Aihe: Ei enää.. vaan minkälaisia t(u)urareita on vieraillut?
1 2 3 4 5
baron
03.10.2003 13:26:42

Mä oon mun bändissä ainoa lapuista soittava.

Muut ovat suuria muusikkoja, jotka eivät mokomia tarvitse.

Välillä tulee kuitenkin aikamoinen ruuhka, kun kolme muuta äijää yhtäaikaa änkeää mun lappuja lukemaan.
KMT
03.10.2003 17:01:53

Oot' sä ikinä ollut oikeasti keikalla???

Olen

Jos tilaaja on tilannut kuuden miehen bändin, niin se odottaa kuutta miestä lauteille, jos vain neljä, niin se automaattisesti pudottaa liksasta 30 prossaa pois.

Tilaaja tilaa bändin ei x vahvuista bändiä

Vaikka "vajaa" bändi pärjäisi musikaalisesti ihan hyvin, niin sitähän ammattitaidoton maksaja ei tajua, se osaa vain aritmetiikan yhdestä kymmeneen.

Ei miksaajia pahemmin käytetä, jos käytetään se osaa hommansa.

Senhän takia nuo aikaisemmat keskustelijat ovat kertoneet esimerkkejä siitä, kuinka basisti tai rumpali ovat olleet soittavinaan, kun todellisuudessa kone on hoitanut niiden homman, pääasia että riittävästi soittajan näköisiä on ollut esillä.

Me ei koneita käytetä.

No ilman rumpalia saattaa viel mennä, mutta jos basisti puuttuu, niin on se aika käyhän kuullosta.. tosin kiipparisti voi vedellä vasurilla bassot.. Tahi kitaristi bassot kitaran sijasta.. Ja miljoona bändiä soittaakin ilman kitaristia.. Kun taas rummut-basso-koskettimet poppoosta jos puuttuu koskettimet, nii edelleen on aika köyhän kuullosta.. varsinkin huttu-keikoilla.. Hyvä basisti ja rumpali kuullostaa kahdestaanki hyvältä, jos niikseen tulee, ja musiikki tyyli antaa myöten..=I

Niin meillä on koskettimet-kitara-basso-rummut kokoonpano tällä hetkellä, lisää toivottavasti tulossa niin olis vielä vähemmän ongelmia
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
Fortune
03.10.2003 17:06:40
Ei miksaajia pahemmin käytetä, jos käytetään se osaa hommansa.

Kyse oli _maksajista_, ei miksaajista.
Ukko
03.10.2003 17:29:19

,jos on vähänkin asiansa osaava AMMATTIMUUSIKKO niin kyllä joitain soittobiisejä pitää pudota hatusta varsinkin triossa soittavalta pianistilta!Entäpä jos joku esittää toiveen,eikä sitä löydy lapuista??Vaikka Moskovan valot?Kyllä PITÄS taittua??
Oikeasti AMMATTI muusikolta pitäis taittua tuollaiset 400-500 biisiä ihan vaan selkärangasta ja loput lapuista. Periaatteessa tanssi/iskelmämusiikissa ovat variaatiot niin vähissä että 95 % soitosta pitäisis mennä oikein vaikkei koko biisiä olisi koskaan kuullutkaan pl. sanoitukset ja melodia. Viiskyt ja kuuskyt luvun iskelmissä oli ehkä hiukan ennalta aavistamattomat sointukulut mutta seitkyt luvusta alkaen ne ovat yksinkertaistuneet.
Blue Note
03.10.2003 18:59:36
Oikeasti AMMATTI muusikolta pitäis taittua tuollaiset 400-500 biisiä ihan vaan selkärangasta ja loput lapuista. Periaatteessa tanssi/iskelmämusiikissa ovat variaatiot niin vähissä että 95 % soitosta pitäisis mennä oikein vaikkei koko biisiä olisi koskaan kuullutkaan .

Asiaa!
Humppa. Kunnon pelimanni soittaa minkä osaa viheltää.
Blue Note
03.10.2003 19:02:10
Eli mielestäsi heput, jotka tarvitsevat lappuja, eivät voi soittaa hyvin???

