Aihe: Bilebändit tulevat
1 2 3 4
EP
20.03.2014 12:36:37
elektra: Kurkkua myöten täynnä bilettä, coveria ja karaokea, isojen tähtien Tähdet tähdet, Vain elämäätä, Voicea ja Idolia ja löysää viihdettä. Keskittyisivät nämä nimityypitkin vain omien parempien biisien tekoon niin olis maailmakin parempi.

Panem et circenses..
rintapek
20.03.2014 18:46:43

ÄM: Eipä tule mieleen.
Soisin, et olis tilanne niin, että niitä löytyis.

Mutta lienee homma niin, et baarin pitäjät tahtoo kysyä kysymyksen:
Sano 20 asiakasta, jotka tulee tänne kittaamaan kiisseliä, syystä että täällä soittaa tuntematon bändi, omaa materiaaliaan.

Bändin ei tartte olla kauheen tunnettu onnistuakseen houkuttamaan keikalleen vaik viiskytä faniaan. Ja kun tekevät kimppakeikan parin muun vastaavan bändin kanssa, niin baarissa on jo sataviiskyt päätä.

Coverien soittaminen on viihteen tekemistä. Ei sil tartte olla mitn tekemistä maailmaa syleilevän taiteen kanssa. Siin on jo oma suuri arvonsa jos saa porukan viihtymään ja pomppimaan parketilla.

Kotolandiassa on hirveen vähän semmoisia omaa musaa veivaavia bändejä joil ohjelmistoa riittäis soittaa bileillan vaatimat neljä tai viis settiä. Eput ja Popeda mainittu. Mut hirveen vähän on muita joilla oma ohjelmisto kantais semmoisenaan vaik firman pikkujoulut.

Ai nii, Elviskin on mainittu jo avauspostissa. Kuis moni ykköshiteistään on ittensä tekemä? Toisten tekemiä biisejä tuokin lauleli koko uransa.

Jos taas homma alkaa maistua puulta, niin voi tehdä kuin mä ja ripustaa kapulat naulaan. Kun kipinä katos ja riemusta tuli riippakivi niin en itte viitti olla kivan porukan ilonpilaajan roolissa. Jos kipinä joskus syttyy, niin sit voi taas vetää levotontatuhkimoa sydämensä kyllyydestä. Tai alkaa tyhjentämään pöytälaatikkoa hölmöistä teksteistä.

Kaikki musa tehdään ja soitetaan sydämellä. Miten coverit tosta poikkeais? Jos saa porukan viihtymään, nauttimaan illasta ja hetkeksi unohtamaan maalliset murheet, vittumaisen pomon, parisuhdeongelmat ja Volvon virranjakajan, niin mitäs pahaa tai arvotonta siin vois olla?
WanhaWetäjä
20.03.2014 20:45:38

Niin...jos olisin n 30 tai jopa 40 vuotta nuorempi niin kyllä mä varmaan valitsisin "urakseni" bilebandin mieluummin kuin haitaripartion, Baronia lainatakseni

1. lyhyemmät soittoajat
2. ei tarvi vetää synkkää slaavilaista itsemurhaosastoa
3. bandissa ei ole haitaria
4. särösoundilla saisi vedellä, silmät kierossa
5. ei rautalankaa, jee++++
6. saa juoda kaljaa lauteilla
7. rokenroll/proge lähtöisenä soittajana humppa on jotain mistä en ole oppinut pitämään
8. naiset ovat nuorempia ja paremman näköisiä bilekeikoilla
9. koska bandissa olis solisti joka setillä ei tarvisi ite laulaa, no stemmoja vois vedellä kyllä

No joo, huonoa huumoria mutta totta toinen puoli. Aikamoista resuamistahan tuo tuntuu olevan ainakin laivoilla, äidin pikku mussukat eivät tajua sitä että äiti ei ole siivoamassa jälkiä, ei ole ihan yks eikä kaks kertaa kun bilebandin jäljiltä on joutunut roudaan hytin kaappeihin piilotettuja tyhjiä viinipulloja, astioita yms...

Hauskanpitoahan tuo homma on mutta vois silti siivota jälkensä.

BTW jossain laivallahan noille äidin pikku mussukoille oli laitettu oikeen huoneentaulu hyttiin, todella asiatekstiä jossa viitattiin juurkin tuohon että nyt ei olla äidin helmoissa vaan töissä laivalla.
Dirtyh
21.03.2014 19:17:04

Suurin osa muusikoista soittaa muiden tekemiä biisejä, myös omaa materiaaliaan soittavissa bändeissä. He kyllä sovittavat (toivon mukaan) omat osuutensa originaalimateriaalissa mutta niin he kyllä (toivon mukaan) tekevät cover-materiaalinkin kanssa.

