Aihe: kosketinsoundit tanssimussassa
1 2 3 4 5 6
baron
17.11.2003 15:12:34

Kuka tarvitsee koskettimien "akuankkaääniä"?

Kun mä itse oon yleisönä ja näen lauteilla haitarin, viulun ja kontrabasson niin mulle kelpaa koko illan niitten äänet ja jos pojat vain osaavat soittaa, saavat monipuolista aikaiseksi.

Midikitaralla saa yhtä ihmeellisiä ääniä aikaiseksi kuin koskettimilla, mutta jostain syystä kitaristien ego ei kaipaa niitä.

Se, että koskettimilla saa kaikkia mahdollisia ääniä aikaiseksi, ei tarkoita, että niitä pitäisi käyttää.

Niitä ei yleisö kaipaa. Niitä tarvitsee kosketinsoittajan oma sielu. Jatkuvalla äänien vaihtelulla voidaan varmaan peittää (yrittää peittää) puuttuva/vajaa soittotaito.
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
WanhaWetäjä
17.11.2003 22:11:55

Mä kokeilin kerran trumpettia kaverin luona. Kissa joka yleensä pyöri aina jaloissa lähti aika vikkelästi ja pysy loppuillan poissa...

Tää menee ihan offtopic...meillä oli joskus samojedin pystykorva ja aina kun systeri soitti klarinettia niin hurtta istu viereen ja ulvoi kuin susi kuono kohti taivasta:-)
baron
17.11.2003 22:13:26

Tää menee ihan offtopic...meillä oli joskus samojedin pystykorva ja aina kun systeri soitti klarinettia niin hurtta istu viereen ja ulvoi kuin susi kuono kohti taivasta:-)

Nyt mä alan ymmärtää!!!!!!

Kun mä lauloin, meidän koira alkoi ulvoa just samalla lailla.
hiltsi
17.11.2003 22:32:20
..Se, että koskettimilla saa kaikkia mahdollisia ääniä aikaiseksi, ei tarkoita, että niitä pitäisi käyttää..

Joo, eipä nyt tietenkään kaikkia.. Mut ite käytän kyllä stringejä, brasseja ja elpianoa. Myös huilu/panhuilu on joissain biiseissä toimiva ja sopivan pehmeä ratkaisu sooloihin. Soundeja olen itse muokkaillut ja muokkailen kokoajan paremmiksi. Mutta paljon käytän kyllä ihan piano ja hammond soundia. Haitari sentään tulee ihan livenä, joka on oikeesti tosi hyvä lisä humppapaskassa. Mut ku on muutenki aika monipuolinen ohjelmisto ja tanssi-illat monesti pitkiä niin kyllä minä ainaki uskallan käyttää jopa konebrasseja liiton kielloista huolimatta :) Ja siksikin kun on vain trio solistin takana joka heiluttaa vain silloin tällöin rytmimulkkua. Oli muuten helvetin hieno kuva toi torvikielto, pakko oli tulostaa ittellekki :)
KB
18.11.2003 08:42:46
Haitari sentään tulee ihan livenä, joka on oikeesti tosi hyvä lisä humppapaskassa.

"Liiallinen humpan soitto voi aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia" Hoho.
Difficile est satiram non scribere - Pala funkybluusia ja Liiton™ kanta
KoskPaavo
18.11.2003 09:22:18
Kyllä mä muistan että varsinkin 80-luvulla niissä bändeissä missä mä soitin ,niin muiden instrumenttien soittajat niitä "mannermaisia" soundeja halusivat.Aina piti olla ostamassa jos mitä Junoa, Jupiteria ja Oivaa, kun nyt siinä ja siinä pelissä on just siihen Paul Youngin biisiin sopiva soundi.
Koko homman juju on tässäkin se hyödyn maksimointi että vähällä rahalla niin paljon kuin mahdollista.Jo ensimmäisten Hohnerin ja Elkan "viulukoneiden aikaan sanottiin että eihän se korvaa viulusektiota, Ei tietenkään korvaa mutta hyvin vähän bändeissä nykyään on edes yhtä viulistia, onkohan edes levyntaustoja tehdessä.
Käyttäähän toiset kitaristitkin jumalatonta leegiota efektilaitteita, jopa hirveän hyvätkin ,eikä varmaan tule mieleen että sillä nyt haluttais peittää soittotaidon puutteita.
baron
18.11.2003 10:02:45

Käyttäähän toiset kitaristitkin jumalatonta leegiota efektilaitteita, jopa hirveän hyvätkin ,eikä varmaan tule mieleen että sillä nyt haluttais peittää soittotaidon puutteita.

