Aihe: Sikermät tanssimusassa
1 2 3 4
clave
05.01.2005 17:37:36

..voishan siinä potpurin biisien välissä aina pitää breikin ja laskee biisi uudestaan käyntiin ettei turat sekoo ja ykköset katoo...
Aika paljon komppaan..
Joskus on muuten käynyt mielessä, että da capossa (DC) vois alottaa biisin tosiaankin ihan alusta, eli temponlaskusta:)
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
baron
05.01.2005 17:39:56

Aika paljon komppaan..
Joskus on muuten käynyt mielessä, että da capossa (DC) vois alottaa biisin tosiaankin ihan alusta, eli temponlaskusta:)

Kiilaava rumpali ja sleeppaava basisti??
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
clave
05.01.2005 17:42:21

Niin siis tuon iäisyyskysymyksen spekulointi aukioleviin mikkeihin ennen uutta temponlaskua kuuluisi myös asiaan.
pekkajau
05.01.2005 18:32:57
Kiilaava rumpali ja sleeppaava basisti??

Kiilapoika pitää löytyä joka orkesterista ja myös sitä savolaisten munakoisoo eli "leppeevee munnoo!"
There`s no bisnes in showbisnes!
clave
05.01.2005 18:36:30

..voishan siinä potpurin biisien välissä aina pitää breikin ja laskee biisi uudestaan käyntiin ettei turat sekoo ja ykköset katoo...

Toisaalta, kyllähän jengi tanssii aika sujuvasti myös kaanonissa ettei aina tartte sitä ykköstä
Riksteri
05.01.2005 20:17:19
Kyllä!!!!Kerran hän aivan tosissaan ennen keikkaa esitteli meille uutta "sovitustaan"jostain A.Aallon biisistä...pudotti vähän nopeutta levysoittimesta,siinä se sovitus,siihen ei voinut mitään lisätä......samainen pölhökustaa opasti meitä myös miten rokkia pitäisi soittaa,ja tais olla just tää samainen potpuri hänen esimerkkinsä,ja myöskin hän kirjoitti bändiarvostelut kyseisen kapakan bändeistä,apuuuva!!!

Tempolla leikkiminen on eräs lastenmusiikin klassisista apukeinoista. Gerg Malmstenin Mikkihiiri merihädässä ja Saukin Oravat osoittavat mielestäni selvästi, kuinka yksinkertaisilla asioilla saadaan hittejä aikaiseksi, aikuisillekin korville :)
Don't shoot the pianist: he's doing his best. But he only has fifteen months.
Rantsu
05.01.2005 20:24:45
Tempolla leikkiminen on eräs lastenmusiikin klassisista apukeinoista. Gerg Malmstenin Mikkihiiri merihädässä ja Saukin Oravat osoittavat mielestäni selvästi, kuinka yksinkertaisilla asioilla saadaan hittejä aikaiseksi, aikuisillekin korville :)

Mitä tarkoitat "tempoilla leikkimisellä" näissä levytyksissä?
"Ehke parempi mine kotona."
Riksteri
05.01.2005 20:31:09
Mitä tarkoitat "tempoilla leikkimisellä" näissä levytyksissä?

Oravien ideahan tuli Jaakko Salolta, kun laitettiin levylautanen pyörimään nopeammin. Se oli niin yksinkertainen sovitus se :)

Mikkihiiri merihädässä -kappaleesta minulla soi korvieni välissä jokin versio, jossa tempo muuttuu radikaalisti koko ajan. Levyllä minulla ei näitä helmiä ole, mutta aivan varmasti taitava tiskijukka näistä rakentaisi vaikka mitä ...
Janatuinen
05.01.2005 20:34:49
Oravien ideahan tuli Jaakko Salolta, kun laitettiin levylautanen pyörimään nopeammin. Se oli niin yksinkertainen sovitus se :)

Valitettavasti tuota ei voi toteuttaa tanssilavalla näin... Että se siitä tempokäsityksestä tanssijan näkökulmasta :)
clave
05.01.2005 20:36:32

minulla soi korvieni välissä jokin versio, jossa tempo muuttuu

modulaatiokorvien välissä; absoluuttinen modulaatiokorva
Rantsu
05.01.2005 20:43:59

Ei muuten tullut; se oli jenkeissä keksitty jo aiemmin, "The Chipmunks". Eikä niiden teko muuten ihan niin yksinkertaisesti käynyt, että laitetaan vain "levylautanen pyörimään nopeammin". Ja tällähän taas ei ole mitään tekemistä musiikin temponvaihtelun kanssa.

