Aihe: Harrastelijat vs ammattilaiset
1 2 3 4 5 6
Rautakanki
11.09.2003 09:31:58
Miten myyt muutaman "soittajan" (ei edes bändiä), joista kukaan ei koskaan ole ollut keikalla?

Mistä me tiedetään, osataanko soittaa? (Kenties pystyt (?) vielä hahmottamaan, että treenikämppä ja keikka ovat eri asioita)

Mistä me voidaan tietää, onko keikalla kivaa?

Jostain on pakko aloittaa!

(Muistatko itse ekan keikkasi?)

Muistan ja emme muuten saaneet siitä rahaa. Emme kuitenkaan olleet kaljapalkalla, koska kyseessä oli talkoilla järjestetty tapahtuma jossa soitti useita bändejä.

Voin kertoa, että ikinä en ole soittanut niin suurelle yleisölle, mitä ihka ensimmäisellä keikallani.
Se olikin sitten viimeinen kerta, kun olen kärsinyt ramppikuumeesta :-)

Meillä oli bändin laulajalla kylläkin paljon kokemusta, ja siinä mielessä kyllä ymmärrän sinua, jos bändissä ei ole kellään ollut kokemusta, sillä se, että joku osaa organisoida rutiinilla, auttaa ihan v*tusti...

PS. jos myy bändiä, niin myyntilausetta tuskin kannattaa aloittaa kertomalla, että kukaan bändistä ei ole ollut kertaakaan keikalla, vaikka se totta olisikin. :-)
baron
11.09.2003 09:39:10

PS. jos myy bändiä, niin myyntilausetta tuskin kannattaa aloittaa kertomalla, että kukaan bändistä ei ole ollut kertaakaan keikalla, vaikka se totta olisikin. :-)

Toisella keikalla olimme jo bändi, jolla oli nimi ja "kokemusta" keikkailusta ja saimme jo vähän rahaakin!

(Joka lähinnä meni PA-laitteiden ja keikkakulkuneuvon vuokraan!)
R.W. Piuha
11.09.2003 11:09:09
Lisäänpä minäkin amatöörin kommenttini tähän soppaan.

Sanoisin, että ammattilaiset tässä hintaa polkevat. Trio bändi liiton minimiliksalla tulee paikalle kuin paikalle niin halvaksi, että sinne on turha enää yrittääkään myydä viisihenkistä bändiä erikoisohjelmalla, ellei sitten myy alle liiton hintojen tai pimeenä.

Ai jaa...pitäskö pyytää palkankorotusta ;-))
Itse n 27 vuoden aikana en muista tehneeni yhtään keikkaa(virallista)alle tariffien.Ja sanoppa esim. ohjelmatoimistolle että "Ei,ei me tolla minimillä enää tehdä keikkoja"niin keikat loppuu siihen!!
Jos oot ammattilainen ja lisäksi liitossa,teet keikat virallisesti,niin hintoja et voi mitenkään polkea,kyllä se on aina se minimi,MUTTA et voi myöskään mitenkään itse vaikuttaa liksojen nousuun,SE on minimin kirous!Joskus joku bändi sai "hyvänbändinlisää"eli pääsi toimiston ykkösbändin asemaan,epäilen kyllä että enää näin olisi?!

Sen sijaan harrastelijat voivat YRITTÄÄ vaikka kuuta taivaalta,siitä ei ole toimeentulo kiinni,voit määritellä itse hintasi,jos ei käy niin SO WHAT?Eikun uutta matoa koukkuun,onhan niitäkin mestoja joilla olis(?)varaa isompaankin bändiin ja jotka ottavat bändejä monesta toimistosta/suoraan:-)

Oma lukunsa on sitten nämä kelkasta pudonneet,osin alkoholisoituneet veteraanit,joille käy keikka kun keikka.
Tosin tää ryhmä tekee kyllä ne kaikkein kälysimmät mestat,ja liksat on kaukana jopa minimistä,mutta pakkorako,et enää pääse muihin hommiin...käsittääkseni myös juuri harrastelijat tekevät näitä mestoja ....
baron
11.09.2003 11:19:35

pakkorako,et enää pääse muihin hommiin...käsittääkseni myös juuri harrastelijat tekevät näitä mestoja ....

