Aihe: Sata-Häme soi festivaali
1 2 3 4 5
jajuhani
30.06.2007 14:36:36
No sitten tästä Primus Ikaalisesta. Mahtavia soittaja, ja meidän Happonen pärjäsi hyvin. Ei suomalaista saada voittajaksi kuin pienellä ihmeellä (jos voittaisi, yleensä sanottaisiin kotiinpäinvetämiseksi, eli pitää olle erityisen hyvä). Mielenkiintoisia esiintyjiä ja kappaleita. Miten osanottajat valitaan? Kiinalainen neito soitti hyvin, vaikkakin vähärivisellä. Itä-Eurooppalaiset (makedonia ja bulgaria) soittivat omia kansansävelmiään, ei niin hyvä kappalevalinta. Toisaalta omaa kulttuuria tulee tuoda esille. Hienoja olivat joidenkin soittajien pelitkin, tämä Uus-Seelantilaisen sateenkaarenvärinen soitin oikein sykähdytti (mitä tälläkin haetaan). Happonen soitti perinteisellä suomalaisella Kouvolan Cassottolla vuosimalli lienee 1993? Hieno juttu, nautittavaa soittoa meille hanurin ystäville. Vielä lopuksi kommentti pianokahvan ystäville: Käy se soitto myös pianokahvalla!!!
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
Sertzo S
02.07.2007 13:07:35
No sitten tästä Primus Ikaalisesta. Mahtavia soittaja, ja meidän Happonen pärjäsi hyvin. Ei suomalaista saada voittajaksi kuin pienellä ihmeellä (jos voittaisi, yleensä sanottaisiin kotiinpäinvetämiseksi, eli pitää olle erityisen hyvä). Mielenkiintoisia esiintyjiä ja kappaleita. Miten osanottajat valitaan? Kiinalainen neito soitti hyvin, vaikkakin vähärivisellä. Itä-Eurooppalaiset (makedonia ja bulgaria) soittivat omia kansansävelmiään, ei niin hyvä kappalevalinta. Toisaalta omaa kulttuuria tulee tuoda esille. Hienoja olivat joidenkin soittajien pelitkin, tämä Uus-Seelantilaisen sateenkaarenvärinen soitin oikein sykähdytti (mitä tälläkin haetaan). Happonen soitti perinteisellä suomalaisella Kouvolan Cassottolla vuosimalli lienee 1993? Hieno juttu, nautittavaa soittoa meille hanurin ystäville. Vielä lopuksi kommentti pianokahvan ystäville: Käy se soitto myös pianokahvalla!!!

Nautin suunnattomasti katsoessani tuota ohjelmaa mökillä tv:stä.
Erittäin taitavia soittajia ja erikoisia biisejä harmonikkalla toteutettuina.
Puhakan pändi oli myös loistava säestäessään heitä. :)
Fuzzy Boner
02.07.2007 13:52:08 (muokattu 02.07.2007 13:53:44)

Puhakan pändi oli myös loistava säestäessään heitä. :)

Joo. Kisan nimi pitäis olla "Kultainen Jarmo Nikku"
KoskPaavo
02.07.2007 15:18:07
Joo. Kisan nimi pitäis olla "Kultainen Jarmo Nikku"

Hohoo, tämän Jarmonko piti olla se nuotinlukutaidoton?
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Fuzzy Boner
02.07.2007 17:30:00
Hohoo, tämän Jarmonko piti olla se nuotinlukutaidoton?

Eih. Nikku on mahtava. Yks parhaista
Sertzo S
02.07.2007 18:42:08

Mukava heppu oli ainakin aikoinaan, kun oli musakaupassa töissä Lappeenranassa. Selkeät oli suunnitelmat jo silloin eli studiomuusikoksi, kun kanssaan toiveistaan juttelin.
vapaalehdykkä
02.07.2007 19:02:54

Kiinalainen neito soitti hyvin, vaikkakin vähärivisellä.

Öö.. olin itte paikan päällä.. tulin priimusta kattoo just ku hopponen lopetti ekan biisin. Se kiinalaisen muijan soitin ei mun mielestä mikään vähärivinen ollu, vaan kromaattinen 4-rivinen. Paha män sanoo ihan tarkkaa, kun olin takarivissä kattomassa. Mutta diatoninen (=vähärivinen) tuskin oli.

Oikeen mukava viikko sinäänsä. Jotenkin vaan oletin, että olisin ees tavannu yhden palstalaisen (hanurihuoneesta nyt ainakin), joka olisi saattanut minut tunnistaakin. Harmonikkamessuilla siis pyörin koko viikon.

