Einherjar 17.07.2013 18:40:43 | |
---|
isojussi: Niin siis sousafoni on tuuba. Ei ihan suoranaisesti. Sukulainen. Jotkut tosin marssituubaksi sanovat. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
isojussi 18.07.2013 03:20:59 | |
---|
Einherjar: Ei ihan suoranaisesti. Sukulainen. Jotkut tosin marssituubaksi sanovat. No huh-huh... sousafoni on tuuban versio, kuten esim heilikko. Varinsinen marssituuba on itse asiassa taas sitten eri näkönen. Se, että sama määrä putkee kääritään pikkusen eri mallilla, ei tee siitä vielä eri soitinta. Ihan sama kun väittäisit, että suora ja koukkusopraano on vaan sukulaisia. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
EP 18.07.2013 10:03:11 (muokattu 18.07.2013 10:03:52) | |
---|
En ala väittämään, mun tietoni asiasta perustuu wikipediaan ja aina ole luottamista siihen. Mulle aika outo nimitys koko sousafoni siihen asti kunnes eräs parikymppinen kaveri muutama vuosi sitten kertoi soittavansa sellaista kun kyselin mikä on soittimensa hehhee.. jotenkin yllätyin?? |
Einherjar 18.07.2013 14:01:46 | |
---|
isojussi: No huh-huh... sousafoni on tuuban versio, kuten esim heilikko. Varinsinen marssituuba on itse asiassa taas sitten eri näkönen. Se, että sama määrä putkee kääritään pikkusen eri mallilla, ei tee siitä vielä eri soitinta. Eikös sousafoni ole alunperin erikoistunut versio heilikosta? Kuten akustinen- ja sähkökitara ne on eri versioita samasta asiasta. Soundi on eri ja esim. tuubistille tarjottu sousafoni ei välttämättä kelpaa. Eivät ehkä ole eri soittimia varsinaisesti, mutta eihän periaatteessa viulu ja kontrabassokaan ole. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
isojussi 18.07.2013 14:39:52 | |
---|
Einherjar: Eikös sousafoni ole alunperin erikoistunut versio heilikosta? Juu - klokstyyki on vaan käännetty eteenpäin. Torvenhan kehitti kuulemma legendaarinen marching band liideri ja säveltäjä John Philip Sousa. Siitä se nimikin tuleepi. Kuten akustinen- ja sähkökitara ne on eri versioita samasta asiasta. Soundi on eri ja esim. tuubistille tarjottu sousafoni ei välttämättä kelpaa. Eivät ehkä ole eri soittimia varsinaisesti, mutta eihän periaatteessa viulu ja kontrabassokaan ole. No nyt puhutaan kumminki samasta soittimesta, jolla on ihan sama rekisteri ja vire. Enemmän eroa on Eb ja Bb - tuubilla keskenään, kuin samanvireisellä tuuballa - heilikolla - sousafonilla. Se, miksi sousafoni ei kelpaa puhallin tms -orkesterin tuubistille, johtuu pääsääntöisesti siitä, että se suuntaa saundin "kohti yleisöä", kun taas klassisemmassa tuubistelussa - esim puhallinorkesterit - bändin saundi perustuu pitkälti epäsuoraan saundiin - heijasteeseen. Samasta syystä sousafoni on tykätympi kaiken maailman hunpparallapeeveikkosissa. Mutta tuuba se on sousafonikin yhtä kaikki. Jos kitaravertauksia haluat, niin perus tuuballa ja sousafonilla on vähemmän saundieroa, kuin stratolla ja telellä. Usko vaan mua - mää oon niillä kaikilla vetäny. Niin normituuballa, kun heilikolla tai sousafonilla. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 18.07.2013 14:46:06 | |
---|
HOHO - Wikipedia just juu.... Kun Tuubasivulla sanotaan: "Tuubasta kehitettyjä muunnoksia ovat mm. sousafoni ja helikoni." Which is quite correct, sanotaan sousafonisivulla: "Sousafoni on tuuban sukuinen vaskipuhallin" Juupajuu.... luottakaa te vaan näihin. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
korkovaara 18.07.2013 15:29:37 | |
---|
pposia sai vääpeliltä aina Helikonin Kiillotuksen.
