Aihe: Tarjolla ohjelmatoimisto
1 2 3 4 5 6
baron
09.03.2006 15:02:25

tuli niitä huimausoireita

Musta oli jotenkin uskomatonta, että tosta niskalihasten rasittumisesta tulisi huimausoireita, mutta mun neurologi selitti sen ihan järkeenkäyvästi:

Ihminen tietää silmät kiinnikin missä asennossa se on, sekä pää että muu ruumis.
Sisäkorvassa on tasapainoelin, joka kertoo missä asennossa pää on.
Niskalihaksissa on aistinelimiä, jotka kertoo missä suhteessa muu ruumis on päähän.
Kun niskalihakset ovat pahasti rasittuneet, ne antaa aivoille virheinfoa ja aivot reagoi tähän huimaustunteella.
My name is Baron, Sir Baron.
vanhami
09.03.2006 15:05:50
Mites hanuristit, onko teillä ollu selän kanssa kovia hetkiä soittoasennon kanssa? Meitin hanuristilla on ainakin selkä suht huonossa hapessa, tosin johtunee ehkä enemmänkin palomiehen pestistä. Ainakin se murikka painaa niin helkatisti ja on etupainonen. Niinko ajattelin vaan.

Mulla meni selkä pahasti juntturaan muuttohommia ammatikseen tehdessä. Yks nivelenniksauttaja runno sitä kerran Finnjetin lattialla kuntoon ja perhana, se vaiva loppu silloin siihen.

Persronkka on niinkin jumissa. Seisoa kenotan yhdellä jalala ja toisella hipellän pedaaleita. Haitarin on oppinut jotenkin kantamaan ja toisaalta mä vedän suurimman osan iltaa MIDI:n kautta, jolloin ei tule pumpattua nin paljon. Sillon kun soittelin ihan kurtulla koko illan oli aika puhki kyllä monasti. Sit joskus kun iskee päivälle haitarikeikka jollekkin kauppatorikiululle ja illalla humppaveto, niin tietää soittaneensa. fyysinen soitin, mutta oppivuosien jälkeen on opinut pärjäämään.
uruttaja
09.03.2006 15:07:54 (muokattu 09.03.2006 15:09:19)

Ihminen tietää silmät kiinnikin missä asennossa se on, sekä pää että muu ruumis.

HOHO. tuo pistäis sanoa minunkin ruumiille, kun mun pää ei tiedä silmät aukikaan mihin päin ruppi menee...

EDIT: Onneksi en ole ollut päätoimisesti liimataisen töissä, koska nyt sitä työterveyshuoltoa on tarvittu usein ja monesti...
vanhami
09.03.2006 15:10:54
Musta oli jotenkin uskomatonta, että tosta niskalihasten rasittumisesta tulisi huimausoireita, mutta mun neurologi selitti sen ihan järkeenkäyvästi:

Niskalihaksissa on aistinelimiä, jotka kertoo missä suhteessa muu ruumis on päähän.
Kun niskalihakset ovat pahasti rasittuneet, ne antaa aivoille virheinfoa ja aivot reagoi tähän huimaustunteella.

Aha, sut on ihan neurologi tutkinut. Mä valitin mun jalkojen alta lähtemisestä arvauskeskuksessa jo puolenkymmentä vuotta sitten. Lääkäri teki lähetteen Jorviin neurologiisiin tutkimuksiin, josta vastattiin tutkimatta kirjeellä, että ei sussa mitään vikaa ole.

No en ole siitä sen kummemmin valitellut, onhan se neuroloogi viisas mies ja kai sillä vään poppamiehenkin vikaa on, kun pystyy tutkimatta tuollaisen kertomaan. . Aika ajoin täysin randomilla alkaa horisontti vippaamaan ja maailma pyörimään ja sit pitää panna pötkölleen vähäksi aikaa ja olla silmät kiini. Vartti ja taas mennään. Viimeksi sunnuntaina. Sit on välillä hankalaa kun on tien päällä. Joutuu vetään sivuun.
uruttaja
09.03.2006 15:12:07
Aha, sut on ihan neurologi tutkinut. Mä valitin mun jalkojen alta lähtemisestä arvauskeskuksessa jo puolenkymmentä vuotta sitten. Lääkäri teki lähetteen Jorviin neurologiisiin tutkimuksiin, josta vastattiin tutkimatta kirjeellä, että ei sussa mitään vikaa ole.

No en ole siitä sen kummemmin valitellut, onhan se neuroloogi viisas mies ja kai sillä vään poppamiehenkin vikaa on, kun pystyy tutkimatta tuollaisen kertomaan. . Aika ajoin täysin randomilla alkaa horisontti vippaamaan ja maailma pyörimään ja sit pitää panna pötkölleen vähäksi aikaa ja olla silmät kiini. Vartti ja taas mennään. Viimeksi sunnuntaina. Sit on välillä hankalaa kun on tien päällä. Joutuu vetään sivuun.

