Aihe: Suomalainen rockklassikko
1 2 3 4 5 6
mack the knife
08.09.2010 12:57:14
blaekie: Ai jukulaut kun oli hienosti asia ilmaistu. Tämä tuli todistetuksi taas eilen jälleen kerran, kun YLE Teemalta tuli Hurriganesia, että bändi voi olla yhteenlaskettuna huomattavasti enemmän kuin kukin sen yksittäinen osanen erikseen.

Kyllä sen oli parempi ollakin. Jos tuo oli se enemmän, niin mitä ne sitten olikaan erikseen.
No, ehkä Järvinen oli siihen aikaan "kova", ehti opetella ne kaks likkiä ennen muita. Ja siihen jäi, kuuntelin eilen just Järvisen liven myöhemmiltä ajoilta. Joka soolo sama kuin -74, efektipikkuautoja vaan oli tullu lattialle lisää ja kampea piti laittaa sen verran että riittää.
COVS n:o 1.
Isotalo
08.09.2010 15:00:27
Suomalaista hard rockia parhaimmillaan:

http://www.youtube.com/watch?v=uuJUBBgA1Hk
isojussi
08.09.2010 16:50:41
mack the knife: Kyllä sen oli parempi ollakin. Jos tuo oli se enemmän, niin mitä ne sitten olikaan erikseen.
No, ehkä Järvinen oli siihen aikaan "kova", ehti opetella ne kaks likkiä ennen muita. Ja siihen jäi, kuuntelin eilen just Järvisen liven myöhemmiltä ajoilta. Joka soolo sama kuin -74, efektipikkuautoja vaan oli tullu lattialle lisää ja kampea piti laittaa sen verran että riittää.

HOHOOO - nyh hokkaroittee urkuveli ohkasellaj jäällä - vaikken kiällä etteikö tossa vähän tottakin olis.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pula-Aho
08.09.2010 19:29:28
isojussi: HOHOOO - nyh hokkaroittee urkuveli ohkasellaj jäällä - vaikken kiällä etteikö tossa vähän tottakin olis.

Mäkki on rohkee sälli, kun uskaltaa epäillä Järvisen ylivertaisuutta. Sehän on sama,kuin jos 70-luvulla joku olisi epäillyt Kekkosen tai 90-luvulla Jorma Ollilan erehtymättömyyttä.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Ukko
08.09.2010 19:53:46

isojussi: HOHOOO - nyh hokkaroittee urkuveli ohkasellaj jäällä - vaikken kiällä etteikö tossa vähän tottakin olis.

Totta sikäli että helvatan moni kovakin kitaristi toistaa soitossaan itseään. Ja miksei muukin instrumentalisti. Harvassa ovat ne soittajat jotka vaiheen x jälkeen kykenevät uusiutumaan. Senpä takia sessioon x kutsutaankin monasti tietty muusikko koska tilaaja tietää että tältä taittuu nimenomaan tietynlainen soitto. Anteeksi arvioni. Menen tästä nurkkaan häpeämään :(
COVS jäsen nro 6
rintapek
08.09.2010 22:16:58

Mäkki puhuu tos ihan totta. Vaik mä kuin diggaan hurriganesta, ni ei tota voi kattoa tuntematta suunnatonta myötähäpeää. Kyl ne oikeesti osaskin jotain, ei ne muuten olis myyny miljuunaa levyä. Ei niistä muutoin jengi ois keikalla tykänny. Turpaani varmasti saan, mut väitän, et mun stressiklubini koska ja milloin vaan vetää ton ihan witusti paremmin mitä tolla tallenteella.

