Aihe: Korkeimman Hallinto-Oikeuden päätös
1 2 3 4 5 6
AlaE
26.01.2013 08:38:53
Menee puurot ja vellit sekaisin... Pätkä po. korjoituksesta:

Artistiyhtiö oli
maksanut esiintymispalkkiot laskulla
työkorvauksina muusikoiden toiminimille,
mutta verottaja piti suorituksia
ennakkoperintälain mukaisina palkkoina
ja pani maksuun toimittamatta
jätetyt ennakonpidätyksen ja sosiaaliturvamaksut
veronlisäyksineen ja
-korotuksineen.

Oleellista on, että suoritukset katsottiin palkaksi. Vaikka suoritukset olisi laskutettu henkilöyhtiön, osakeyhtiön, osuuskunnan tai minkä tahansa oikeushenkilön nimissä, se olisi silti ollut palkkaa.
Salvo honore
Micro-tilt
26.01.2013 15:20:34
AlaE: Menee puurot ja vellit sekaisin... Pätkä po. korjoituksesta:

Artistiyhtiö oli
maksanut esiintymispalkkiot laskulla
työkorvauksina muusikoiden toiminimille,
mutta verottaja piti suorituksia
ennakkoperintälain mukaisina palkkoina
ja pani maksuun toimittamatta
jätetyt ennakonpidätyksen ja sosiaaliturvamaksut
veronlisäyksineen ja
-korotuksineen.

Oleellista on, että suoritukset katsottiin palkaksi. Vaikka suoritukset olisi laskutettu henkilöyhtiön, osakeyhtiön, osuuskunnan tai minkä tahansa oikeushenkilön nimissä, se olisi silti ollut palkkaa.

Olen ymmärtänyt että tässä tapauksessa muusikot olivat kuitenkin maksaneet omat ennakonpidätyksensä. Ja nyt verottaja perii ne artistilta vielä toisen kerran?
AlaE
26.01.2013 15:46:00
Micro-tilt: Olen ymmärtänyt että tässä tapauksessa muusikot olivat kuitenkin maksaneet omat ennakonpidätyksensä. Ja nyt verottaja perii ne artistilta vielä toisen kerran?

Jos aikaa ja mielenkiintoa aiheeseen löytyy, voi lukea Verohallinnon ohjeen vuodelta 2005. Tässä listassa ensimmäinen: http://vero.fi/fi-FI/haku?s=palkkaa%20vai%20ty%C3%B6korvausta

Työnantaja (tässä artistiyhtiö) pidättää ja tilittää ennakonpidätyksen palkasta, samoin tilittää työnantajan sosiaaliturvamaksun. Muusikot ovat voineet maksaa ennakkoveroa, koska ovat luulleet suorituksen olevan työkorvausta. Sekä työnantajan tilittämä ennakonpidätys että itse maksettu ennakko otetaan huomioon lopullisessa verotuksessa ja mahdollinen ylimääräinen palautetaan muusikolle.

Tarkastelussa palkka vs. työkorvaus asiaa katsotaan tavallaan enemmän työnantajan velvollisuuksien kannalta.
Salvo honore
hvinnamo
26.01.2013 18:05:28
Kyllä mun mielestä verottajan pitäis keskittyä oikeisiin kohteisiin ja veronkiertoon ylipäätään, eikä muusikoiden roposien kyttäämiseen. Vaikka kaikki suomen tanssimuusikot maksaisivat 100% veroa kaikista palkoistaan, niin sillä ei olisi mitään kansantaloudellista merkitystä. Jos mä olisin verottaja , niin antaisin kaikille Suomen tanssimuusikoille 100% verovapauden. Ei tarvis aikuisten ukkojen tätäkään keskustelua käydä ja voitaisiin keskittyä oleelliseen, eli kerätä ne jäljellä olevat pennoset mitä kentällä vielä on. Ihan sama maksaako muusikko siitä keikasta 10 euroa veroa vai ei...enemmän menee aikaa mokoman palkkalaskelman tekemiseen , kuin mitä siitä yhteiskunta hyötyy.
Jäärä
28.01.2013 10:12:52
baron: Mulla on ollut kerran tuuraaja jolla oli oma Oy ja se laskutti Palkkiopalvelulta oman osuutensa bruttona (miinus tietenkin Palkkiopalvelun provika)

Meillä on ollut sama tapa. Mutta viime joulukuussa tuli ongelmia näiden oman yhtiönsä kautta laskuttavien kanssa.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
walttoni
28.01.2013 13:40:57
Jäärä: Meillä on ollut sama tapa. Mutta viime joulukuussa tuli ongelmia näiden oman yhtiönsä kautta laskuttavien kanssa.

