Aihe: Valetanssimuusikko/-muusikko yleensä,-onko tälläkin palstalla?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
KoskPaavo
02.01.2012 19:17:01
Thefish: Ei löydy virallisia tutkintoja jos ei nyt hajanaisia avoimen yliopiston kursseja oteta huomioon.

Opiskeltu on hartiavoimin, muttei siitä tosiaan ole mitään salonkikelpoista paperia esittää.

Hassuna anekdoottina mainitsisin opinahjon, johon kelpasin kyllä opettamaan, mutten koskaan päässyt opiskelijana sisään. :D

Muttamutta.

Toisinaan lähes psykopaattiselle tasolle yltänyt itsekuri, kerettiläiset harjoittelumetodit, elämänkoulu ja vanhempien soittajien kanssa itsepintaisesti vietetty aika - näillä on menty.

Ihan rehdisti sanon että ei sun harjoittelu hukkaan oo menny, näin uskallan minäkin peruspaavona sanoa.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
pekkajau
02.01.2012 22:22:17
KoskPaavo: Ihan rehdisti sanon että ei sun harjoittelu hukkaan oo menny, näin uskallan minäkin peruspaavona sanoa.

Olen aivan samaa mieltä. Olen livenä nähnyt ja siinä bassonsoitossa oli tappamisen meininkiä...helevetin hyvää bassonsoittoa!
baron
02.01.2012 23:38:51

pekkajau: Olen aivan samaa mieltä. Olen livenä nähnyt ja siinä bassonsoitossa oli tappamisen meininkiä...helevetin hyvää bassonsoittoa!

Mä en bassosta paljoa ymmärrä (vaikka omistankin sellaisen) ja yleensä kiinnitän siihen huomiota vain kun se
1. Puuttuu
2. Soittaa ihan päin persettä muttä
3. Fisun soitossa oli jotain joka sai siihen positiivisesti kiinnittämään huomiota.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thefish
02.01.2012 23:43:52
pekkajau: Olen aivan samaa mieltä. Olen livenä nähnyt ja siinä bassonsoitossa oli tappamisen meininkiä...helevetin hyvää bassonsoittoa!

Kivaltahan se tuntuu kun kehutaan, mutta tuohon ketjun aloitusaiheeseen viitaten, en tajua tanssimusiikista hevon vitt..siis yhtään mitään. Palttiarallaa pari-kolmesataa keikkaa on ollu pääosin semmosta perinteisemmän tanssimusiikin esittämistä, enkä osaa sitä vieläkään. Ei sillä seinälläkään. Aivan päin honkia. Ei niin mitään tatsia.

Näin ollen enköhän mä täytä tuon valetanssimuusikon määritelmän kun en selkeästi siitä mitään ymmärrä mutta silti sitä itsepintaisesti silloin tällöin pakon edessä teen. Vielä rahasta, perkele..

Jokohan se valvira koputtelee ovelle..
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
pekkajau
03.01.2012 00:05:16
Thefish: Kivaltahan se tuntuu kun kehutaan, mutta tuohon ketjun aloitusaiheeseen viitaten, en tajua tanssimusiikista hevon vitt..siis yhtään mitään. Palttiarallaa pari-kolmesataa keikkaa on ollu pääosin semmosta perinteisemmän tanssimusiikin esittämistä, enkä osaa sitä vieläkään. Ei sillä seinälläkään. Aivan päin honkia. Ei niin mitään tatsia.

Näin ollen enköhän mä täytä tuon valetanssimuusikon määritelmän kun en selkeästi siitä mitään ymmärrä mutta silti sitä itsepintaisesti silloin tällöin pakon edessä teen. Vielä rahasta, perkele..

Jokohan se valvira koputtelee ovelle..

No! Elähän nyt! Kyllä sulla sujuu!
Qsine
06.01.2012 01:14:41

Ei valetanssimuusikkous yksinkertaisesti kannata, kun valetanssikeikat ovat niin perkeleen kannattamattomia persnettokeikkoja, matkatkin pitää usein maksaa itse! Sitä vaan ihmettelen, että milläköhän ne valetanssijärjestäjät oikein elävät? Lehti-ilmoittelukin on nykyään ihan perkeleen kallista, ja miksi edes ilmoittaa tansseista, joita ei oikeasti edes ole, ja jos harvoin, niin se tarkoittaa korkeintaan pantomiimia parketilla.

