Aihe: Voiko tanssimusiikkia uudistaa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tankero
22.04.2010 21:48:44
jjussila: Ajoin lähinnä takaa sitä, että yhä enenevässä määrin ihan normilavalla kuulee VAIN iskelmää beat-poljennolla: nopeita ja hitaita. Sitten kun tanssiyleisö vaatii kolikon toiseltakin puolelta jotain, niin tajoomus on täysin näkemyksetöntä mössöö. Lavalla mun mielestä pitäisi tarjota sitä, mitä valtaosa lippunsa maksaneista haluaisi, eli monipuolista tanssimusaa; kuppilat ja poppipaikat sitten toki erikseen.

Juurikin näin. Komppia
Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
tarmo
22.04.2010 22:01:32
jjussila: Ajoin lähinnä takaa sitä, että yhä enenevässä määrin ihan normilavalla kuulee VAIN iskelmää beat-poljennolla: nopeita ja hitaita. Sitten kun tanssiyleisö vaatii kolikon toiseltakin puolelta jotain, niin tajoomus on täysin näkemyksetöntä mössöö. Lavalla mun mielestä pitäisi tarjota sitä, mitä valtaosa lippunsa maksaneista haluaisi, eli monipuolista tanssimusaa; kuppilat ja poppipaikat sitten toki erikseen.

Ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa. Ja jaan mielipiteesi asiasta. Varmaan tätä on jo tässä keskustelussa sivuttukin, mutta nykyiskelmässä on liikaa sellaista nuorekkaille kolme-nelikymppisille suunnattua pop-iskelmää. Eihän sellaista asiakaskuntaa edes ole olemassa.

Kyllä mäkin käyn harva se viikonloppu esittämässä tyhjille saleille iskelmämusiikkia ja tiedän ettei konsepti toimi. Ei siitä sen enempää, mutta en mä siinä mitään järkeä näe.

Onko se sitten sitä, että kouluttautumisen myötä poppareidenkin asenne tanssimusaa kohden on parantunut just sen verran, että keikoille lähdetään, mutta varsinaista tanssimusiikkia ei soiteta. Jostain syystä mua ärsyttää ihan yhtä paljon se, että nykyään "oikeaa", eli monipuolista varsinaista tanssimusiikkia esittävät yhtyeet lyövät itseensä retroleiman, jotta homma olis "muodikasta". Nuorekkaassa popiskelmässä sitten kuuluu laittaa sellainen popahtava, ehkä jopa rokahtava kauluspaita ja kulutetut farkut jalkaan. Valkoiset tennarit on kanssa ihan hiton pop. Ja se tukka, joka ei ole dance, eikä pop, eikä rock, eikä etenkään luonteva. Tähän ollaan tultu ja kaikkeen edellä kuvattuun olen myös itse sortunut. Jää yksi kysymys: missä on musiikki?
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Lucky 7
23.04.2010 00:13:44
jape2: Lycka till, mikä on onni-valssi?

Se on sellasen J Karjalaisen piisi. Joka on oiva esimerkki uskalluksesta tehdä asioita omilla ehdoilla. Niinmut sehän onkin Helismaan sukua. Sori, puhehan oli uudistamisesta.
Laika&cosmonauts oli parasta tanssimusaa niinkö evör. Siinä sitä oikeen inspiroitu sovitusta tulkitessa parketilla.
Se mitä ei muista, ei pidäkään muistaa.
jape2
23.04.2010 00:44:30
Lucky 7: Se on sellasen J Karjalaisen piisi. Joka on oiva esimerkki uskalluksesta tehdä asioita omilla ehdoilla. Niinmut sehän onkin Helismaan sukua. Sori, puhehan oli uudistamisesta.
Laika&cosmonauts oli parasta tanssimusaa niinkö evör. Siinä sitä oikeen inspiroitu sovitusta tulkitessa parketilla.

Sellasii onni-biisejä on muutama kymmenen, mutta onni-valssia en tiedä yhtään vieläkään. Toki voi valssiksi kuvitella vaikka tuonkin vaikka virppa osuu pahasti yköseen. Mutta miten Jiin irish-style styke ja vanha venäläinen torvisoittolaulu on
vertailtavissa paremmuudestaan. Vastaan itse, ei mitenkään. No toisaalta, mitään
uutta ei oo kummassakaan.
Mieluummin ceestä.
EO
23.04.2010 17:35:08

jape2: Sellasii onni-biisejä on muutama kymmenen, mutta onni-valssia en tiedä yhtään vieläkään. Toki voi valssiksi kuvitella vaikka tuonkin vaikka virppa osuu pahasti yköseen. Mutta miten Jiin irish-style styke ja vanha venäläinen torvisoittolaulu on
vertailtavissa paremmuudestaan. Vastaan itse, ei mitenkään. No toisaalta, mitään
uutta ei oo kummassakaan.

Virppa osuu tuossa pahasti ykköseen A-osissa mutta kertsi ja soolo onkin ihan valssikompilla soitettu. Kyllä minä tuon Onnin valssiksi ymmärrän.
COVS Nro: 4
Lucky 7
23.04.2010 17:55:57
Olisko jape2:lla muita kehitys ideoita, tää viimesin otetaan heti käyttöön. Jos sopii?
jape2
24.04.2010 02:51:28
Lucky 7: Olisko jape2:lla muita kehitys ideoita, tää viimesin otetaan heti käyttöön. Jos sopii?