Se linjaus tuli sekä työttömyyskassoilta että verotoimistoilta. Ei voi napsia rusinoita pullasta sekä yritys- että työntekijäpuolella. Suurin osa näyttää ymmärtäneen eron.

Se mikä onnistui mm. Palkkiopalvelun kautta vuosi sitten ei välttämättä onnistu ensi viikolla.

Kiitos vaan Tarmolle palautteesta.
COVS2.
jape2
28.01.2013 17:07:31
Mikään ei estä toimimasta myös osa-aikaisena yrittäjänä. Verotus ilmeisesti menee kakkosprosentin mukaan, mutta vähennyksistä huolehtiminen parantaa tilannetta.
Toi casehan oli artistiyhtiön tapaus, eikä niinkään H. Aittasen ongelma.
"Yhteiskunta ei katso hyvällä silmällä" kirjoittaa muusikkolehti yrittäjyydestä. Ei se katso muutenkaan soittajaa hyvällä ja miksi katsoisi. Roistoja kun ollaan.
Soettakkee humppoooooooo!
EP
28.01.2013 18:21:26 (muokattu 28.01.2013 18:21:50)
jape2: Mikään ei estä toimimasta myös osa-aikaisena yrittäjänä. Verotus ilmeisesti menee kakkosprosentin mukaan, mutta vähennyksistä huolehtiminen parantaa tilannetta..

Mutta eikös ne kaikki vuoden aikana tienatut kuitenkin lasketa lopulta yhteen ja siitä verot pois ..saat takaisin tai joudut maksamaan.
jape2
28.01.2013 18:34:50
EP: Mutta eikös ne kaikki vuoden aikana tienatut kuitenkin lasketa lopulta yhteen ja siitä verot pois ..saat takaisin tai joudut maksamaan.

Kyllä lopulta käy niin! Eli jos keikkailu vaatii välillä y-tunnusta ja välillä taas verokirjaa, no problem. Problem siinä on vain se jos teet töitä ainoastaan yhdelle, vaikka sulla ei ilmeisesti minkäänlaista työsopimusta ole, eikä tule.
En tunne ketään, mutta on heitä varmaan muutama vielä. Osalla menee työhommat hyvin ja luultavasti suurempi osa odottelee uskollisesti.
rintapek
28.01.2013 18:52:33

jape2: Kyllä lopulta käy niin! Eli jos keikkailu vaatii välillä y-tunnusta ja välillä taas verokirjaa, no problem. Problem siinä on vain se jos teet töitä ainoastaan yhdelle, vaikka sulla ei ilmeisesti minkäänlaista työsopimusta ole, eikä tule.
En tunne ketään, mutta on heitä varmaan muutama vielä. Osalla menee työhommat hyvin ja luultavasti suurempi osa odottelee uskollisesti.

Ei oo ihan noin.
Toi kandee lukea ja ihan ajatuksen kanssa:
http://www.freelancemuusikot.fi/faq/yrittajyys/
One kind of music only - the good kind
EP
28.01.2013 19:02:28 (muokattu 28.01.2013 19:08:10)
rintapek: Ei oo ihan noin.

Jep, toi onkin hyvä!! ..siitä +
jape2
28.01.2013 19:44:41
rintapek: Ei oo ihan noin.

Kiitos että oikaiset, etten jaa väärää positiivisuutta! Itse en ole verokorttikeikkaa tehnyt moneen vuoteen. En edes tiennyt että se olisi jotenkin laitonta.
Teosto on kuitannut suuren osan mun veroista, ja se tapahtuu verokortin kakkosprossalla. Joudunkohan linnaan?
rintapek
28.01.2013 20:11:59

jape2: Kiitos että oikaiset, etten jaa väärää positiivisuutta! Itse en ole verokorttikeikkaa tehnyt moneen vuoteen. En edes tiennyt että se olisi jotenkin laitonta.
Teosto on kuitannut suuren osan mun veroista, ja se tapahtuu verokortin kakkosprossalla. Joudunkohan linnaan?