Pisti silmään, että alkufestareiden aikana Oma Tupa oli vain puolillaan. Itte olin kattoo joka ilta Oman tuvan showt - huikeaa meininkiä, joka poikkeaa tarpeeksi niistä metsäkukista juurineen. Eli siellä oli Argentiinalaista tangoa, jazzia (ei ihan niin hyvä ku oletti), Osipov oli concertinamestarina paikalla ja Jorma Uotinen viimeisenä iltana laulamassa.. Hieman erilainen kulttuurikokemuskeskus tuo Oma Tupa mielestäni.
Viljo Mannerjoki
jjussila
02.07.2007 20:36:17

Kitaran kuvernööri...
..ei helev...olisko noin?.....
Sertzo S
02.07.2007 21:14:25
Jorma Uotinen viimeisenä iltana laulamassa
Pittääkö se hänenkin joka paikassa...no en sano mittään, ossaahan se silleen hypellä.
half
02.07.2007 21:35:22
Kitaran kuvernööri...

Otelaudan paroni ja Rantasalmen sulttaani sekä prinssi-eversti.
Sertzo S
02.07.2007 21:59:26
Otelaudan paroni ja Rantasalmen sulttaani sekä rinssi-eversti.

Poistin toisen konsonantin
nooni
02.07.2007 22:47:09
Se kiinalaisen muijan soitin ei mun mielestä mikään vähärivinen ollu, vaan kromaattinen 4-rivinen. Paha män sanoo ihan tarkkaa, kun olin takarivissä kattomassa. Mutta diatoninen (=vähärivinen) tuskin oli.

joo kromaattinen 4-rivinen..:

http://www.youtube.com/watch?v=5qp8RhU_KBE
http://www.youtube.com/watch?v=3exDYFEXaN8

Oikeen mukava viikko sinäänsä. Jotenkin vaan oletin, että olisin ees tavannu yhden palstalaisen (hanurihuoneesta nyt ainakin), joka olisi saattanut minut tunnistaakin. Harmonikkamessuilla siis pyörin koko viikon.

tapasithan ainakin yhden ;-)
niimpa
Sertzo S
02.07.2007 23:20:02
Haitari, hanuri, turskutin, rutkutin, miten sitä nimitelläänkään, on soitin joka henkii
suomalaista tunnetilaa mieleisenä soittimena, sekä lähihistoriaa.
Olkaamme ylpeitä soittimesta, sen suomasta vapauden kaipuusta, kun
Säkkijärven polkka soi ja radiomiinat valloittajan aikoinaan eliminoi.
half
02.07.2007 23:50:28
Haitari, hanuri, turskutin, rutkutin, miten sitä nimitelläänkään, on soitin joka henkii
suomalaista tunnetilaa mieleisenä soittimena, sekä lähihistoriaa.
Olkaamme ylpeitä soittimesta, sen suomasta vapauden kaipuusta, kun
Säkkijärven polkka soi ja radiomiinat valloittajan aikoinaan eliminoi.

Kieltämättä haitarissa on jotain perisuomalaista. Hanuristi vetää Metsäkukkia maamiesseuran talon lavalla koivukulissit taustana. Nyyh, suorastaan isänmaallista.
KoskPaavo
03.07.2007 08:04:33
Kieltämättä haitarissa on jotain perisuomalaista. Hanuristi vetää Metsäkukkia maamiesseuran talon lavalla koivukulissit taustana. Nyyh, suorastaan isänmaallista.

Itse olin soittelemassa läheisellä mansikkatilalla viime pyhänä muutaman tunnin. Tilalla on kauppa josta ohikulkijat voivat tehdä ostoksia. Varmaan 15 ihmistä sanoi erilaisin sanankääntein, mutta näin kiteytettynä: "Kyllä haitarinsoitto kuuluu kesään"
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Sertzo S
03.07.2007 08:10:37
Itse olin soittelemassa läheisellä mansikkatilalla viime pyhänä muutaman tunnin. Tilalla on kauppa josta ohikulkijat voivat tehdä ostoksia. Varmaan 15 ihmistä sanoi erilaisin sanankääntein, mutta näin kiteytettynä: "Kyllä haitarinsoitto kuuluu kesään"

Kyllä kuuluu!

Harmonikka harteille ja Herba-pullo persetaskuun.
sonic77
03.07.2007 09:28:39

Oon kuullu puhuttavan, että joku rautakanki-musiikki on isänmaallista, mutta kyllä hanuri-musiikki metsäkukkineen on kiihko-kansallisuutta!!
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Sertzo S
03.07.2007 10:44:27
Oon kuullu puhuttavan, että joku rautakanki-musiikki on isänmaallista, mutta kyllä hanuri-musiikki metsäkukkineen on kiihko-kansallisuutta!!

HOHOO!!! Vai niin, että kiihko-kansallisuutta stana!
isojussi
03.07.2007 11:04:19
Hmph - kaiken maailman ketarat ja kurtut - kyllä perinteinen torviseitsikko on SE "Suomi-instrumentti"!
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Riksteri
03.07.2007 11:06:23
Kantele, tuohitorvi ja pajupilli kuuluvat kesään, haitari on näitä nykyajan kotkotuksia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)