Mut mun stressiklubi ei o Hurriganes, eikä me koskaan päästä siihen draiviin, mitä noi osas ja minkä vuoksi ne niit levyjään möi. Kyseessä on kumminki hieman eri juttu ko vetää jätkänhumppa teknisesti virheettä.
One kind of music only - the good kind
blaekie
08.09.2010 23:18:02

Jostain syystä noissa Hurriganes taltioinneissa ei ole onnistuttu, ainakaan alkuaikoina, saamaan kuvanauhalle jäykistelemätöntä meininkiä, muuta kuin pilkahduksin. (liekkö kamerat kuitenkin tuoneet oman jännityksensä peliin) , mutta tossa Ilen kanssa http://www.youtube.com/watch?v=ladqn8dOcqY&feature=related on tässä suhteessa homma niin ok. kuin se voi kuvausolosuhteissa olla.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
BigPapa
09.09.2010 12:24:23 (muokattu 09.09.2010 12:24:43)

mack the knife: Kyllä sen oli parempi ollakin. Jos tuo oli se enemmän, niin mitä ne sitten olikaan erikseen.

Kylhän kaks likkiä riittää jos niitä laittelee oikeisiin paikkoihin...;). Sitäpaitti näillä vanhan polven kitaristeilla on tuo tunnistettavuus aspekti ihan toista luokkaa kuin näillä nykyisemmillä, jostain syystä. Persoonallinen soitto, olkoonkin sitten liioitellen vaikka vain kahden likin käyttöä, on kyl miun mieleen. Siinä on palion muutakin sen ohella. Touchi, soundi, vibrato jne jne. Jatsi on sitten erikseen.....8D
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
WanhaWetäjä
09.09.2010 13:37:18 (muokattu 09.09.2010 13:38:23)

BigPapa: Kylhän kaks likkiä riittää jos niitä laittelee oikeisiin paikkoihin...;). Sitäpaitti näillä vanhan polven kitaristeilla on tuo tunnistettavuus aspekti ihan toista luokkaa kuin näillä nykyisemmillä, jostain syystä.
Jotkut "jämähtää" wanhoihin juttuihin, jaksavat kuunnella samoja bandeja ja juttuja vuodesta toiseen, mm mun wanhempi veli kuuntelee pikku pöhnässä ne samat Kinksit ja muut 60-luvun jutut uudestaan ja uudestaan, toisilla taas musamaku muuttuu, kenties "kehittyy"oma soittotaidon mukana vuosien saatossa.
Ganesien/Järvisen diggailu lienee perua nuoruudesta, niinkun mikä vaan, mä en ole koskaan kuunnellut Ganesia tai "palvonut" Järvistä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä asiana. Ihan muunlainen musa kiinnosti jo tuossa kohtaa, oli Beatlesit, Eaglesit, Purplet ja Zeppelinit yms.
Elviksen, Dylanin, Springsteenin tyyliset osastot eivät myöskään ole koskaan kolahtaneet, näähän on ihan henk.koht. juttuja kaikilla.

Persoonallinen soitto, olkoonkin sitten liioitellen vaikka vain kahden likin käyttöä, on kyl miun mieleen. Siinä on palion muutakin sen ohella. Touchi, soundi, vibrato jne jne. Jatsi on sitten erikseen.....8D
Jos se riittää niin mikäs siinä, näähän on tosiaankin ihan makuasioita, kuin myös nostalgiaan liittyviä, kritiikitöntä "jumala"-osastoa ja henkilöpalvontaa en ole koskaan ymmärtänyt.

Mä en pysty kuunteleen wanhoja vinyylejäni lainkaan, varmaan liika humppa ja hissimusa on pehmittänyt pään tai sitten musamaku on niin totallisesti muuttunut että ei vaan jaksa sitä enää sitä lajia mitä on miljoonaan kertaan kuunnellut jo kakarana.