Osaava muusikko = osaa ulkoa (tai ne vaan tulee jostain) lukuisan määrän kappaleita?

Ehkä ei pitäisi yleistää, mutta itse en ole vielä soittanut kenenkään sellaisen korvakuulohepun kanssa, joka klaaraa biisin kuin biisin ilman lappuja.

Hartain toiveeni; Älä tule kanssani samalle leirinuotiolle.
Tai pahoitan mielesi ja poltan sun laput. Ei millään pahalla.
Blue Note
03.10.2003 19:08:39
Ja vielä lisätäkseni, minulla ei ole mitään nuottienosaamista vastaan, päinvastoin. Itse vain pidän huomattavasti tärkeämpänä taitona pystyä vetämään kappaleita "hatusta". Toki nuotit ovat hyvä apuväline, mutta ei sen enempää. APU-VÄLINE.
Kun ymmärtää sointumaailmaa, niin nuoteitta soittaminen helpottuu kummasti.

Tajuaako muuten kukaan mitä tarkoitan tällä "sointumaailman ymmärtämisellä"? Anybody?
Vilhelmus
03.10.2003 19:17:58

Tajuaako muuten kukaan mitä tarkoitan tällä "sointumaailman ymmärtämisellä"? Anybody?

Minä. Oon laiskuuttani silleen soitellut jo kauan, kun ei jaksa nuotteja eikä tabuja kahlata. Otetaan sen verran takaisin, etten mitään vaikeampaa kamaa, mutta sointupohjaiset hevit ja punkit lähtee kyllä eka soitollakin jos biisin tietää. Sama jossain perushutuissa, siksi harvemmin tuli humppahkeikoilla nuottikansiota avattua. Todellakin tuli, sillä ensi keikan jälkeen jää humppahommat taakse! Ihanaa!
Basso-Aslak
03.10.2003 22:32:33

Vaan jopahan irtosi.
Kantaen oman (muutaman bassonkielen vahvuisen) korren keskusteluun voisin todeta, että:
- mielestäni nuottien lukutaito on hyve. Sointumerkkien tulkinta kanssa, etenkin basisteille.
- tämä ei sulje pois sitä tosiasiaa, että hatusta pitäisi irrota oman soittopelin osuus useimpiin tämän keskustelualueen biiseihin ja vaikkapa kakkosäänet jos laulaa kollottelee.
- ei mikään voi olla raskaampaa kuin soittaa pumpussa, jossa ainakin yksi soittaja on täydellisesti "lappujen orja". Vedä siinä sitten putkeen muutama menobiisi heekkuman huipulla jos yhden jäsenen takia tarvitsee kuluttaa se kallisarvoinen puoliminuuttinen kera ähinän: " Kolmos.. eiku....vitossetti.. lopussapäin...eiku alussa... kuka prkl just nää laput on mapista vieny.."

Ja tämähän koskee etenkin tu(u)rareita jos sellaiseen ryhtyy. (Ellei ole sitten se täydennysmies -tietty basisti sekin).
KMT
03.10.2003 22:56:33

Kyse oli _maksajista_, ei miksaajista.

Voi prkl, mitä mä taas oon lukenut...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
Martso
03.10.2003 23:15:49
Justiinsa, sattupas tämä ku juuri kirjoittelin omaa kansiotani puhtaaksi. Operaatio, joka suoritetaan aina silloin tällöin, ku on tarpeeksi kertyny kaiken karvaisia kuitteja...

No niin... Vähän huvittuneena lueskelin osaa kirjotuksista. Suurin osa kirjoittajista tuntuu soittelevan trioissa tai kvarteteissa.? Osa tuntuu olevan oikeita "vanhan liiton kovalinjalaisia". No pitäähän meilläki olla omat turakaisemme :) Noissa em. kokoonpanoissa soittimet lienee yleensä tyyliin kitara, basso, rummut ja/tai kiipparit. Se tarkoittaa, että tavallisesti se mitä joutuu soittamaan, on lähinnä vahvoja peruskuljetuksia yms. Niiden oppiminen ja aavistaminen onkin suotavaa. Mutta kun te yleistätte niin mahottamasti ja kerrotte "totuuksia".

