*huokaus* eikö muusikko ole ammattinimike siinä missä kirurgi ja muurarikin, häh?

Eiks kirurgit ja muurarit sitten ole hienoja ihmisiä?
Rautakanki
12.09.2003 07:24:12 (muokattu 12.09.2003 07:28:12)

Voishan se olla selkeempää että muusikko-titteliä vois käyttää vaan ne,joilla on siihen koulutus/paperi esim. diplomipianisti/orkesterimuusikko tms.vähän niinkun muissakin ammateissa!

No toi on kyllä mun mielestä vähän paskasti sopiva juttu musiikkiin, koska musiikkia voi osata myös luonnostaan, eli ei tarvitse muuta kuin opetella tarvittava motoriikka.
Ärsyttää, että esim. monet Simelius akatemian käyneet kulkevat nokka pystyssä ja kuvittelevat olevansa paljon parempia kuin hyvä itseopiskellut muusikko. Näkee näitä ihmisiä, joille itseopiskellut muusikko ei ole muusikko ollenkaan.
Neljä Ruuvia
12.09.2003 07:41:18
No toi on kyllä mun mielestä vähän paskasti sopiva juttu musiikkiin, koska musiikkia voi osata myös luonnostaan, eli ei tarvitse muuta kuin opetella tarvittava motoriikka.
Ärsyttää, että esim. monet Simelius akatemian käyneet kulkevat nokka pystyssä ja kuvittelevat olevansa paljon parempia kuin hyvä itseopiskellut muusikko. Näkee näitä ihmisiä, joille itseopiskellut muusikko ei ole muusikko ollenkaan.

Kyllä mä sanoisin että ammattiporukoissa ketään ei kiinnosta mistä sun tietos on peräisin kunhan sitä on ja se on oikeanlaista eli totta.
Le Haba
12.09.2003 08:38:23
Eiks kirurgit ja muurarit sitten ole hienoja ihmisiä?

Saattaapa ollakin. Lainasin sun tekstiä ehkä liiankin lyhyesti mutta taisit ymmärtää kuitenkin mitä tarkoitin.

Kerran vuosia sitten avasin sanomalehden ja havahduin seuraavanlaiseen uutiseen: Muusikko puraisi korvan irti kaveriltaan (ei ehkä sanatarkasti näin). Lukiessani tätä uutista asia sitten selvisi: Kaksi raksajätkää, jotka harrastivat soittelemista oli pelti kiinni musatreeneistä tullessaan joutuneet käsirysyyn ja tappelun tuoksinnassa oli rumpalin korva haavoittunut basistin käsittelyssä.

Jätkät oli varmasti ylpeitä kun oikein muusikoiksi mainittiin ;^)
Martso
12.09.2003 08:44:31
Kyllä mä sanoisin että ammattiporukoissa ketään ei kiinnosta mistä sun tietos on peräisin kunhan sitä on ja se on oikeanlaista eli totta.

Juurikin näin myös minä olen tämän asian ymmärtäny.
baron
12.09.2003 09:14:57

Jätkät oli varmasti ylpeitä kun oikein muusikoiksi mainittiin ;^)

Toivottavasti on muitakin tapoja päästä muusikoksi!
Rautakanki
12.09.2003 09:28:22

Näin se on käytännössä ollutkin, paitsi kerran kun kävin eräässä opiskelleitten bändissä kokeilemassa kiipparistin hommia. Oli kyllä sellainen pumppu muutenkin, että enpä olisi siihen kyllä mistään hinnasta mennytkään.

