![]() 17.04.2003 13:23:53 (muokattu 17.04.2003 13:29:13) | |
---|---|
Eli pitäiskö yhteenvetona todeta, että lavaveivarit tanssivat kaikkea, cha:ta, cha cha:ta ja cha cha cha:ta, ja kilpatanssijat tanssivat höö... nel&ykköstä ?-) Auttaakos tämä, muusikot? Jos bändistä Cha Cha rytmi irtoaa niin siinä ei pääsääntöisesti mitään vikaa ole. Tanssijat eivät läheskään aina osu rytmiin oikein, siitäkin huolimatta vaikka askelluksen rytmitys olisikin periaatteessa oikein. Eli muodostuu ns. vaihevirhe. Tämä on lähinnä tanssijoiden ongelma - ei muusikoiden. Oli sitten kysymyksessä lavaveivari tai kilpatanssija, niin samalla tavalla heidän on saatava askelluksen rytmitys täsmäämään musiikin rytmiin samaan tapaan kuin esim. Valssissa ja Jenkassa. Opelta tulee varmaan vielä se asiantuntijan kommentti. | |
![]() 17.04.2003 13:38:29 | |
Oli sitten kysymyksessä lavaveivari tai kilpatanssija, niin samalla tavalla heidän on saatava askelluksen rytmitys täsmäämään musiikin rytmiin samaan tapaan kuin esim. Valssissa ja Jenkassa. Näinhän se taitaa olla, hohhoijaa. Missään ei pääse helpolla paitti Königin kellarissa perjantai-iltana. Tanssimielessä siis. Tua tsatsaajuttu lähti meikäläisellä siittä, kun muuan wanhan kansan kilpatanssija joskus ihmetteli että miksi mä en tanssi hänen kanssaan tsatsatsaata vaikka muutamien muitten kanssa kyllä. Sanoin etten pysy hänen prof.kuvioissaan mukana että se siittä. Sitten eräänä ehtoona hän katseli vierestä ja totesi että ei ihmekkään. Kun mä en kuulemma tanssikkaan tsatsatsaata vaan tsatsaata niitten muitten kanssa. Ja kun sitä naisena ei aina tiedä että mitä se mies vie. Yrittää vain pirusti pysyä perässä. :-O Jotta miten ne muusikotkaan. Olis mielenkiintoista kuulla joskus tsatsatsatsaata. | |
![]() 17.04.2003 16:38:53 | |
On olemassa vain yksi cha cha ja siihen eri opetustapoja ja laskutapoja. Kilpurit aloittavat tanssin musiikin kakkoselta. Lavatanssijat ovat kyhänneet oman version niin, että aloitetaan tanssimaan jo ykköseltä (beisikki on sama, mutta lähdetään eri kohdasta beisikkiä liikkeelle). Tämä nostaa sen rytmissäolemisen todennäköisyyden lähelle viittäkymmentä. Jos lavatanssijan pitäisi aloittaa kakkoselta tanssimaan, ei siitä mitään tulisi :). Lavatanssija aloittaa siis sivulle yks (tyttö vas, poika oik) , kaks (T:taakse, P:eteen), kol (T:eteen, P:taakse), cha, cha (nämä askeleet sitten tulivat sivulle), yks (T:oik, P:vas),kaks... Olen joskus laskenut myös kuten sillä jo ehdoteltiinkin yks, kaks, kol, nel & yks... (jolloin aivan oikein nel&yks on se cha cha chaa). Ilmeisesti kilpurit laskevat tällä jälkimmäisellä tavalla. Beisikki on siis aina sama ainoastaan laskutavat vaihtelevat. Niin ja se aloituskohta.. Niin ja en suosittele laskemaan niin, että yks,kaks,kol, cha,cha,chaa, koska nyt seuraavaksi täytyisi sanoa kaks ja se vaatii opettajalta liikaa ajatustyötä.. Se rytmiikka ongelma tulee lavatanssijalle nyt siitä, kun ovat tanssineet jotakin swingtansseja. Eivät osaa lähteä liikkeelle kakkoselta, on pakko opettaa liikkeelle lähtö ykkösellä. Nyt sitten se ykkönen on sivulle ja lavatanssija todennäköisesti lähes automaattisesti veivaa sen ykkösen taakse (jivettää niin) eli ovat jo ykkösellä siinä kohdassa, missä pitäisi olla vasta kakkosella.. Huokaus! Silti olen todennut, että helpommin oppivat sen sivuaskeleen kuin kuulemaan musiikin kakkosen. Cha cha musiikille ainoa toivomukseni on, että soittakaa selkeärytmisiä biisejä ja ei liian nopeita. | |
