Aihe: Paljonko virheitä keikalla on liikaa?
1 2 3 4 5 6
R.Syke
07.11.2004 17:08:56
Olipas upeata, sinistä bluesia tanssimisen kannalta.

EDIT: Molemmat biisit olivat tanssittavia, mutta varsinkin ensimmäinen sopisi mielestäni malliesimerkiksi erittäin hyvästä, yleispätevästä tanssikappaleesta. Ymmärtävätkö muusikot miksi näin on?

-Kah, siinä on se haetar, joka niin haekeesti soe.
Riksteri
07.11.2004 17:58:15
-Kah, siinä on se haetar, joka niin haekeesti soe.

Nämä ovat siis vain mielipiteitä, mutta näin minä tämän turakaisena kuulen:

Ensimmäinen kappale sopisi tanssittavaksi vaikka miten monella eri tapaa, seurasta riippuen. Foksina, rumbana tai bluesina voisi yrittää. Kappaleeseen on helppo mennä rytmisesti sisään, clavenkin voi helposti kuvitella ja ykkösen korostamisesta ei ole tietoakaan. Isntrumentit ovat hienossa balanssissa ja tuo jonkinlainen 'laid back' -tyyli tekee tanssimisesta mielenkiintoisen.

Toisaalta kappale on helposti ennakoitavissa, ja se antaa tanssijoille mahdollisuuden keskittyä toistensa liikkeen odottamiseen ja seuraamiseen ja kaikenlaiseen koristeluun on aikaa. Vienti on helppoa musiikin ansiosta.

Melodian helppo ennakoitavuus ei kuitenkaan vie kappaleelta mielenkiintoa, vaan melodinen hauskuus säilyy ja tanssija voi halutessaan lähteä seuraamaan vuoroin mitä tahansa instrumenttia. Soittimet eivät kiilaa toistensa edelle ja ne pienet jännitettä luovat tauot säilyvät kappaleessa alusta loppuun. Laulua ei ole mukana peittämässä soittoa, eikä sitä tässä kaipaakaan.

Tempoltaan kappale on sopivan hidas ja rauhallinen ja paikoitellen olisi siten hyvä mahdollisuus mennä hidastellen tai tuplatempoonkin, tanssimisen tempoa ja dynamiikkaa vaihdellen. Varsinkin tanssilavoilla kappaleparien ensimmäinen olisi hyvä olla se hitaampi, koska tanssijat joutuvat kuuntelemaan ja kokeilemaan toistensa liikkumista jonkun aikaa.
Tankoprinssi
09.11.2004 22:06:21

(Se, että mä olen ottanut "elämäntehtäväkseni" ulkolaisten nimien oikeinkirjoituksen korjaamisen on mun taholta lähinnä vitsi ja toivon, että muutkin osaavat ottaa sen sellaisena)

Jess!!! (tarkoitin siis: yes sir). Tästäkin syystä mä diggaan sua "parooni".

Ps. Jatkan edelleen niitä väärinkirjoituksia (osa tahallaan mutta pääosa pelkkää ymmärtämättömyyttä).
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Tankoprinssi
09.11.2004 22:08:14

Taas mä tein sen! Siis lainaus meni äsken ns "Persiilleen" tai olisko se "munilleen", eikä tosiaankaan tahallaan.
riff
09.11.2004 23:45:45
Niin, kysymys voisi olla myös: Paljonko soittamattomia ääniä on liikaa? Jos keikka menee painellessa synan soundivalintanappuloita koko ilta ja usein löytyy väärä soundi tyyliin kissanpieraisusample Lexiconilla muokattuna. Ei tuu mitään! Vuosi on kateltu tota pelleilyä ja kaikki repsottaa. Aina mättää joku. Piuhoja ei mun mielestä korjata sokeripalaliittimellä. Sit on pokkaa sanoa että, saman rahanhan näistä näköjään saa näinkin.

