![]() 27.03.2006 18:42:19 | |
---|---|
Ei oo kyllä hetero-rummut nuo millään lailla. Mitkä taasen ovat? Varmasti, vissiin. | |
![]() 27.03.2006 18:45:57 | |
En ole rumali, vaan bassosti, mutta 80- luvun puolivälissä, muutaman vuoden buumin jälkeen niitä oli muistaakseni paljon myytävänä käytettyinä. Ei ole noita silloin ollut. Sorruin aikoinaan itsekin laittamaan. Nuo on tosi hauskat, hyvät ja monipuoliset vermeet esim R`nb ym pölinöihin. Ja kivat leikkikalut, kun käy liikkeessä ja sattuu oleen aikaa kopistella. Varmasti, vissiin. | |
![]() 27.03.2006 18:48:35 (muokattu 27.03.2006 18:53:40) | |
En ole rumali, vaan bassosti, mutta 80- luvun puolivälissä, muutaman vuoden buumin jälkeen niitä oli muistaakseni paljon myytävänä käytettyinä. Joo.. en ole minäkään rumali, ajattelin joskus treenikämpälle tuon tyyppisiä, volyymin takia.. | |
![]() 27.03.2006 19:36:04 | |
Mitäs mieltä rumpalit on noista sähkörummuista: http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=c1e9d1e74ace37a54480af02284085d8 Onhan noi aika askeettisen näköisiä, verrattuna perinteisiin. Ulkonäköhän on makuasia, mutta noin soitannollisesti, mitkä on hyvät ja huonot puolet? Aluks sanottakoon, että älköön nyt kukaan ruvetko siihen "väärä palsta"-bullshittiin; TM-palstan välitön tunnelma mielestäni sallii tämän porukan laajankin keskusteluskaalan. Joo rumpalipalstallahan sitä aina löytyy niitä, jotka ei tajua, että sähkörummut on oma instrumenttinsa, kuten sähkökitara, verrattuna akustiseen. Sähkörummuillekin on oma paikkansa, kuten harjoitussettinä kotona tai kotistudioharrastajalle. Myös minikeikat, jossa volyymi pitää pitää kurissa, hoituu kivasti sähkäreillä. Itsellä on tämmönen satsi kotona: http://kotisivu.dnainternet.net/samikk/kuvat/E-drums%20006.jpg Ei ole mikään kallein malli (jotain 1500 uponnut), mutta huomattavana etuna halvimpiin malleihin verrattaessa on virveli-padi ja haikka-padi. Haikka on tommonen oikeaan haikkaständiin tuleva, jonka soitto on yllättävän lähellä akustisen tuntumaa. Mutta eihän noilla tosissaan soittele, meinaan, että vähän semmonen "kieli poskessa"-meininki täytyy olla päällä, kun noilla yleisön edessä vetää. Roudaus on helppoa, räkki toiseen käteen ja muut rojut, penkki ja haikkaständi menee laukussa olalla. Soittotuntuma tietysti ei voikkaan täysin vastata akustisia. Dynamiikan hallinta on vaikeampaa, padien ollessa, yhdessä aivon kanssa, pystymättömiä aistimaan lyöntien voimakkuuseroja riittävällä tarkkuudella. Tämä siis niin volyymillisesti, kuin soundilisestikin; ts esim. virveli soundihan muuttuu luonteeltaan voimakkuuden kasvaessa, eli ei riitä, että saman samplen volyymia vaan kasvatetaan. Näitä soundivivahteita ei löydy, kuin muutamia, mentäessä läpi volyymiskaalan. Kalliimmissa malleissa (tyyliin 5000e) sitten on nämäkin asiat paremmin reilassa. Mutta kyllä ne kaiken kaikkiaan yllättävän hyödylliset vermeet on, omasta mielestäni. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 27.03.2006 21:51:46 | |