Onhan se niin, että jos kiipparistilla on soittotaito ja tyylitaju hallinnassa, niin kaikesta saa hyvänkuuloista ja sehän ratkaisee.

Vaikka kiipparibrassit on kiellettyjä, niin muistan "isossa maailmassa" kuulleeni supistettua lattaribändiä, jossa oli kaksi kiipparistia, toinen soitti montunot ja toinen hoiti puhallinsektion niin hyvin, että kun pisti silmät kiinni, niin melkein luuli aidoksi.

(Kuuban poikia, tosin Euroopassa)
Neljä Ruuvia
18.11.2003 10:19:24
Mä luulin että jo vastasin tähän mut ehkä se ei sit koskaan lähtenytkään mun koneelta. Baron,mikä on se voima joka saa sut ajattelemaan että joku yrittää peitellä aina jotenkin huonos soittotaitoaan. Toi on jotenki ihan kumma ajatus. Eihän ihmiset tahallaan soita huonosti (yleensä,ehkä leikillään). Ihmiset voi soittaa väärin tai laiskasti mut ei sitä mikään peitä muutenhan me ei huomattais mitään... Sun teorian mukaan taas yks ja toinen muusikko vaan peittelee virheitään esim. Jimi Hendrix. Se vaihtelee soundiakin koko ajan. Ja soitti aika lujaakin.
baron
23.11.2003 17:10:53 (muokattu 23.11.2003 17:11:18)

Nyt mä oon ostanut uuden keikkasoittimen ja siinä on soundi, joka mun mielestäni sopii erittäin hyvin sekä tanssimusaan, rokkiin että jatsiin enkä usko mitään muuta enää tarvitsevani:

Kunnon Steinway-mainen konserttiflyygeli!
U.Honey
27.11.2003 23:08:19
Myönnän syylistyneeni soundiräpläämiseen huttukeikoilla. Se on vaan niin että kun on 2500 kertaa soittanut metsäkukkia-valssin niin ne kaikki kolme sointua alkaa mennä jo ulkomuistista. Silloin alkaa räpläämään soundien kanssa.
An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools. --- Ernest Hemingway
baron
27.11.2003 23:12:34 (muokattu 27.11.2003 23:13:04)

Myönnän syylistyneeni soundiräpläämiseen huttukeikoilla. Se on vaan niin että kun on 2500 kertaa soittanut metsäkukkia-valssin niin ne kaikki kolme sointua alkaa mennä jo ulkomuistista. Silloin alkaa räpläämään soundien kanssa.

Onhan se yksi ja ymmärrettävä tapa saada vaihtelua "tylsään duuniin".

(Ja turakaisille menee täydestä)

Ps Miten ne soinnut taas menikään??
WanhaWetäjä
27.11.2003 23:33:08

Tossa kohtaa kannattaisi ehkä uusia ohjelmistoa ainakin valssien osalta :-)))
baron
27.11.2003 23:41:33

Vaikka mun keikkakokemus on vähäinen, olen päättänyt että Tulipunaruusuja ja Karjalan heiliä en enää soita, onhan niitä muitakin humppia
(Alaska, Valamo etc)
isojussi
01.12.2003 08:31:27
"Myönnän syylistyneeni soundiräpläämiseen huttukeikoilla. Se on vaan niin että kun on 2500 kertaa soittanut metsäkukkia-valssin niin ne kaikki kolme sointua alkaa mennä jo ulkomuistista. Silloin alkaa räpläämään soundien kanssa."

Aivan. Tai soinnuttaa biisi uudelleen.
Osta mut - ma olen kaupan!
KoskPaavo
02.12.2003 11:48:06
Niin, kun Metsäkukkia -valssiin laittaa parikin sointua lisää niin se kuulostaa kuin uudelta.
kenonen
26.08.2012 21:51:33
Oli pakko kaivaa tää vanha threadi esille, tuo batman strippi on kiertänyt jo aika mukavasti...