Olisko parempi, että niissä olisi pelkkä Juke Box?
Se tuskin heijastuisi kenenkään liksoihin! (ainakaan positiivisesti)
Rautakanki
11.09.2003 11:31:10
Ai jaa...pitäskö pyytää palkankorotusta ;-))
Itse n 27 vuoden aikana en muista tehneeni yhtään keikkaa(virallista)alle tariffien.Ja sanoppa esim. ohjelmatoimistolle että "Ei,ei me tolla minimillä enää tehdä keikkoja"niin keikat loppuu siihen!!
Jos oot ammattilainen ja lisäksi liitossa,teet keikat virallisesti,niin hintoja et voi mitenkään polkea,kyllä se on aina se minimi,MUTTA et voi myöskään mitenkään itse vaikuttaa liksojen nousuun,SE on minimin kirous!Joskus joku bändi sai "hyvänbändinlisää"eli pääsi toimiston ykkösbändin asemaan,epäilen kyllä että enää näin olisi?!

Sen sijaan harrastelijat voivat YRITTÄÄ vaikka kuuta taivaalta,siitä ei ole toimeentulo kiinni,voit määritellä itse hintasi,jos ei käy niin SO WHAT?Eikun uutta matoa koukkuun,onhan niitäkin mestoja joilla olis(?)varaa isompaankin bändiin ja jotka ottavat bändejä monesta toimistosta/suoraan:-)

Niin, tarkoitin juuri sitä, että se liiton minimi on liian pieni.
baron
11.09.2003 11:36:53

Niin, tarkoitin juuri sitä, että se liiton minimi on liian pieni.

Täysin samaa mieltä. Mä jollain aikaisemmilla threadilla pyrin ihmettelemään, miten sillä pystyy elämään, mutta monesta "suusta" vakuutettiin, että hyvin.
Rautakanki
11.09.2003 12:09:23
Täysin samaa mieltä. Mä jollain aikaisemmilla threadilla pyrin ihmettelemään, miten sillä pystyy elämään, mutta monesta "suusta" vakuutettiin, että hyvin.

Niin, kyllähän sillä varmaan elää, jos tekee neljä keikkaa viikossa (eikös tämä ole aika tavallinen määrä tosissaan keikkailevilla), mutta kyllä niistä sen verran työtunteja tulee matkoineen ja roudaamisineen, että mielestäni saisi vähempikin keikkailu riittää samaan toimeentuloon.

Jos tulisi rahallisesti toimeen kolmella keikalla viikossa, niin sitten minäkin jättäisin päivätyön ja alkaisin ammattimuusikoksi.
Jäärä
11.09.2003 13:18:41 (muokattu 11.09.2003 13:48:05)
Miksi muuten se liiton minimi on noin pieni? Ja vielä tärkeämpää, mikä instanssi sitten vastustaa sitä, ettei se muka voisi olla isompi? Näyttäisi siltä, että hieman kokeneempi harrastaja vetää nuo samat minimit. Näin niinkuin ravintolamuusikon taksoihin vertasin.

Esim. paperiliiton häiskät voitaisiin pistää kiertoon hoitamaan muiden liittojen asiat muutamaksi vuodeksi.
"Koneella on koneen tahti"
baron
11.09.2003 13:32:20

Miksi muuten se liiton minimi on noin pieni? Ja vielä tärkeämpää, mikä instanssi sitten vastustaa sitä, ettei se muka voisi olla isompi? Näyttäisi siltä, että hieman kokeneempi harrastaja vetää nuo samat minimit. Näin niinkuin ravintolamusiikin taksoihin vertasin.