Vielä virheisiin: Voiko joku (ns. ammattilainen) aina soittaa huonosti ja päin persettä? Voi ja syy löytyy aina jostain muusta kuin itsestä.
Kiva, kiva, oukki doukki!
baron
10.11.2004 01:26:00

Vähän off-topicia (niin aina), mutta mulle tuli tän illan keikalla ahaa-elämys, joka muille on varmaan itsestäänselvyys:
Miksi ammattilaiset ovat parempia kuin harrastelijat?
Tietenkin siksi, että parasta treenausta on ahkera ja säännöllinen keikkailu.

Olkoon omaa kehua, mutta meillä on tänä syksynä ollut poikkeavan paljon keikkoja ja piisit alkaa mennä kohdalleen ja kohta mäkin heitän laput mäkeen.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
riff
10.11.2004 12:26:00
Miksi ammattilaiset ovat parempia kuin harrastelijat?

Eivät tosiaankaan AINA ole! Monta kertaa oon kuullut tosi hyviä ns. kakkosbändejä. Yks mikä on jäänyt erityisesti mieleen oli joku Savannah (ei se Minja ja savannah) jostain pohjanmaalta. Kvartetti veti aivan älyttömän hyvin.
Tankoprinssi
10.11.2004 21:00:54 (muokattu 10.11.2004 21:01:40)

Eivät tosiaankaan AINA ole! Monta kertaa oon kuullut tosi hyviä ns. kakkosbändejä. Yks mikä on jäänyt erityisesti mieleen oli joku Savannah (ei se Minja ja savannah) jostain pohjanmaalta. Kvartetti veti aivan älyttömän hyvin.

Tiedän bändin, basisti on opiskelukavereitani. Etelä-Pohjanmaan "poikia".
hiltsi
10.11.2004 23:23:24
Minja ja Savannahin basisti on saman kylän poikia kuin minäkin.. Ja parin kuuluisuuden levyllä on soitellutkin herra, samoissa bändikuvioissakin on pyöritty jonkin verran aikanaan. Mut asiasta tuhanteen.. meinaa ottaa päähän kun tekis mieli vielä ottaa vana tallinnaa pieni paukku tosta "baarikaapista" mutta pakko vetää vettä naamaan että olis huomenna päivätyössä kondiksessa.. Hohhoijaa.. jos mulla ei olis yhtään velkaa takana niin ehkä viettelisin vaan "rentoa soittajan elämää" :)
Decker90
11.11.2004 15:27:25

Pahimpia mokia, joita itse teen on se, että kun käytän digisoittimen transponaatiota, niin unohdan poistaa sen ennen seuraavaa kappaletta.
Niinpä niin... tuon kyllä varmaan allekirjoittaa muutama muukin "urkuri" =:), ainakin itse tunnen yhden...
Metka kuunnella kun Leijat biisin piano kilkutus lähtee "jostain" ja joka iskulla "hiipii"lähemmäs oikeaa äänilajia!

Ja varsinaiseen aiheeseen: Mitäs noista perfektionisteista! On meidänkin rumpalille tultu josku toive biisiä esitettäessä kertomaan jotta "... ja klikkiin sitten 73, että kulkee oikein!"
Mahtaa olla näillä ihmisillä elämä rankkaa, onneksi tuonne keikoille kuitenkin pääsääntöisesti väki tulee pitämän hauskaa!
baron
11.11.2004 18:04:00

Niinpä niin... tuon kyllä varmaan allekirjoittaa muutama muukin "urkuri" =:), ainakin itse tunnen yhden...
Metka kuunnella kun Leijat biisin piano kilkutus lähtee "jostain" ja joka iskulla "hiipii"lähemmäs oikeaa äänilajia!!

Kiitos kysymästä, viime keikalla "Charlie Brownin" intro lähti väärästä sävellajista, siinä vähän aikaa pelkkä rumpu soitti kunnes sain korjattua.