Neurologille sun pitäis mennä.
acc
09.03.2006 15:16:24
Mites hanuristit, onko teillä ollu selän kanssa kovia hetkiä soittoasennon kanssa? Meitin hanuristilla on ainakin selkä suht huonossa hapessa, tosin johtunee ehkä enemmänkin palomiehen pestistä. Ainakin se murikka painaa niin helkatisti ja on etupainonen. Niinko ajattelin vaan.

Ennen oli ongelmia kun ei pitänyt itsestään huolta. Mutta nykyään kun käy kuntosalilla vahvistamassa selkää/vatsaa/jalkoja tarpeeksi usein niin soittaminen on mielekästä myös illan viimeisissä seteissä. Ja voi keskittyä kivun sijasta soittoon.

Tietysti myös haitarin remmit on oltava oikein säädetty. Itselläni oli ennen fysioterapeutilla käyntiä toinen hartia reilusti toista alempana. En keksinyt tuohon muuta selitystä kuin haitarin liian toispuoleisen säädön. Nyt on remmit oikean pituiset ja hartiat pysyneet samalla tasolla :)

Eläkeläishanuristin selkää voi olla liian myöhäistä korjata jos ei nuorempana ole asiaan kiinnittänyt huomiota.

Joku ergonomia-asioista oikeasti tietävä voi korjata tätä kertomusta. Nämä perustuivat omaan kokemukseen ja mietintään.
Erään vapaalehdykkäsoittimen rääkkääjä...
baron
09.03.2006 15:16:35 (muokattu 09.03.2006 15:18:58)

Aha, sut on ihan neurologi tutkinut

No kun mun oma diagnoosi äkillisesti alkaneelle huimaukselle oli joku aivokasvain, tasapainoelimen tulehdus, aivoverenkiertohäiriö tai vastaava.
Se oli ammattimies, alkoi heti kysellä mitä poikkeavaa mä lomallani olin tehnyt ja aikani ujosteltuani tunnustin dokaamisen ja naiset, jotka ei kelvanneet mutta sitten muistin pianonsoiton ja se kelpasi ja sen se kielsi, ei viinaa eikä naisia.
Se teki heti oikean diagnoosin, mutta lähetti mut kuitenkin magneettikuviin.

Määräsi hoidoksi sulkiksen peluuta, joka tuntui uskomattomalta, kun tuskin pysyi pystyssä huimaukselta ja kielsi pianonsoiton.
Kun en noudattanut ohjeita kuin sulkiksen osalta, kesti kuukauden ennenkuin hävisi.
humppahanuristi
09.03.2006 18:45:03

Mites hanuristit, onko teillä ollu selän kanssa kovia hetkiä soittoasennon kanssa?

On, varsinkin kun ei ole ollut vara päivittää ihan uusimpaan haitarimalliin ja nuo vanhat painaa ihan riittävästi.
Jos soittaa illan seisaaltaan, niin seuraavana päivänä ei pää käänny ja unetkin on aika heikot. Jos taas istualtaan, niin sitten polttaa ristiselkää kauheasti. No se on kuitenkin pikkaisen helpompi kuin niskasärky, siksi soitan istualtaan enimmäkseen.
Noita huimausoireita tahtoo tulla.
Ja oikea käsi on todella kipeä, kyllä siellä jotain tulehduksen tapaista on, siis olkapäässä.

Ja nyt kun kitaraa on vielä ruvennut oikein urakalla rämpyttämään, niin meneehän se vasenkin käsi tasapuolisuuden nimissä.
Ilonpilaaja
jon lord
09.03.2006 19:56:03
.
Jos soittaa illan seisaaltaan, niin seuraavana päivänä ei pää käänny ja unetkin on aika heikot. Jos taas istualtaan, niin sitten polttaa ristiselkää kauheasti. No se on kuitenkin pikkaisen helpompi kuin niskasärky, siksi soitan istualtaan enimmäkseen.
Noita huimausoireita tahtoo tulla.
.

Vältin selkä ja jalka säryt useiden vuosien ajan soittaessani istualteen. Ainoa mikä joskus vaivasi oli peräpukamat, mutta nekin katosivat kun hommasin kunnon tuolin. Ei mitään eteen kallistettua vaan kunnon tukeva tuoli jossa ei tarvinnut kurkotella vaan piano oli just eikä melkein. Synaa tarvitsi hieman kurkoitella ja se kyllä kostautui.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
jjussila
09.03.2006 20:39:01

Ei niin, että asia mulle kuuluis, mutta vanha suosittaa välillä mittuttamaan verenpaineen...vois johtua siitäkin; omakohtaista kokemust riittävästi ja osa oireista saman suuntaisia...
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
jeppeq
10.03.2006 08:59:40 (muokattu 10.03.2006 08:59:56)
Muistan osaltani aikaa tuolta alkutaipaleelta, jolloin jalat ja hartiat oli monasti ihan paskana keikkojen jälkeen. No reaalinen syy löytyi:

- liian korkeat korot, sen aikaisissa "spittareissa" ( punaiset "kärikimalliset" ja muutaman sentin korko )
- bassona Fenkun USA precisioni joka oli niitä "tosi painavia versioita" ja liian ohut hihna

Sittemmin näin yhellä kolleegalla sellaisen kitarahihnan, joka jakoi painon tasaisesti molemmille hartioille. Oli saanut lähetteen vallan yhteiskunnallisesta hoitolaitoksesta.