Esim. paperiliiton häiskät voitaisiin pistää kiertoon hoitamaan muiden liittojen asiat muutamaksi vuodeksi.

Meidän liksat muistuttaa liiton minimiliksoja eikä niillä "ikinä" saa PA-laitteita kustannettua tai keikkabussia hankittua, puhumattakaan, että niillä eläisi.

Ja sit mua haukutaan "taksojen" polkemisesta!
Martso
11.09.2003 14:53:11
On se vaan sääli, että kärkevimmät keskustelut täällä saadaan aikaseksi aina rahasta -> liksasta! Toinen säälittävä asia on, että se raha aina näyttäisi ratkaisevan sen, kuka on ammattilainen ja kuka amatööri. Eihän se kerta kaikkiaan noin mene!

Groovey eritteli tekstissään ansiokaasti näitä eri ryhmiä mitä meidän porukkaan kuuluu, lukekaa jos jäi välistä. Kylmältä kuulostaa, mutta nuo hänen mainitsemansa "soittajat" ja "muusikot" todellakin ovat kaksi eri ryhmää. Soittaja on hyvinki voinu tehdä 20 vuotta ansiokkaasti työtänsä ja ansainnu siinä samalla leivän itselleen ja perheelleen. Siitä voi kukin olla vilpittömästi olla ylpeä, mutta ei se heistä muusikkoa tee.

Soittajat on yleensä sellasia kavereita joidenka taidot riittävät tekemään juuri sitä keikkaa millä se leipä tulee, ei muuhun. Muusikolla saattaa olla vähemmän keikkaa kuin soittajalla, mutta hän pyrkii koko ajan kehittymään
omassa instrumentissaan koskien eri musatyylejä, humppa mukaan lukien. Ja yleensä muusikko tekee keikkansa enimmäkseen nurkumatta ja hyvällä kvaliteetilla.

Näissä puitteissa voidaan siis katsoa, että ammattilaisia ja amatöörejä mahtuu näihin molempiin ryhmiin.

On tietenki totta, että kyllä se raha suurimmaksi osaksi ratkaisee, mutta koetetaan olla vähän naiviimpia omien musiikillisten ihanteidemme suhteen ja säilyttää soittamisen iloa tässä touhussa :) Jälleen kerran: meistä ketään ei ole
pakotettu alalle!

Ja niin kuin MR Teppe sanoi: "onko sillä jotain merkitystä tekeekö sitä työkseen vai ei jos se kuullostaa hyvältä ja lapikas menee koreasti parketilla!!"
R.W. Piuha
11.09.2003 15:42:15
Olisko parempi, että niissä olisi pelkkä Juke Box?
Se tuskin heijastuisi kenenkään liksoihin! (ainakaan positiivisesti)

Siis tarkoitan mestoja joissa taikajuomaa erittäin runsaasti nauttineet turakaiset vähät välittävät mitä siellä lauteilla tapahtuu,jotkut vaeltelevat zombien lailla lasittunein silmin tappelua hakien,toiset ovat muuten vaan sekaisin...
Toivotan KAIKKI harrastelijat mieluusti tervemenneeksi moisiin paikkoihin,ne ei ole ammattilaisia varten! En ole muuten minäkään sielultani humppamuusikko,mutta se että joutuu vetään tälläselle porukalle jotain Popedaa,Irwiniä,Reetua yms. hirrrrrveetä kohkausta,ei sekään ole ihmisen hommaa,toisaalta koska jengi on jo valmiiksi sekaisin,sen saa hyvin mukaan:-))
Lisäksi saa koko ajan olla varuillaan kaatuuko joku "lavalle"(sitä ei yleensä ole)tai sekoaako joku näistä zombeista ja saa paikan kaaokseen,näinkin on käynyt;-))
Ainakin Tampereen pualessa näissä mestoissa esiintyy bändejä laidasta laitaan,ei kuitenkaan ns. ammattibändejä,vaan yleensä juuri näitä "kootut teokset"osastoja joissa kesän mittaan minäkin paikkasin musiikillisia aukkoja sivistyksessäni:-))
Rautakanki
11.09.2003 15:51:39 (muokattu 11.09.2003 15:54:29)
Martso, haastat kyllä asiaa.