Mikkihiiri merihädässä -kappaleesta minulla soi korvieni välissä jokin versio, jossa tempo muuttuu radikaalisti koko ajan.

Mikä loistava tanssi-illan aloitusvalssi!!! :)
clave
05.01.2005 20:46:52

Mikä loistava tanssi-illan aloitusvalssi!!! :)

hohohooo..toi oli hyvä. Usein ihan keikan alussa onkin hieman tonne päin..kyl se sit paikkansa hakee++
half
05.01.2005 22:53:48
Kerran säestäessämme erästä " Suomen Olavi Virtaa " biisi oli meille vieras ja rumpali sanoi napsuttelisitko vähän, että sais tempon. Soololaulaja totesi : En mä tiedä, katotaan nyt mihin se menee.l
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
baron
06.01.2005 00:46:28

Kerran säestäessämme erästä " Suomen Olavi Virtaa " biisi oli meille vieras ja rumpali sanoi napsuttelisitko vähän, että sais tempon. Soololaulaja totesi : En mä tiedä, katotaan nyt mihin se menee.l

Yrittäkää ymmärtää mua! Mun bändin rumpalille on täysin mahdotonta laskea: Yy- kaa, yy-kaa-koo-nee tempossa.

Mä joudun tekemään sen.
(Vaihtaaks' joku rumpalia päittäin? Ihan mukava jätkä. Voin mä pikkuisen pistää välirahaa)
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Riksteri
06.01.2005 09:07:15
Ei muuten tullut; se oli jenkeissä keksitty jo aiemmin, "The Chipmunks". Eikä niiden teko muuten ihan niin yksinkertaisesti käynyt, että laitetaan vain "levylautanen pyörimään nopeammin". Ja tällähän taas ei ole mitään tekemistä musiikin temponvaihtelun kanssa

Ok, sain virheellisen käsityksen pomus.netin artikkelista ...

http://pomus.net/001507

Joskus minulla on tapana sovittaa tanssiani tuplatempoon, eli askeltaa rubatoa rauhallisen peruskompin päälle. Voisiko instrumenttien tempoja elektronisesti muokata kesken esityksen siten, että perussyke säilyisi samana muissa soittimissa? Tehdä laulusta vaikkapa pikkuoravaa jne?

Tavallaan olisi hauskaa, jos musiikissa tapahtuisi enemmän yllättäviä asioita. Esimerkiksi kappaleen täydellinen pysäyttäminen yhden tahdin ajaksi, taitava tempon kuminauhamainen venyttäminen yms. kikkailu voisi joskus olla aivan paikallaan. Varovasti ja vähitellen näitä jippoja pitäisi tietysti sovittaa, kokonaistilanne aina huomioiden, mutta kuitenkin.
R.Syke
06.01.2005 09:11:04
Yrittäkää ymmärtää mua! Mun bändin rumpalille on täysin mahdotonta laskea: Yy- kaa, yy-kaa-koo-nee tempossa.

-Mutta tuohan on se 1½. Kova juttu.
Rantsu
06.01.2005 10:18:22
Ok, sain virheellisen käsityksen pomus.netin artikkelista ...

"Uutena ideana hän työsti sanoittaja Sauvo “Saukki” Puhtilan ja äänittäjä Aarre Elon kanssa ulkomaisesta esikuvasta eteenpäin viedyn idean kolmesta laulavasta pikkuoravasta."

Miten tuosta voi saada virheellisen käsityksen?

Voisiko instrumenttien tempoja elektronisesti muokata kesken esityksen siten, että perussyke säilyisi samana muissa soittimissa?

Instrumenttien tempoja elektronisesti muokata...? Eikö sun kannattaisi mieluummin keskittyä miettimään asioita, joista kenties ymmärrät jotain, vaikka sitä tanssia? :)

Kyllä siitä laulusta muuten pikkuoravaa saa nykyäänkin, ja vielä monin verroin helpommin kuin Jaakko Salon
ja Eino Virtasen aikaan - digitaalisia äänenmuokkaimia käyttäen.
Riksteri
06.01.2005 10:56:14
Miten tuosta voi saada virheellisen käsityksen?

Kyllä siitä laulusta muuten pikkuoravaa saa nykyäänkin, ja vielä monin verroin helpommin kuin Jaakko Salon
ja Eino Virtasen aikaan - digitaalisia äänenmuokkaimia käyttäen.

