Aihe: Ajatuksia muusikkoudesta
1 2 3 4 5
artope
16.08.2016 23:03:09

Mä pidän itteäni pelimannina ja vielä harrastesellaisena. Mulle se riittää. Ja kait jollekin muullekin, kun meillä joitain keikkojakin on. Meijän kiipparistia mä pidän muusikkona. Hän kun handlaa melkein genren kuin genren.
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
musamies
17.08.2016 00:35:07
baron: Ihan oikeesti: Meillähän on ihan oikeita suojattuja ammattinimikkeitä, esim lääkäri, asianajaja ym. jotka vaatii että pitää olla suoritettu joku yhteiskunnan tai vastaavan näyttö että saa käyttää.
Mulle alettiin väittää että muusikon on pitänyt käydä sibis tai vastaava ja sen jälkeen olla täyspäiväinen pro.
En alkanut kinastelemaan, olkoot vain "muusikoita" enkä edes halua tollaiseen niuhoporukkaan kuulua.

(Kerran jouduin tappelemaan keikkaliksan alvista ja laissa sanotaan jotain sellaista että taiteilijan, urheilijan tai muun esiintyjän liksasta ei tarvitse maksaa alvia ja jos mun soittoni ei sitten ole taidetta niin oon mä ainaskin "MUU" esiintyjä, AMMUU!

Omassa mielessä oma muusikkous on kiinni omasta motivaatiosta ja siitä tuleeko muusikkoutta toteutettua jossain muodossa.

Muiden muusikkous on kiinni siitä jos huomaan toimintaa, joka viittaa selvästi muusikkouteen. Mittareita on onko musiikillinen toiminta jollain lailla mielenkiintoista ja vaikuttaako se olevan jossain määrin taidetta. Yhtenä mittarina on jos suoriutuu monipuolisesti muusikkotehtävistä.

Se onkin jännä tilanne, että täällä ilmeisesti suorastaan aika harva on päätyömuusikko ja moni on pikemminkin jäähdyttelevä muusikko, harrastemuusikko tai musiikista kiinnostunut aloittelija.
Kefiiri
17.08.2016 07:31:58 (muokattu 17.08.2016 07:34:21)
Muusikon määritteleminen taitaa olla yhtä vaikeaa kuin kirjailijan tai kuvataiteilijan... riippuu tarkastelukulmasta, onko soittaja oikeutettu moiseen ylvääseen nimikkeeseen vai ei. Tai voihan muusikko soittajan sijaan olla laulajakin, tai säveltäjä... mitä näitä nyt on.
En ole musiikin asiantuntija.
Eläkeläissoittaja
17.08.2016 09:04:52

Minä olen entinen ravintola- ja keikkasoittaja ja pääosin itseoppinut.
Nykyisin eläkeläisenä olen lauluntekijä, enkä keikaile enää ja kaipa lauluntekijänä sitä saamistakin on, kun levytyksiäkin muutama tunnettukin artisti lauluistani on tehnyt muiden solistien lisäksi ja lisää on kuulema tulossa.
Sovituskin onnistuu iskelmärintamalla kohtuuhyvin rajani silti tuntien.
Sax-pappa
17.08.2016 09:22:39
Kefiiri: Muusikon määritteleminen taitaa olla yhtä vaikeaa kuin kirjailijan tai kuvataiteilijan... riippuu tarkastelukulmasta, onko soittaja oikeutettu moiseen ylvääseen nimikkeeseen vai ei. Tai voihan muusikko soittajan sijaan olla laulajakin, tai säveltäjä... mitä näitä nyt on.

Se on vähän niinkuin jalkapalloilijan määrittely. Toiset pelaa liigassa, toiset kutosdivisioonassa. Palloilijoita molemmat.
musamies
17.08.2016 09:32:39
Sax-pappa: Se on vähän niinkuin jalkapalloilijan määrittely. Toiset pelaa liigassa, toiset kutosdivisioonassa. Palloilijoita molemmat.

Jalkapalloilijassa on kuitenkin erona, että sitä ilmeisesti pelataan pääasiassa joukkueena. Muusikko voi pelata myös yksin.
EP
17.08.2016 09:47:40 (muokattu 17.08.2016 09:49:40)
Muusikko ammattinimikkeenä = palkka
Muusikko yleisnimityksenä, soittajasta/ laulajasta esim. toimiminen satunnaisesti em. tehtävissä (tätä pitäis käyttää ehkä harkinnanvaraisesti) :D
Jotenkin noin..
Sax-pappa
17.08.2016 10:35:50
musamies: Jalkapalloilijassa on kuitenkin erona, että sitä ilmeisesti pelataan pääasiassa joukkueena. Muusikko voi pelata myös yksin.

