Aihe: Basisti perushuttumusiikissa
1 2 3 4 5 6 7
EP
09.11.2014 16:58:13
Epämuusikko: Tuosta teille vasuribassoa

http://www.youtube.com/watch?v=tNehnI-2GsE

hyrrrr!!!!!!!

Jos se on tuota pianonsoittoa mitä muutama minuutti kuuntelin niin ei liity kyllä yhtään tanssimusiikissa kiippareilla soitettavaan "vasuribassoon".
baron
09.11.2014 20:02:02 (muokattu 09.11.2014 20:19:32)

Jalmus: Sori, mutta on pakko:
Mites sinä sen erotat, kut et kuulemani perusteella erota oikeaa ääntä väärästä äänestä... :-D

Ai kun pari kertaa oot niistä 12 mahdollisesta äänestä arponut yhden niistä viidestä oikeasta niin muka varaa nipottaa?

Pilipalisoittajat on just sellaisia kuin sinä: Yríttävät kohottaa omaa surkeaa itsetuntoaan etsimällä jonkun jota voi yrittää mollata.
Oikeesti hyvät soittajat ei tee sitä koskaan!!!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thefish
09.11.2014 20:13:39
EP: Jos se on tuota pianonsoittoa mitä muutama minuutti kuuntelin niin ei liity kyllä yhtään tanssimusiikissa kiippareilla soitettavaan "vasuribassoon".

Olihan toi liian taimissa ja liian mielenkiintoinen. Että sikäli ei liity mitenkään tanssimusiikkiin.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
WanhaWetäjä
09.11.2014 21:03:09

EP: Eikö kannattais tehdä asialle jotain, eikä vaan valittaa?
Soita niitä soolojasi myös keikalla, missä on yleisöä.

Tiedätkö mitä sun kannattas tehdä? Olla vaan ihan hiljaa koska sulla ei ole juuri koskaan mitään järkevää, perusteltua sanomista mistään. Erittäin kuvaava on esim ylläoleva kommenttisi joka ei liity itse asiaan oikeastaan mitenkään. Luetun ymmärtämisesi on kyllä todella heikoissa kantimissa.
Nykyään teen harvakseltaan pääosin kvartetti+solisti keikkaa, soolojakin pääsee soittamaan ja bandissa on ihan oikea basisti.

Puhumattakaan että sä tietäisit näistä kuvioista jotain mitä minä en tiedä saati että olisit ollut niitä itse henkilökohtaisesti lauteilta todistamassa kymmenien erilaisten kokoonpanojen kautta vuodesta 1976.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
ferodoz
09.11.2014 21:58:35

WanhaWetäjä: Tiedätkö mitä sun kannattas tehdä? Olla vaan ihan hiljaa koska sulla ei ole juuri koskaan mitään järkevää, perusteltua sanomista mistään. Erittäin kuvaava on esim ylläoleva kommenttisi joka ei liity itse asiaan oikeastaan mitenkään. Luetun ymmärtämisesi on kyllä todella heikoissa kantimissa.
Nykyään teen harvakseltaan pääosin kvartetti+solisti keikkaa, soolojakin pääsee soittamaan ja bandissa on ihan oikea basisti.

Puhumattakaan että sä tietäisit näistä kuvioista jotain mitä minä en tiedä saati että olisit ollut niitä itse henkilökohtaisesti lauteilta todistamassa kymmenien erilaisten kokoonpanojen kautta vuodesta 1976.

Varo, hän saattaa painaa varoitusta kun ei keksi mitään vastaansanottavaa. :)
Just a face in the crowd.
EP
10.11.2014 02:10:03
WanhaWetäjä: Tiedätkö mitä sun kannattas tehdä? Olla vaan ihan hiljaa koska sulla ei ole juuri koskaan mitään järkevää, perusteltua sanomista mistään. Erittäin kuvaava on esim ylläoleva kommenttisi joka ei liity itse asiaan oikeastaan mitenkään. Luetun ymmärtämisesi on kyllä todella heikoissa kantimissa.

Niinhän se kannattaiskin, mutta aina ei jaksa vaan lukea pelkkiä valituksia, toisten mollausta ja omaa erinomaisuutta.

"Minä tiedän, tiedän kaiken.."
Rämppy
10.11.2014 09:20:49 (muokattu 10.11.2014 09:30:06)
WanhaWetäjä:
Samaan hengenvetoon on todettava että mieluummin oikeen soitettu vasuribasso kuin joidenkin lottobasistien hapuilu, tätäkin kuulee vielä mutta se on vähenemään päin..

Mun mielestä lottobasistit ei ole basisteja, vaan basson omistajia. Se ei tee soittajaa, että on ostanut tai lainannut soittimen. Mutta joo, mieluummin oikein soitettu vasuribasso, kuin lottoamalla vedetty bassokitara, kontra tai tuuba.