Tää kolahti aikanaan kovaa, ei nyt ihan rokkia ole mutta suomalainen klassikko jos mikä http://www.youtube.com/watch?v=mq8Z5IRLT4s

Oliko se niin että Tolonen soittaa ite myös pianot?
Aika hassun kuulostahan tuo kitaransoitto on paikka paikoin mutta hemmetin lahjakas sällihän JT on ollut jo nuorena poikana, oisko ollut alle 20 kun tämä tehtiin?
Kieltämättä tuo lopun piano/huilukohta herkisti mielen, yllättäen muistin kaikki osat lähes ulkoa vaikka edellisestä kuuntelusta on varmasti 30 vuotta aikaa.
BigPapa
09.09.2010 13:52:45 (muokattu 09.09.2010 14:36:59)

WanhaWetäjä: Jotkut "jämähtää" wanhoihin juttuihin, jaksavat kuunnella samoja bandeja ja juttuja vuodesta toiseen, mm mun wanhempi veli kuuntelee pikku pöhnässä ne samat Kinksit ja muut 60-luvun jutut uudestaan ja uudestaan, toisilla taas musamaku muuttuu, kenties "kehittyy"oma soittotaidon mukana vuosien saatossa.
Ganesien/Järvisen diggailu lienee perua nuoruudesta, niinkun mikä vaan, mä en ole koskaan kuunnellut Ganesia tai "palvonut" Järvistä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä asiana. Ihan muunlainen musa kiinnosti jo tuossa kohtaa, oli Beatlesit, Eaglesit, Purplet ja Zeppelinit yms.
Elviksen, Dylanin, Springsteenin tyyliset osastot eivät myöskään ole koskaan kolahtaneet, näähän on ihan henk.koht. juttuja kaikilla.

Jos se riittää niin mikäs siinä, näähän on tosiaankin ihan makuasioita, kuin myös nostalgiaan liittyviä, kritiikitöntä "jumala"-osastoa ja henkilöpalvontaa en ole koskaan ymmärtänyt.

En minäkään ymmärrä tuota jumala -kortin käyttöä. Eihän se sitä tarkoita jos noin kirjoitin yleisemminkin vanhanpolven kitaristeista, että pidän vain Järvisen soitosta tai palvon Järvistä, niinkuin helvetin usein annat ymmärtää. Soitin kyllä Pekan kanssa ja muutenkin tutustuin, mutta tutuksi on tullut muitakin ihan Tolosesta lähtien. Mitenkään Tolosta palvomatta tai jumalaksi nostamatta. Myös Nonon kanssa on keikalla soiteltu. Mitenkään palvomatta. Mä en vaan jaksa ymmärtää, että miten sulla aina tulee mieleen joku jumalana pitäminen, en sitten millään.

Tossa on ihan muutama, todellakin vain muutama, eikä mitenkään jumaliksi nostettuja, joita oon diggaillut, niitä on paljon enemmänkin:

Eric Clapton, Albert Järvinen, Jimi Hendrix, Buddy Guy, Mick Taylor, Peter Green, Richie Blackmore, Leslie West, Freddie King, Stevie Ray and Jimmie Vaughan, Rick Derringer, Johnny Winter, Hollywood Fats, Jan Akkerman, Ronnie Earl, Duke Robillard, Duane Allman, Dickey Betts, Jeff Beck, Jimmy Page, Marc Bolan, Elvin Bishop, Albert King and B.B.King, Larry Carlton, Crisu Ristseppä, Jukka Tolonen.

Ja tämä on ihan julkisesti nähtävänä muutamalla mun sivullakin.

http://www.myspace.com/bigpapaauvinen

Mä en pysty kuunteleen wanhoja vinyylejäni lainkaan, varmaan liika humppa ja hissimusa on pehmittänyt pään tai sitten musamaku on niin totallisesti muuttunut että ei vaan jaksa sitä enää sitä lajia mitä on miljoonaan kertaan kuunnellut jo kakarana.

