Aihe: Biisit joita ei olisi pitänyt tehdä suomeksi
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
pekkajau
14.09.2011 20:21:01
EP: Niin siis toi suomenkielinen teksti taitaa olla ihan oma kertomuksensa, muistaakseni?

Vainiolla oli kai oikeasti mielessään oman nuoruutensa Kotka ja sen ajan omat tunnot ja tunnelmat tuota tekstiä tehdessään mutta... sijoitti kappaleen ja sen sisältävän sanoman Helsingin maisemiin kaupallisista syistä.
EP
14.09.2011 20:36:43
pekkajau: Vainiolla oli kai oikeasti mielessään oman nuoruutensa Kotka ja sen ajan omat tunnot ja tunnelmat tuota tekstiä tehdessään mutta... sijoitti kappaleen ja sen sisältävän sanoman Helsingin maisemiin kaupallisista syistä.

Jep, niin se taisi olla muistan lukeneeni jostakin.
isojussi
14.09.2011 22:05:48
EP: Niin siis toi suomenkielinen teksti taitaa olla ihan oma kertomuksensa, muistaakseni?

Kertoo siitä, kun taitelija käy levy-yhtiön konttorilta kuittaamassa "rojaltit". Muistaakseni.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
pekkajau
14.09.2011 22:19:03
isojussi: Kertoo siitä, kun taitelija käy levy-yhtiön konttorilta kuittaamassa "rojaltit". Muistaakseni.

Kyllä kyllä! Junnu päätti näyttää epäilijöille ja kyllähän hän sitten näyttikin!
isojussi
14.09.2011 22:20:39
Se Chisun biisi, jonka se tänään "lauloi" Elämä lapselle - konsertissa. Hirveetä kuraa.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
15.09.2011 06:47:10
isojussi: Se Chisun biisi, jonka se tänään "lauloi" Elämä lapselle - konsertissa. Hirveetä kuraa.

Sä et vaan ymmärrä, hyvä biisi ja lahjakas nainen.
phren
15.09.2011 10:42:55
Minusta Chisu tekee ihan hyvää musiikkia (sävellykset, sovitukset), mut sanoitukset on usein heikkoja
Qsine
15.09.2011 20:09:45

Jos tarkkoja ollaan, "Kytkin paskana" löytyy Tero Vaaran ja Maatakiertävän Viihdeorkesterin levyltä, ei Mamban.

Lähtökohtaisesti kunnioitan sitä, että suomennellaan. Kaikkea kannattaa yrittää suomeksi. "Suomi ei kuulosta hyvältä" on kusenpolttama argumentti. Ehkä lähestyisin aihetta mieluummin "Itsekritiikittömät ihmiset joiden ei pitäisi tehdä suomennoksia" -pohjalta, tarkentaa ei tarvinne...
"Intercourse the penguin!"
hoomollinen
15.09.2011 21:58:21
Prophet: Pakarock.

http://personal.inet.fi/musiikki/rockabilly/esapakarinen.html

Näähän on ihan umpirautaa!!!!

"Köyhä mä oon Oujee niin köyhä mä oon UUaaa!!"

"Mulle jäi pelkät kalsarit vain!"

Saa tehdä paremmin....jos osaa.
artope
15.09.2011 22:01:21

Qsine: Jos tarkkoja ollaan, "Kytkin paskana" löytyy Tero Vaaran ja Maatakiertävän Viihdeorkesterin levyltä, ei Mamban.

Sorry en ollut tarkkana...
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
half
15.09.2011 22:35:49 (muokattu 15.09.2011 22:38:07)
isojussi: Eikös tota oo pidetty kaikkien aikojen parhaana käänöstekstinä? Tais olla vielä niin, että muualla ko biisi ei ollut läheskään yhtä iso hitti?

Joopa joo, kuuntele Petula Clark, Beautiful and the rain.
http://fb.me/QvZyMv3g
KanttoriPiiparinen
15.09.2011 23:02:29
Lähtökohtaisesti kunnioitan sitä, että suomennellaan. Kaikkea kannattaa yrittää suomeksi. "Suomi ei kuulosta hyvältä" on kusenpolttama argumentti. Ehkä lähestyisin aihetta mieluummin "Itsekritiikittömät ihmiset joiden ei pitäisi tehdä suomennoksia" -pohjalta, tarkentaa ei tarvinne...

Minustakin Suomen kieli on erittäin ilmaisuvoimainen ja sointuva kieli. Soveltuu hyvin runouden riimeihin runsaan sanastonsa ansiosta. Kaikilla sanoittajilla/suomentajilla ei vain aina tunnu taittuvan. Mestaritkin voivat tehdä virheitä.