Saattoi olla mahdollista, että yleisö ei huomannut mitään, ensin väärän sävellajin intro, sitten rumpusoolo, sitten oikean sävellajin intro ja piisi käyntiin.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
WanhaWetäjä
11.11.2004 23:11:34

Kiitos kysymästä, viime keikalla "Charlie Brownin" intro lähti väärästä sävellajista, siinä vähän aikaa pelkkä rumpu soitti kunnes sain korjattua.

Saattoi olla mahdollista, että yleisö ei huomannut mitään, ensin väärän sävellajin intro, sitten rumpusoolo, sitten oikean sävellajin intro ja piisi käyntiin.

Mitä tästä opimme?Vippaskonstit helevettiin ja biisit soitetaan(=TREENATAAN)siitä sävellajista mihin ne on kirjotettu,...kele mitään transporaattoreita käytetä...toisaalta kieltämättä joskus on tullu vastaan ihan järjettömiä juttuja,"Ikkunaesa"ja Bb molli,ou tsiisus,miksi ei Am tai Hm... ite laulan ceemöllistä,niinkun kai useimmat...taitaapi olla originaali aselaji?

Niin virheistä...joskus tuntuu että mikään ei riitä,vaikka kuinka vedät päin persettä niin kiitosta tulee mutta sitten kun on oikeen treenattu juttu niin jengi ei reagoi mitenkään...eli ei se miten sä soitat VAAN mitä sä soitat...
mack the knife
12.11.2004 00:31:34
toisaalta kieltämättä joskus on tullu vastaan ihan järjettömiä juttuja...

Niin on. Tällä hetkellä solistin yksi biisi Ab-mollista. Miksi helvetissä ei Gm tai Am? Minä käytän siinä plus ykköstä transposea, en varmaan rupea piruuttanikaan vetämään seittemästä merkistä. Kannattaako sitten solistin mappikeikoilla ihmetellä, miksi ei oikein bändillä taitu. Itse olisin ihan kusessa tuollaisen laatikon kanssa, vaikka joskus olen opetellut kvinttiympyrän. Ikuisuuskysymys. Solistin ääni ei muka voi soida kuin tästä jne.
Kyllä kerran Markolan Jupe veti kvarttia korkeammalta kuin normaalisti, bändi yritti källiä. Ei onnistunu, Jupe kääntyi biisin jälkeen taaksepäin ja sanoi, että älkää jätkät enää tehkö tuota. Siinä kaikki. Ei laittanu biisiä poikki niin kuin eräät...
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
riff
12.11.2004 00:38:42
Niin on. Tällä hetkellä solistin yksi biisi Ab-mollista. Miksi helvetissä ei Gm tai Am? Minä käytän siinä plus ykköstä transposea, en varmaan rupea piruuttanikaan vetämään seittemästä merkistä. Kannattaako sitten solistin mappikeikoilla ihmetellä, miksi ei oikein bändillä taitu. Itse olisin ihan kusessa tuollaisen laatikon kanssa, vaikka joskus olen opetellut kvinttiympyrän. Ikuisuuskysymys. Solistin ääni ei muka voi soida kuin tästä jne.
Kyllä kerran Markolan Jupe veti kvarttia korkeammalta kuin normaalisti, bändi yritti källiä. Ei onnistunu, Jupe kääntyi biisin jälkeen taaksepäin ja sanoi, että älkää jätkät enää tehkö tuota. Siinä kaikki. Ei laittanu biisiä poikki niin kuin eräät...

