Aihe: Toimiva monitorointi?
1 2 3 4 5 6 7 8
Decker90
17.11.2005 12:24:52 (muokattu 17.11.2005 12:25:20)

Luulisi iso-jussinkin tehneen sen verrran keikkaa, että tietää.. Muutenkin kuin sekvensserin kanssa :)

Tämä keskustelu alkaa saamaan hämmentäviä piirteitä. Minusta jokainen vetää sillä monitoroinnilla (tai ilman) kun hyvälle tuntuu...

Nii, että sammutettiinko tulipalo väärin... Plussat pistin menemään tuolle Klunssilan kommentille!
"En syytä, enkä väitä...."
vanhami
17.11.2005 14:39:59
...systeemin ja lavavolat ja taustamelu häypyi pois niin huomasin että olo ei ollut keikan jälkeen niin rauhaton kun se tinnitusmelu jäi pois ja sai korviin just sen volan minkä halusi.Tässä on vaan niin monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin. Joku tykkää tästä ja joku tykkää tosta.

Tämä on mulla ollut tärkeä pointti kuulemisen lisäksi, miksi olen korvanappien vankkumaton kannattaja.
pekkajau
17.11.2005 15:28:45 (muokattu 17.11.2005 20:08:28)
Tiedänpä yhden tapauksen jossa bändi oli niin innoissaan uusista hienoista monitoroinneistaan että unohtivat avata mikseristä liut pääkaapeille... vetivät setin silleen ja kyseessä oli iso ulkoilmatapahtuma!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
v_m_kangas
17.11.2005 17:44:22

Tidänpä yhden tapauksen jossa bändi oli niin innoissaan uusista hienoista monitoroinneistaan että unohtivat avata mikseristä liut pääkaapeille... vetivät setin silleen ja kyseessä oli iso ulkoilmatapahtuma!

Ja porukka nyökytteli: "Onpa puhtaat saundit"
Humppaa tai soita humppaa
Musiikkia korville
18.11.2005 07:28:54

Ja porukka nyökytteli: "Onpa puhtaat saundit"

...ja äänenvoimakkuus on kerrankin sopiva.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
baron
18.11.2005 10:27:49

Mä viime treeneissä testailin korvamonitoreja ja oon suunnitellut tän illan keikalla ekan kerran ottaa käyttöön.
Ei kai mun tarvitse huolehtia koko bändin soundeista kun meillä on äijä sitä varten.
My name is Baron, Sir Baron.
Decker90
18.11.2005 13:23:54

Mun mielestä yleensä kaikkea monitoriroinaa pitäis välttää - jollei oo miksaajaa.

En ymmärrä, mitä monitorilla yleensä tekee, jos on sijoittunut alle metrin kaiutinlinjan taakse?

Ettet nyt vaan vähän yrittäisi provota... =;)

Sen verran tätä kommentoisin, että jos vetää jossain Pizzerian nurkassa, homma voi toimia kun pystyy satelliitteja hieman kääntämään ja sijoittelemaan toisella tapaa...
Sen sijaan kun pyyhkäistään paikkalliselle seuraintalolle, jossa on syvä ja matala lava metrin korkeudella tanssilattiasta (esim. Viialan työväentalo, fiksu ja siisti paikka muuten, hyvät sähköt jne...) niin ei siinä kyllä esim. meidän orkesterin kanssa pelata yhtään sen perusteella mitä PA sylkee... Kaapit on pakko sijoittaa lattialle lavan ulkopuolelle ja kun meilläkin 6 henkeä pitää mökää yllä siinä lauteilla, niin ei tulisi hommasta mitään ilman monitorointia.