Itse olen trumpetisti. Soitettavaksi tulee yleensä kaikkea muuta kuin perusääniä tai pelkkiä melodiasooloja: puhutaan siitä isosta peikosta, sovitetusta musiikista. Pakko ne olla nuotilla. Kyllä ne siitä oppii muistamaan, kunhan ne on tarpeeksi monta kertaa vetäny, mutta ei ihan hetkessä kuitenkaan. Toisekseen, kun puhutte ilman nuotteja soittamisesta ja vannotte sen nimeen, toivon on tarkoitatte vain nuita rakkaita tanssikeikkoja. Menkääs vetään joku konsertti oikeeseen saliin puolenkymmenen eri artistin takana ja sanokaa sen jälkeen, että veditte ilman lappuja ja pahuksen hyvin vieläpä. Tai menkää johonki teatteriprokkikseen ilman lappuja, onhan noita...

Kyllä tanssikeikasta selviää neljäki kokenutta muusikkoa hyvinki ehjin nahoin, mutta se kuulostaa siltä samalta miltä kaikki muutki.

Ja niin, jos kansio on todella kunnossa, ei turarillakaan tuu ongelmia sen pläräämisen kanssa.
Basso-Aslak
03.10.2003 23:28:38

Hägh?
Ei kait kukaan kirjoittaja täällä hyökännytkään sitä suurta pelsepuupia - hyvin ja huolella sovitettua musiikkia vastaan. Todennäköisesti taivasteltiin vain sitä, että se perus-perus sointukierto ei onnistu kaikilta ilman sitä reikäkorttia eli lappuja. Voi, kun saisikin vetää aina hienoja sovituksia, totuus vain usein on jotakin ihan muuta... Ja ne suuret totuudet... taitavat olla yhtä harvinaisia kuin ne suuret setelitkin tällä foorumilla. Mutta rapatessa roiskuu ja onhan se selvää, että jokaisella on se (aina oikeutettu) oma mielipiteensä näistäkin asioista.
(Eikös se Pellekin joskus 70/80 luvun taitteessa laulanut, että "totuus ja taide ovat eriparia...")
Martso
04.10.2003 00:08:15
Hägh?
Ei kait kukaan kirjoittaja täällä hyökännytkään sitä suurta pelsepuupia - hyvin ja huolella sovitettua musiikkia vastaan. Todennäköisesti taivasteltiin vain sitä, että se perus-perus sointukierto ei onnistu kaikilta ilman sitä reikäkorttia eli lappuja. Voi, kun saisikin vetää aina hienoja sovituksia, totuus vain usein on jotakin ihan muuta... Ja ne suuret totuudet... taitavat olla yhtä harvinaisia kuin ne suuret setelitkin tällä foorumilla. Mutta rapatessa roiskuu ja onhan se selvää, että jokaisella on se (aina oikeutettu) oma mielipiteensä näistäkin asioista.
(Eikös se Pellekin joskus 70/80 luvun taitteessa laulanut, että "totuus ja taide ovat eriparia...")