Usein näyttää unohtuvan se, että musiikki on muutakin, kuin pelkkä hyödyke, joka on välttämätön jossakin tietyssä tilaisuudessa. Musiikki voi myös olla taidetta, ja musiikki voi olla taidetta sitenkin, että ei tarvitse olla musikaalisesti lahjakas sen huomatakseen.

Tästä voidaan (anteeksi vaan ammattimuusikot, vai pitäisikö sanoa "soittajat") johtaa vaikka sellaisia kysymyksiä, että mikä on tämän "taiteen" osuus esityksessä, kun samaa biisiä samalla sovituksella soitetaan kolmattasadatta kertaa?

Asiassa on paljon muutakin:

Muusikko yleensä vittuuntuu, jos tehdään selväksi, että esitys ei kolahtanut yleisöön tai pieneen osaan siitä. Soittaja taas on huolissaan ainoastaan siitä, että koska on rahat tilillä, ja että ne varmasti tulee (ja siitä, että kestääkö kärryjen ojanpuoleinen pyöränlaakeri vielä tämän reissun loppuun).

Muusikon keikkoja näinollen EI ole häät yms. sukujuhlat, ruokailumusiikki, peräkylän baari arki-iltana, jne. koska muusikolle on tärkeää interaktiivinen suhde yleisöön.

Muusikko ei soita rahasta, muusikko ROUDAA rahasta (siksi se rahakin on tärkeä)

Soittaja ei soita nuoteista, soittaja soittaa rahasta. (välispiikki klisee)

Käytin hyväkseni edellä tehtyä jakoa, mutta jos se teitä ärsyttää, niin lukekaa soittaja ammattimuusikkona, ja muusikko harrastajana.
Jäärä
11.09.2003 16:10:28
Aika jyrkästi on listattu "soittajia" ja "muusikoita" ym. omiin karsinoihinsa. En mä ainakaan usko tähän.

Enkä usko sitäkään, että harrastelijan ja ammattilaisen välillä olisi mitään perustavaa eroa siinä, miten kokee palautteen yleisöltä ym. Kaikki tuntemani tyypit haluavat kehittää itseään, kuuntelevat yleisön palautetta ym. oli sitten ammattilainen tai harrastelija. Kaikilta löytyy ammattiylpeyttä, olkoonkin se sitten harrastelijalla harrastusylpeyttä. :o)
"Koneella on koneen tahti"
baron
11.09.2003 16:48:59

Siis tarkoitan mestoja joissa taikajuomaa erittäin runsaasti nauttineet turakaiset vähät välittävät mitä siellä lauteilla tapahtuu,jotkut vaeltelevat zombien lailla lasittunein silmin tappelua hakien,toiset ovat muuten vaan sekaisin...
Toivotan KAIKKI harrastelijat mieluusti tervemenneeksi moisiin paikkoihin,ne ei ole ammattilaisia varten! En ole muuten minäkään sielultani humppamuusikko,mutta se että joutuu vetään tälläselle porukalle jotain Popedaa,Irwiniä,Reetua yms. hirrrrrveetä kohkausta,ei sekään ole ihmisen hommaa,toisaalta koska jengi on jo valmiiksi sekaisin,sen saa hyvin mukaan:-))
Lisäksi saa koko ajan olla varuillaan kaatuuko joku "lavalle"(sitä ei yleensä ole)tai sekoaako joku näistä zombeista ja saa paikan kaaokseen,näinkin on käynyt;

Aika hyvä kuvaus mun "toimenkuvasta".
(Siis kenen "varpailla" hypin?)