Naulan kantaan! Ammattitaitoisella laulajalla se ei voi olla puolikkaasta kiinni.
Nimim. Aika monta biisiä solistilla Bb- mollissa.
Eddy
12.11.2004 02:30:19
En tiedä,mistä johtuu,mutta mimmeillä tuntuu noi sävellajit osuvan aika usein noihin ikäviin väleihin.Ei siinä mitään jos on vakkari kokoonpano tai pahvit kunnossa(siltikin saa välillä hikoilla),mutta tilanteissa,joissa vieraileva solisti ilmoittaa vain biisin ja sävellajin,on kosketinsoittajan tilanne kaikkea muuta,kuin kadehdittava.Basisteille ja kitaristeille on aivan sama soittaako sen biisin c-mollista vai c#-mollista,jos vapaita kieliä ei ole aivan välttämätöntä käyttää(siirtää handua vain sentin ylöspäin).Transponointinappia ei pysty käyttämään ihmiset,jotka sairastavat absoluuttista sävelkorvaa (itsekkin uhri),tai konserttitilanteissa,missä käytössä on flyygeli/akustinen piano.

Ja toisaalta tuntuu aika kornilta ne tapaukset, jotka soittavat kaikki biisit C-duurista/a-mollista ja sopeuttaa oman ja solistin sävellajin toisiinsa transponointinappulan avulla.
Koskettelen soittimia...
Eddy
12.11.2004 02:38:55
Solistin ääni ei muka voi soida kuin tästä jne.

Nimiä mainitsematta,ei lopputulos heilahtaisi suuntaan eikä toiseenkaan,vaikka sävellajia korottaisi/alentaisi tritonuksella,joten se puolikkaan ero on ihan turhaa hifistelyä (livetilanteissa).
Koskettelen soittimia...
mr.muzak
12.11.2004 03:13:21
Niin on. Tällä hetkellä solistin yksi biisi Ab-mollista. Miksi helvetissä ei Gm tai Am? Minä käytän siinä plus ykköstä transposea, en varmaan rupea piruuttanikaan vetämään seittemästä merkistä.

Lapuista soittaessani mäkin koen kyllä Ab-mollin/H-duurin ongelmaksi, mutta jos on jo opetellut biisin niin ei sen siinä tapauksessa pitäisi olla ylitsepääsemättömän paha (ainakaan perus-huddubiisit). Ja kyllä perus kvinttiympyräkomppaus pitää handlaa edes niin että suoriutuu tilanteesta sävellajissa kuin sävellajissa. Tolppina ajatellen siis. Mutta pitää sanoa että kyllä mäkin välillä käytän nappia silloin kun haluan soittaa jostain tietystä sävellajista, esim. F/C/G/Bb -blueslickit on vähän turhan hankalia soittaa F#/C#/Ab/H sävellajeista:)

Kannattaako sitten solistin mappikeikoilla ihmetellä, miksi ei oikein bändillä taitu.

Samaa mieltä, luulenpa vaan ettei suurin osa noista mappejen kanssa kiertävistä tajua juuri tuollaisen asian päälle. Kirjoittaisivat edes siihen G#-molliin:)
M.i.k.key
12.11.2004 03:54:33
Joskus kyllä käy niinkin että se ainut ja oikea sävellaji voipi olla puolikkaasta kiinni! Oli sitten kyse esim kitaran avosoinnuista tai laulajan äänihuulista niin joskus sillä puolikkaallakin on merkitystä. Näin se on hyvät kollegat!
baron
12.11.2004 06:43:12

Helpommat sormituksethan saa kun paljon ylennyksiä tai alennuksia.
mack the knife
12.11.2004 08:36:48
Ja toisaalta tuntuu aika kornilta ne tapaukset, jotka soittavat kaikki biisit C-duurista/a-mollista ja sopeuttaa oman ja solistin sävellajin toisiinsa transponointinappulan avulla.

Tuohan on kornein juttu tietysti. Olen nähnyt yhdellä koskettajalla kerran asetuksen -7.
Kyllä mäkin treenaan vakkariohjelmiston yleensä siitä mistä se menee, mutta tuo Ab-molli kerta kaikkiaan ärsytti niin paljon, että päätin kirjoittaa sen biisin itselleni G-mollista ja napsauttaa +1. Ei yleensä.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)