Joku Dallapè aikoinaan varmaan toimi ilman monitorointia, mutta ne olikin tosi jätkiä ne, hatun nosto heille =:)
"En syytä, enkä väitä...."
baron
18.11.2005 13:31:42

Mä en kyllä oikeesti kuule mun kiippareita ilman monitorointia.
mnääpänen
18.11.2005 19:14:38
Pisteet klunssilalle,myös loppukaneetista.Näinhän se on,jokainen hoitaa monitoroinnin niiku parhaaksi näkee ja hyvältä tuntuu.Se mitä eteenpäin kuuluu ja kuulostaa on mun mielestä eri asia kuin monitorointi,ja onkin.Meidän käytäntö on
että kiippari ja hanurista vuorollaan käyvät kuuntelemassa,3-4 erilaista kipaletta.sen mukaan säädetään.Saudeista ja volyymeista ei oo tullu huonoa palautetta ja hyvä niin.Jopa kehuja,joskus:)...mut jokainen tyylillään....
pekkajau
18.11.2005 19:58:41
Tuntuu monet soittajat käyttävän nykyään aika paljon nappeja!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
ninmari
18.11.2005 20:01:44 (muokattu 18.11.2005 20:03:09)
Kyllä sitä nopeesti oppii hyvälle tuon soundin ja monitorista kuulemisen suhteen..
Jos joutuu joskus laulamaan tilanteessa, jossa monitorit on päin pyllyä tai niitä ei ole,niin kyllä saa käyttää koko energiansa siihen,että miltähän kuulostaa ja onko tarkkaa..Täydellisyyteen pyrkivää sorttia kun olen.

Oman bändin keikat ja niihin kuuluvat säädöt on just niitä parhaita mulle.Laulan mieluiten tosi pienellä kaiulla tai paremminkin ilman sitä, silloin lattiamonitoriin tuleva oma soundi on parhaiten hallittavissa,kun kuulee joka vivahduksen.

Korvanappeja en aio kokeilla, koska todennäköisesti olisin enemmän kusessa sitten,kun tottuisin niihin ja pitäis joskus jossain esiintyä ilman..

EDIT:Soittajille korvanappi on varmaan jees,eihän soittimen ääni ole esim. koskaan "tukkoinen tai vähemmän auki.".=)
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
jjussila
18.11.2005 20:14:19
Tuntuu monet soittajat käyttävän nykyään aika paljon nappeja!
Ja värilläkään ei tunnu olevan väliä, kunhan kokonaiskuva sumenee....
Eikun; jos jokainen ruuvaa monitoriinsa vain sitä omaa reilusti (eli kuuluu korviin kaiken yli), niin eikös tämä johda siihen, että alkaa soittaa silleen hiveltäen (=> koska täähän kuuluu vähän saatanan kovaa) ja lopputulos on, että sinne salinpuolelle se soitto/laulu jääkin kaiken alle, ja se kokonaiskuva onkin aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi = miksi ei voi olla korviin sama kuin eteen => jos joku ei kuulu, niin se on silloin liian hiljaisella...eikö....joo
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
ninmari
18.11.2005 20:17:50
Eikun; jos jokainen ruuvaa monitoriinsa vain sitä omaa reilusti (eli kuuluu korviin kaiken yli), niin eikös tämä johda siihen, että alkaa soittaa silleen hiveltäen (=> koska täähän kuuluu vähän saatanan kovaa) ja lopputulos on, että sinne salinpuolelle se soitto/laulu jääkin kaiken alle, ja se kokonaiskuva onkin aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi = miksi ei voi olla korviin sama kuin eteen => jos joku ei kuulu, niin se on silloin liian hiljaisella...eikö....joo

KOMP ja +

Näin se meillä menee.Itse ainakin huomaan jos laulu on liian kovalla,että yritän laulaa hiljaisemmin ja jos soitto on lauluun nähden liian kovalla,niin alan huutaa.
Silloin vain säätäämään namiskoista..
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
jon lord
19.11.2005 17:10:30