Sattuessamme samalle keikalle n. vuonna -86 Juha vainion kanssa ja tiedustellessani häneltä tilaisuuden tullen hyvän sanoituksen ydintä, tuli vastaus selvällä kotkalaisella sananpainolla: "Ensiks siul pitää olla hyvä tarina. Sit riimien pitää rimmata ja sit kun sie rupeet kirjottamaan sha-la-la-laata, sie voit ruveta ettiin uutta ammattii".

Tyylinsä kullakin. Kaija Koo ratsastaa korkovirheillään ja J. Lirtanen nokkelilla sanojen kaksoismerkityksillä, mutta silloin, kun sanoituksessä etsitään neljän säkeistön verran Väinö-Väinöä, alkaa ainakin minun mittani olla täysi. Tilannetta ei paljonkaan korjaa yhden chruksen mittainen etninen osa. Siinä on kyllä selvää munaa, mutta sitten palataankin taas veltolla äänellä suoritettavaan Väinön huhuiluun.
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
KoskPaavo
16.09.2011 00:12:26
Tuo sun J Lirtanen tarkoittanee J Virtasta. Toinen ihminen voi tietysti tuosta "sanojen kaksoismerkityksestä" tajuta hienon oivalluksen ja kunnioituksen Suomen kielen vivahteikkuuteen, oon satavarma että kaikissa kielissä noita kikkoja käytetään.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
KanttoriPiiparinen
16.09.2011 00:50:55 (muokattu 16.09.2011 01:03:57)
KoskPaavo: Tuo sun J Lirtanen tarkoittanee J Virtasta. Toinen ihminen voi tietysti tuosta "sanojen kaksoismerkityksestä" tajuta hienon oivalluksen ja kunnioituksen Suomen kielen vivahteikkuuteen, oon satavarma että kaikissa kielissä noita kikkoja käytetään.

No kun tää J. Lirtanen oli jokus esitelty henkilölle, joka oli kultivoidusti esitellyt itsensä: "Olen professori Antti Littunen"...
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
EP
16.09.2011 06:01:19
Qsine: Jos tarkkoja ollaan, "Kytkin paskana" löytyy Tero Vaaran ja Maatakiertävän Viihdeorkesterin levyltä, ei Mamban.

Ok!

Lähtökohtaisesti kunnioitan sitä, että suomennellaan.. "Suomi ei kuulosta hyvältä" on kusenpolttama argumentti..

Samaa mielipuolta!
EP
16.09.2011 06:05:10
Jukka Virtanen on mm. loistava sanoittaja ja paljon muuta, lisäksi hyvä tyyppi!
pekkajau
16.09.2011 08:53:31
Jukka Virtanen on nero! Aikoinaan kun kaikilla oli samettinen pikkutakki eli se oli muotia oli Ere Kokkonen tullut yhtä aikaa hissiin Jukan kanssa ja molemilla oli ollut vaaleat samettiset pikkutakit päällä. Jukka oli tuuminut Erelle:"Hei! Meillä on ihan samanlaiset." Johon Ere:"Niin...mulla on vaan paljon pienempi ja ryppyisempi" Johon Jukka:"Niin! Ja lisäksi meillähän on nyt myös samanlaiset takit päällä!"
half
16.09.2011 09:23:33
pekkajau: Jukka Virtanen on nero! Aikoinaan kun kaikilla oli samettinen pikkutakki eli se oli muotia oli Ere Kokkonen tullut yhtä aikaa hissiin Jukan kanssa ja molemilla oli ollut vaaleat samettiset pikkutakit päällä. Jukka oli tuuminut Erelle:"Hei! Meillä on ihan samanlaiset." Johon Ere:"Niin...mulla on vaan paljon pienempi ja ryppyisempi" Johon Jukka:"Niin! Ja lisäksi meillähän on nyt myös samanlaiset takit päällä!"

Tuota voisi sanoa oivaltavaksi tilannekomiikan tajuksi.
http://fb.me/QvZyMv3g
Ukko
16.09.2011 09:28:25

isojussi: Se Chisun biisi, jonka se tänään "lauloi" Elämä lapselle - konsertissa. Hirveetä kuraa.

Oliko se Lauri Rasmuksen solisti ? Päin vittua vedetty mitään sanomaton käkätys.
COVS jäsen nro 6
EP
16.09.2011 15:48:53
Ukko: Oliko se Lauri Rasmuksen solisti ? Päin vittua vedetty mitään sanomaton käkätys.

No eipä ollu! ..mut sen yhden pändin solisti näytti siltä ku olis ollu hyvässä "nousu.." :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)