Mun ymmärtääkseni "ongelma" ei rajoitu ainoastaan bilebändeihin. Myös omaa materiaaliaan soittavat yhtyeet soittavat keikoillaan pelkkiä kaikki hitit settejä jottei bilekansan suu mene mutruun. Levyttämättömiä biisejä ei soita enää kukaan.

Bilebändeissä olen enemmän ihmetellyt sitä että miksi ihmeessä tarttee soittaa Levotonta tuhkimoa kun voisi ihan yhtä hyvin soittaa jonkun vähän vehämmän kuluneen Dingon ja silti 45v tädit jorailisi ihan yhtä kovaa.

Laivalla tulee usein kuunneltua trubaduureja. Jos kyselevät yleisöltä toiveita niin toivon aina että vetävät oman biisinsä. Kaikki hämmentyvät, osa sitten soittaa jonkun omansa, toiset eivät.
Trebla
21.03.2014 20:05:10
bossguitar: Humppabändit ei vissiin soita covereita?

Eläkeläiset?
We are not cool.
jazzmies
21.03.2014 22:35:48
baron: Ja ihan oikeesti: Kun mä meen pubiin niin paljon mieluummin kellaribändi joka soittaa kovereita kuin omia räpellyksiään.

Vastenmielinen ajatus, taiteen rappio, taantumuksen promootio.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
baron
21.03.2014 22:57:45

jazzmies: Vastenmielinen ajatus, taiteen rappio, taantumuksen promootio.

Mä myönnän että oon ajasta jälkeen jäänyt kalkkis.
Kun aloitteleva kitaristi osaa kolme sointua, se voi soittaa 50 prosenttia vanhoista rokkipiiseistä mutta että siitä olisi samalla tullut säveltäjä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dirtyh
22.03.2014 07:43:31

baron: Mä myönnän että oon ajasta jälkeen jäänyt kalkkis.
Kun aloitteleva kitaristi osaa kolme sointua, se voi soittaa 50 prosenttia vanhoista rokkipiiseistä mutta että siitä olisi samalla tullut säveltäjä?

No niihin rokkibiiseihin tarvitaan 3 sointua. Jos ne osaat niin voit olla säveltäjä. Ei rokkibiisejä opiskella säveltämään.
half
22.03.2014 11:59:34
baron: Mä myönnän että oon ajasta jälkeen jäänyt kalkkis.

Ja kun opettelee sen neljännen ( molli ) soinnun, niin menee balladit sun muut slovaritkin.
http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw
EP
22.03.2014 15:13:57
half: Ja kun opettelee sen neljännen ( molli ) soinnun, niin menee balladit sun muut slovaritkin.

Toi on jo liian aikaa vievää ja ihan turhaakin, kun kaiken saa valmiina tänä hektisenä 'artistin' metsästysaikana.
Anselm
06.06.2014 15:56:59
Itse en syytä bilebändejä. Nehän vaan myy nyt sitä mikä menee kaupaksi. Vähän niinku Nokian kännykät, mutta joskus se loppuu... Jos ei ole intohimoa / taito oman musiikin luomiseen eikai ole muuta vaihtoehtoa kun soittaa lainabiisejä jos kerran soittaa pitää?

"Syyttäisin" enemmänkin baareja jotka buukkaa vain bilebändejä sillä onhan se "turvallisempaa" ja yleisö saa ne kaijakoot ja dingot ja muut hittikertsipotpurit. Bilebändit eivät kuitenkaan ikinä pääse oikeille/isoille festareille tms. niin onneksi niitä sentään vielä riittää omaa musiikkia tekeville bändeille.