Tämän takia minä en halua omia soittimia kovalle monitoriin että uskaltaa painaa ihan reilusti menemään. Tämän takia myös haluan itselleni saman balanssin kuin eteen koska käytän usein pianon kanssa sellaista mattoa joka ikäänkuin kuuluu mutta ei kuulu vaan enemmän sen aistii. Siksi haluan kuulla sen samalla lailla kuin se menee eteen.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
Marshall83
19.11.2005 17:22:29

Tiedänpä yhden tapauksen jossa bändi oli niin innoissaan uusista hienoista monitoroinneistaan että unohtivat avata mikseristä liut pääkaapeille... vetivät setin silleen ja kyseessä oli iso ulkoilmatapahtuma!

Ettei ollu Petomani?
Miks sun kitarassa on vaan 5-kieltä?
Lennu
19.11.2005 19:48:21

Näin kitaristina: sen kitaran tarvii kuulua just sen verran, ettei tarvii tuijotella kaulaa. Voi tuijotella yleisön kaula-aukkoja.
- how did you think I got these inside, by osmosis?
isojussi
20.11.2005 12:06:04 (muokattu 20.11.2005 12:06:25)
Ettet nyt vaan vähän yrittäisi provota... =;)

Juu ja ei.

Ainakaan korvanapit korvissa ei pidä mennä koskemaan mikseriin, muuta kuin just niitten korvanappien osalta.

Sen verran tätä kommentoisin, että jos vetää jossain Pizzerian nurkassa, homma voi toimia kun pystyy satelliitteja hieman kääntämään ja sijoittelemaan toisella tapaa...

Tätä mä lähinnä ajoin takaa - eli aina se monitorointi ei tee hommaa autuaaks. Just trommosissa muutekin ahtaissa systeemeissä pitäis välttää:

- Voimakasta monitoroitia (hiljainen sidefill parempi??)
- Nappien (siis korva-) kanssa ei saa taaskaan mennä säätelemään miksausta.

Sen sijaan kun pyyhkäistään paikkalliselle seuraintalolle, jossa on syvä ja matala lava metrin korkeudella tanssilattiasta (esim. Viialan työväentalo, fiksu ja siisti paikka muuten, hyvät sähköt jne...) niin ei siinä kyllä esim. meidän orkesterin kanssa pelata yhtään sen perusteella mitä PA sylkee... Kaapit on pakko sijoittaa lattialle lavan ulkopuolelle ja kun meilläkin 6 henkeä pitää mökää yllä siinä lauteilla, niin ei tulisi hommasta mitään ilman monitorointia.

Missä on Viialan työväentalo? On jostain syystä mennyt koko paikka multa ohi.....

Mutta tommosessa tilanteessa.

- Monitoroinnin tulee tosiaan toimia.
- Josd ei oo erillistä miksaajaa, pitää soittobalanssin pysyä muuttumatomana.

Joku Dallapè aikoinaan varmaan toimi ilman monitorointia, mutta ne olikin tosi jätkiä ne, hatun nosto heille =:)

Bändi, joka ei tunnetusti osannut soittaa synkooppia.

Kovia tai ei, mutta soitti AKUSTISESTI. Mihin ne monitoria tartti?

Ei bigbanditkään ýmsv. mitää monitoreja käytä.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
baron
20.11.2005 12:25:48

En mäkään mïtään monitorointia tarvitse, jos sattuu akustinen piano/flyygeli löytymään.
omarklah
20.11.2005 13:00:18

Missä on Viialan työväentalo? On jostain syystä mennyt koko paikka multa ohi.....

Ihan Viialan keskustassa, mäenpäällä vaaleanpunainen iso puutalo
Tää sit sanois tälleen...
isojussi
20.11.2005 13:12:43
Ihan Viialan keskustassa, mäenpäällä vaaleanpunainen iso puutalo

Ei jumangauta tuu nyt millään mieleen.

Jostain syystä ei koskaan ollu sinne mitään asiaa.

Metsälinnaan senkin edestä sitten onkin.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)