Aihe: Tanssimusiikkiin sopiva kokoonpano?
1 2 3 4
Jonte
02.04.2003 07:56:51
Millä kokoonpanolla kannattaa teidän mielestä kannattaa soittaa tanssimusiikkia?

-dr
-bass
-gtr1
-gtr2
-keys
-tr
-ten.sax
-trb
-voc1
-voc2
-taustalaulut bändiltä
-kaksi tanssityttöä
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
isojussi
02.04.2003 10:08:23
Perhana!

Jami ja Jonte on hienoilla linjoilla!

Mutta Jonte: Miks 2 skebaa? Tulee aikamoinen määrä harmoniasoittimia. Musta riittää, jos on kiipparit ja yks kitara tai kaks jompaa kumpaa - tosin komppikoneena ei oo kitaran voittanutta - paitsi Kuubalaisosastossa piano on kyllä tärkeempi.

Viime kesänä näin / kuulin Imatralla hyvän kuuloisen puhallinsektion: Trumpett, tenorisaxi, 2 pasuunaa (todennäköisesti iso tenori ja pikkutenori - enpä käynyt kysymässä ;-)) Sektio kuulosti helevetin isolta soittajamäärään nähden - ja hyvältä!

Mietinkin, että mitä järkee on aina yhden pasunistin tapella autokuormallista trumpetisteja vastaan ja sitäpaitsi näin saadaan sektion harmoniakin "leveämmäksi" - miettikääpä sitä!
KMT
02.04.2003 18:06:46

Noh minä laitan myös listani
4 Laulajaa
2 Kitaraa
1-2 bassoa/kontra/tuuba
1 trumpetti
1 pasuuna
1 Käyrätorvi
1 Oboe/englannintorvi
1 Baritonitorvi
1 Fagotti
2 Viulua
1 Alttoviulu
1 Sello
1 Sitar
1 Mandoliini
1 Lap Steel

Eikä kaikkien tartte olla samaan aikaan
Mä olen vain tyhmä...
Speedy
02.04.2003 22:03:15

Mietin vaan tossa, että kun KMT on jokapaikaan tunkemassa tota sitaraa, että miltähän se mahtais kuullostaa, jos vetäs vaikka Jätkän humppaa sitaralla..?=) Toisin sanoen, on aika vähän semmosia biisejä, mihin se HYVIN sopii.. Ainakin suomalaisessa tanssimusiikissa..

Mut mun mielestä täydellinen kokoonpano ois:

rummut
percussiot
1. kitara (+ mandoliinit, yms. kielisoittimet, biisin mukaan)
2. kitara
basso
paino/kosketinsoittimet
trumpetti
saxofonit
pasuuna
2-3 taustalaulajaa

Eli semmonen 11-15 henkilöä (riippuen puhaltajien määrästä) ois aivan ihanteellinen. Muistaako kuinka moni, kun teeveestä tuli vuosi pari sitten tv2:lta Launtain toivotut. Se oli Laulava sydän ohjelma sarjan alla, ja ne oli uusintoja aikasemmin, ehkä 4 vuotta sitten olleesta Lauantain toivotut sarjasta.. Siinä oli vastaavanlainen bändi, kaikki suomen huippu muusikot.. Kapellimestarina oli Puurtinen ja Siekkinen, puhaltajia Novak, Czaplicki, Hänninen ja Korhonen, kitarat Murtojärvi ja Markkula, rummuissa Rautiainen ja perc. Siukonen ja Lehtonen bassossa.. Mut jos joku muistaa, nii siinä esitettiin kaikkia suomen iskelmä hittejä, ja ne kyl kuullosti aivan loistavalta.. Mut tietäähän sen ku viimosen päälle ammatti miehet ne sovittaa ja soittaa..=) Sillon 4-5 vuotta sitten tuli kyllä meikäläiselle ihan erikäsitys iskelmä musiikkiin..=)
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Jami
02.04.2003 22:44:56

KTM:n bändissä on 21 soittajaa (laskinko oikein). Tanssipaikkoja sillä porukalla voi toki kiertää jos haluaa ilmaiseksi soittaa. Rahaa siitä ei kyllä kellekkään jää. Ja mitähän musaa tuo porukka soittais? Ja mitä tanssijat tanssis?

