Aihe: Musiikillinen huoraus ??
1 2 3 4 5 6
Kefiiri
29.07.2024 17:44:56
Sir Roger: Eiks kaikki livenä, oikeilla soittimilla soitettu musa ole mielenkiintoista ja ainahan sitä voi kehittää?

Juu kyllä elävä musiikki on aina hienoa, tökerömpikin touhu, kunhan se ei tule tilanteeseen sopimattomalla äänenvoimakkuudella.
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
29.07.2024 18:02:51

Sir Roger: Eiks kaikki livenä, oikeilla soittimilla soitettu musa ole mielenkiintoista ja ainahan sitä voi kehittää?
Mikä on oikea soitin? Miten tuo kehittäminen tapahtuisi?

No, niin sitten on ikävä jos ei itse voi mitenkään vaikuttaa soitettavaan musiikkiin.
Se on arkista faktaa, tanssikeikoilla on yleensä bandi joka tekee suurimman työn, sitten on solisti joka vetää 2 x 45 isommalla liksalla ja myös määrää mitä biiseja soitetaan eli tavallinen tanssibandi vetää just niitä biiseja mitä solisti laulaa.
Voin vakuuttaa että joukkoon mahtuu biiseja joita et haluaisi enää ikinä soittaa ja joista ei saa mielenkiintoisia millään konstilla. Toki voihan sitä alkaa koheltamaan ja soittamaan mitä sattuu, se ei vaan oikeen sovi omaan soittofilosofiaan.
Kyllä sinun pitäisi nämä kuviot tietää jos olet joskus tehnyt solistien kanssa keikkaa.

Noin ylimalkaan sanottuna (helpon)rahan takia näitä hommia on aina tehty, toki alalta löytyy myös heitä jotka oikeasti rakastavat iskelmää ja vanhaa tanssimusaa.
10 vuotta ja 1500 keikkaa pro/semipro pitäisi kuitenkin riittää siihen että kuviot on nähty ja humppahelvetit kierretty muutamaan kertaan, siinä kohtaa voi sitten miettiä jatkaako vai tekeekö jotain muuta. Omaa kokemusta on kohta 50 vuotta mutta keikoilla on pääosin kiva käydä kun niitä on vähän, pitkät matkat alkavat olla kyllä todella raskaita.

Soittimesta riippuen suuri osa muusikoista (ainakin omista tutuista) harrastaa siviilissä ihan muuta musaa, on erilaisia terapiabandeja, omaa musaa kotistudioissa vääntämistä, tuurauskeikkaa erilaisissa kuvioissa yms.
Itse arvostan soittajia joilta taittuu uskottavasti lähes laji kuin laji ja löytyy myös pelimannihenkeä sen verran että ei tarvi ihan jokaiseen kalalauluun nuotteja kaivaa. Myös ns käsipäivää keikat kokeneitten soittajien kanssa ovat joskus hauskoja ja antoisia.
Omaa mielenkiintoa pitää yllä myös se että säestettäviä on useampia, joutuu treenaamaan sellasia biisejä joita ei ole ennen soittanut. Vastuu viihteestä pitää aina olla vaikka musa ei olisikaan sitä ominta lajia.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Sir Roger
29.07.2024 20:18:33
Mun mielestäni oikeita soittimia on kaikki joita itse soitetaan, joista ei siis musiikki tule vain "yhtä nappia painamalla."
Oon tottunu, että kaikki pändissä on tasa-arvoisia, niin solistit kuin soittajat samalla viivalla ja kaikilla on mielenkiintoista soitettavaa ja laulettavaa.
"Harmony is when you find two note that love another."
Sir Roger
29.07.2024 20:27:06
Hetkinen.. Tämä vielä:

Lucky 7: Ensimmäinen laivakeikka ikinä ja..

Oliko kovin erilaista itse soittaminen laivalla kun muilla keikoilla?
Minä kun en ole koskaan ollut niin kiinnostaisi tietää?
WanhaWetäjä
29.07.2024 22:01:12

Sir Roger: Mun mielestäni oikeita soittimia on kaikki joita itse soitetaan, joista ei siis musiikki tule vain "yhtä nappia painamalla."
Tästä olemme hyvinkin samaa mieltä, hands free soittamisestakin on onneksi sen verran omakohtaista kokemusta että en päässyt sinuiksi enkä oikeen ymmärrä miksi näin pitäsi toimia tanssimusan kyseessä ollen.

Oon tottunu, että kaikki pändissä on tasa-arvoisia, niin solistit kuin soittajat samalla viivalla ja kaikilla on mielenkiintoista soitettavaa ja laulettavaa.
Sinulla ei liene kovinkaan kattavaa kokemusta solistibandeista sillä tasa-arvo ei todellakaan toteudu noissa kuvioissa kuin todella harvoin jos milloinkaan. Harrastuskuviot tietty eri asia.