Aluks sanottakoon, että älköön nyt kukaan ruvetko siihen "väärä palsta"-bullshittiin; TM-palstan välitön tunnelma mielestäni sallii tämän porukan laajankin keskusteluskaalan. Joo rumpalipalstallahan sitä aina löytyy niitä, jotka ei tajua, että sähkörummut on oma instrumenttinsa, kuten sähkökitara, verrattuna akustiseen. Sähkörummuillekin on oma paikkansa, kuten harjoitussettinä kotona tai kotistudioharrastajalle. Myös minikeikat, jossa volyymi pitää pitää kurissa, hoituu kivasti sähkäreillä. Itsellä on tämmönen satsi kotona: http://kotisivu.dnainternet.net/samikk/kuvat/E-drums%20006.jpg Ei ole mikään kallein malli (jotain 1500 uponnut), mutta huomattavana etuna halvimpiin malleihin verrattaessa on virveli-padi ja haikka-padi. Haikka on tommonen oikeaan haikkaständiin tuleva, jonka soitto on yllättävän lähellä akustisen tuntumaa. Mutta eihän noilla tosissaan soittele, meinaan, että vähän semmonen "kieli poskessa"-meininki täytyy olla päällä, kun noilla yleisön edessä vetää. Roudaus on helppoa, räkki toiseen käteen ja muut rojut, penkki ja haikkaständi menee laukussa olalla. Soittotuntuma tietysti ei voikkaan täysin vastata akustisia. Dynamiikan hallinta on vaikeampaa, padien ollessa, yhdessä aivon kanssa, pystymättömiä aistimaan lyöntien voimakkuuseroja riittävällä tarkkuudella. Tämä siis niin volyymillisesti, kuin soundilisestikin; ts esim. virveli soundihan muuttuu luonteeltaan voimakkuuden kasvaessa, eli ei riitä, että saman samplen volyymia vaan kasvatetaan. Näitä soundivivahteita ei löydy, kuin muutamia, mentäessä läpi volyymiskaalan. Kalliimmissa malleissa (tyyliin 5000e) sitten on nämäkin asiat paremmin reilassa. Mutta kyllä ne kaiken kaikkiaan yllättävän hyödylliset vermeet on, omasta mielestäni. Mullon nurkissa pari tollasta tamankohan ne nyt on, kolmiomallista padia, ddrumin punaset triggerit akustisiin kannuihin ja alesiksen d4. Mitä arvelet noista irtisaaatavan oikean runpalin kourissa ? Toi d4 on muuten se sama moduli, joka soi "levoton tuhkimo" biisissä. Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 27.03.2006 22:24:24 | |
Tuollainen juttu pasahti päähäni että miten tärkeänä tanssimusiikkirumpali pitää nuotinlukutaitoa?Tätä ei ole tarkoitettu miksikään provoksi vaan oon ihan oikeasti kiinnostunut. Tämä elämä käy laatuun; onhan se
välimmiten lystiäkin ja nostelee
hieman kantapäitä.
Aleksis Kivi | |
![]() 27.03.2006 22:42:03 | |
Mullon nurkissa pari tollasta tamankohan ne nyt on, kolmiomallista padia, ddrumin punaset triggerit akustisiin kannuihin ja alesiksen d4. Mitä arvelet noista irtisaaatavan oikean runpalin kourissa ? Toi d4 on muuten se sama moduli, joka soi "levoton tuhkimo" biisissä. Taman oli tommoset vuonna -84: http://www.tama.com/history/history_detail.asp?i=69 Ei noilla vanhoilla padeilla oikein riemuitse, mitä mä oon jotain simmonsseja joskus koittanu. Sen sijaan noi D-drumin triggerit toki menee akustisiin kannuihin kiinni, ja voi sitten esim ton D4:n kanssa vetää vaikka sen Levottoman tuhkimon varsin autenttisesti. Mutta en mä sitä yhdistelmää ihan hirveen hyödyllisinä näe, muuta kun just vähän huumori hengessä. Basaria mä oon ittekin keikoilla triggaillu, jotta on saanu loppuillan discoihin semmosta "disco-extraa". Niitä triggereitä voikin käyttää just tuomaan lisäefektiä soundeihin, mutta en usko, että se moduli on tänä päivänä se D4, ellei sitten haeta just niin kasaria että... Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 27.03.2006 22:48:55 (muokattu 27.03.2006 22:50:17) | |