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho … _10151061719922655_1349821367_n.jpg
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
Jonte
28.09.2012 22:26:22
hiltsi: Hohoi kaikki tanssimuusikot, etenkin triot joissa kiipparit/(haitari) hoitaa solot, basson ja rumpujen tahtiin. Muutkin saa vastailla mutta, lähinnä mielipiteitä tollaselle kokoonpanolle kyselisin, jolloin kitarasta ei tule minkäänlaista mattoa edes (pimeän)kompin muodossa. Elikkäs asiaan.. Millaista soundimaailmaa käyttelette? Kuinka montaa eri soundia käytätte tanssi-illan aikana? Kuinka hoidatte pohjalle mattosoundin? Kuinka heitätte rekkariasetukset kiipareihin? Että sellasta.. ittelle on kehittyny oma tyyli, joka on tullut kokeilemalla ja kuuntelemalla vastaavia kokoonpanoja. Mutta olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta, voisi ehkä oppia jotain uuttakin.

Vapaa säestys on niin perhanan vaikea laji, että kiipparijannulla pitää olla kovasti omaa valmista ja asiallista näkemystä tähän. Yleisinä periaatteina toivoisin, että mahdollisimman sovinnollisen niukasti, jos kitaristi on völjyssä. Eikä yleensä mitään sointumattoa muuten kuin hitaissa kappaleissa. Splittaus niin että käsissä on urku ja piano, sopii useimpiin tanssikappaleisiin. Ongelmana lienee, että ne soundit ovat PA:n kautta surkeita verrattuna omiin kajareihin, ja että vasen puoli valtaa PA:sta matalan puolen kokonaan ja murisee ikävästi. Sooloissa saa olla yllättäviäkin urkusoundeja, niinhän kitaristitkin efektoivat. Rytmistä teemaa ja hyviä riffejä...

-jonte
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Einherjar
29.09.2012 02:54:42
Jonte: ...Ongelmana lienee, että ne soundit ovat PA:n kautta surkeita verrattuna omiin kajareihin, ja että vasen puoli valtaa PA:sta matalan puolen kokonaan ja murisee ikävästi...

No eikö tuo meinaa, että pitäisi säätää soundit uudelleen pa:n kanssa ja samalla leikkailla bassoa sieltä mikä pahasti tuuttaa (tai miettiä oktaavinvaihtoa)?
Onhan se vähän nurinkurista, jos monitorista tööttää hyvää soundia itselle ja yleisölle tulee väkivaltaisempaa äänispektriä?
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Tami
29.09.2012 10:04:42

Einherjar: No eikö tuo meinaa, että pitäisi säätää soundit uudelleen pa:n kanssa ja samalla leikkailla bassoa sieltä mikä pahasti tuuttaa (tai miettiä oktaavinvaihtoa)?
Onhan se vähän nurinkurista, jos monitorista tööttää hyvää soundia itselle ja yleisölle tulee väkivaltaisempaa äänispektriä?

Minust just tuollai pitäis säätää soundit tai ehkä ennemminkin sovitus.....nimittäin bändin soinnin mukaan. Tai/ja sitten keskustella muiden soittajien kanssa siitä sovituksesta. Usseesti kiipparilla on niin helppo tuutata tukkoon koko bändin sointi eikä muille soittajille jää tilaa sille omalle tuotokselle..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
jjussila
29.09.2012 10:19:51
Tami: Minust just tuollai pitäis säätää soundit tai ehkä ennemminkin sovitus.....nimittäin bändin soinnin mukaan. Tai/ja sitten keskustella muiden soittajien kanssa siitä sovituksesta. Usseesti kiipparilla on niin helppo tuutata tukkoon koko bändin sointi eikä muille soittajille jää tilaa sille omalle tuotokselle..

Mitä isompi bändi sitä enemmän mietittävä sovitusta; yksinkertainen on kaunista. Saattaa kyllä tulla äkistään vittuntunu fiilis, jos esim. puhaltajalla ei ole kuin muutama obligaatto siellä täällä ja jokunen soolo; nauttii kuitenkin samaa palkkaa, arvatenkin.
..ei helev...olisko noin?.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)