Kerrankin tuli valetanssikeikka Vaskion Kumiolle, seuraintalossa oli tietenkin kaikki ovet kiinni, eikä ketn missn, no, onneksi hanuristilla oli 80-vuotiaan talkkarikääkän numero. Onneksi hän ei sentään ollut valetalkkari. Totesi vaan, että mitäs läksitte, täällä mitään tansseja ole, opittepahan, kiäh kiäh!

Vitutti ihan kympillä, kotimatkalla satoi alijäähtynyttä vettä vaakatasossa. Luennoitiin laulajallemme, että varmistat sitten seuraavaksi kun kysyvät valetansseihin, ettei luvassa ole myös valeliksa! Pysähdyttiin ABC:llä, eivätkä sinne tietenkään saamamme Afrikan Tähti -rahat kelvanneet. Se sinisen värinen tonnin seteli oltiin saatu, muttei tietenkään pystytty sitä missään rikkomaan meidän neljän kesken (siihen vuorokaudenaikaan).
http://jannekuusinen.blogspot.com/
Kumiankka
06.01.2012 04:03:05
Ajatus tietty houkuttaa mutta perheellisenä/asuntovelkaisena on sen verran (toisaiseksi) ollut tolkuissaan että on pysynyt homma hallinnassa. Haittaako tässä jos on samanaikainen rytmitajuttomuus ja sävelkuurous? Mistä on porukat ostaneet papereita ja onko tähän vinkkiä noin yleensä mitä kannattaa ottaa huomioon?

Tohon viimiseen ajattelisin että toki johonkin kannattaa vetää raja mihin alkaa roudaamaan (oli vielä huono ilma), kaiketi oikeaan perinteeseen kuuluu että olisi tyhjälle salille soitettu tanssibiisejä jazzina, mitäs tulevat p***u märkänä vissyä juomaan eivätkä tanssi.

Tuollaiset vanhan liiton talkkarit ja portsarit alkaa olla katoava luonnonvara. Sen yhden vanhan portsarin muistan aina kun alaikäisenä yritettiin sisään niin kun aikansa oli ollut jonossa niin ukolle jäi naama mieleen ja muutaman kerran jälkeen oltiin sisällä. Tyttärensä oli Uppsalan yliopistossa lakia lukemassa muistaakseni. Nykyään portsarit on jostain firmasta ja tarjoilijat varamiespalvelusta ja soittaa poliisit jos alat yhtään hillumaan. Pampulla vielä rikkoo lasin ja sanoo että hajosi kun poistettiin vastaan hangoittelevana.
leprechaun
08.01.2012 02:17:02

Kumiankka: Ajatus tietty houkuttaa mutta perheellisenä/asuntovelkaisena on sen verran (toisaiseksi) ollut tolkuissaan että on pysynyt homma hallinnassa. Haittaako tässä jos on samanaikainen rytmitajuttomuus ja sävelkuurous? Mistä on porukat ostaneet papereita ja onko tähän vinkkiä noin yleensä mitä kannattaa ottaa huomioon?
Tohon viimiseen ajattelisin että toki johonkin kannattaa vetää raja mihin alkaa roudaamaan (oli vielä huono ilma), kaiketi oikeaan perinteeseen kuuluu että olisi tyhjälle salille soitettu tanssibiisejä jazzina, mitäs tulevat p***u märkänä vissyä juomaan eivätkä tanssi.
Tuollaiset vanhan liiton talkkarit ja portsarit alkaa olla katoava luonnonvara. Sen yhden vanhan portsarin muistan aina kun alaikäisenä yritettiin sisään niin kun aikansa oli ollut jonossa niin ukolle jäi naama mieleen ja muutaman kerran jälkeen oltiin sisällä. Tyttärensä oli Uppsalan yliopistossa lakia lukemassa muistaakseni. Nykyään portsarit on jostain firmasta ja tarjoilijat varamiespalvelusta ja soittaa poliisit jos alat yhtään hillumaan. Pampulla vielä rikkoo lasin ja sanoo että hajosi kun poistettiin vastaan hangoittelevana.