Itselläni ovat nuo Rolandin Virtuaalit, olleet jo kymmenen vuotta ja kapakkahommiin aivan täydelliset. Volyymi pysyy aisoissa ja soundi on aina kunnossa ja puhumattakaan niiden monipuolisuudesta. Nyt tietysti joku sanoo että ei ne akustisia korvaa. No ei korvaakaan, mutta helvetin lähellä ne on. Monet rumpalit arastelee sähkörumpuja aivan turhaan. Vähän avarakatseisuutta ja mielellään kuunnellaan ensin ennen kuin tyrmätään. Kyllä nykyään porukka (monet soittajatkin) tulee ihan kyselemään noista rummuista ja kehuvat soundia. Mun sivulla on kuva, tosin vanhoilla symbaalipadeilla, nykyään ne ovat vähän uudemmat. Ajattelenko....siis olenko? | |
![]() 27.03.2006 22:54:46 | |
Tuollainen juttu pasahti päähäni että miten tärkeänä tanssimusiikkirumpali pitää nuotinlukutaitoa?Tätä ei ole tarkoitettu miksikään provoksi vaan oon ihan oikeasti kiinnostunut. Muistutan aina tästä, että tanssimuusikkokokemukseni pohjautuu häämeininkeihin, mutta uskallan silti vastata. Itsellä vois olla paremmassa kuosissakin. Ja on mun mielestä tärkeää, että edes rakenteet osaa poimia. Rytmin luku olis kanssa hyvä olla hallussa. Mitä mä itte lappuja käytän, niin tyyliin toivelaulukirja-lappuihin lisään itte omat merkinnät rytmisistä jaoista jne., mutta monesti käy niin, ettei niitä sitten muut juuri ymmärräkkään. Jos blokkaan biisin ja teen ittelle laput, niin se on sitten jotain tämmöstä: INTRO (OH)......8 A (beat)...........8+8 (8=tauko+fill in) B (ride)............8 jne. Kyllä sitä pitäis vaan treenata; kerran olin bigbandissä tuuraamassa ja niillä oli ihan uloskirjoitetut laput rummuille erikseen ja oltiin kyllä niin kioskilla niin kioskilla. Onneksi sai tutustua niihin etukäteen. Sen kokemuksen jälkeen oli tarkoitus kopsaa koko mappi itselle ja veivailla niitä läpi itsekseen, jos vaikka harjaantuis. No tekemättä jäi. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 27.03.2006 22:58:37 | |
Itselläni ovat nuo Rolandin Virtuaalit, olleet jo kymmenen vuotta ja kapakkahommiin aivan täydelliset. Volyymi pysyy aisoissa ja soundi on aina kunnossa ja puhumattakaan niiden monipuolisuudesta. Nyt tietysti joku sanoo että ei ne akustisia korvaa. No ei korvaakaan, mutta helvetin lähellä ne on. Monet rumpalit arastelee sähkörumpuja aivan turhaan. Vähän avarakatseisuutta ja mielellään kuunnellaan ensin ennen kuin tyrmätään. Kyllä nykyään porukka (monet soittajatkin) tulee ihan kyselemään noista rummuista ja kehuvat soundia. Mun sivulla on kuva, tosin vanhoilla symbaalipadeilla, nykyään ne ovat vähän uudemmat. No noillahan vetää jo mainiosti. Mulla on se ongelma, että basistit varsinkin valittaa, kun ei oo kiva soittaa, kun ei rummut kuulu. Eli monitorointihan siinä täytyy olla kunnossa. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 27.03.2006 23:03:46 | |
No noillahan vetää jo mainiosti. Mulla on se ongelma, että basistit varsinkin valittaa, kun ei oo kiva soittaa, kun ei rummut kuulu. Eli monitorointihan siinä täytyy olla kunnossa. No toi on kyllä ihan totta, mutta kunnon kontrolleilla se kyllä hoituu. Meillä kun muutenkin kaikki tulee PA:sta eli lavalla on vain kontrollit niin silloin ollaan kaikki samalla viivalla. Kun on hyvä PA niin ei tule ongelmia. Meilläkin on vain kolme kaappia. Kaksi yläpäätä ja yksi 18" alapää niin alapäätkin tulee aika tymäkästi. Ajattelenko....siis olenko? | |