Jefs. No kyllähän tuolla taas on mainittu esim., että ammattilainen vetää 500-600 biisiä ulkomuistista ja loput selkärangasta tai muusta luusta :) Tuosta sovitetusta musiikista sen verran vielä, että kukaan ei ole kieltänyt sovittamasta tanssimusiikkia. Suuri syy siihen miksi tanssimusiikista monesti puhutaan niin alentavaan ja alentuvaan sävyyn on, että sitä vaan mennään vetämään ilman minkäänlaista panostusta ja siltä se monesti kuulostaakin. Esim. Piuha on kerran jos toisenki tuskaillu, että turakaiset tulee jäkättämään, että ettekö perk. osaa biisejä kunnolla soittaa, ja on hän vedonnu siihen mitä tanssi.net:issä kirjoitellaan. Ne on sitä mieltä, että meidän pitäs ottaa selvää tanssimisesta (ja pahimmassa tapauksessa opetella tanssimaan :) ), että osattais heille oikein monipuolisesti soittaa. Yhtä lailla voi heilleki sanoa, että ottaisivat musiikista tarkemmin selville oppiakseen tanssimaan monipuolisesti. Juu juu, kyllähän he ovat se maksava osapuolli, mutta kyllä tää kuitenki on molemminpuolista kanssakäymistä.
Niskamies
04.10.2003 18:56:36
mun iskä soitti viihdemuusikkona noin 20 vuotta. mä tunne monta sen basisteja. on semmosia jotka lukee nuotteja, ja soittaa hyvin. sit on semmosii millä ei oo mitään hajuu nuoteista mutta silti ne soittaa oikein. sit on semmosii jotka osaa lukee nuoteista, mutta niiden ei tarvitse koska niiden korvat pelaa. just viimeviikolla yks faijan keikkabasisti tuli opettamaan mua, nii ne vaa rupoes soittaamaa jotakin jazzii, ei nuotteja, ei edes sovittu mistä alotettii, mutta kuitenkin basisti soitti oikein. hyvällä muusikolla pelaa korvat.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
R.W. Piuha
04.10.2003 23:13:10 (muokattu 04.10.2003 23:15:50)
Ja vielä lisätäkseni, minulla ei ole mitään nuottienosaamista vastaan, päinvastoin. Itse vain pidän huomattavasti tärkeämpänä taitona pystyä vetämään kappaleita "hatusta". Toki nuotit ovat hyvä apuväline, mutta ei sen enempää. APU-VÄLINE.
Kun ymmärtää sointumaailmaa, niin nuoteitta soittaminen helpottuu kummasti.

Toi sointumaailma-osasto, se on kai vaan sellanen joko/tai juttu...mulle on aina ollut helppoa esim. soinnuttaa biisi lennosta JOS biisi on tuttu...kyllä mä toisaalta pystyn tekeen ilman mitään instrumenttia nuotinkin tarvittaessa...no mulla on ollut aina hyvä korva/sointupää ja kuullun ymmärtäminen...prima vistaa pitäs kehittää,ei oo sitä niin tarvinnut,kun on korvalla pärjännyt:-)

Tosta sun alkutekstistäs voin vain sanoa:olen täysin samaa mieltä:-)
isojussi
05.10.2003 10:13:42
Mmmmm....

En kyllä väitä vastaan, etten kahdehtisi soittajia, jotka osaavat valtavan määrän biisejä edes jollain tasolla ulkoa, mutta en edelleenkään usko, että se on joku itseisarvo tälläkään alalla. Jos joku tarvitsee tuuraajan, on kai tärkeämpää, että homma hoituu, eikä se, hoituuko se lapuista vai ilman?

Varmaan omaan ulkoaosaamiseeni vaikuttaa se, että soitan säännöllisesti ainakin neljää eri soitinta ainakin kuudessa eri bändissä. No, jotain osaan ulkoa ja laput on vaan henkisenä tukena, mutta pyrin kuitenkin kohdistamaan energiani soittamisen, tulkinnan ja soittimenkäsittelyn jatkuvaan parantamiseen, enkä biisien ulkoaopettelemiseen.

Heittäisin tähän keskusteluun vielä ajatuksen "kultaisesta keskitiestä": Vähänkin isommalla bändillä (4+) on yleensä ennalta sovittuja / sovitettuja rakenteita, joista "laputon tuuraaja" on auttamattomasti ulkona ja vie muilta tarpeettomasti energiaa ja keskittymistä, kun häntä pitää jatkuvasti hyysätä. Toisaalta täysin lapuissa kiinni olevalta soittajalta puuttuu yleensä "joustavuus" ja musikaalisuus lähes kokonaan.