Soittokunnassa kun teki kepposia ja jäi kiinni se oli aina joko Tuuban tai Helikonin kiillotus -Kyllä sai hinkata. |
korkovaara 18.07.2013 15:34:50 | |
---|
mikäs vittu tätä nyt vaivaa,samaa teki puhelin. Piti peruuttaa Apu niin se meni Lehtoselle toisaalta eiks se ole puhelin työläinen. |
EP 18.07.2013 16:17:21 (muokattu 18.07.2013 16:17:50) | |
---|
isojussi: Kun Tuubasivulla sanotaan: "Tuubasta kehitettyjä muunnoksia ovat mm. sousafoni ja helikoni." Which is quite correct, sanotaan sousafonisivulla: "Sousafoni on tuuban sukuinen vaskipuhallin" Juupajuu.... luottakaa te vaan näihin. Mitähän se isojussi sekoilee? Kukaan mitään väittänyt luottavansa, mutta mitäs kauheen väärää noissa kummassakaan väittämässä on jos kerran tuuba oli kaiketi ensin ja siitä muunneltu, marssi ja soittokunta käyttöön sousafoni? |
House Band 18.07.2013 16:26:23 | |
---|
korkovaara: mikäs vittu tätä nyt vaivaa,samaa teki puhelin. Piti peruuttaa Apu niin se meni Lehtoselle toisaalta eiks se ole puhelin työläinen. Joko ne kärpässienet on kypsynyt...? Soittaja soittaa,haitaristi haittaa. |
isojussi 18.07.2013 16:42:20 | |
---|
EP: Mitähän se isojussi sekoilee? Kukaan mitään väittänyt luottavansa, mutta mitäs kauheen väärää noissa kummassakaan väittämässä on jos kerran tuuba oli kaiketi ensin ja siitä muunneltu, marssi ja soittokunta käyttöön sousafoni? Yhtälailla trunpetti tai käyrätorvi tai pasuuna on tuubansukuisia soittimia. Heilikko ja sousafoni tai vaikka marssituuba on tuuban eri versioita. Vrt koukku- tai suora sopranofoni. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Komppia ikä kaikki 18.07.2013 22:16:24 | |
---|
Rinkelibasso... |
Roweami 19.07.2013 02:13:53 (muokattu 19.07.2013 02:28:40) | |
---|
WanhaWetäjä: Jos nuo hakkaa niin bandi on kyllä ollut todella huono! Noh en nyt kai muuten kirjoittelisikkaan. Keskustelu pitäisi olla rakentavaakin, viimeisissä tansseissä (naistentanssit) oli sitten Suomen paras pänri (näistä sais kijoitella joka illta). Konteksi yleisöön erinomainen, ylettyettyen jopa henk. konht. tasolle (fraseeseerasukseen puuttuen, hienoa :) |
ferodoz 19.07.2013 09:05:50 | |
---|
Roweami: fraseeseerasukseen No nyt on jännä sana. telaketju.com suhdelukucoverband.fi |
marpula 19.07.2013 10:32:07 | |
---|
isojussi: HOHO - Wikipedia just juu.... Kun Tuubasivulla sanotaan: "Tuubasta kehitettyjä muunnoksia ovat mm. sousafoni ja helikoni." Which is quite correct, sanotaan sousafonisivulla: "Sousafoni on tuuban sukuinen vaskipuhallin" Juupajuu.... luottakaa te vaan näihin. Innostuin teidän keskustelun ansiosta etsimään lisätietoa näistä bassovaskista - mistäs muualta kuin wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Tubahttp://en.wikipedia.org/wiki/Sousaphonehttp://en.wikipedia.org/wiki/Helicon_(instrument) Ehkä nuokaan sivut eivät kestä taiteeksi jalostettua pilkunviilaamista, mutta kyllä minä noihin luotan silti enemmän kuin pelkkään juupas-eipäs vääntöön. Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse! |
Roweami 19.07.2013 12:53:23 (muokattu 20.07.2013 01:58:20) | |
---|
ferodoz: No nyt on jännä sana. Yritin korjata, ei onnistunut :) Kaikki johtuu siitä, että olen akanut kuunnella musiikkia (jalat ei perässä), valssin, josta tässä oli kysymys (Äänisen aallot) tunnen peripohjin, daami mitä parhain. Olen ottanut tavaksi kuunnella musiikkia (hirvittävästi purkitettuna), jota en osaa tanssia. Olen huomannut, että musiikki kulkee kahdesan (neljän) tahdin jaksoissa. Niin tämäkin (Äänisen aallot), fraasin käännökset alkavat usein seitsemännellä (kolmannella) ja sen iskujen (2 ja 3) pitää antaa hapata ennen kahdesatta mamööveriä. Voiko tätä tämän selemmin ilmaista. |
huilu 19.07.2013 15:40:06 | |
---|
Englannintorvikin on hauska nimi instrumentille,joka ei ole vaskisoitin, vaan puupuhallin. En mä nukkunut...vähän vaan torkuin! |
isojussi 20.07.2013 02:22:40 | |
---|
marpula: Ehkä nuokaan sivut eivät kestä taiteeksi jalostettua pilkunviilaamista, mutta kyllä minä noihin luotan siltfi enemmän kuin pelkkään juupas-eipäs vääntöön. Niin ... m_lla on yli 30 vuoden kokemus vaskipuhaltimista, mm varsinkin tuubista ja pasuunoista. Näköjään ton sun linkittämän heilikko-artikkelinkin kirjoittaja jotain tietää: The_helicon_is a_brass_musical instrument_in the tuba family...The_sousaphone_is a specialized version of the helicon._ Toisaalta perhekin on pikkusen ympäripyöree kuvaus soittimille, joiden ainoa ero on eri mallilla väännetty saman kokoinen ja pituinen putki. Menisköhän kaaliin, jos kertois, että flyygeli ja pystypiano on kokolailla melkein yhtä läheisiä "sukulaisia". Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |