Aihe: Tanssimuusikoiden arvostus - onko sitä?
1 2 3 4 5
v_m_kangas
16.10.2003 11:57:00

Tässä vaiheessa jivejalkaturakainen huokaa syvään.
Heh, onpa sitä mekin huokailtu syvään tanssi netin jutuista joskus :)

Tai jopa toisinpäin, lavalla ihmiset odottavat standardoitua tanssimusiikkia, kaikki lajit oikeaan aikaan illasta, oikeilla rytmeillä. Vieläpä pitäisi olla valotaulu, joka näyttää seuraavat tanssilajit.

Arvoisa emäntä, irroittamasi lause tekstistäni liittyi keskusteluun profiloitumisesta.

Se ei tarkoita sitä, että tuo olisi huono asia välttämättä. Se tarkoittaa sitä, että lavakeikoille ja ravintoloihin (siis normaali kapakki, ei tanssiravintola) tarvitaan eri profiilista bändiä.

Onko tanssimusiikin soittaminen Suomessa tosiaan vain se paskahomma, jota orkesterit tekevät parempia aikoja odotellessa?

Itse en ole ainakaan vaihtamassa ja en ainakaan tanssijoiden vuoksi. Ne ainoat hyvät hetket ja palautteet tulevat nimenomaan tanssijoiden keskuudesta. Noissa aikaisemmissa kommenteissa kritisoin sitä, kuinka järjestäjät ja ravintoloitsijat josku (huom joskus) suhtautuvat rivisoittajiin.

Olen jotenkin ymmärtävinäni, että tanssimusiikki masurkkoineen ja humppineen ei tarjoa soittajalle haastetta eikä irroittelun tai luomisen mahdollisuutta.

Ei pidä paikkaansa.

Että tanssimusiikin soittaminen on tylsä rutiinisuoritus jota vielä saastuttaa yleisön kiittämättömyys ja epämusikaalisuus. Olenko ymmärtänyt oikein?

Aikaisemmin kerroin, että siinä vaiheessa kun oma soitto tuntuu rutiinilta, heitän pillit pussiin. Niin pitäisi tehdä muidenkin jos se tosiaan tuntuu pakkopullalta.

Mikä tässä hommassa on pahinta? Musiikin tylsyys, yleisön idioottimaisuus vai muu, mikä?

Pitkät matkat ja epäinhimilliset soittoajat ravintoloissa.

Hiukan myös kirpaisee se vilpitön halveksunta, joka näissä keskusteluissa aina välillä näkyy meitä tanssivia idiootteja kohtaan.

Tuota samaa halveksuntaa on myös toisinpäin, jälleen siis: joskus!

Veikkaanpa, että missä tahansa palveluammatissa tarvitaan foorumia missä purkaa paineita. Asiakas on aina oikeassa, näitä kommentteja ei ole tarkoitettu asiakkaillemme. Mutta asiakkaitakin löytyy joka junaan.

Ja hittoako mä täällä edes roikun,

Roikutaan mekin siellä toisella puolella :)

Olen turakainen, olen tanssija, minulla ei ole tarpeita eikä sellaisia toiveita joille kannattaisi korvaansa kallistaa.

Kyllä me kaikki varmaan yritämme jatkossakin kuunnella tanssijoiden toiveita, siksihän me tuolla tanssi.netissäkin vierailemme.
Humppaa tai soita
baron
16.10.2003 12:01:47

Kyllähän me tanssijoiden kanssa tarvitsemme toinen toisiamme ja olemme samalla puolella aitaa.

Olen kerran ollut tanssikeikalla, jossa kukaan ei tanssinut.

Tilaisuus oli kansainvälisen lakimieskokouksen loppuillanvietto, johon oli tilattu kaksi settiä tanssimusiikkia, aluksi jotain suomalaiskansallista (humppaa, tangoa, jenkkaa) ja sitten "kansainvälistä".

Alkuun kukaan ei tanssinut ja ajattelimme sen johtuvan "kansallisista" kappaleista.
Sitten vaihdoimme kansainvälisiin, svingiä, rokkia, lattareita eikä vieläkään kukaan.

Tuntui kovin turhauttavalta parastaan yrittää ja lattialla ei tapahdu mitään ja kuvittelimme, että keikka meni ihan poskelleen.

Keikan jälkeen palaute yllätyksekseni oli mitä positiivisin, monella kielellä kehuttiin, kuinka hyvää musiikkia oli kuultu.

Se ei auttanut, tanssimusiikki ilman tanssijoita on p:stä.
Emäntä
16.10.2003 13:19:20
Veikkaanpa, että missä tahansa palveluammatissa tarvitaan foorumia missä purkaa paineita. Asiakas on aina oikeassa, näitä kommentteja ei ole tarkoitettu asiakkaillemme. Mutta asiakkaitakin löytyy joka junaan.

Juu, seikka jonka minä peräti kahdesti omassa viestissäni sanoin ymmärtäväni. Ymmärrän pontevasti edelleen... mutta ihanko pelkkää paineitten purkua varten tää on? Ei mitään omaa osaamista kehittävää varten?

Mm.

Tuleepa mieleen kaksi erilaista episodia.

Episodi 1: eräässä koulutustilaisuudessa, jossa oli paikalla erinäinen määrä tanssinohjaajiksi opiskelevia henkilöitä, nousi esiin aihe tanssilattian liikennesäännöistä ja siitä, että ne eivät ihan kaikille tanssijoille ole tuttuja. Eräs ryhmäläisistä ehdotti, että eikös orkesteri voisi tästä asiasta soittonsa lomassa tiedottaa! Minä totesin siihen että voi hyvänen aika, kun ei monilla tanssimuusikoilla ihan oikeasti ole minkäänlaista hajua siitä mitä siellä lattialla tehdään ja minkälaisilla säännöillä. Toisekseen orkesterit tuskin tuntevat mitään kiinnostusta asiaan muutenkaan.

Vai kuinka on? Moniko teistä tuntee tanssilattian liikennesäännöt, käsi ylös? Entä ketä edes kiinnostaa? Hmm?

Episodi 2: menin välikäden kautta ehdottamaan että voisin vetäistä lyhyen tanssikurssin vaihtoaskeleesta, eräälle useampilukuiselle orkesterille joka siirtyilee jaskan parista myös tanssikeikoille. Ilmeisesti ajatuskin on tyrmäävä. "Mekö turakaisia? Ei koskaan!" ;-)

Kuitenkin vaihtoaskel on tanssijan perushuttua, askelikko jota sovelletaan kaikkeen muuhun paitsi polkkaan, valssiin ja humppaan (ja joskus niihinkin). Tanssimusaa soittavalle orkesterille olis noin tempojen ym. puolesta hyvä tuntea vaihtarin soveltaminen, jolloin vältetään esim. sellainen biisiputki jossa tulee peräkkäin triolit, cha chat ja keskinopeat beatit jotka tahti- ja tyylilajeina on muusikolle täysin eri mutta vaihtaria tanssivalle turakaiselle 6 kpl peräkkäin samaa askellusta = tylsää.

Totta mooses voidaan sanoa että pitäähän tanssijankin opetella sitten tuntemaan muusikon työtä. No totta mooses. Mutta hiekkalaatikollahan näitä käydään tämmöisiä keskusteluja, että "emmää ellet sää ensin" ja "jos et sää nin em määkää". Jostain syystä mulla on sellainen kutina, että kohdeyleisön, elikkäs tanssijoiden, tapoihin tutustuminen edes pintapuolisesti ja tanssimuusikon ammattitaito jotenkin saattais ehkä kulkea käsi kädessä. Mutta mää nyt oon vaan turakaiska, mää mitään tiärä. Kiitosanteeks. On ilmoja pielly.
Tsaivia, perkele!
Martso
16.10.2003 13:38:25
Yksi huolenaiheeni on (pitäisi olla meidän kaikkien), miten "kasvatamme" uuden sukupolven, joka tarvitsee meitä?

Toinen huolenaihe Baron hyvä vois olla se, miten kasvatamme uuden muusikkosukupolven, joka ei halveksi tanssimusaa. Eli ne soittajat tanssimusan alalle tulevat päätymään, soittaisivat tätä musaa perrinteitä kunnioittaen ja tehden siitä itselleen haasteellista. Voi pojat, kuunnelkaa Ronnie Kranckin studio-orkesterin nauhotteita, jos vain jostain saatte käsiinne :)
Jäärä
16.10.2003 14:03:16
Yksi huolenaiheeni on (pitäisi olla meidän kaikkien), miten "kasvatamme" uuden sukupolven, joka tarvitsee meitä?
(Paritanssikurssit peruskouluun?)

Mun huolenaiheeni, tai oikeastaan ihmetyksenaiheeni on se, että miksi pitää tavallaan tekohengittää jotain kökkömusaa jotta se pysyisi hengissä? Nyt olisi eutanasian paikka :o)

Maailma muuttuu, samoin musa mitä tanssitaan. Mikseivät tanssimusan soittajat ja tanssijat voi uudistua? Varmaan maanlaajuisesti nämä perinnetanssijat ovat kuitenkin jo vähemmistössä, kaikkialla muualla paitsi tanssilavoille tullaan keikuttamaan pyllyä ja pitämään hauskaa muunlaisen musan perässä. Sen näkee esim. hääkeikoilla, pikkujouluissa, yritysjuhlissa ja ravintoloissa ym. (ei tanssilavoilla) missä minä teen pääasiassa keikkoja näinniinkuin harrastusmielessä. Jonkun häävalssin takia mennnään tanssikurssille, keikutaan se valssi jotenkuten läpi kossupullon ja perinteen pakottavalla voimalla ja sitten tanssikurssin opit voikin jäädä unholaan. Jos vielä toisessa setissä erehtyy soittamaan perinteisiä, niin tullaan kyselemään koska alkaa poppi soida ja saadaan tunnelma kattoon.

Ööö.. tulikohan kärjistettyä liikaa? Menköön.. :o)
"Koneella on koneen tahti"
Emäntä
16.10.2003 14:31:12
Mun huolenaiheeni, tai oikeastaan ihmetyksenaiheeni on se, että miksi pitää tavallaan tekohengittää jotain kökkömusaa jotta se pysyisi hengissä? Nyt olisi eutanasian paikka :o)

Jos ei jollakulla kokemusta tanssilavoista ja niillä tanssivista ihmisistä ja seuratanssista, niin eipä häneltä voi odottaa objektiivista mielipidettäkään. Olettaahan saa mitä haluaa, mutta jos perustaa käsityksensä lavatansseista pelkästään teeveestä tuttuihin kesäillanvalsseihin, niin ei välttämättä kannata ruveta töräyttelemään omia totuuksiaan julki ilman minkäänlaista itsekritiikkiä.
Tsaivia, perkele!
v_m_kangas
16.10.2003 15:30:11

Ei mitään omaa osaamista kehittävää varten?

Kylläkait se tämän foorumin suurin hyöty on jakaa kokemuksia kollegoiden kanssa ja saada ideoita ja kehittää omaa osaamistaan?

Eräs ryhmäläisistä ehdotti, että eikös orkesteri voisi tästä asiasta soittonsa lomassa tiedottaa!

Tuohan voisi olla sopivassa paikassa mielenkiintoista kokeilla :) Veikkaan kuitenkin, että ne jotka menevät jo oikein liikennesääntöjen mukaan, jatkavat oikein edelleenkin. Sitten ne jotka toikkaroivat minne sattuu, jatkavat edelleen toikkarointia, mutta bändille vihaisina kun erehtyvät neuvomaan kuinka sitä pitää tanssia.

Minä totesin siihen että voi hyvänen aika, kun ei monilla tanssimuusikoilla ihan oikeasti ole minkäänlaista hajua siitä mitä siellä lattialla tehdään ja minkälaisilla säännöillä.

Turhaa provosointia, minä tiedän ainakin hyvin tarkkaan ja niin tietää moni muukin.

Toisekseen orkesterit tuskin tuntevat mitään kiinnostusta asiaan muutenkaan.

Kuinka paljon erillaisista asioista pitäisi sitten orkesterille sälyttää vastuuta? Mielestäni nuo liikennesäänöt ym. järjestykseen liittyvät asiat kuuluvat järjestäjälle. Järjestäjällä lienee oikeus määrätä miten huvipaikalla toimitaan. Orkesterille tuota oikeutta ei ole annettu, ei myöskään vastuuta. Eikä siihen reaalisia mahdollisuuksia olisikaan.

Mutta jos tanssipaikalla olisi nuo liikennesäännöt selkeästi esillä sopivissa paikoissa, voisi orkesteri ystävällisesti muistuttaa ihmisiä lukemaankin ne.

Vai kuinka on? Moniko teistä tuntee tanssilattian liikennesäännöt, käsi ylös? Entä ketä edes kiinnostaa? Hmm?

Tunnen ja kiinnostaa. Harrastan tanssimista itsekkin. Perustiedot ja taidot on haettu Aaltosen kursseilta (vähän jopa jatkokurssejakin).

lyhyen tanssikurssin vaihtoaskeleesta, eräälle useampilukuiselle orkesterille joka siirtyilee jaskan parista myös tanssikeikoille.

Mielestäni voisi olla jopa pakollinen tanssikurssi lavoilla soittaville orkestereille. Lavoilla on aivan erillaiset vaatimukset kuin ns. tanssikapakeissa.

Meidän porukassa kaikki osaavat tanssia jollain tasolla.

Kuitenkin vaihtoaskel on tanssijan perushuttua, askelikko jota sovelletaan kaikkeen muuhun paitsi polkkaan, valssiin ja humppaan (ja joskus niihinkin).

Tuosta nyt ei kuitenkaan voi soittajia syyttää jos ei osaa muuta kuin vaihtoaskelta.

Tanssimusaa soittavalle orkesterille olis noin tempojen ym. puolesta hyvä tuntea vaihtarin soveltaminen, jolloin vältetään esim. sellainen biisiputki jossa tulee peräkkäin triolit, cha chat ja keskinopeat beatit jotka tahti- ja tyylilajeina on muusikolle täysin eri mutta vaihtaria tanssivalle turakaiselle 6 kpl peräkkäin samaa askellusta = tylsää.

Meni vähän yli :) Uusi sovitus kun muutetaan tempoa? Vaihtoaskel on vaihtoaskel, meni se sitten hitaasti tai nopeasti.

Totta mooses voidaan sanoa että pitäähän tanssijankin opetella sitten tuntemaan muusikon työtä. No totta mooses.

Eikait välttämättä, miksi?

Jostain syystä mulla on sellainen kutina, että kohdeyleisön, elikkäs tanssijoiden, tapoihin tutustuminen edes pintapuolisesti ja tanssimuusikon ammattitaito jotenkin saattais ehkä kulkea käsi kädessä.

Olen myös itse saanutkin tälläista palautetta, allekirjoitan täysin.

Mutta mää nyt oon vaan turakaiska, mää mitään tiärä. Kiitosanteeks. On ilmoja pielly.

Kyllä tiedät :) Joissain toisaalla kuulutettiin yhteistyön perään. Tuolle aiheelle voisi avata oman säikeensä tyyliin:
"Käytännöllisiä vinkkejä lavatansseihin" tjsp.

Olisiko ideaa?
Humppaa tai soita
Eddy
16.10.2003 15:41:35

Koska tanssimusiikki työllistää suurimman osan muusikoista.Koulutus on lisääntynyt sen verran räjähdysmäisesti,että ammattitaitoisia muusikoita on jo nyt huolestuttavan paljon työttömänä.Jos tanssipaikat kuolee,mistä työpaikkoja tilalle?Vaikka oma lempimusiikkini sijoittuu johonkin rockin ja jazzin välimaastoon,niin tanssimusiikki on se millä olen elantoni ansainnut.
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
Emäntä
16.10.2003 16:09:48
Kylläkait se tämän foorumin suurin hyöty on jakaa kokemuksia kollegoiden kanssa ja saada ideoita ja kehittää omaa osaamistaan?

No se olisi varmaankin toivottavaa. Viime aikoina painotus on ollut turakais- ja jivejalkaosaston haukkumisessa.

Liikennesäännöistä: Turhaa provosointia, minä tiedän ainakin hyvin tarkkaan ja niin tietää moni muukin.

Kaipaisin jonkinlaista arviota siitä, kuinka suuri prosentuaalinen osuus soittajista tietää. Epäilen, että totuus ei ole kovin ruusuinen.

Kuinka paljon erillaisista asioista pitäisi sitten orkesterille sälyttää vastuuta? Mielestäni nuo liikennesäänöt ym. järjestykseen liittyvät asiat kuuluvat järjestäjälle.

Olen samaa mieltä. Kyse olikin siitä, että tanssikansa monesti erehtyy luulemaan että orkesterit tuntevat tanssikulttuurin syvemmin kuin mitä tosiasiassa tiedetään.

Mutta jos tanssipaikalla olisi nuo liikennesäännöt selkeästi esillä sopivissa paikoissa, voisi orkesteri ystävällisesti muistuttaa ihmisiä lukemaankin ne.

Paitsi, että sitten on ryhmä muusikoita jotka volisee että "ekaks pitää soittaa kaikki pareittain ja jotain vitun masurkkaakin vielä ja nyt sit nää stnan liikennesäännöt, miksei ne tanssi diskoo niinku normaalit ihmiset".

Tunnen ja kiinnostaa. Harrastan tanssimista itsekkin. Perustiedot ja taidot on haettu Aaltosen kursseilta (vähän jopa jatkokurssejakin).

Upeetamahtavaa ja hatunnosto.

Mielestäni voisi olla jopa pakollinen tanssikurssi lavoilla soittaville orkestereille. Lavoilla on aivan erillaiset vaatimukset kuin ns. tanssikapakeissa.

Siinähän motivoit...

Meidän porukassa kaikki osaavat tanssia jollain tasolla.

Toinen hatunnosto.

Tuosta nyt ei kuitenkaan voi soittajia syyttää jos ei osaa muuta kuin vaihtoaskelta.

Syytinkö? Tosiasia kuitenkin on, että tosi iso osa lavayleisöstä osaa tasan vaihtarin, valssin ja hyppyelyhumpan. Loppuillasta ne saattaa innostua jenkkaamaan. --> jos haluat palvella yleisöä, et soita 6 kappaletta peräkkäin semmoista mitä ne tanssii tasan samalla tavalla ja tempolla.

Meni vähän yli :) Uusi sovitus kun muutetaan tempoa? Vaihtoaskel on vaihtoaskel, meni se sitten hitaasti tai nopeasti.

Sovituksella ei ole mitään tekemistä sen perustempon kanssa. Turakainen kuuntelee tahdin ykköstä ja tömäyttää sitä tahtia jalkaansa lattiaan, ja jos 6 kpl peräkkäin tulee kappaleita joiden nopeus on 38 tahtia minuutissa (EI iskua!) ja jotka ei ole valssia, humppaa tai polkkaa, tanssiin turakainen ne tasan samalla tavalla. Hiidas-hiidas-nop-nop etceteraa.

Eikait välttämättä, miksi?

Siis miksikö tanssijalle tekisi hyvää tutustua mjuusikon työhön? No että mekin ymmärrettäisi teitä. Löytyisi jonkinlainen yhteinen kieli. Ei se mun mielestä saa yksipuolista olla.

Joissain toisaalla kuulutettiin yhteistyön perään. Tuolle aiheelle voisi avata oman säikeensä tyyliin:
"Käytännöllisiä vinkkejä lavatansseihin" tjsp.

Olisiko ideaa?

Yhteistyössä on aina ideaa. Pää punaisena yritän. Mut sitten aina tulee näitä Ärveepiuhoja ja muita Irtihumpasta-tyyppejä, ja meinaa savuta käämit. Elikkäs en tässä nyt just sinun kimppuusi hyökkää, ketuttaa vain toi ikuinen itkaisu siitä kun ne turakaiset on niin tyhmii ja jivejalat kiusaa.
Tsaivia, perkele!
isojussi
16.10.2003 21:34:43
...Sovituksella ei ole mitään tekemistä sen perustempon kanssa. Turakainen kuuntelee tahdin ykköstä ja tömäyttää sitä tahtia jalkaansa lattiaan, ja jos 6 kpl peräkkäin tulee kappaleita joiden nopeus on 38 tahtia minuutissa (EI iskua!) ja jotka ei ole valssia, humppaa tai polkkaa, tanssiin turakainen ne tasan samalla tavalla. Hiidas-hiidas-nop-nop etceteraa....

Pahus sentään, kun on hyvin sanottu! Mä oon miettiny vähän saman suuntaisia asioita, kun oon tän maan eturivin "tanssibändejä" päässyt kuulemaan.

Herääkin kysymys: Miks ne sitten on niin suosittuja, jos ohjelmisto on usein kovinkin kuvantunlaisen yksitoikkoista.

Oon kyllä koittanut soittaa mahdollisen erilaiset kappaleparit peräkkäin, mutta taidan vielä tarkistaa settejä.

Tässä on meille hieno vinkki kolleegat! Otetaan neuvosta vaarin!

Heitän emännälle takaisin toisen "pähkinän": Pitääkö tanssimestoissa soitettava tosiaankin ollaa sitä samaa huttua, jonka 145 rosenttia tanssikansasta osaa etuperin ja takaperin ulkoa vaikka minkälaisessa koomassa, vai olisiko parempi, että seteissä olis muutakin hyvää musaa (jota maailma on väärällään), kunhan se on tansittavaa?
Osta mut - ma olen kaupan!
v_m_kangas
16.10.2003 22:17:45

Innostuisikohan joku säveltämään/sanoittamaan/arraamaan uusia jenkkoja, masurkkoja, hamboja, polkkia jne. nykyaikaisille kokoonpanoille?

Siis oikeasti, siten, että fraasit ovat oikean mittaisia ja painotukset ja lyriikka tukee noita perinteisiä tansseja.

Onhan noita uudempiakin jonkin verran, mutta ei ne oikeasti taida olla sitä 'samaa' kuin ikivanhat teokset. Humppakin on nykyään sellaista 'eurohumppaa'.
Humppaa tai soita
baron
16.10.2003 22:31:56 (muokattu 16.10.2003 22:32:53)

Heitän emännälle takaisin toisen "pähkinän": Pitääkö tanssimestoissa soitettava tosiaankin ollaa sitä samaa huttua, jonka 145 rosenttia tanssikansasta osaa etuperin ja takaperin ulkoa vaikka minkälaisessa koomassa, vai olisiko parempi, että seteissä olis muutakin hyvää musaa (jota maailma on väärällään), kunhan se on tansittavaa?

Sorry, että mä änkeän vastaamaan Emännälle osoitettuun kysymykseen:

Mä oon yrittänyt etsiä tanssittavia, mutta "eksoottisia" kappaleita.
Vaikka kappale mun mielestä olisi "hirveän" hyvin tanssittava ja korvaisi sen peruskappaleen, jonka tilalle mä sen laitan, niin arvioiden tanssijoiden määrästä lattialla, ei mene läpi niin hyvin kuin peruskappaleet.

Mun luulon mukaan "turakainen" haluaa mennä tanssimaan tuttua turvallista kappaletta ja jos kappale on ventovieras, hän epäilee, että siinä on tulossa koukkuja, joita hän ei halua.
Rock n
16.10.2003 23:03:01 (muokattu 16.10.2003 23:15:56)
Mun luulon mukaan "turakainen" haluaa mennä tanssimaan tuttua turvallista kappaletta ja jos kappale on ventovieras, hän epäilee, että siinä on tulossa koukkuja, joita hän ei halua.

Ja kappaleiden tulee olla juuri yksi yhteen sen levytyksen kanssa. Jos niissä on jotain eroja niin monilta tanssi menee sekaisin. Siis silloin kun biisi on sanoitukseltaan hyvin tuttu, niin monet tanssijat tuntuvat tanssivan sanoihin eikä rytmiin. Tosin nykyisin tanssitaan myös entistä enemmän sanoihin ja melodiaan sekä niihin muihin koukkuihin, mutta se onkin sitten ihan oma juttunsa.
isojussi
16.10.2003 23:42:22
Sorry, että mä änkeän vastaamaan Emännälle osoitettuun kysymykseen:

Juu, ei siinä mitään, änkeä vaan - tästä on hyvä keskustella!

Mä oon yrittänyt etsiä tanssittavia, mutta "eksoottisia" kappaleita.
Vaikka kappale mun mielestä olisi "hirveän" hyvin tanssittava ja korvaisi sen peruskappaleen, jonka tilalle mä sen laitan, niin arvioiden tanssijoiden määrästä lattialla, ei mene läpi niin hyvin kuin peruskappaleet.

Mä en kyllä usko tohon - sorry vaan.

Ei kaikkien tartte soittaa samoja biisejä. Miettikääs huviksenne, montako hyvää valssia, tangoa, swingiä, slovaria, cha-chaa, rhumbaa jne jne jotka varmasti turakaisetkin tuntee ja jotka ei varmasti löydy teoston kusenpolttamimmat listalta - niitä biisejä on ihan helevetisti! Ja varmasti väki tanssii.

Muuten olen sitä mieltä, että sitä perkeleen biittiä pitäis soittaa paljon vähemmän - paitsi jonsei ossaa muuta...:-)
Osta mut - ma olen kaupan!
R.W. Piuha
17.10.2003 02:02:34

1. tanssimusiikin soittaminen on tylsä rutiinisuoritus jota vielä saastuttaa yleisön kiittämättömyys ja epämusikaalisuus. Olenko ymmärtänyt oikein?

2.Mikä tässä hommassa on pahinta? Musiikin tylsyys, yleisön idioottimaisuus vai muu, mikä?

3.Ja hittoako mä täällä edes roikun, enhän mä mikään muusikko ole, menen perkele tuonne www.turakaiset.nettiin keskustelemaan haljasnahkapohjan ja solukumipohjan eroista lakatulla faneerilattialla

1.Ehdottomasti,olet ymmärtänyt täysin oikein;-)

2.Nämä kaikki ja kaikki muu(huonot liksat,pitkät matkat)

3.Ei hassumpi vaihtoehto tuokaan,kannatan vilpittömästi,siellähän käydään muitakin suunnattoman mielenkiintoisia,erittäin asiantuntevia keskusteluja mm.siitä mitä merkitystä on rytmitajulla tanssimisessa...joidenkin mielestä se jopa auttaa,myös ykkösen löytämistä,mikä onkin sangen terävä havainto;-)
mikerocky
17.10.2003 05:31:14

Minä näkisin että syynä tietynlaiseen "aliarvostukseen" on se, että monet tanssisoittajat eivät tee hommaa ns. sydämestä, elikä eivät veivaa juuri sitä ominta musiikkiaan. Olenko väärässä?

Sellainen rahatpois periaatteella olevat tyypit kyllä ärsyttää.Sehän on tosi törkeetä yleisön aliarvioimista.Vaikkakin tanssikeikalla ei monikaan välttämättä kuuntele, vaikka kuinka hienon soolon heittäisit. Silloin on soitettava se hieno juttu itselle ja bändikavereille.Ja kyllä yleisössä aina on musiikista ymmärtäviä/muusikoita.
mikerocky
17.10.2003 05:32:36

Kiitos samoin!

Hullunmiehen mielipuolista jazzia sellainen ilkikurinen virne naamalla. Hauskaa, svengaavaa ja todella taidokkaasti soitettua.nam.
baron
17.10.2003 07:30:49

Mä en kyllä usko tohon - sorry vaan.

Ei kaikkien tartte soittaa samoja biisejä. Miettikääs huviksenne, montako hyvää valssia, tangoa, swingiä, slovaria, cha-chaa, rhumbaa jne jne jotka varmasti turakaisetkin tuntee ja jotka ei varmasti löydy teoston kusenpolttamimmat listalta - niitä biisejä on ihan helevetisti! Ja varmasti väki tanssii.

Muuten olen sitä mieltä, että sitä perkeleen biittiä pitäis soittaa paljon vähemmän - paitsi jonsei ossaa muuta...:-)

Mä oon eri mieltä sun kanssasi, mutta siitä ei kannata kiistellä.
Ratkaisu on kyllä maailman yksinkertaisin, pistät kappaleparin ekaksi sen tutun ja turvallisen ja kakkonen sitten voi ollakin se "eksoottinen"
poppamies
17.10.2003 08:15:29 (muokattu 17.10.2003 08:18:06)

No tanssibändillä ja rokkibändillä on pikkuisen eri lähtökohta. Tanssibändiä voisi verrata vähän niinkuin muotokuvamaalariin. Syntyy tarve. Pyydetään joku paikalle tekemään aika pitkälle jo ennakolta määrätynkaltaista työtä. Samalla tavalla tanssibändi on palvelulaitos. Pitää olla samoja jenkkoja. polkkia, humppia ja tangoja. Ei suurella osalla yleisöä ole mitään väliä kuka niitä tuottaa kunhan lopputulos on kelvollista. Jos sitten tanssibändillä on karismaa ja omaperäisyyttä niin se on kaikki vaan plussaa. Tärkeitä kuitenkin on sen peruspalvelun tuottaminen.
Rokkibändi (hevi- jatsi- blues- countrybändi j.ne.) lähtee aivan toisenlaisista lähtökohdista. Niitä voi paremminkin verata vapaaseen taiteilijaan joka tekee omaa taidettaan eikä niinkään välitä yleisön mausta, eikä voikaan. Yleisö tulee siihen esiintymistilaisuuteen sen bändin ja sen bändin esittämän musiikin takia täysin tietoisina siitä että sieltä tulee täsmälleen sitä musiikkia mitä taiteilija haluaa eikä mitään hyppypolkkaa vaikka kuinka haluttaisiin.
Perimmäisesti minun mielestä siis on kyse joko palvelun tuottamisesta tai taide-elämyksen antamisesta. Tanssimusiikki siis on palvelun tuottamista eikä koskaan, tai erittäin harvoissa tapauksissa yllä minkäänlaiselle taiteelliselle tasolle. Harvoinhan siinä edes esitetään mitään omaa tuotantoa vaan pyöritetään samoja kotimaisia standaardeja mitä kaikki muutkin tanssibändit on tehneet tuhansia kertoja aikaisemmin ja ehkä paremminkin. Kyllä se tanssibändin soittajan aliarvostus on pitkälle itseaiheutettua sanoisin. En tarkoita että olisivat huonompia soittajia, joskus tilanne voi olla ihan täysin päinvastainenkin mutta kyllä tanssimuusikko on eräänlainen "prostituoitu".
"G-strings are for strippers"
M-Juhana
17.10.2003 08:30:37

Hyvin sanoit Poppamies ! (+)
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)