Paperit on yleensä tehty itse, mahdottoman monimutkaiseen kurkittu jotain paperin kulmaa. Näin saadaan freesi oma versio biiseistä kun jokainen koettaa muistella miten se menikään. Esittämällä alkuperäisen kaltainen plagiaatti ajetaan homma siihen että paras panna vaan alkuperäinen levy soimaan. Sieltä löytyy se paras plagiointi.
Lennu
08.01.2012 12:55:31

leprechaun: Paperit on yleensä tehty itse, mahdottoman monimutkaiseen kurkittu jotain paperin kulmaa. Näin saadaan freesi oma versio biiseistä kun jokainen koettaa muistella miten se menikään. Esittämällä alkuperäisen kaltainen plagiaatti ajetaan homma siihen että paras panna vaan alkuperäinen levy soimaan. Sieltä löytyy se paras plagiointi.

Tämä on täysin totta, ihan yleisestikin. Monesti kysyn, kun joku tilaa meitin bändiä johonkin kissanristiäisiin, että tarviitteko oikeasti livebändiä? Saatanan kallis, eikä tarjoa juuri mitään lisäarvoa, pistäkää johonkin nurkkaan karaokevehkeet.

Musiikin tila on tämä, ei voi mitään. Aika kauanhan se mylläsikin, isolla volyymilla jokin 60 vuotta, sitä ennen eliitin viihdykkeenä. Noh, löytyyhän sitä muutakin kivaa toki :)
"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
pte57
08.01.2012 13:55:22

leprechaun: Paperit on yleensä tehty itse, mahdottoman monimutkaiseen kurkittu jotain paperin kulmaa. Näin saadaan freesi oma versio biiseistä kun jokainen koettaa muistella miten se menikään. Esittämällä alkuperäisen kaltainen plagiaatti ajetaan homma siihen että paras panna vaan alkuperäinen levy soimaan. Sieltä löytyy se paras plagiointi.

Joo. Oudoin kommentti minkä mä olen kuullut soittajatoverin suusta, kun esitin joitain omia sovitusideoita aika lailla kuluneisiin biiseihin: "Pitääks näitä muuttaa, se kuulostaa ku me ei osattais soittaa niitä".
Kohteliaasti selvitin oman kantani soittamisen ilon säilyttämisestä covereita hinkatessa etc. mutta tuli vähän uupunut olo koko keskustelusta.
"Nuotti se on vääräkin nuotti ja peruuntuneet keikat ovat yleensä niitä parhaimpia" - Mä
pekkajau
08.01.2012 15:10:11
pte57: Joo. Oudoin kommentti minkä mä olen kuullut soittajatoverin suusta, kun esitin joitain omia sovitusideoita aika lailla kuluneisiin biiseihin: "Pitääks näitä muuttaa, se kuulostaa ku me ei osattais soittaa niitä".
Kohteliaasti selvitin oman kantani soittamisen ilon säilyttämisestä covereita hinkatessa etc. mutta tuli vähän uupunut olo koko keskustelusta.

Tuohan on melkein kun alakoulun laulukokeessa aikoinaan. Luokkakaveri Antti veti niin nuotin vierestä ja huutamalla "Laps Suomen ällös vaihda pois"! Jumalauta että kaikki nauroi vedet silmissä mutta Ana eikun antoi mennä laulun loppuun. Opettaja kuunteli rauhallisen keskittyneenä ja sitten kun Ana oli lopettanut "laulamisen" meni siihen Anan viereen ja totesi:"Kyllä sinä Antti olet rohkea mies kun uskallat olla noin paljon eri mieltä säveltäjän kanssa!"
Thefish
08.01.2012 15:19:14
pte57: "Pitääks näitä muuttaa, se kuulostaa ku me ei osattais soittaa niitä".

HOHO!!

Päivän paras!!! :DD
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
rintapek
08.01.2012 15:24:25

pte57: Joo. "Pitääks näitä muuttaa, se kuulostaa ku me ei osattais soittaa niitä".

Eissss.... Oluet näppäimistöllä.
Eiks se parhaat soittajanplanttu- vitsit ketju ollu muualla?
One kind of music only - the good kind
Sirmakka-ukko
08.01.2012 15:28:55

pekkajau: Tuohan on melkein kun alakoulun laulukokeessa aikoinaan. Luokkakaveri Antti veti niin nuotin vierestä ja huutamalla "Laps Suomen ällös vaihda pois"! Jumalauta että kaikki nauroi vedet silmissä mutta Ana eikun antoi mennä laulun loppuun. Opettaja kuunteli rauhallisen keskittyneenä ja sitten kun Ana oli lopettanut "laulamisen" meni siihen Anan viereen ja totesi:"Kyllä sinä Antti olet rohkea mies kun uskallat olla noin paljon eri mieltä säveltäjän kanssa!"