![]() 17.04.2003 16:48:36 | |
Niin Emännälle piti vielä vastata.. Tuo miehen kommentti sun cha cha:sta kuulostaa kuittailulta... Mutta kuitti olisi kyllä pitänyt osoittaa viejällesi. Teet oikein, kun vaan seuraat vientiä, sillä valitettavasti viennin seuraaminen menee musiikin seuraamisen edelle... Todennäköisesti se, joka sinua on tanssittanut ei ole ollut mikään cha cha -guru (vielä) ja on jättänyt yhden askeleen väliin eli siis tanssinut jiveä cha cha -musiikkiin. Tämä on melko tyypillistä siinä harjoitteluvaiheessa ja ei tietenkään ole musiikissa, vaikka siltä siinä vaiheessa voi tuntua.. Tämä on mun veikkaus.. Ja jos kilpureiden kanssa tuntuu vaikealta tanssia cha cha:ta johtuu se siitä, että monet kuvioiden ajoitukset tanssitetaan lavoilla erilailla, kun kilpa-areenoilla ja olet varmasti tottunut erilaiseen vientiin myös. Lavoilla tapaa enemmälti bw/jive -tuntuista vientiä kuin kilpatanssin tuntuista vientiä.. | |
![]() 17.04.2003 16:50:25 | |
Eli pitäiskö yhteenvetona todeta, että lavaveivarit tanssivat kaikkea, cha:ta, cha cha:ta ja cha cha cha:ta Mikä siis tarkoittanee, etteivät löydä musasta ykköstä! :) | |
![]() 17.04.2003 21:36:46 | |
Mä oon usein ihmetellyt pareja, jotka kun biisi lähtee,polkevat paikallaan ikäänkuin tyhjäkäynnillä,eli kyllä kait siinä sitä ykköstä haetaan!Usein se löytyy sitten kun intro loppuu ja laulu alkaa...ja onhan niitä sellasiakin pareja jotka sitä ykköstä eivät ikinä tule löytämäänkään,mutta eipä se heitä tunnu haittaavan,soittajan ei vaan pidä ruveta näitä katteleen,taikka ittellä on ykkönen haussa ennenpitkää!Eli se siitä tanssijoiden rytmitajusta,aiemmin tuolla jivelegs -osastossa asiasta oli puhetta,eli monenkirjavaa on jo se.minkä mukaan tanssitaan noin yleensä,se voi olla basari.tuplahaikka(mennään tuplasti liian nopeeta)LAULU,eli on se joskus hakusessa,miten lie sitten tuo cha cha cha chaan laita !!?? | |
![]() 17.04.2003 21:40:48 | |
Tanssin perimmäinen ja tärkein tarkoitus on päästä lähempään kanssakäymiseen vastakkaisen sukupuolen kanssa tahtilajista riippumatta. | |
![]() 17.04.2003 21:41:11 | |
Ja kun sitä naisena ei aina tiedä että mitä se mies vie. Yrittää vain pirusti pysyä perässä. :-O. Mä rupian oikeen tykkäämähän tuasta Emännästä. Sillon oikia asenne! Mitäs se ny sitte tarkoottaa soittajalle tuo cha-cha cha-cha cha chaa. Saammako me soittaa näihin kaikkihin sen normaalin satsatsaan?. | |
![]() 17.04.2003 21:45:14 | |
Tanssin perimmäinen ja tärkein tarkoitus on päästä lähempään kanssakäymiseen vastakkaisen sukupuolen kanssa tahtilajista riippumatta. Ny sä ot hairahtunu. Tanssikouluus tämä parinmuorostus on tehty. Lavoolle tullahan muorostuneis pariskunnis esittämähän osaamista. Ja haukkumahan kulloonki soittamas olevia porukoota. Se se on hyvä yhtöönen ja muorostunehen parisuhtehen koospitävä harrastus. | |