Kun viimeeksi kapakka hajoitettiin, tyttöystävä suuttui todella, kun suojelin enemmän rumpuja kuin häntä.
Loppujen lopuksi kummatkaan eivät vahingoittuneet!

PS Sehän on todella haastavaa, kun yrittää tarjota "taidetta" näissä olosuhteissa!
Rautakanki
11.09.2003 19:07:26

Kun viimeeksi kapakka hajoitettiin, tyttöystävä suuttui todella, kun suojelin enemmän rumpuja kuin häntä.

PS Sehän on todella haastavaa, kun yrittää tarjota "taidetta" näissä olosuhteissa!

Ensimmäinen keikkani eräässä triossa oli varsin hilpeä. Ensinnäkin se seikka, että en soita nuoteista, saattoi varsin kiperään tilanteeseen, kun hanuristi pyysi erääseen jazzahtavaan instrumentaaliin soolon, ja en ollut kuullutkaan ikinä koko biisiä :-)

Se tosin ei kuulu tähän, vaan se, että kyseisessä räkälässä alkoi tanssilattialla nyrkki heilua jo ensimmäisen setin aikana. Eihän siinä sitten muuta voinut, kuin vaihtaa soitettu kappale lennossa benny hillin tunnariin.
WanhaWetäjä
11.09.2003 22:34:32

Kyllä tollasista keikoista joissa sarvikuonot pistävät hulinaksi,bändin pitäs saada vaarallisen työn lisää:-)))

Tokkopa ammatikseen soittavat moisissa mestoissa käy??
Ainakaan usein;-)
WanhaWetäjä
11.09.2003 23:26:31

Aika jyrkästi on listattu "soittajia" ja "muusikoita" ym. omiin karsinoihinsa. En mä ainakaan usko tähän.

"Muusikko" -sana nyt vaan on vakiintunut kuvaamaan yleensä ammatikseen soittavia:on tanssi/jazz/rock/ravintola/teatteri/orkesteri/studiomuusikoita ja kaikkia eri sekotuksia näistä!

Voishan se olla selkeempää että muusikko-titteliä vois käyttää vaan ne,joilla on siihen koulutus/paperi esim. diplomipianisti/orkesterimuusikko tms.vähän niinkun muissakin ammateissa!

Kyllä mun mielestä meistä PÄÄTOIMISISTA tanssi/rockpuolen äijistä vois käyttää sanaa soittaja,ei se ainakaan mun mielestä ole mitenkään alentavaa,toi muusikko on jotenkin liian hieno termi esim. jos aattelee jotain Andy McCoyta,kyllä soittaja sopis paremmin!Harrastaja vois olla vaikka vapaa-ajan soittaja;-)

Toisaalta onhan se hienompaa sanoa ammattia kysyttäessä että on muusikko kuin vain esim. ravintolasoittaja;-))
Le Haba
11.09.2003 23:35:42 (muokattu 11.09.2003 23:36:39)
"Muusikko" -sana nyt vaan on vakiintunut kuvaamaan yleensä ammatikseen soittavia

Niinpä, mutta miten on laita muusikoiden. netissä. Ketäs nää "muusikot" täällä sitten yleensä on?
Fuzzy Boner
12.09.2003 00:08:14
Niinpä, mutta miten on laita muusikoiden. netissä. Ketäs nää "muusikot" täällä sitten yleensä on?

Nii-iin. Ketä??
niin niin
baron
12.09.2003 00:24:43

Mä oon aina kuvitellut, että muusikko on joteskin hieno ihminen, kuuluu Muusikkojen liittoon, on musikaalinen ja opiskellut musiikkia.

Mä olen itsestäni käyttänyt aina tittelijä "soittaja", koska fakta on, että mä soitan, sitä ei kukaan voi estää.
En ikinä ole kehdannut sanoa kenellekään, että olisin "muusikko".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)