Jos sulla on niin scheissee musaa hyllyssä, niin minkäs sille voi. Minä ainakin kuuntelen vanhoja vinyyleitänikin CD:levyjen ohella. Mitä jämähtäneisyyteen tulee niin, onko se todella hyve ettei pysty pitämään vanhoista hyvistä levyistään. Minä ainakin omani ostin aikoinaan kuunneltaviksi ja sama periaate mulla on vieläkin levyjen ostossa. Eli ostan vieläkin levyjä, en pitäydy pelkästään vanhoissa omistamissani vinyyleissä, niinkuin veljesi. En ole veljesi vartija. Sillekään ei mitään voi, että toi vanha musa vaan kuullostaa niin paljon paremmalta.
Noin väheksyviä asenteita kuin mitä sinä esität, ei tuolla ihan oikeissa proympyröissä viljellä.

Tossa sulle pari klassikkoa jos ei ne ihan rockia olekaan:

http://www.youtube.com/watch?v=f7HIKvCysR4

ja tossa toinen:

Tän ajan Tolosesta pidän enemmän kuin tuosta ekasta sen soololevystä, vaikka ihan ok sekin on.

http://www.youtube.com/watch?v=FB1EfhFR0Ko
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
BigPapa
09.09.2010 14:29:43 (muokattu 09.09.2010 14:33:45)

----------------------------
EP
09.09.2010 14:36:46
BigPapa: .. Sillekään ei mitään voi, että toi vanha musa vaan kuullostaa niin paljon paremmalta.

Jep, se wanha musa kuulostaa niin "rehellisiltä" ja aidolta ja siltä että ne oikeesti tykkäs soittaa juuri sitä musaa.
EP
09.09.2010 14:38:07
WanhaWetäjä: ..Mä en pysty kuunteleen wanhoja vinyylejäni lainkaan, varmaan liika humppa ja hissimusa on pehmittänyt pään ..

Tämä pitää varmasti paikkansa!
Ukko
09.09.2010 16:01:59

Joku George Harrison lienee hyvä esimerkki kitaristista joka ei toistanut itseään. Jeff Lynne on toinen. Liekö syynä se että bändeissään ei kitara soolo ollut kaiken a ja o vaan enempikin lisämauste.
COVS jäsen nro 6
Meisseli
09.09.2010 19:13:20

Ite tykkään Järvisestä siks että vaikka soittaakin "samoja likkejä" niin kuitenkin
tekee sen hyvällä saundilla ja tasalaatusesti. Onnistuu aina lataamaan 12 tahtia asiaa.
Pisteet vielä siitä hänelle että onnistui tekemään muutamista kikoista "omiaan" (ihan sama keltä ne on alunperin ottanut, minulle muutamat likit ovat Järvis-likkejä).

Maailmassa on helvetin paljon kompleksimpaa ja myös yksinkertasta musaa joka on parempaa (mutta senhän määrää tietysti jokaisen korva)

Jonkun bändin kuunteluun jumittamista en ymmärrä. Tunnen tapauksia joille on olemassa vain yksi tai kaksi bändiä, Edes saman genren hyvät edustajat eivät kelpaa.

Joskus olen kuunnellut vanhat levyni puhki, ja nykyseltään ei haluta niitä laittaa soittimeen muuta kuin nousuhumalassa tai opetustarkoituksissa(kyllä, mun tunneilta saattaa lähtä pikku-Järvisiä :)

Eipä silti, ei mulla ole tällä hetkellä aikaa kuunnella jotain Purpleja tai Ganesia liiemmälti, maailmassa on niin paljon musaa jota en ole kuullut.
Etsintä jatkuu, koko ajan löytyy ja vaikka mitä.