![]() 18.04.2003 16:51:19 | |
Tanssijoiden rytmitajusta, siis huonosta sellaisesta ei kannata jivejalkoja syyttää.. Sillä nimenomaan boogie woogie on tuonut musiikin kuuntelun ja musiikkiin tanssimisen myös lavatansseihin. Boogarilla on oikeasti mahis kuulla se ykkönen tai jopa kakkonen musiikista, koska boogie woogie opetuksessa painotetaan musiikin kuuntelua ja tulkintaa jo alkeiskurssista lähtien.. Ongelman tekee ne tanssinopettajat, jotka eivät itsekään tiedä musiikista mitään.. Tiedän, että niitä on (olen ollut tunneilla vakoilemassa). Siellä opetetaan hirveetä kuviokelluntaa vaan tyyliin opi 25 kuviota alkeiskurssilla. Silloin on selväkin, että musiikintulkinta ja kuuntelu ja hyvä perustekniikka jää liian pienelle huomiolle!!! | |
![]() 18.04.2003 23:20:40 | |
Kuulehan sie ope!Lukematon on se jivejalkojen määrää,jotka tulevat aikanaan kuolemaan rytmitajuihinsa tulematta!Vaikka kuinka niitä kursittaisit ja opettaisit,jos ei oo rytmitajua niin sitä EI OO!!Laulaahan jotkut karaokeakin eikä ensimmäistäkään ääntä tuu oikeen,samaten on basisteja joilta onnistuu tää oikeitten äänien välttäminen oikeen kelvollisesti,eli jos ihminen on lahjaton jollakin alueella niin parempi ois keksiä jotain muuta tekemistä,onhan se tietysti melkoinen tragedia jos TODELLA pitää tanssimisesta...mä oon tosiaan n.25 vuotta soittokorokkeelta käsin katsellut näitä rytmitajuttomia,usein pareja,joista toinen ilmeisesti osaisi tanssia,ainakin kärsivästä ilmeestä päätellen,toinen taas poukkoilee kuin ongenkoho lainehilla,ois kiva tietää miten sä opetat RYTMITAJUA,jo oot melokonen mestari jos siihen pystyt!!Sanoisin että se on mahdotonta,kuten myös sävelkorvan hankkiminen opiskellen,ei onnistu!Ne ovat syntymäLAHJOJA!Mutta kukin tanssikoon ja laulakoon ja soittakoon miten tahtoo,eihän tässä siitää ole kysymys... | |
![]() 20.04.2003 14:22:23 | |
Rytmitajuttomia on kaikissa tanssijaryhmissä, siitä ei valitettavasti pääse mihinkään. Toki myös jivejalkajengiin mahtuu rytmitajutonta vaikka kuinka, sitä en kiellä.. Ajatus oli se, että heille sentään jotakin opetetaan musiikista. On olemassa lukematon määrä tanssikursseja, joiden sisältöön ei kuulu lainkaan musiikin teorian opetusta. Jos jivejalka on käynyt yhdelläkin bw-tunnilla niin varmasti on kuullut jotain musiikin teoriasta myös. Rytmitajusta.. Sitä voi jonkun verran opettaa. Oikeassa olet siinä, että vaikeaa on tai lähes toivotonta.. Mutta yks juttu on se, että voi ohjata ihmistä kuuntelemaan oikeata asiaa musiikista. Suurin osahan niistä, jotka eivät ole rytmissä, ovat itse tiukasti sitä mieltä, että rytmissä ovat. Ja se johtuu siitä, uskoisin ainakin, että kuuntelevat väärää asiaa. Esim. tarttuvat johonkin soittimeen siis vaikkapa huiluun ja seuraavat sitä. Kun seurata pitäisi rytmisoittimia, bassoa ja rumpuja.. | |
![]() 20.04.2003 14:32:02 | |
Ups, ennenkuin kukaan lähtee aukoon päätään, niin siinä äskeisen kirjoituksen rytmisoittimia -sanan jälkeen piti olla kaksoispiste : , ei pilkku , Sorryy.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)