Tarkoitin vain, että saman nimikkeen alla voi olla huimia tasoeroja.
Eläkeläissoittaja
17.08.2016 11:12:42 (muokattu 18.08.2016 22:17:30)

Uskon edustavani täällä Tanssimusiikki-pastalla iäkäämpää soittajaporukkaa. Keikkailu alkanut jo 1960-luvun puolivälissä harrastuksena ja aika vähänosaavana vielä tuolloin. Aika opetti eri pändeissä lisää sen, mitä tuolloin tarvittiin, jotta töitä olisi ja pärjättiin ilman mitään aiempaa koulutuksellista musiikinoppiskelupohjaa.

Vuosikymmeninen varrella on soittajamuusikkokehitys eri pändessä ollut valtavaa näihin aina päiviin asti ja osaaminen aivan toista luokkaa eri instrumeittien hallinnassa kuin monilla aikalaisillani poikkeuksia lukuunottamatta, kiitos eri kevyenmusiikin oppilaitokset, kuten Ogeli ja jne. Työtilaisuudet sensijaan ovat paljon vähentyneet, sekä kuukauden ja kahden viikon ravintolasopimuksetkin jo historiaa.
Äänentoistolaitteistot ovat myös kehittyneet valtavasti ja mm. tietokoneet, kuten aluksi tulleet ATARI ST ja STE tulivat sekvenseriohjelmineen avuksi, joten näitä käytettäessä parhaimmillaan triokin saattoi osaavan ohjelmoitsijasoittajan ansiosta kuulostaa vähintäänkin kvintetlltä. Näistä omakohtaistakin kokemusta parissä pändissä aikanaan -80-90-luvun vaihteessa jatkumoineen.

Itse ajauduin kuitenkin varsinaiseksi ammattilaiseksi 1970-luvun alkupuolella, kun muuta toimenkuvaa ei ilmennyt ansiotoimekseni armeijan jälkeen. Töitä oli mukavasti, vaikkakin itäblokin pändien kanssa kilpailu oli sairasta ja etenkin keikkapalkkioasioissa, josta "kiitos" ohjelmatoimistojohtaja Janne Hakuliselle (SDP), joka ei juurikaan Ohjelma-Apu-toimistoineen meistä suomalaissoittajista välittänyt tuon taivaallista. No historiaa olisi paljonkin mielessäni aktiiviajastani kerrottavana soittajana ja esim. ammattiyhdistysasioista, mutta jääkööt ne nyt tässä käsittelemättä. Tästä omakohtaisesta historiasta ei kai kukaan pahastune, kun muusikkoudestani sekä soittamisistani ajatuksiani täällä esiintuon tavallani "ruminune." Kiitos! :)
musamies
17.08.2016 11:44:27
EP: Muusikko ammattinimikkeenä = palkka
Muusikko yleisnimityksenä, soittajasta/ laulajasta esim. toimiminen satunnaisesti em. tehtävissä (tätä pitäis käyttää ehkä harkinnanvaraisesti) :D
Jotenkin noin..

Itse tunnen suurimmaksi osaksi sitä porukkaa, joka ei yritä saada musiikista palkkaa. Jos meikäläinen yrittäisi, voisi se tarkoittaa jopa joutumista kauemmaksi itse musiikista vaikkapa johonkin roudaus- ja ajohommiin. Esim. pianoja roudaamalla voisi ajatella saavansa jotain tienestiä tai virittämiseen perehtymällä.
Thefish
17.08.2016 18:55:56
Parempi vaan mitä vähemmän sitä ajattelee lasketaanko muusikoksi vai ei. Posottelee vaan menemään ja yrittää nauttia tekemistään musiikillisista asioista.

Kun se hyvänolontunne hiipuu, on status mitä todennäköisimmin lipsahtanut edellämainituksi.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Anonymous-jazz
18.08.2016 07:49:40 (muokattu 18.08.2016 07:51:46)

Juicehan sen kuitenkin sanoi jo silloin 1990 Neil Hardwickin keskusteluohjelmassa, että "kuinka Suomalaiset ravintolamuusikot pelkäävät alansa kehityksen puolesta. No suomalainen muusikkohan on kuin Suomalainen appelsiini".

Tässähän tais Finlandersien rumpali todeta vähän aikaa sitten, kuinka tanssimuusikon ammatti tulee tulevaisuudessa katoamaan kokonaan täältä. http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000000865263.html

Muuttuukohan se sen jälkeen karaokelaulajan ammatiksi, josta Auraviihde järjestää jokavuotiset Karaoke-kuningas kisat. Mikä korvaa Tangomarkkinat :D

Kysymyshän on vain siitä, että mistä tilaajat ovat valmiita maksamaan.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Eläkeläissoittaja
18.08.2016 08:01:05

Anonymous-jazz: Juicehan sen kuitenkin sanoi jo silloin 1990 Neil Hardwickin keskusteluohjelmassa, että "kuinka Suomalaiset ravintolamuusikot pelkäävät alansa kehityksen puolesta. No suomalainen muusikkohan on kuin Suomalainen appelsiini".