Mä oon tehnyt suurimman osan keikoistani semmoisessa triossa, jossa on kolme soittajaa ja neljä soitinta. Eli minä soitan biisistä riippuen kitaraa tai bassoa. Kitarabiiseissä pianistimme soittaa vasuribassoa. Ihan vanhanaikaisesti ollaan soitettu, ei konetaustoja, akustiset rummut. Kiipparikin on sähköpiano. Tai on siinäkin erilaisia zsoundeja, mutta pianosoundissa lähinnä pysytellään.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Epämuusikko
10.11.2014 09:33:42
Intensifies!
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
musamies
10.11.2014 09:50:14
Vaikka omasta mielestä basson soittaminen on aika hauskaa tai ehkä juuri siksi korvaan kiipparilla oikein mielellään basistin koska silloin basso on niin helppo laittaa toimimaan yhteen sen kanssa mitä oikea käsi soittaa. Suurin haitta on, että oikean käden soitto meinaa "ohentua" verrattuna kahden käden soittoon ja tämän kuulee ehkä silloin kun soittaa yksin.

Mutta jos keksin kuinka kiipparin korvaaminen onnistuu jollain paljon kätevämmällä, aion korvata myös senkin jatkossa...

Itseasiassa hyvän musashown olen saanut aikaan vaikka vinyyli- ja CD-soittimella - vaikken itse siinä soittanut varsinaisesti, taiteellinen näkemykseni kuului niin hyvin old schoolina funkkaavana disco-ohjelmana, ettei paremmasta väliä.
WanhaWetäjä
10.11.2014 11:12:57

EP: Niinhän se kannattaiskin, mutta aina ei jaksa vaan lukea pelkkiä valituksia, toisten mollausta ja omaa erinomaisuutta.
Joo...onko se valittamista että omasta mielestä asioissa on ehkä jotain korjattavaa ?
Tää ala on aina ollut sellanen että mistään ei saisi olla mitään mieltä, joka suuntaan pitäisi kumartaa, hymyillä ja mieluusti vielä perseet nuolla, kuitenkin kun kollegoiden kaa juttelee ns silmästä silmään niin monista asioista ollaan yleensä hyvin pitkälle samaa mieltä. Onko sitten niin että oman edun takia nettikirjoittelussa ei uskalleta puhua asioista niiden oikeilla nimillä, ehkä.

Se että jotkut asiat on pielessä ei tarkoita sitä että kaikki keikat on perseestä, mä olen kertonut asioita omalta ja aika monen muunkin kantilta katsottuna, sellasia joita on tullut vastaan vuodesta 76 ja aika paljon on jäänyt kertomattakin ja osaa ei voi edes kertoa.

"Minä tiedän, tiedän kaiken.."
Ihan ammattivuosien ja keikkamäärien perusteella väitän tietäväni hiton paljon enemmän kuin sinä mitä tulee keikkailuun erilaisissa ympyröissä ja koetan myös jollain lailla perustella kokemiani asioita, toisin kuin eräät. Sä olet käsittäkseni tällä hetkellä ns kotitarveharrastelijabasisti, joten sun kokemuksesi muista basisteista, vasuribassoista etc lienee huomattavasti suppeampi kuin mun. Vai oletko soittanut keikoilla jotain muuta soitinta kuin bassoa, vaikkapa 20 vuotta ammatiksesi?
Basisteja perushuttumusiikissa, heitä(meitä) on nähty aika monelta kantilta, 70/80-luvun "basso, paku & PA" tyyppiset bassonomistajat ovat onneksi kadonnutta kansanperinnettä.
1. kokemukseni "basismista" on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mieleeni, ei ensimmäistäkään oikeaa ääntää, ei edes alotusääni, basso tehtaan vireessä, helvetin hienot "amerikan kamat", Fenderin jazz basso ja iso rantasauna, kaiffari kehtasi silti ennen jokaista biisiä kysyä "mikä sävellaji" ja hymyssä suin.
Maaret&Hyväkkäät ja Tarja&Tahdikkaat -basistit ovat ihan käsiraha tähän kaveriin verrattuna ;-)
Tankero
10.11.2014 12:04:12
baron: Ai kun pari kertaa oot niistä 12 mahdollisesta äänestä arponut yhden niistä viidestä oikeasta niin muka varaa nipottaa?

Pilipalisoittajat on just sellaisia kuin sinä: Yríttävät kohottaa omaa surkeaa itsetuntoaan etsimällä jonkun jota voi yrittää mollata.
Oikeesti hyvät soittajat ei tee sitä koskaan!!!