![]() 27.03.2006 23:15:08 | |
Taman oli tommoset vuonna -84: http://www.tama.com/history/history_detail.asp?i=69 Ei noilla vanhoilla padeilla oikein riemuitse, mitä mä oon jotain simmonsseja joskus koittanu. Sen sijaan noi D-drumin triggerit toki menee akustisiin kannuihin kiinni, ja voi sitten esim ton D4:n kanssa vetää vaikka sen Levottoman tuhkimon varsin autenttisesti. Mutta en mä sitä yhdistelmää ihan hirveen hyödyllisinä näe, muuta kun just vähän huumori hengessä. Basaria mä oon ittekin keikoilla triggaillu, jotta on saanu loppuillan discoihin semmosta "disco-extraa". Niitä triggereitä voikin käyttää just tuomaan lisäefektiä soundeihin, mutta en usko, että se moduli on tänä päivänä se D4, ellei sitten haeta just niin kasaria että... Ne oliki Roland PD-20 tartti käydä oikein kattomassa. -85 vuosmalli.. Toimiiks tollaset ees peltitriggereinä ? Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 27.03.2006 23:21:42 | |
Ne oliki Roland PD-20 tartti käydä oikein kattomassa. -85 vuosmalli.. Toimiiks tollaset ees peltitriggereinä ? Mä katsoin kanssa ja kerran kokeilin tollasia Yamahan vastaavia ja ne ei kyllä pysynyt perässä ollenkaan, mutta nämä Rolandit toimii todella loistavasti. Viivettä ei ole lainkaan ja täysin dynaamiset laitteet, Sounditkin ovat nykyään tosi hyvät ja toimii myös sudeilla. Ainakin FBI-Beatin pojat tykkäs kovastikin kun olimme samalla keikalla Ikaalisissa. Ajattelenko....siis olenko? | |
![]() 27.03.2006 23:24:36 (muokattu 27.03.2006 23:25:22) | |
Tuollainen juttu pasahti päähäni että miten tärkeänä tanssimusiikkirumpali pitää nuotinlukutaitoa?Tätä ei ole tarkoitettu miksikään provoksi vaan oon ihan oikeasti kiinnostunut. Erittäin hyvä kysymys, mä tein joskus 5-6 vuotta sitten lähes kaikkiin meidän biiseihin myös rumpalille "nuotit" ( eli kompit, tärkeimmät breikit, tempo- merkinnät ym. ja lisäksi sanat!) Siihen aikaan meillä oli vakkari rumpali joka tykkäsi niitä kattella, nykyään en ole mitenkään tyrkyttänyt niitä, vaan sanonut, että: "tuossa olisi tuollaiset jos haluat katsella, pakko ei ole". | |
![]() 27.03.2006 23:34:28 | |
Tuollainen juttu pasahti päähäni että miten tärkeänä tanssimusiikkirumpali pitää nuotinlukutaitoa?Tätä ei ole tarkoitettu miksikään provoksi vaan oon ihan oikeasti kiinnostunut. Ainakin mun kohdalla asia meni niin että kun rupesi tulemaan enemmänkin niitä solistin säestyksiä, niin rupesinpa opettelemaan nuottijuttuja. Ja tällä hetkellä se on siinä vaiheessa että jos tulee joku säestys, niin perusjutut lähtee ihan kivasti, mutta jos on jotain vähän pahempaa (tangot,lattarit ym.), niin silloin on hieman enemmän hommia. Tottakai rutiini auttaa tosi paljon ja sekin että pystyy " haistamaan" minne suuntaan lähdetään, mutta vakkari kokoonpanolla aika vähän tulee seurattua nuotteja. Sehän on sellainen juttu että mitä vähemmän sitä tekee, niin sitä vaikeampaa se aina on. Jos on paljon säestyksiä, niin kyllä se auttaa jos pystyy seuraamaan sitä bassolinjaa. Ainahan kaikki on plussaa mikä ei ole miinusta. Eikös ollutkin älykkäästi sanottu. Ajattelenko....siis olenko? | |
![]() 27.03.2006 23:44:45 | |