Taisinpa haukkua väärää puuta kun pomus.nettiä ehdotin lähteeksi väärälle käsitykselleni. Minulla on tapana smurffailla netissä ja jostain vähemmän asiantuntevasta paikasta tuon tiedon löysin.

Tuo pikkuorava -ajatus tuntuu toimivan aina vaan uudestaan, vaikka jostain luin että oravat syntyivät aikana, jolloin lypsävää lehmää ei tapettu liialla kikkailulla. Elmeri, Simeoni ja Oskari kuuraketteineen ja villissä lännessä jaksavat kuitenkin edelleen viihdyttää. Smurffit on tämän taas todistanut ...

"Kimittävät kääpiöt

Smurffeille ei Eppu Normaalikaan mahda mitään.

Ilkka Mattila, 23.12.2004

Mikä artisti voi olla niin suosittu, että se tunkee Suomen listaykköseksi ja raivaa tieltään Eppu Normaalin 11 vuotta odotetun uutuusalbumin? Robbie Williams on sen edessä paperia, eikä edes venäläiseksi romantikoksi muuntautunut Helmut Lotti mahda sille mitään. Se on tietysti Smurffit.

Smurffit ovat belgialaisen Peyon 50-luvun lopulla luomia sarjakuvahahmoja, sinisiä pipopäisiä kääpiöitä, joilla ei alun perin ollut mitään asiaa äänitysstudioon. Yhdysvalloissa keksittiin 70-luvulla yhdistää Smurffit lastenlevyihin, joissa laulettiin kireäksi viritetyllä äänellä. Kimitys oli tuttua jo vanhoista Chipmunks-levyistä, ja samaa ideaa hyödynsivät Suomessa Saukki ja Pikku oravat.

Euroopassa Smurffi-levyjen nousu alkoi vasta 90-luvun puolivälissä. Levyjen kappalevalikoima vaihtelee maittain, mutta ajatus on sama: listahittejä, joissa alkuperäisen tekstin sijasta lauletaan hassulla äänellä lapsille sopivia mukavia tarinoita. Erityisen ihastuneita Smurffien tulkintoihin ovat saksalaiset, jotka julkaisevat parhaina vuosina kaksikin Smurffi-albumia.

Suomessa Smurffi-levyjä on julkaistu kahdeksan vuoden ajan, ja ennen uusinta, Mega­idolit vol 12 -albumia, niitä oli myyty yli 620 000 kappaletta. Ensimmäinen Smurffi-albumi on liki 170 000 kappaleen myynnillään kaikkien aikojen seitsemänneksi myydyin levy Suomessa. Se ohittaa listalla muiden muassa suomalaisen rockin peruskivenä pidetyn Hurriganesin Roadrunnerin.

Muun muassa sitä voi miettiä hiljaa itsekseen joulunpyhien aikana."
Rantsu
06.01.2005 11:15:33
Mikä artisti voi olla niin suosittu, että se tunkee Suomen listaykköseksi --- Se on tietysti Smurffit.

Kuvottavaa. Ja nimenomaan se, että se on nykypäivänä niin tavattoman helppoa; ei tarvitse oikeasti duunata nauhurin kanssa niinkuin 1960-luvulla. Yksinkertaista hauskaa yksinkertaisille ihmisille - ja tällä en nyt tarkoita lapsia.
mack the knife
06.01.2005 11:22:53
Joskus minulla on tapana sovittaa tanssiani tuplatempoon, eli askeltaa rubatoa rauhallisen peruskompin päälle.
Tästä luulis, että sun mielestä tuplatempo=rubato. Ei ole.

Voisiko instrumenttien tempoja elektronisesti muokata kesken esityksen siten, että perussyke säilyisi samana muissa soittimissa?
Huhhuh. Instrumenttien tempoja muutetaan vain soittajan päässä. Ainoa mahdollisuus elektronisesti muokata on antaa sähköshokki vaikka basistille. Kyllä tempo muuttuu.

Olen muuten nähnyt noita tanssijoiden kikkailuja. Ei siihen tarvinnut elektronista temponmuutosta. Pyydettiin tietysti jotain masurkkaa, kun sitä ei heti tullut, niin pari tanssi seuraavan foksin, cha chan ja beatin masurkkana. Ja oikein mielenosoituksellisesti lavan edessä niin paljon kuin pystyy. Näin ne soittajat ja tanssijat ovat hyviä ystäviä keskenään.
Mie se vain nuotit tiiän kaikki! (Tauno Lukkarinen, hanuristi)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)