Noita Speedyn kokoonpanoja, tai ainakin lähelle sitä, löytyy kyllä tanssilavoiltakin. Seitsemän seinähullua vähän vahvistettuna, Finlanders konserttikokoonpanossa, on muitakin. Ultra Bra oli vissiin hyvin lähellä tuota kokoonpanoa. Jean S. myös. Eli koeteltu ja hyvin käypä yhtyeen koostumus. Toki pitää saavuttaa nopeasti suosiota jos meinaa noin suurella sakilla keikkaa saada ja jäämään soittajalle palkkaakin.

TAitaa vaan olla aika vanhakantaista tuo meidän tanssijakaarti. Konservatiiviset bändit vetää puoleensa. Tosin uutta Dallabetä oon jo hetken odotellut. Tai kipparikvartettia. No Finkuthan tuota köörilaulua vähän yrittelee.
KMT
02.04.2003 22:52:26 (muokattu 02.04.2003 22:54:59)

KTM:n bändissä on 21 soittajaa (laskinko oikein). Tanssipaikkoja sillä porukalla voi toki kiertää jos haluaa ilmaiseksi soittaa. Rahaa siitä ei kyllä kellekkään jää. Ja mitähän musaa tuo porukka soittais? Ja mitä tanssijat tanssis?

Siis että sillä lailla että osa soittais jossain biisissä toista soitinta ja sillä lailla ettei koko arsenaalia ole joka biisissä, laskitkos laulajat erikseen? ne vois soittaa samalla jotakin soitinta... ja kirjoita nimimerkkini oikein... (Muistisääntö: Kaljaa Mahan Täydeltä)

Noita Speedyn kokoonpanoja, tai ainakin lähelle sitä, löytyy kyllä tanssilavoiltakin. Seitsemän seinähullua vähän vahvistettuna, Finlanders konserttikokoonpanossa, on muitakin. Ultra Bra oli vissiin hyvin lähellä tuota kokoonpanoa. Jean S. myös. Eli koeteltu ja hyvin käypä yhtyeen koostumus. Toki pitää saavuttaa nopeasti suosiota jos meinaa noin suurella sakilla keikkaa saada ja jäämään soittajalle palkkaakin.

Mun mielestä ton Jean S. on huonoa musiikkia,
Mutta kyllä Ultra Bra on hyvä... Mulla on yksi lyvykin...
Mahtavia sovituksia...
Muuten ok oli Speedyn bändi mutta jouset vain puuttuu...
Mä olen vain tyhmä...
isojussi
02.04.2003 23:00:57
Aaa.... muitatteko, kun Klaus van der Kampf ja Pallosalamat kiersivät maata - tai Modern fox? Tuliskohan big bandit uudestaan muotiin? Ei muuten olis bb yhtään sen kalliimmpi kuin monet näistä ylihinnoitelluista juorulehtijulkkiksista - ja musakin olis monin verroin parempaa - ja lopun perin tanssittavampaakin!
Jami
02.04.2003 23:02:35

ja kirjoita nimimerkkini oikein... (Muistisääntö: Kaljaa Mahan Täydeltä)

Anteeksi! muistin väärän muistisäännön. : Kommunistit Tukkii Metron. (hähähähvitsivitsi)

Ei kyllä toisen nikissä pitäis olla tarkka. Oon vaan vissiin liian väsyny. 2,5 tuntia konserttia, juontoa ja miksaamista jne. ja kyllä oli taas monenmoista soitinvalikoimaa.
Jonte
03.04.2003 10:06:27
Perhana!

Jami ja Jonte on hienoilla linjoilla!

Mutta Jonte: Miks 2 skebaa? Tulee aikamoinen määrä harmoniasoittimia. Musta riittää, jos on kiipparit ja yks kitara tai kaks jompaa kumpaa - tosin komppikoneena ei oo kitaran voittanutta - paitsi Kuubalaisosastossa piano on kyllä tärkeempi.