Tuollainen juttu pasahti päähäni että miten tärkeänä tanssimusiikkirumpali pitää nuotinlukutaitoa?Tätä ei ole tarkoitettu miksikään provoksi vaan oon ihan oikeasti kiinnostunut. basistina jaksan kovasti arvostaa jos runpali osaa nuoteista aika-arvot, dynamiikan ja fraseerausmerkit ja tajuaa biisien rakenteet segnoineen ja pomppineen. Äänten taajuuksilla ei oo niin suurta väliä ellei settiin kuulu timpanit.. does anybody knows? -mk | |
![]() 27.03.2006 23:47:49 | |
basistina jaksan kovasti arvostaa jos runpali osaa nuoteista aika-arvot, dynamiikan ja fraseerausmerkit ja tajuaa biisien rakenteet segnoineen ja pomppineen. Äänten taajuuksilla ei oo niin suurta väliä ellei settiin kuulu timpanit.. Kuin myös rumpalina päinvastoin. Ajattelenko....siis olenko? | |
![]() 27.03.2006 23:55:22 | |
Ne oliki Roland PD-20 tartti käydä oikein kattomassa. -85 vuosmalli.. Toimiiks tollaset ees peltitriggereinä ? -85 -vuosimallilla taidat tarkoittaa vuotta 1985? Eihän tuo vielä mitään, William J. Hammer, joka toimi Edisonin assistenttina, piti jo vuonna 1884 (vaiko 1891?) sähköbileet luokkakavereilleen, mukana oli jo tuolloin useita sähkösoittimia. Nuoruudestaan asti puolikuuro liikemies-keksijä Edisonhan oli jo aiemmin, v. 1878, patentoinut groovaavan gramofoninsa, ( joka tosin ei alunperin ollut hänen keksintönsä, kuten ei ollut sähkölamppukaan) ja kaikenlaiset kokeilut sähköllä vain odottivat keksijäänsä. Electrical dinner: http://americanhistory.si.edu/archives/images/d8069i15.jpg Lähde: http://americanhistory.si.edu/archives/d8069d.htm | |
![]() 27.03.2006 23:57:37 | |
Ne oliki Roland PD-20 tartti käydä oikein kattomassa. -85 vuosmalli.. Toimiiks tollaset ees peltitriggereinä ? Kyllä ne varmaan toimii, varsinkin crashiin kun lyö yleensä yhtä lyöntiä silloin tällöin. Mutta esim virveli vaatii jo tosi paljon nyanssien tajua. Ja se on tosiaan kanssa yks, että jos ne ei tahdo pysyä mukana nopeassa rollissa, vaan jättää iskuja väliin. En oo noita PD-20:iä ikinä tosin kokenut, mutta kun miettii miten paljon on tekniikka kehittynyt ja siltikään ei oo uusimmat kumipädit ihan sitä, mitä haluais, niin siitä johtuu skeptisyys kasari-pädien suorituskykyyn. Vaikka vetihän se Kivinenkin Trio Forresterissa kasari-sähkäreillä niin että soi. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 28.03.2006 00:02:30 | |
Kyllä ne varmaan toimii, varsinkin crashiin kun lyö yleensä yhtä lyöntiä silloin tällöin. Mutta esim virveli vaatii jo tosi paljon nyanssien tajua. Ja se on tosiaan kanssa yks, että jos ne ei tahdo pysyä mukana nopeassa rollissa, vaan jättää iskuja väliin. En oo noita PD-20:iä ikinä tosin kokenut, mutta kun miettii miten paljon on tekniikka kehittynyt ja siltikään ei oo uusimmat kumipädit ihan sitä, mitä haluais, niin siitä johtuu skeptisyys kasari-pädien suorituskykyyn. Vaikka vetihän se Kivinenkin Trio Forresterissa kasari-sähkäreillä niin että soi. Kyllä nämä uusimmat kumipadit toimii jo oikein hienosti. Mm. Neal Peart (Rush) käyttää esim. Rush in Rio DVD:llä just noita Rolandin Virtuaaleja ja toimii oikein hienosti. Mene vaan sinne kauppaan rohkeasti kokeilemaan, voit yllättyä iloisesti. Eikä se maksa mitään, paitsi jos päättää ostaa ne. Ajattelenko....siis olenko? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)