Ehkä vähän verenpaine nousi liikaa tuosta väitteestä, että muusikoksi saa sanoa vain kouluja käyneitä.
R.W. Piuha
12.09.2003 10:39:20 (muokattu 12.09.2003 10:42:40)

Kerran vuosia sitten avasin sanomalehden ja havahduin seuraavanlaiseen uutiseen: Muusikko puraisi korvan irti kaveriltaan (ei ehkä sanatarkasti näin). Lukiessani tätä uutista asia sitten selvisi: Kaksi raksajätkää, jotka harrastivat soittelemista oli pelti kiinni musatreeneistä tullessaan joutuneet käsirysyyn ja tappelun tuoksinnassa oli rumpalin korva haavoittunut basistin käsittelyssä

No näitä juttuja on aina sillon tällön ollut, eikä ne taatusti ainakaan paranna tän ammattikunnan arvostusta!
Periaatteessahan kuka tahansa voi mennä musiikkikauppaan,ostaa soittimen ja sanoa itseään muusikoksi!?
Mutta eikö olisi kaikkein selkeintä, JOS haluaa itseään muusikoksi sanottavan,niin laittaa siihen selventävän etuliitteen mistä käy selville mitä musiikin osa-aluetta edustaa,pelkkä muusikko on vähän liian laaja käsite,ellei sitten ole tosiaan varsinainen all around/kaikki käy -muusikko,näitähän on Muusikko-lehden freelancer-osastolla pilvin pimein,vaan kysyppä tällästä "yleismuusikkoa" tanssikeikalle,vaikeeta on,joskus kun tarvittiin tuuraajaa,soitettiin listalta järjestyksessa kosketinesoille,ei minimihintainen ravintolapesti(10 keikkaa/2viikkoa) kiinnostanut,on ne niin kovia jätkiä,olisko nää nyt niitä AMMATTIMUUSIKOITA??
Fuzzy Boner
12.09.2003 10:43:05
mikä sä piuha oot? Humppamuusikko?
niin niin
R.W. Piuha
12.09.2003 13:26:09
mikä sä piuha oot? Humppamuusikko?

Vaikka niin,jos se on sitä että illanaikana JOUTUU vetään pari paria humppaakin...ehkä toi tanssi"muusikko"kuitenkin sopis paremmin kuvaamaan mun toimenkuvaani:-)

Eikä vedetä tähän sitä "jatsia minäkin olisin aina halunnut soittaa"-osastoo...nuorena miesnä tosin olin kyllä rock/hevi/ proge/fuusiosuuntautunut,eli EN OLE ainakaan sielultani humppamuusikko,toivottavasti et sinäkään:-))

PS onko niitä ihan oikeasti olemassa,humppamuusikoita???
En ole ainakaan kuullut että jotakin kehuttaisiin :"onpas v***n kova humppamuusikko!"
HAITARISTEJA ei lasketa:-)))Ai niin,onhan semmonen bändi kun "Handen Humppa",tuskin ne mitään Led Zeppeliniä soittaa:-)))
Sam
12.09.2003 13:28:25
En ole ainakaan kuullut että jotakin kehuttaisiin :"onpas v***n kova humppamuusikko!"

Eläkeläiset !?
baron
12.09.2003 13:31:39

Eikä vedetä tähän sitä "jatsia minäkin olisin aina halunnut soittaa"-osastoo...nuorena miesnä tosin olin kyllä rock/hevi/ proge/fuusiosuuntautunut,eli EN OLE ainakaan sielultani humppamuusikko,toivottavasti et sinäkään:-))

Miksei?

Eilen olin (pitkästä aikaa!) jatsikeikalla, eläminen alkoi taas tuntua elämisen arvoiselta ja taas jaksaa vetää "humppaa" monta keikkaa!
vanhami
12.09.2003 14:54:32 (muokattu 12.09.2003 14:58:42)
En ole ainakaan kuullut että jotakin kehuttaisiin :"onpas v***n kova humppamuusikko!" HAITARISTEJA ei lasketa:-)))

voi voi tuota maamme hienoimman ja jaloimman musiikkilajin halveksuntaa ja pilkkaamista, sniff, ihan tippa tulee linssiin...

menee jo ihan ohi aiheen, mutta jatketaan, kun metsässä ollaan.

niin, tuota jos meinaa jotensakin saada keikkaa ja pärjätä, niin ei pelkällä haitarilla enää pärjää. Pitää olla midivehkeet perseessä kiinni. Vielä on olemassa ihan kunnon hanuripaavoja, mutta kyllä niillä taitaa jo suurimmalla osalla olla kosketinlaitteet kiinni.