Se on myös eri maailma kun vedetään keikkaa pelkästään bandilla tai ollaan solistibandin bandiseteilla, jokainen saa tuoda biisiehdotuksia ja mikä tärkeintä, jokaisen pitää osata laulaa, myös stemmoja. En ottaisi bandiin laulutaidotonta kitaristia, basistia enkä kiipparisti/haitaristia, etenkin basisti joka ei laula on täysin joutumies, rumpalit saavat osittain armon jos laulajia löytyy jo kolme solistin lisäksi mutta se on aina plussaa jos kaikki laulavat.
Sir Roger
29.07.2024 22:08:37 (muokattu 29.07.2024 22:12:29)
WanhaWetäjä: Tästä olemme hyvinkin samaa mieltä, hands free soittamisestakin on onneksi sen verran omakohtaista kokemusta että en päässyt sinuiksi enkä oikeen ymmärrä miksi näin pitäsi toimia tanssimusan kyseessä ollen.

Sinulla ei liene kovinkaan kattavaa kokemusta solistibandeista sillä tasa-arvo ei todellakaan toteudu noissa kuvioissa kuin todella harvoin jos milloinkaan. Harrastuskuviot tietty eri asia.

Se on myös eri maailma kun vedetään keikkaa pelkästään bandilla tai ollaan solistibandin bandiseteilla, jokainen saa tuoda biisiehdotuksia ja mikä tärkeintä, jokaisen pitää osata laulaa, myös stemmoja. En ottaisi bandiin laulutaidotonta kitaristia, basistia enkä kiipparisti/haitaristia, etenkin basisti joka ei laula on täysin joutumies, rumpalit saavat osittain armon jos laulajia löytyy jo kolme solistin lisäksi mutta se on aina plussaa jos kaikki laulavat.

No niin jokainen voi pitää oman mielipiteensä musiikista, se on tämän palsta kai tarkoitus.
En ymmärrä miksi pitää yrittää muokata muiden mielipiteitä aivan kuin olisi itse aina oikeassa?

E: Itse pidän luovemmasta musiikin tekemisestä, taustapändeissä ei sitä pääse toteuttamaan.
Hauskaa illanjatkoa. :)
WanhaWetäjä
29.07.2024 22:14:30

Sir Roger:

Jospa vastaa tähän lyhyesti kun on kokemusta aika monesta eri laivasta. Laivat ovat mukavaa vaihtelua, ei tarvi roudata kuin henk. koht. soittimet ja riippuen laivasta lavasoundi on yleensä oikeen hyvä eli tekniikka/miksaajat ovat laivan puolesta ja etenkin solistibandeilla ns isolla stagella soittoajat ja määrät ovat maltilliset.
Mikä parasta messi on auki 24H joten nälkään ei kuole ja kaikilla on omat hytit. Plussana tietty vielä slabit eli henkilökunnan hintaan saa tehdä ostoksia kerran kuukaudessa, toki nämä toimivat vain Ruotsiin menevillä paateilla ja lähinnä Viikkarilla, Tallinkilla pitää olla viikko duunissa että saa slabin.

Pikku miinuksena aamulaivoille lähtö joka on todella aikainen, iltalaivat sen sijaan toimivat tuonkin puolesta ok. Myös ajomatkat Hki tai Turku ovat keskimääräistä normi keikkamatkaa lyhyemmät. No joo, huonolla tuurilla soittaminen voi olla fyysisesti haastavaa tasapainottelua jos sattuu oikeen kunnon kelit eli meri myrskyää.
Kefiiri
29.07.2024 22:21:33 (muokattu 29.07.2024 22:22:18)
WanhaWetäjä: mikä tärkeintä, jokaisen pitää osata laulaa, myös stemmoja. En ottaisi bandiin laulutaidotonta kitaristia, basistia enkä kiipparisti/haitaristia, etenkin basisti joka ei laula on täysin joutumies.

Onko noin tiukka linja orkestereissa kovinkin yleinen? Miten iso prosentti perus tanssimuusikoista kykenee laulamaan taustoja? Osaat varmaan heittää arvion.

Ainahan liidiä laulaa mutta stemmalaulu vaatisi harjoittelua.
WanhaWetäjä
29.07.2024 22:21:42

Sir Roger: No niin jokainen voi pitää oman mielipiteensä musiikista, se on tämän palsta kai tarkoitus.
En ymmärrä miksi pitää yrittää muokata muiden mielipiteitä aivan kuin olisi itse aina oikeassa?