(Aihetta sivuten:
Kyllä kaikki Röyhkät ja Karjalaiset ja Eput ja muut kuuluu "Suomalainen rockklassikko"-kategoriaan, ne on sitä suomirookia tai härmärokkia, Hurriganes taas ei oikeastaan edes ole..)
Kai hyttisen "kurki" on ihan paras biisi!"
Eddy
09.09.2010 20:56:22
Remu Aaltonen kohta kakkosella. Olisi varmasti mielenkiintoista vetää bändissä, missä Remu kannuissa ja T.Kansa pystönä.
Koskettelen soittimia...
WanhaWetäjä
09.09.2010 21:45:53

BigPapa: En minäkään ymmärrä tuota jumala -kortin käyttöä. Eihän se sitä tarkoita jos noin kirjoitin yleisemminkin vanhanpolven kitaristeista, että pidän vain Järvisen soitosta tai palvon Järvistä, niinkuin helvetin usein annat ymmärtää.
Missä kohtaa sanoin että SINÄ palvot Järvistä? Mä sanoin tarkkaan ottaen näin "Ganesien/Järvisen diggailu lienee perua nuoruudesta, niinkun mikä vaan" tarkoitin sillä myös sitä jämähtämistä tiettyihin juttuihin, jota joillakin tapahtuu, kuten esim että velipojalla on tapana kännissä kuunnella noita ikiaikaisia renkutuksia 60-luvulta, se hänelle suotakoon.

Soitin kyllä Pekan kanssa ja muutenkin tutustuin, mutta tutuksi on tullut muitakin ihan Tolosesta lähtien. Mitenkään Tolosta palvomatta tai jumalaksi nostamatta. Myös Nonon kanssa on keikalla soiteltu. Mitenkään palvomatta. Mä en vaan jaksa ymmärtää, että miten sulla aina tulee mieleen joku jumalana pitäminen, en sitten millään. Mä puhuin "kritiikittömästä" jumala osastosta YLEISESTI ja siitä että se ei ole mun juttu, on sitten kyseessä Elvis tai Beatles tai Olavi Virta..

Tossa on ihan muutama, todellakin vain muutama, eikä mitenkään jumaliksi nostettuja, joita oon diggaillut, niitä on paljon enemmänkin:

Eric Clapton, Albert Järvinen, Jimi Hendrix, Buddy Guy, Mick Taylor, Peter Green, Richie Blackmore, Leslie West, Freddie King, Stevie Ray and Jimmie Vaughan, Rick Derringer, Johnny Winter, Hollywood Fats, Jan Akkerman, Ronnie Earl, Duke Robillard, Duane Allman, Dickey Betts, Jeff Beck, Jimmy Page, Marc Bolan, Elvin Bishop, Albert King and B.B.King, Larry Carlton, Crisu Ristseppä, Jukka Tolonen.

Pointti oli mikä? Löysin noista 11 joita olen myöskin "diggaillut" enemmän tai vähemmän bändiensä ja musiikin kautta, en niinkään pelkkinä kitaristeina.

Ja tämä on ihan julkisesti nähtävänä muutamalla mun sivullakin.

http://www.myspace.com/bigpapaauvinen

Jep.

Jos sulla on niin scheissee musaa hyllyssä, niin minkäs sille voi. Minä ainakin kuuntelen vanhoja vinyyleitänikin CD:levyjen ohella.
Aikansa kutakin, mä olen elänyt n 20 vuotta kuuntelematta juuri mitään, nyt kun netin myötä oon taas päässyt musiikin harrastamisen syrjästä kiinni niin miksi mä hakisin sieltä jotain mitä olen jo kuullut? Musamaku on muuttunut, se on totta, mä kuuntelen jopa blues-osastoksi jossain määrin luettavaa musaa, sen sijaan mun korvaan jotkut wanhat jutut kuulostaa vaan niin....wanhoilta, vaikkapa joku 80-luvun Al di Meola, se on kuin Santana ois saanut adhd-kohtauksen, ei jaksa.