Tässähän tais Finlandersien rumpali todeta vähän aikaa sitten, kuinka tanssimuusikon ammatti tulee tulevaisuudessa katoamaan kokonaan täältä. http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000000865263.html

Muuttuukohan se sen jälkeen karaokelaulajan ammatiksi, josta Auraviihde järjestää jokavuotiset Karaoke-kuningas kisat. Mikä korvaa Tangomarkkinat :D

Finkkujen rumpalin eli Lammelan Jussin ennustus voi hyvinkin totetua. Ehkä ei aivan täysin kokonaan, mutta tanssimuusikkona päätoimisesti elävien rivit harvenevat ajastaan varmasti. Ohessa on tehtävä muutakin vaikka musiikkiin liittyvää tai jotain muuta elääkseen.
EP
18.08.2016 11:11:14
Anonymous-jazz: Juicehan sen kuitenkin sanoi jo silloin 1990 Neil Hardwickin keskusteluohjelmassa, että "kuinka Suomalaiset ravintolamuusikot pelkäävät alansa kehityksen puolesta"..

Syytä onkin yhä enenvässä määrin kun keikat on ainakin pienemmissä kuppiloissa muuttuneet "karaoketyyppisiksi" ilmaiskeikoiksi ravintoloille ja esiintymishaluisia kuulema riittää kaikilla päivätyö joten soittaminen on vain harrastus.

..Kysymyshän on vain siitä, että mistä tilaajat ovat valmiita maksamaan.
Eläkeläissoittaja
18.08.2016 20:32:21 (muokattu 18.08.2016 20:37:15)

Eivät paljoakaan, kun niin paljon tarjotaan.
Kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin,
Huippuartisti voi tyhjentää yrittäjän kassakatteen
eli koko kauden tuoton, jos sellaisen riskin ottaa,
tuottoon uskoessaan, hänet riskillä tilatessaan
laskua suorittaessaan, jos sen edes pystyy maksamaan.
The 2
19.08.2016 00:12:01
Muusikko on aina sitä missä soittaa ja miten on leiviskänsä hoitanut. Muuten soittaja saa parempaa kohtelua solistin kompossa,yleensä. Siksi kannattaa hoitaa oma kompo niin hyväksi että voi sanoa turakaiselle,sinä et meitä määrää!
The 2
19.08.2016 00:20:25
The 2: Muusikko on aina sitä missä soittaa ja miten on leiviskänsä hoitanut. Muuten soittaja saa parempaa kohtelua solistin kompossa,yleensä. Siksi kannattaa hoitaa oma kompo niin hyväksi että voi sanoa turakaiselle,sinä et meitä määrää.
Soittaja on yleensä se joka viimeiseksi kerää sen sentin lattialta.
The 2
19.08.2016 00:47:34
Muistuu mieleeni tapaus kun lomailin ja vuokrasin mökin saaresta monena vuotena.
Laivalaiturilla ihmiset näyttäytuivät ja tekivät tuttavuutta kun kesä on.
Minut esiteltiin muusikkona kukaan ei reakoinut mutta kun esittelijä rykäisi ja sanoi hän soittaa,,,, siinä ja siinä,-hyvänen aika kylläpäs on mukavaa saada tänne kulttuuriväkeä ,tulette kai meille aatoksi kyllä kiitos tulemme tietysti ja toivottavasti toi perämoottori lähtee nyt käyntiin hei hei,voi perk
Eläkeläissoittaja
19.08.2016 01:14:15 (muokattu 19.08.2016 01:19:46)

Mietiskelen vieläkin, että minnekähän katosi, on unohtunut, vaiko on vieläkin hyvässikäytetävisssä kadonnut nuotialbumini kaikkine papereineen.

No, viimekeikoillamme ruotsinlaivoilla aikoinaan sattui yllättävänmielenkiintonen tapahtuma, kun tanskalaisbaaripianisti pyysi perusarria valssista nimeltään 'Rakkautta Kööpenhaminassa' jonka olin soinnuttanut melodioineen sekä bassolinjoineen.
Perusnuotin hän toki minulta sai, ja kun hän vielä sanoi, että harmonia on täysin kohdallaan, niin olin otettu.
Eläkeläissoittaja
19.08.2016 01:31:43 (muokattu 19.08.2016 01:33:05)

Eläkeläissoittaja: Mietiskelen vieläkin, että minnekähän katosi, on unohtunut, vaiko on vieläkin hyvässikäytetävisssä kadonnut nuotialbumini kaikkine papereineen.

No, viimekeikoillamme ruotsinlaivoilla aikoinaan sattui yllättävänmielenkiintonen tapahtuma, kun tanskalaisbaaripianisti pyysi perusarria valssista nimeltään 'Rakkautta Kööpenhaminassa' jonka olin soinnuttanut melodioineen sekä bassolinjoineen.
Perusnuotin hän toki minulta sai, ja kun hän vielä sanoi, että harmonia on täysin kohdallaan, niin olin otettu.

Nyttemmin taittuvika, alati taantuva on tosiasia.
Koneilla vaikka millaista "käppyrää" syntyy tarvitessa kaiken arvostelun kestäen,
turhaan keillekään palautteesta vittullen, vaan muita teitä parempia vain etenpäin kannustaen. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)