Huh huh...en mä mitään yritä muokata, kunhan kerron totuuksia ja kokemuksia omalta kantiltani, sehän on tämän palstan tarkoitus. Mutuilla voi mitä vaan ja kuka vaan, sekin on ok jos tykkää.

E: Itse pidän luovemmasta musiikin tekemisestä, taustapändeissä ei sitä pääse toteuttamaan.
Hauskaa illanjatkoa. :)

Sitä samaa. Luetun ymmärtämisessäsi on toivomisen varaa, JOS vedetään solistibandilla keikkaa niin siinä on 2 x 45 min, joskus 3 x 45 aikaa olla luova kun solisti ei ole lauteilla.

Solistilla ei ole mitään sananvaltaa bandin ohjelmistoon.
Sir Roger
29.07.2024 22:25:01
WanhaWetäjä: Jospa vastaa tähän lyhyesti kun on kokemusta aika monesta eri laivasta. Laivat ovat mukavaa vaihtelua..

Eli itse soittaminen ei eroa mitenkään, tätä hain..

Miksaajia ja "talon laitteita" on maissakin..
Sir Roger
29.07.2024 22:26:45
Kefiiri: Onko noin tiukka linja orkestereissa kovinkin yleinen? Miten iso prosentti perus tanssimuusikoista kykenee laulamaan taustoja? Osaat varmaan heittää arvion.

Ainahan liidiä laulaa mutta stemmalaulu vaatisi harjoittelua.

Mun mielestäni ei ole ja kuten sanoit juu treeniä vaatii.
Kefiiri
29.07.2024 22:26:52
Sir Roger: Eli itse soittaminen ei eroa mitenkään, tätä hain..

Mutta lava keinuu maalla vähemmän :)
WanhaWetäjä
29.07.2024 22:31:26

Kefiiri: Onko noin tiukka linja orkestereissa kovinkin yleinen? Miten iso prosentti perus tanssimuusikoista kykenee laulamaan taustoja? Osaat varmaan heittää arvion.

No ei kai se mikään tiukka linja ole että kaikkien pitää laulaa, itse olen vaan tottunut siihen että bandissa on usemapi laulaja, aina se ei ole toteutunut. Terssistemma pitäs löytyä ns lonkalta, useampiääniset jutut ovat taas ihan treenikamaa ellei ole joku vuosia yhessä soittanut joukko jolloin äänet lähtevät luonnostaan perusbiiseihin myös lähes lonkalta.

Vois kai sanoa että kaikkea löytyy, todella hyviä soitto/laulubandeja, sitten on niitä joissa on loistavia soittajia mutta ei tule ääntäkään suusta kuin yheltä, ehkä kahelta.

Yksittäisiä laulamattomia soittajia on aina ollut eikä se bandia huonommaksi tee, siinä on vaan se että jos bandissa vaan yksi laulaa sooloja ja hältä menee ääni niin se on aika kusinen paikka.
WanhaWetäjä
29.07.2024 22:37:05

Sir Roger: Eli itse soittaminen ei eroa mitenkään, tätä hain..

Kyllä se eroaa, talon laitteita ei ole monessakaan maapaikassa ole saati että olis äänimies joka hoitaa soundit.

Myös soittolava on laivoilla yleensä isompi, PA massiivinen ja maissa voi olla pari bandia ja lauteet ovat perssilmän kokoiset, myös monitorointi voi olla outo, rumpali joutuu vetämään useimmiten talon rummuilla, sekin poikkeaa siis normi keikoista.

Jos tällä palstalla ei saa ennä puhua ns kokemuksen äänellä niin ok.

Tämä tästä.
Lucky 7
30.07.2024 14:42:42
Sir Roger: Hetkinen.. Tämä vielä:

Ne laivojen rummut oli vaihtelevassa kunnossa. Toisinaan ihan ok, mitä nyt kalvot ihan tattis. Menis mättömusassa, mut ei sovellu kevyempään dynamiikkaan, kalvon ollessa ihan säkillä keskeltä. Välillä vein omat mukana, että on kotosampi fiilis.
Yleisö oli ehkä hieman laajemmalla skaalalla, kuin lavoilla tai ravintoloissa.
Pääsääntöisesti laivalla soittaminen oli ihan kivaa, kun yhdellä roudauksella mentiin monta reissua, eikä tarvinnut ajaa yöllä.
TÄ?
WanhaWetäjä
30.07.2024 21:06:56

Lucky 7: Ne laivojen rummut oli vaihtelevassa kunnossa. Toisinaan ihan ok, mitä nyt kalvot ihan tattis. Menis mättömusassa, mut ei sovellu kevyempään dynamiikkaan, kalvon ollessa ihan säkillä keskeltä. Välillä vein omat mukana, että on kotosampi fiilis.
Yleisö oli ehkä hieman laajemmalla skaalalla, kuin lavoilla tai ravintoloissa.
Pääsääntöisesti laivalla soittaminen oli ihan kivaa, kun yhdellä roudauksella mentiin monta reissua, eikä tarvinnut ajaa yöllä.