Viime kesänä näin / kuulin Imatralla hyvän kuuloisen puhallinsektion: Trumpett, tenorisaxi, 2 pasuunaa (todennäköisesti iso tenori ja pikkutenori - enpä käynyt kysymässä ;-)) Sektio kuulosti helevetin isolta soittajamäärään nähden - ja hyvältä!

Mietinkin, että mitä järkee on aina yhden pasunistin tapella autokuormallista trumpetisteja vastaan ja sitäpaitsi näin saadaan sektion harmoniakin "leveämmäksi" - miettikääpä sitä!

Terve Big John! Kommentoisin tuota kahden kitaran käyttöä:
On hienoa toimia bändissä, jossa toinen kitara soittaa komppia ja toinen riffejä ja sooloja. Tämä toimii kuin hehkukuulamoottori. Lisäksi toinen kitaristi voi biisistä riippuen soittaa akustista. Tiedäthän, miten musiikki kuplii ja helmeilee silloin, kun komppikitara on akustinen 12-kielinen ja soolokitaristi vetää utuista sooloa päälle. Tumma on yö, Man! Kokonaan toinen asia on, kannattaako tällaista puhallinsektiolla varustettua bändiä pitää taloudellisesti... Kuitenkin olen todennut, että silloin, kun musiikkia tehdään harrastuksena, rakkaudella, ja porukasta löytyy stemmojen kirjoittajia, niin kyllä kolisee kuin metrinen koivuhalko. -Jonte
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Speedy
03.04.2003 11:49:37

Ultra Bra kyllä ei ollu mitään "tanssimusaa", ei se ainakaan tanssi keikkoja tehny.. Ja Jean S on alunperin lähteny laivoilta mantereelle, eli siis piti ruotsinlaivoilla show-esityksiä, eikä myöskään tee tanssikeikkaa (laivalla ehkä) Ja sitten 7 seinähullua ja Finlander on jo sen verran vanhempaa, että sillon oli viel isompia bändejä(?) Ja on niitä muitakin, mitkä ei niin tunnettuja ole.. Eli nykyään "tyhjästä" lähtevä 10 henkinen bändi on kyllä aika kovan haasteen edessä.. Vaikkakin isommat ohjelma toimistot ottaa, hyviä ja omaperäsiä isojakin pändejä palkkalistoilleen.. Mutta tommosilla bändeillä se musa ei enää oo sitä perinteistä tanssi musaa.. Son enemmän soulia, poppia ja rockia.. Eli ei ne niinkä soita missää "mummujen tansseissa" Niil on enemmän klubikeikkaa, ku tanssi keikkaa tanssilavoilla/-baareissa..

Ja usempaan paikkaan ei kyl mahdu isompaa bändiä, kvartetillakin tekee jo tiukkaa olla samalla lavalla. Eri asia tietty on isot tanssilavat, joille kyllä mahtuu. Mutta niihinkin tarvitaan jo nimeä, että pääsee..
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Ukko
03.04.2003 21:06:59

-dr-bass-gtr1-gtr2-keys-tr-ten.sax-trb-voc1-voc2-taustalaulut bändiltä-kaksi tanssityttöä
Mitä p...lettä. 49 rumpalia ja 1 saksofonisti sekä orkesterin johtaja on ainoa oikea kokoonpano.
Jami
03.04.2003 21:54:09

Dodii. Nyt tuli mullekkin töitä tanssilavoilla. Kannatan Ukkoa täydellä pääll.. eiku sydämellä.
R.W. Piuha
04.04.2003 14:28:21
Alkuperäinen kysymyshän oli että millä kokoonpanolla kannattaa lähtee tanssikeikoille?Kun mä tässä kattelen meirän huomisen keikan sopimusta.niin voin sanoa.että näillä liksoilla mahdollisimman pienellä,ei tää kannata,neljä äijää ja hinta on n. 570 euroo,siitä pitäs viä matkat maksaa ja sosiaalikulut,eli jäiskö siitä n. 130 E per ukko brutto!Tervetuloa alalle!!!!
KMT
04.04.2003 15:57:36

Alkuperäinen kysymyshän oli että millä kokoonpanolla kannattaa lähtee tanssikeikoille?Kun mä tässä kattelen meirän huomisen keikan sopimusta.niin voin sanoa.että näillä liksoilla mahdollisimman pienellä,ei tää kannata,neljä äijää ja hinta on n. 570 euroo,siitä pitäs viä matkat maksaa ja sosiaalikulut,eli jäiskö siitä n. 130 E per ukko brutto!Tervetuloa alalle!!!!