Välillä vituttaa yöskin tuo haitarin halveksunta insrumenttinä. Pystyn vetämään laitteilla perus humpat valssit tangot ym. parilla napinpainalluksella löytyy hammond (ns. "oikea") sekä kaikki perus "taivaanrantasaundit" ja vitun viulut sekä torvet ym. Silti jengi sanoo: ai sulla on HAITARI jaa jaa... ettei sitten koskettimia juu juu taidatta olla humppabändi, no ei se meille oikein... Milloin midihanuristejä aletaan arvostaa, tuskin koskaan. Väitän, että kyseinen hanuripaavo voi olla bändin monipuolisin osio.

Mika
Notefix
12.09.2003 14:58:37

"jatsia minäkin olisin aina halunnut soittaa"-osastoo...

Voihan sitä haluta...onneksi ei osaa, joten voi hyvillä mielin jättää jatsit jatsareille :)
M-Juhana
12.09.2003 15:09:21

;^)

Hieno hymiö +++++ !
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
KB
12.09.2003 15:17:16
Väitän, että kyseinen hanuripaavo voi olla bändin monipuolisin osio.

Kosketin- ja haitariäijät ny on muutenkin eliittiä ;) Eikäkö..

Kosketinsoittajana, joka on hankkinut haitarin kuullakseen haitarin haitarina ja opettelee vasta sen soittoa, kysyn; miten toi midi-haitari toimii asiansa osaavan käsissä; bassopuoli lähinnä - pudotteletko siltä puolelta jotain ja mitä, jos soitat? Vaikkapa Hammond - pystytkö soittamaan sointua ja sooloa siis samanaikaisesti, vai kuinka toi homma menee? Tai jostain muusta midi-paavosta - pianoa vasurilla, viuluja oikealla?
Difficile est satiram non scribere - Kuuntele Bluusia! - koko hoito kitaristien kera Backstagelta (rajoitetun ajan?)
vanhami
12.09.2003 15:42:04
Kosketin- ja haitariäijät ny on muutenkin eliittiä ;) Eikäkö..

Kosketinsoittajana, joka on hankkinut haitarin kuullakseen haitarin haitarina ja opettelee vasta sen soittoa, kysyn; miten toi midi-haitari toimii asiansa osaavan käsissä; bassopuoli lähinnä - pudotteletko siltä puolelta jotain ja mitä, jos soitat? Vaikkapa Hammond - pystytkö soittamaan sointua ja sooloa siis samanaikaisesti, vai kuinka toi homma menee? Tai jostain muusta midi-paavosta - pianoa vasurilla, viuluja oikealla?

No jos vaikka mulla on Hammondi päällä, niin niillä kahdella eka rivillä saan soitettua ne jalkiot eli bassot. sitten ne suraavat 4 riviä, duuri, molli seiska ja dimi, niillä saan soitettua suoraan kolmisoinun ja sitten diskanttipuolella soolon. Eli kyllä.

Silloin kun ollaan orkan kanssa, on mulla korgin mokkulassa presettinä esim. bassopuolella urut ja sitten diskantissa puhaltimet. soitan urkumaton bassopuolella ja blosarisektiot diskantilla. Jos tiukaksi menee, voisin soittaa bassot, mutta en soita, on meinaan sen verta vittumainen juttu. Trubaduurihommissa vaikka kitaran kanssa laitan sitten vähän kontrabassoa sekaan tukevoittamaan bassoa. edellyttäen, että ei käytetä säestyskonetta. Sit, kun käytetään noita automatikkoja niin n taas ihan eri juttu. Laitampa muuten mun pakista kuvan verkkoon vaikka tästä

http://mikavanhala.com/kuvia/soittopelit.jpg

että semmosia

Mika
KB
12.09.2003 15:50:53
Aina sitä viisastuu, kiitos informatiivisesta katsauksesta!
Difficile est satiram non scribere - Kuuntele Bluusia! - koko hoito kitaristien kera Backstagelta (rajoitetun ajan?)
hiltsi
12.09.2003 16:04:56
http://mikavanhala.com/kuvia/soittopelit.jpg

toi akkuporakone on tyylikäs yksityiskohta :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)