Välillä veit omat mukana? Pakko kysyä että miten tämä on mahdollista jos on kyse yhestä laivavedosta? Toki riippuu laivasta, Hesa-Tholma reitillä on aikaa kun ainakin Viikkarit seisovat hyvän tovin satamassa.

Hyvin olet yhen keikan perusteella bongannnut ne tärkeimmät plussat eli yksi roudaus eikä tarvi ajaa yöllä, tuohon kun lisää messin ja omat olemiset niin kyllä tuo vie jotain pistokeikkaa johonkin hevon kuuseen sata nolla, ei majotusta, ei muuta tarjottavaa kuin se kahvi ja leipä, ehkä makkara.

Ite tykkään laivakeikoista sillä varauksella että sattuu osaavat äänimiehet ja lavasoundi on hyvä, näin ei ihan joka laivalla ole. Toki bandissa ei saa ola alko-ongelmaisia sillä laivoilla saattaa mopo karata käsistä.

Jos vähän karrikoisi niin parhaimmillaan nuo ovat lähes lomailua täysihoidolla vs maakeikat pitkine matkoineen.
Lucky 7
31.07.2024 01:23:39
WanhaWetäjä: Välillä veit omat mukana? Pakko kysyä että miten tämä on mahdollista jos on kyse yhestä laivavedosta? Toki riippuu laivasta, Hesa-Tholma reitillä on aikaa kun ainakin Viikkarit seisovat hyvän tovin satamassa.

Hyvin olet yhen keikan perusteella bongannnut ne tärkeimmät plussat eli yksi roudaus eikä tarvi ajaa yöllä, tuohon kun lisää messin ja omat olemiset niin kyllä tuo vie jotain pistokeikkaa johonkin hevon kuuseen sata nolla, ei majotusta, ei muuta tarjottavaa kuin se kahvi ja leipä, ehkä makkara.

Ite tykkään laivakeikoista sillä varauksella että sattuu osaavat äänimiehet ja lavasoundi on hyvä, näin ei ihan joka laivalla ole. Toki bandissa ei saa ola alko-ongelmaisia sillä laivoilla saattaa mopo karata käsistä.

Jos vähän karrikoisi niin parhaimmillaan nuo ovat lähes lomailua täysihoidolla vs maakeikat pitkine matkoineen.

Se ensimmäinen oli noin 15 vuotta sitten.
TÄ?
Kefiiri
31.07.2024 05:07:19 (muokattu 31.07.2024 05:10:48)
Lucky 7: Ensimmäinen laivakeikka ikinä ja ehtoon mittaan tuli toisen bändin rumpalin kans juttua tästä kyseisestä aiheesta, että tää musa ei kiinnosta häntä muuten kuin rahan vuoksi. Heppu koki selkeästi sen moraaliseksi ongelmaksi.
En mä keltanokkana osannut muuta kysyä kuin, miksi pitäis tehdä jotain mistä ei pidä?
Taidan olla vieläkin yhtä keltanokka, kun ajatus musasta ei oo muuttunut. Sitä on vaan hyvää ja huonoo ja jokainen määrittelee sen itse.

No juu me ei tajuttu että tämä kirjoituksen alussa mainittu eka laivakeikka tapahtui jo kauan sitten. Virheellisesti tulkittiin sen olleen toistaiseksi ainoa.
WanhaWetäjä
31.07.2024 11:24:32

Kefiiri: No juu me ei tajuttu että tämä kirjoituksen alussa mainittu eka laivakeikka tapahtui jo kauan sitten. Virheellisesti tulkittiin sen olleen toistaiseksi ainoa.

Heh, tuon aloituksen voi tosiaan käsittää niin että kyseessä oli todellakin eka laivakeikka ikinä, pikku lisäys olisi tehnyt asian selväksi eli "Eka laivakeikkani oli 15 vuotta sitten" tms.

Luetun tekstin voi tulkita monella tapaa, nyt menimme vissiin kaikki metsään.
Jamz
31.07.2024 16:53:21
Menin tässä joku aika sitten pe-la välisenä yönä Viking Gracela yli Tukholmaan ja pistäydyin katsomassa esiintyjiä samalla. Joku konsan moduulaatiosukista kasattu bilebändi soitti ja nuori nätti nainen lauloi. Soitto ja laulu oli kyllä steriiliä ja bändi näytti siltä, että nyt ollaan ottamassa parrua hanuriin rahan takia. Ja miekö luulin, että vain humppaa soitetaan rahasta :)
Raja se on raittiudellakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)