Pidän sitä tämän päivän ilmiönä ja innostus kyllä laantuu ajanmyötä ja uudet trendit tulevat vielä.
pte57
06.06.2014 19:04:21

1. lyhyemmät soittoajat
2. ei tarvi vetää synkkää slaavilaista itsemurhaosastoa
3. bandissa ei ole haitaria
4. särösoundilla saisi vedellä, silmät kierossa
5. ei rautalankaa, jee++++
6. saa juoda kaljaa lauteilla
7. rokenroll/proge lähtöisenä soittajana humppa on jotain mistä en ole oppinut pitämään
8. naiset ovat nuorempia ja paremman näköisiä bilekeikoilla
9. koska bandissa olis solisti joka setillä ei tarvisi ite laulaa, no stemmoja vois vedellä kyllä

1. Okei, moni bändi pitää yötreenejä 1.45 - 2.30 ja kiittää itseään mukavasta illasta.
2. Itsemurhaosasto valmistelee mielialaa riitelyyn joko kotona tai kiipparistin kanssa bensoista.
3. Mitäs vikaa haitarissa? Janatuisen kontolle voi pistää epäharmooniset hallitsemattomat modulaatiot.
4. Humppakitaristin Van Halen-imitaatio on yhtä luonnollinen kuin kurjen viserrys.
5. Rautalangan vibrankääntö on oiva keino ilmoittaa soolokehittelyn päätymisestä karilleajoon.
6. Tulos on sama jos pohjat otetaan sivistyneesti piilossa.
7. Älä nyt, humpan soidessa voi muistella tuliko auto lukkoon vai ei.
8.Jos lasit ottaa pois niin naiset kaunistuu ja taiteellinen vapaus kasvaa.
9. Jos olis solisti niin millä tunnelatauksella niitä oletettuja kaunokaisia sitten hurmaisi?

Leikki leikkinä, mutta bilebändit ovat tulossa ja ehkä ihan hyvä niin. Omakin soitto parantuu kun harjoittelee edes joitain uudempia juttuja ja tekniikoita.
Eläkeläissoittaja
08.06.2014 21:02:26 (muokattu 08.06.2014 21:04:11)

pte57: 1. Okei, moni bändi pitää yötreenejä 1.45 - 2.30 ja kiittää itseään mukavasta illasta.
2. Itsemurhaosasto valmistelee mielialaa riitelyyn joko kotona tai kiipparistin kanssa bensoista.
3. Mitäs vikaa haitarissa? Janatuisen kontolle voi pistää epäharmooniset hallitsemattomat modulaatiot.
4. Humppakitaristin Van Halen-imitaatio on yhtä luonnollinen kuin kurjen viserrys.
5. Rautalangan vibrankääntö on oiva keino ilmoittaa soolokehittelyn päätymisestä karilleajoon.
6. Tulos on sama jos pohjat otetaan sivistyneesti piilossa.
7. Älä nyt, humpan soidessa voi muistella tuliko auto lukkoon vai ei.
8.Jos lasit ottaa pois niin naiset kaunistuu ja taiteellinen vapaus kasvaa.
9. Jos olis solisti niin millä tunnelatauksella niitä oletettuja kaunokaisia sitten hurmaisi?

Leikki leikkinä, mutta bilebändit ovat tulossa ja ehkä ihan hyvä niin. Omakin soitto parantuu kun harjoittelee edes joitain uudempia juttuja ja tekniikoita.

:D :D :D Hitto, miten mieleistä tarinaa. Tuo haitariin liittyvät kommentit minua naurattivat etenkin, kun jotenkin ko. soittimen/soittimien "sielua"hieman ainakin tunnen. :D
EP
08.06.2014 22:40:47 (muokattu 08.06.2014 23:32:30)
pte57: 1. Okei, moni bändi pitää yötreenejä 1.45 - 2.30 ja kiittää itseään mukavasta illasta.

Jep, lyhyempiin soittoaikoihin kantsii aina pyrkiä silloin kun se on mahdollista, esim yksityiskeikat.

Parempi slaavilainen melankolisuus kun jokin muu tekohauska, pilke silmäkulmassa auttaa biisi kun biisi.

3. Mitäs vikaa haitarissa?

Ei mitään.

..Leikki leikkinä, mutta bilebändit ovat tulossa ja ehkä ihan hyvä niin. Omakin soitto parantuu kun harjoittelee edes joitain uudempia juttuja ja tekniikoita.

Kannattaa harjoitella wanhempien biisien jutut myös.
Bilepändit taitaa olla jo vähän menossa..
ferodoz
08.06.2014 22:45:23

EP: Bilepändit taitaa olla jo vähän menossa..

Emmä tiedä, musta tntuu että meno on vähän tasaantunut. Mulla tulee noi 100 bilekeikkaa tälle vuodelle tehtyä näillä näkymin, joten en pysty allekirjoittamaan hiipumista. Onhan keikat toki vähentyneet paljon siitä mitä ne on joitakin vuosia sitten ollut (tai näin olen kuullut) mutta ehkä se kuitenkin koskee yleisesti kaikkia livebändejä.
Just a face in the crowd.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)