Mitä jämähtäneisyyteen tulee niin, onko se todella hyve ettei pysty pitämään vanhoista hyvistä levyistään.
Kaikkeen kyllästyy aikanaan, mulla on hyviä levyjä ja huonoja levyjä, kellepä ei olisi? Vai pitäiskö mun olla sama ihminen kuin mitä olin esim 15-18 v ja kuunnella samaa musaa mitä silloin? Ei juma...maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana, kuin myös musiikki.
Sen ajan suosikit on aikoinaan niin puhkisoitettu että jotain muuta mieluummin kun kerran tarjontaa on mielin määrin.
Mä en ole menneessä eläjä tässä suhteessa, toisin kuin esim velipoika.

Minä ainakin omani ostin aikoinaan kuunneltaviksi ja sama periaate mulla on vieläkin levyjen ostossa. Eli ostan vieläkin levyjä, en pitäydy pelkästään vanhoissa omistamissani vinyyleissä, niinkuin veljesi. En ole veljesi vartija.
Ei kai kukaan osta levyjä hyllyntäytteeksi vaan kuunneltavaksi. Elämäntilanteet muuttuu, mulla oli nuo vinyylit jopa vintissä monta vuotta, ostin levarin, ikäväkseni huomasin että wanhat levyt eivät enää innosta.

Sillekään ei mitään voi, että toi vanha musa vaan kuullostaa niin paljon paremmalta.
Just joo, voihan sen joku kokea ihan toisinkin päin, lausumasi on todellinen klisee joka kuulostaa mun korvaan juurikin menneessää elämiseltä ja jämähtämiseltä wanhoihin kaavoihin. "Ennen oli kaikki paremmin" joopa joo...

Noin väheksyviä asenteita kuin mitä sinä esität, ei tuolla ihan oikeissa proympyröissä viljellä.
Missä ne ympyrät on? Mitäs mä nyt olen väheksynyt, sitäkö tarkoitat että en erityisemmin pidä Ganesista ja Järvisestä, hoh hoijjaa. Vai sitäkö että sen uskaltaa sanoa jopa äänen, kuten Mäkki teki aiemmin? Väheksyviä asenteita...
ei kaikkien ole pakko pitää kaikesta.

Tossa sulle pari klassikkoa jos ei ne ihan rockia olekaan:

http://www.youtube.com/watch?v=f7HIKvCysR4

Juu, kaikella kunnioituksella loistavaa bändiä kohtaan, aikansa kutakin. Mä olin
jossain kohtaa aika kovakin Wigujen fani, levyhyllystä löytyy tuotakin kyllä.

ja tossa toinen:

Tän ajan Tolosesta pidän enemmän kuin tuosta ekasta sen soololevystä, vaikka ihan ok sekin on.

http://www.youtube.com/watch?v=FB1EfhFR0Ko

Tää on sitä "hitti"Tolosta eli onhan tuokin aika puhkisoitettu aikoinaan jopa radiossa, hyvä biisi kuitenkin edelleen. Löytyy mun wanhoilta kelamankan keloilta tuo kappale kyllä.
Timi
09.09.2010 21:49:52
Eddy: Remu Aaltonen kohta kakkosella. Olisi varmasti mielenkiintoista vetää bändissä, missä Remu kannuissa ja T.Kansa pystönä.

Täh?22.00 alkaa Poliisi-Tv
Vaikea.Mutta varma!
Lennu
09.09.2010 21:53:57

Timi: Täh?22.00 alkaa Poliisi-Tv

Noh, jopas naurahdin :--D
My life is like an Opel-highway.
rintapek
09.09.2010 23:00:08

WanhaWetäjä: "Ennen oli kaikki paremmin" joopa joo...

Niinkin kulahtanu bändi kuin Beatles oli oman aikansa uudistaja. "What do you mean it cant be done?"

Vanhoista asioista voi/saa/tulee tykätä. Oman aikansa kovat jutut on kovia juttuja tänäkin päivänä. Vituralleen homman sit saa kahdella tavalla:
a) ei näin o tehty ennenkään
b) uudistamista uudistamisen vuoksi

Toimivat jutut löytyy jos kohdat a ja b heitetään romukoppaan.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)