Kuten tälläkin areenalla on usein todettu, nuotit eivät ole musiikkia, vaan yhteinen kartta musikaaliseen lopputulokseen. Jos joku pystyy ihan oikeasti hoitamaan homman tyylikkäästi, niin hyvä, mutta jos joku haluaa tähän lappuja käyttää, se hänelle suotakoon. Ei se tee hänestä yhtään huonompaa soittajaa. Lopputulos ratkaisee.
Osta mut - ma olen kaupan!
WanhaWetäjä
05.10.2003 13:13:41

Heittäisin tähän keskusteluun vielä ajatuksen "kultaisesta keskitiestä": Vähänkin isommalla bändillä (4+) on yleensä ennalta sovittuja / sovitettuja rakenteita, joista "laputon tuuraaja" on auttamattomasti ulkona ja vie muilta tarpeettomasti energiaa ja keskittymistä, kun häntä pitää jatkuvasti hyysätä. Toisaalta täysin lapuissa kiinni olevalta soittajalta puuttuu yleensä "joustavuus" ja musikaalisuus lähes kokonaan..

No ihannetilannehan olis että kaikki bändin jätkät omaisivat kohtuullisen prima vistan ja hyvän korvan,eikä päinvastoin...kyllä soitossa pitää olla sielua/rock&rollia,miksi sitä nyt kukin haluaa sanoa...ja noi kaksi sanaa "joustavuus"ja "musikaalisuus"ovat usein tanssimusan soittamisessa kohtuullisen nuotinluvun lisäksi ne kaksi avainsanaa,lappujen orjilta ne yleensä puuttuvat tyystin...

Niinkun aiemmin totesit,IsoJussi,varmasti molempien "leirien"miehissä on hyviä ja huonoja ja sekin on totta että usein soittajilla jostain syystä jompikumpi osa-alue on parempi,ei mulle ole tullut ainakaan ikinä vastaan kaveria joka olisi täysin suvereeni lappu/korvasoittaja,siis puhuttaessa TANSSIKEIKOISTA,kyllä ne miehet ovat jossain muissa kehissä:-)

Joskushan ei nuotinluvusta ole edes apua,bändikäytössä karmeimpia ovat nämä toivelaulukirjanuotit,joissa ei ole introja,bassolinjasta puhumattakaan,silti tälläsiä nuotteja käyttävät mm. monet pikkusolistit,kyllä niiden kanssa tietty luova hulluus on eduksi,siis solistien ja nuottien:-))

Hyvä olis jos tuuraajia varten olis hyvät kansiot,vaan aina niissä on joku epämääränen lappu joukossa,MYÖNNÄN näin myös itselläni olevan,täytys vaan aina kun ottaa uuden biisin,tehdä siitä myös selkee lappu tulevaisuuden varalle!
v_m_kangas
05.10.2003 13:29:49

Hartain toiveeni; Älä tule kanssani samalle leirinuotiolle.
Tai pahoitan mielesi ja poltan sun laput. Ei millään pahalla.

Bluenote, tuolla asenteella ei koskaan elätetä itseään musiikilla, ei millään pahalla ;)
Humppaa tai soita
Rautakanki
05.10.2003 16:08:12 (muokattu 05.10.2003 16:12:21)
En ymmärrä logiikkaa jonka perusteella osaava muusikko .

Antakaa minulle anteeksi, en vain ymmärrä!

Soinnuista se kaikki lähtee, sen kun tajuaa niin kyllä se siitä.

Tämä on kuin meikäläisen suusta. Oikein täytyi katsoa toisenkin kerran, ettei ole omia kirjoituksia.

Jos soinnut haltsaa, niin osaa soittaa minkä vaan joskus kuulemansa biisin ilman lappuja.
Eriasia sitten, jos tarvii jonkun lapun siihen, että tietää mikä sointu sopii mihinkin tilanteeseen, mutta se onkin sitten taas jo eri asia.
Niinkuin olen useasti siteerannut Esa Pakarista, "nuotit ovat huonoja soittajia varten " :-) Ei millään pahalla.
Rautakanki
05.10.2003 16:12:46
Bluenote, tuolla asenteella ei koskaan elätetä itseään musiikilla, ei millään pahalla ;)

Niin jotkut elättää itsensä soittamalla, ja toiset tekee taidetta :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)