Tuo paree hihna on osaltani ajankohtainen vieläkin, kun tuo warvikki on niin pirun pitkäkaulainen ja painottaa liikaa vasenta kättä, joutuu oikaseen "hypyyttämällä keppiä" aikaajoin, rutiiniliike jo tosin.
Musiikkityöläisen toimenkuva voi olla moninainen..
uruttaja
10.03.2006 11:43:05
Arvoisat uskonveljet ja -sisaret. Ylen tekstitv:stä teen suoran lainauksen. Se kuvastakoon sitä kilometrien syvyistä kuilua, joka on keikkamuusikon työsuhteen ja ns. normaalin työsuhteen välillä, olkaa hyvä:

"Työnantajalla on velvollisuus selvittää työn kuormitustekijät. Ongelmia voidaan ehkäistä ja hoitaa työnantajan toimin esimerkiksi työn vaatimusten oikealla mitoituksella ja terveystarkastuksilla".
Musiikkia korville
10.03.2006 12:26:17

Arvoisat uskonveljet ja -sisaret. Ylen tekstitv:stä teen suoran lainauksen. Se kuvastakoon sitä kilometrien syvyistä kuilua, joka on keikkamuusikon työsuhteen ja ns. normaalin työsuhteen välillä, olkaa hyvä:

"Työnantajalla on velvollisuus selvittää työn kuormitustekijät. Ongelmia voidaan ehkäistä ja hoitaa työnantajan toimin esimerkiksi työn vaatimusten oikealla mitoituksella ja terveystarkastuksilla".

Näin se homma etenee.
Mites sairauslomat, jne?
Olen hidas mutta tyhmä
Lennu
10.03.2006 12:48:02

"Työnantajalla on velvollisuus selvittää työn kuormitustekijät. Ongelmia voidaan ehkäistä ja hoitaa työnantajan toimin esimerkiksi UPM:n esimerkin mukaisesti.
baron
10.03.2006 12:50:31

UPM:n esimerkin mukaisesti.

Kun ne panee 3000 kävelemään, pörssikurssi noisee 6%. Jos ne panis 30000 niin varmaan 60%.
EP
10.03.2006 13:48:36
UPM:n esimerkin mukaisesti.

..Tuo auttaa moneen ergonomiseen pulmaan, moni niska- ja hartiasärky pääsee paranemaan ja näin ei kuormita yhteiskuntamme työterveyshuoltoa tarpeettomasti.
uruttaja
10.03.2006 13:49:34
Näin se homma etenee.
Mites sairauslomat, jne?

Sairauslomalle työnantaja hankkii sinun tilallesi sijaisen. Siis työnantaja hankkii. Luit aivan oikein.
manjaana
10.03.2006 14:08:16
"Työnantajalla on velvollisuus selvittää työn kuormitustekijät. Ongelmia voidaan ehkäistä ja hoitaa työnantajan toimin esimerkiksi UPM:n esimerkin mukaisesti.

10 vuotta UPM:n leivissä olleena voisin sanoa, että ei se toimi sen paremmin sielläkään, teoriassa kyllä, käytännössä ei. Olis omatkin tassut kunnossa, jos olis toiminut..
nopia saapuilija....
Pula-Aho
10.03.2006 14:16:30 (muokattu 10.03.2006 14:17:08)
Kun ne panee 3000 kävelemään,

Bändissä on 4 soittajaa ja liideri toteaa, niin kuin moni on todennut, että homma ei näillä liksoilla kannata ja supistaa bändin trioksi. Se tarkoittaa 25 % vähennystä työvoimaan. Näin se homma toimii kaikessa busineksessä. Kaikki eivät vaan aiheuta huomiota iltauutisissa tai eduskunnassa.

Yksilötasolla hommalla ei ole eroa. Poispotkittua soittajaa vituttaa yhtälailla kuin paperimiestäkin. Tai on siinä ero, että paperimiehen voi olla vaikea löytää yhtä helppoa ja hyvin palkattua duunia, kun taas soittajan on vaikea löytää yhtä raskasta ja huonosti palkattua duunia.

- G -
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
vanhami
10.03.2006 14:25:42
... ja aihehan oli "tarjolla ohjelmatoimisto"

Tähän mennessä on käsitelty ammattitauteja, irtisanomisia, sulkapalloa, huimauksia, verenpainetta...

Tää tanssimusiikkipuoli on ehdoton, jatkakaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)