Pilipalisoittajana pidän Jalmusta huippu ammattilaisena.
Sinusta en kehtaa sanoa mitään.
Humppajyrä
Tankero
10.11.2014 12:06:00
ferodoz: Varo, hän saattaa painaa varoitusta kun ei keksi mitään vastaansanottavaa. :)

Kohta heittää Puukkomäkiltä lainaamansa "hähän."
Humppajyrä
baron
10.11.2014 12:27:31

Tankero: Pilipalisoittajana pidän Jalmusta huippu ammattilaisena.
Sinusta en kehtaa sanoa mitään.

Ai että saitte oikein kuoron aikaiseksi!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Seba
10.11.2014 12:45:56

WanhaWetäjä: 70/80-luvun "basso, paku & PA" tyyppiset bassonomistajat ovat onneksi kadonnutta kansanperinnettä.

Damn. Mä lienen seuraavan polven jäänne kun olen basisti, mulla on PA kamat ja paku.
On myös parit asialliset rummut ja kitarakamatkin.
Pelastaako se mitään että olen alkanut soittamaan vasta -90?
Epämuusikko
10.11.2014 12:53:12
Vissiin alkaa olla tulitauko taputeltu.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
10.11.2014 12:54:31
No mun mielestäni tanssimusiikissa ja keikkailussa tärkeintä on että musiikki on jalalle sopivaa, yleisö viihtyy ja omakin viihtyminen on tärkeää.
Kaikkein paras on, että soittamisessa pystyy tuomaan esille jonkin verran myös omia taitojaan ja sitä pystyy kehittämään.
Eikä mun mielestäni keikkailu ole mitää "rakettitiedettä", aika äkkiä oppii tavat, niin huonot kun hyvät ja kaikkea ei olis tarvis oppiakaan.
ron.aiden
10.11.2014 13:19:07
Epämuusikko: Tuosta teille vasuribassoa

http://www.youtube.com/watch?v=tNehnI-2GsE

hyrrrr!!!!!!!

Kiitos tästä. Katsoin kokonaan.
WanhaWetäjä
10.11.2014 14:52:31

Seba: Damn. Mä lienen seuraavan polven jäänne kun olen basisti, mulla on PA kamat ja paku.
Hoho...jos et hyräile huomaamattasi "Moskovan valot" ja "Metsäkukkia" tyyppisiä kappaleita niin ei mitään huolta...saati että salaa himassa tapailisit niiden bassolinjoja.

On myös parit asialliset rummut ja kitarakamatkin.
Pelastaako se mitään että olen alkanut soittamaan vasta -90?

90-luvun alussa oli vielä pakun, PA:n ja bassokamat omistavia bandiliidereitä, vanhoja jäänteitä 70-luvulta, siispä todennäköisesti sinä et kuulu heihin.

Yksi valaiseva esimerkki ko bandiliidereistä, nimeä maitsematta, basso on vireessä sillon kun
1. kielet on sopivan löysällä ettei satu sormiin
2. virittimet ovat suorassa basson lavan suuntaisesti

Tämäkin tarina on tosi.
Seba
10.11.2014 15:47:51

WanhaWetäjä: Hoho...jos et hyräile huomaamattasi "Moskovan valot" ja "Metsäkukkia" tyyppisiä kappaleita niin ei mitään huolta...saati että salaa himassa tapailisit niiden bassolinjoja.

Njoo, tästä ei ole pelkoa :)

90-luvun alussa oli vielä pakun, PA:n ja bassokamat omistavia bandiliidereitä, vanhoja jäänteitä 70-luvulta, siispä todennäköisesti sinä et kuulu heihin.

Juuei, meillä ei ole liidereitä muutenkaan, toimimme harmonisessa demokratiassa jossa kaikilla on äänioikeus, sekä vapaus soittaa haluamallaan tavalla.
Lähinnä paku on jäänne "entisestä elämästä" kun viitsin tehdä töitä itselleni ja kun silloin oli enempi rahaakin käytettävissä niin tuli hankittua myös laitteistoa.

Yksi valaiseva esimerkki ko bandiliidereistä, nimeä maitsematta, basso on vireessä sillon kun
1. kielet on sopivan löysällä ettei satu sormiin
2. virittimet ovat suorassa basson lavan suuntaisesti

Tämäkin tarina on tosi.

Tainnut olla menneen ajan pasistit puurokorvaisia pullamössöpoikia fairyn pehmittämine pikku kätösineen.
Jamz
10.11.2014 16:28:24
Olen itsekin soitellut monenlaisissa kokoonpanoissa aikojen saatossa. Kyllähän se on mukava soittaa orkesterilla, missä joka soittimen takaa löytyy oikea soittaja. Realiteetit vain tänä päivänä on mitä on ja hinta valitettavan usein ratkaisee kokoonpanon koon. Mullakin on tarjota tilaajalle useampaa eri ratkaisua kokoonpanon suhteen, mutta käytännössä 99% keikoista menee kiippari+kitara duona.
Raja se on raittiudellakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)