Oikaisu kun ei ole mun keksintöä. Mitn väärää positiivisuutta ei ole olemassakaan.

Mun käsittääkseni mikään ei edelleenkään estä perustamasta vaik humpansoittajien varamiespalvelua, josta työnantaja b2b- sopimuksella saisi tarpeen tullen tilata tilapäistyöntekijöitä.

Linnaan joutumisestasi mä en tiedä mitään. Voi olla, et pääset linnan juhliin, joko vieraaksi tai soittajaksi. Mut sen mä tiedän, et vero/rahahelvetti on monelle totta, on ny syynä maksamattomat ennakonpidätykset/kilsakorvauskikkailu tai muuten vaan huono verosuunnittelu.
jape2
28.01.2013 20:37:56
rintapek: Oikaisu kun ei ole mun keksintöä. Mitn väärää positiivisuutta ei ole olemassakaan.

Mun käsittääkseni mikään ei edelleenkään estä perustamasta vaik humpansoittajien varamiespalvelua, josta työnantaja b2b- sopimuksella saisi tarpeen tullen tilata tilapäistyöntekijöitä.

Linnaan joutumisestasi mä en tiedä mitään. Voi olla, et pääset linnan juhliin, joko vieraaksi tai soittajaksi. Mut sen mä tiedän, et vero/rahahelvetti on monelle totta, on ny syynä maksamattomat ennakonpidätykset/kilsakorvauskikkailu tai muuten vaan huono verosuunnittelu.

Kuka on humpansoittajien varsinainen "työnantaja" sun mielestä?
Linnan juhlista riittää et poika soittaa siellä näköjään joka vuosi.
Verot on maksettu, kilsat vähennetty, vai mitä toi "kilsakikkailu" on?
Ite oon tehny kirjanpidon, täyttäny molemmat lomakkeet sekä oikaisua hakenut tarvittaessa.
rintapek
28.01.2013 21:28:26 (muokattu 28.01.2013 21:29:22)

jape2: Kuka on humpansoittajien varsinainen "työnantaja" sun mielestä?

Mun mielipiteellä ei o merkitystä. Mut työsuhteisissa keikoissa työnantaja on oltava. Niit ei saa naamioida "yritystoiminnaksi".

vai mitä toi "kilsakikkailu" on?

Sä voit tosta googlata vaik hakusanoilla kiinteistönvälitys+kilometrikorvaukset.

Palkansaajalla on oikeus saada palkkansa. Yrittäjällä on selonottovelvollisuus ihan joka stanan asiasta joka mahdollisesti firmaa koskee. Ei vaan voi sanoa, et "mä en tienny". Siinä on se suuri ero.

Pitkäkestoisin tapaus, jonka omalta kohdaltani muistan mis on menty aina "kuten ennenkin" oli tapaus, mis firma vetosi Kekkosen 50- luvulla allekirjoittamaan valtiosopimukseen. Asialla ei vaan ollu mitn tekemistä firman bisneksen kanssa. Ikävää ja perkeleen kallista.
jape2
28.01.2013 21:44:57
Niin, ei tossa ollu mtn uut.
rintapek
28.01.2013 21:59:21

jape2: Niin, ei tossa ollu mtn uut.

MitVit sit kysyt?
jape2
28.01.2013 22:03:54
rintapek: MitVit sit kysyt?

Äl herm! Luulin että sulla on jotain omiakin mielipiteitä!
rintapek
28.01.2013 22:13:19

jape2: Äl herm! Luulin että sulla on jotain omiakin mielipiteitä!

Kyl mulla on. Mut KoHO on päättäny, et asia on HaOssa ratkaistu, ni niillä ei o mitn merkitystä.

Paitti et mä olen ihan samaa mieltä ton ratkaisun kanssa.
walttoni
28.01.2013 22:19:50
rintapek: Kyl mulla on. Mut KoHO on päättäny, et asia on HaOssa ratkaistu, ni niillä ei o mitn merkitystä.

Paitti et mä olen ihan samaa mieltä ton ratkaisun kanssa.

En minäkään, enkä mm. sen työttömyyskassojen uusimman päätöksen mukaisen Palkkiopalvelufirmojen ohittamisen työkkärin työssäoloehdossa.
COVS2.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)