HOHOOO! Kannustava opettaja tulkinnasta. :)
Ukko
08.01.2012 16:06:15

pte57: Joo. Oudoin kommentti minkä mä olen kuullut soittajatoverin suusta, kun esitin joitain omia sovitusideoita aika lailla kuluneisiin biiseihin: "Pitääks näitä muuttaa, se kuulostaa ku me ei osattais soittaa niitä".

No onhan se niin että jos on biisejä soitettu samoissa muoteissa vuosikausia, puuttuu useilta se kansalaisrohkeus sovitusten muuttamiseen. Yhdessä poppoossa yritin toiselle kitaristille ehdottaa että vaihdetaan sooloilijan titteliä neljän tahdin välein. Hänen mielestään se oli liian tiuhaan. Samoin kaksiääninen soitto kitaroilla oli liikaa. Ja toisessa poppoossa ehdotettaessa sovituksen muuttamista oli vastaus, näin se on aina soitettu.
COVS jäsen nro 6
rintapek
08.01.2012 16:16:33

Ukko: Samoin kaksiääninen soitto kitaroilla oli liikaa..

Aikanaan stressiglubissa vedettiin kaksäänisesti kahdella haittarilla. Se oli monelle liikaa.
Vaik ei hirveesti edes vedetty nuatin vierestä.
One kind of music only - the good kind
EP
08.01.2012 16:36:44 (muokattu 08.01.2012 16:37:39)
Ukko: No onhan se niin että jos on biisejä soitettu samoissa muoteissa vuosikausia, puuttuu useilta se kansalaisrohkeus sovitusten muuttamiseen.

:/

..Samoin kaksiääninen soitto kitaroilla oli liikaa. Ja toisessa poppoossa ehdotettaessa sovituksen muuttamista oli vastaus, näin se on aina soitettu.

Mun mielestä vähintään kaks soolosoitinta pitäs pändissä olla.

rintapek: Aikanaan stressiglubissa vedettiin kaksäänisesti kahdella haittarilla. Se oli monelle liikaa. Vaik ei hirveesti edes vedetty nuatin vierestä.

Kyllä se kuulostaa ihan hyvältäkin, haitari on vaan soundiltaan niin täyttävä, että
kun niitä on kaks niin molempien pitää soittaa tavallaan "vähemmän".

Toisaalta vaikka niitä olis kymmenen ja kaikki soittas ihan samaa tai "väärin" saattaa sekin kuulostaa ihan hyvältä, riippuu olosuhteista : )
Ukko
08.01.2012 17:16:47

EP: :/Mun mielestä vähintään kaks soolosoitinta pitäs pändissä olla.

Tais mennä vähän ohi, mutta ei se mitään.
COVS jäsen nro 6
EP
08.01.2012 17:18:32
Ukko: Tais mennä vähän ohi, mutta ei se mitään.

Täh? Mitä vittua, määhän olin samaa mieltä kun sä??
leprechaun
09.01.2012 01:07:17

Soittelijat ovat yleensä aika kahteenjakautuneita tuossa asiassa. Ja melko jyrkästi. Vieläkin kuulee vähän hölmöltä kalskahtavaa lausetta "eiks taitu?" jos et plagioi tunnetuinta esitystä ko. biisistä. Mielestäni paras tilanne on se että biisi muuttuu soittokertojen myötä melko rajustikin. Siinä on silloin sitä livemusan riemua ja vielä vähän enemmän osaamista ja esitystä mitä pitäisi ihmisille tarjota. Kyllä se säveltäjän kunnioitus silti biisissä säilyy. Nyt ei siis puhuta klassisesta vaan tämän ajan musasta tämän ajan ihmisille. Ja onhan moni suomalainen artisti ja sovittaja runnonut ulkomaisia biisejä "suomalaiseen makuun sopivaksi" kautta aikain eikä heitä ole siitä paljon moitittu. Nature Boy lienee hyvä esimerkki.
http://www.youtube.com/watch?v=78aLi00SHC8
http://www.youtube.com/watch?v=iXprs8-U5nA
http://www.youtube.com/watch?v=hLOPPv6GE7k
http://www.youtube.com/watch?v=Xr482sR-YMs
http://www.youtube.com/watch?v=Sb_eieNpZjY
http://www.youtube.com/watch?v=ln9i0Wm11U8
Viimeinen on suosikkini. Mikään esityksistä ei halveksi säveltäjää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)