Parempi 570 kuin ei mitään,
Toihan on ihan ruhtinaallinen korvaus,
meidän bändin suurin keikkapalkkio oli 200mk...
Mä olen vain tyhmä...
chromazone
04.04.2003 16:47:35
Ei muuten olis bb yhtään sen kalliimmpi kuin monet näistä ylihinnoitelluista juorulehtijulkkiksista - ja musakin olis monin verroin parempaa - ja lopun perin tanssittavampaakin!

Tuossa on loistava pointti. Mutta kansa haluaa naamoja, onhan se jo todettu...
Köpö
05.04.2003 15:22:43
Kaksi kitaraa, basso, rumputtaja. Joku näistä tai useimmat myös laulaa.
isojussi
06.04.2003 11:07:26
Kaksi kitaraa, basso, rumputtaja. Joku näistä tai useimmat myös laulaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että yllämainittu sopii vain piikkilanmusaan.

Rummut, basso, koskettimet, puhaltaja.

Käytännössä monien edessä on kuitenkin triolla tärryytteleminen ja jos ei sekkareita haluta käyttää on lähes ainoa vaihtoehto Drs, Bs, Keys/Haitari.

Kitaratriolla voi kyllä vetää Hurriganesia, mutta tanssimusa valitettavasti kuulostaa koomiselta....
Köpö
06.04.2003 11:28:32
et tEdelleen olen sitä mieltä, että yllämainittu sopii vain piikkilanmusaan.

Rummut, basso, koskettimet, puhaltaja.

Käytännössä monien edessä on kuitenkin triolla tärryytteleminen ja jos ei sekkareita haluta käyttää on lähes ainoa vaihtoehto Drs, Bs, Keys/Haitari.

Kitaratriolla voi kyllä vetää Hurriganesia, mutta tanssimusa valitettavasti kuulostaa koomiselta....

Ihmeen hyvin siitä kitarahumpasta silti yleisö tykkää. Useimmissa paikoissa ihmiset tulevat kiittelemään siitä, kun bändi on erilainen kuin ne useimmat muut haitari- kosketintriot, jotka kuulostaa kaikki samalta. Tietysti parempi olisi, jos vaikka toinen kitaristi voisi vetää välissä koskettimia tai hanuria, mutta kyllä näinkin pärjää.
X
Rock n
06.04.2003 13:26:55
Useimmissa paikoissa ihmiset tulevat kiittelemään siitä, kun bändi on erilainen kuin ne useimmat muut haitari- kosketintriot, jotka kuulostaa kaikki samalta.

Totta, että "Emma soundia" ei jaksa kuunnella ja siihen tanssia koko tanssi-iltaa. Onneksi näiltä "nykyrautalankabändeiltä" irtoaa muutakin kuin sitä 60-luvun rautalankasoundia. Nykyiset kitara-/rautalankabändit ovat vähintään yhtä monipuolisia kuin kosketinbändit. Nykyiset kitarayhtyeet ovat oppineet soittamaan kunnon Swing-soundit, niin siltäkin suunnalta tulee monipuolisuutta roppakaupalla lisää. Jenkkitanssit kun ei oikein noihin "rautalankasoundeihin" istu - no... Fuskua lukuunottamatta, mutta sehän onkin Foksi.
Rantsu
06.04.2003 21:46:25

Nykyiset kitarayhtyeet ovat oppineet soittamaan kunnon Swing-soundit

Mikä on kitarayhtyeen swing-soundi, nyt loppui musiikillinen yleissivistys. Auttakaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)