Ei oo Lakkiseven. Ehkä on parasta että uudistutaan itse kukin tahoillamme omien idoidemme välkkyessä.
Mieluummin ceestä.
Lyyki
24.04.2010 04:04:33
jape2: Ei oo Lakkiseven. Ehkä on parasta että uudistutaan itse kukin tahoillamme omien idoidemme välkkyessä.

"Kaik uuristuu", san joku viksu joskus aikanas
Lucky 7
24.04.2010 12:40:11 (muokattu 24.04.2010 13:07:31)
jape2: Ei oo Lakkiseven. Ehkä on parasta että uudistutaan itse kukin tahoillamme omien idoidemme välkkyessä.

Niistä idoleista on koitettu päästä eroon, tosin vaihtelevalla menestyksellä. Tarkoitus olis diggailla musaa ja lähinnä hyviä piisejä. Ja samalla löytää itsestään portti ohi raja-aitojen, ym luutuneitten tapojen. (miten sekin nyt on mahdollista näillä lahjoilla)
Ylipäänsä noi tutut tavat on suuri jarru omalle ja varsinkin musiikilliselle kehitykselle. Pitäis taas kiivetä jokirannan mäntyyn tutkiin maailmaa vailla turhia sääntöjä.

Onko tanssimusiikin tarkoituskin jäädä muinaisjäänteeks, kun tanssiva kansa ryntää sankoin joukoin uudenaikaisen musiikin pariin?
Skrätsääjiä ei kyllä ole näkyny yhdessäkään humppa/iskelmä pumpussa, eikä säkkipilliä, panhuilukin on jääny hisseihin, afrikkalainen rytmi kärsii pahasti itä-eurooppalaisten varjossa. RnB vaikuttee on myös tasan yhtä lähellä kuin sitarin korvia hivelevä(?) sointi, mihin vois räpäyttäjä pamlata päälle.
Vielä parempaa olis keksiä uus genre.

Kättä ylös kuka on valmis ylipäätään luistmaan totutuista käytännöistä ja kääntämään kurssin vastatuuleen?
EP
24.04.2010 13:24:11
Lucky 7: Niistä idoleista on koitettu päästä eroon, tosin vaihtelevalla menestyksellä. Tarkoitus olis diggailla musaa ja lähinnä hyviä piisejä. Ja samalla löytää itsestään portti ohi raja-aitojen, ym luutuneitten tapojen. (miten sekin nyt on mahdollista näillä lahjoilla)
Ylipäänsä noi tutut tavat on suuri jarru omalle ja varsinkin musiikilliselle kehitykselle. Pitäis taas kiivetä jokirannan mäntyyn tutkiin maailmaa vailla turhia sääntöjä..

Onko tanssimusiikin tarkoituskin jäädä muinaisjäänteeks, kun tanssiva kansa ryntää sankoin joukoin uudenaikaisen musiikin pariin?
Skrätsääjiä ei kyllä ole näkyny yhdessäkään humppa/iskelmä pumpussa, eikä säkkipilliä, panhuilukin on jääny hisseihin, afrikkalainen rytmi kärsii pahasti itä-eurooppalaisten varjossa. RnB vaikuttee on myös tasan yhtä lähellä kuin sitarin korvia hivelevä(?) sointi, mihin vois räpäyttäjä pamlata päälle.
Vielä parempaa olis keksiä uus genre.

Kättä ylös kuka on valmis ylipäätään luistmaan totutuista käytännöistä ja kääntämään kurssin vastatuuleen?

Juu-u, ihan hyviä ideoita, mutta liian rajuihin muutoksiin ei kannata lähteä.
manjaana
24.04.2010 14:52:15
Tankero: Juurikin näin. Komppia

Jees, tää ainakin laittaa omalta osalta tanssimusan uusiksi tänään, tosin taan tanssaamalla.. *hymy*
Luulo on kamala tauti, vai mitä luulet?
eino mutku
24.04.2010 15:31:13
Ihmettelen miksi mikään humppapumppu ei ole tehnyt itsestään suosittua sovittamalla uusia kappaleita eri genreistä perinteisiin tanssimusiikki raameihin. Eihän se ole mikään ihme ettei orkesteri erotu tanssilavan taustasta soittamalla niitä samoja biisejä samalla lailla kuin niitä on kaikki muutkin soittaneet viimeiset kolme-neljäkymmentä vuotta. Ja kuka soittajakaan siihen voi motivoitua? Helpommalla siinä tietysti pääsee.
useimmiten väärennetty.
jjussila
24.04.2010 15:44:00
eino mutku: Ihmettelen miksi mikään humppapumppu ei ole tehnyt itsestään suosittua sovittamalla uusia kappaleita eri genreistä perinteisiin tanssimusiikki raameihin. Eihän se ole mikään ihme ettei orkesteri erotu tanssilavan taustasta soittamalla niitä samoja biisejä samalla lailla kuin niitä on kaikki muutkin soittaneet viimeiset kolme-neljäkymmentä vuotta. Ja kuka soittajakaan siihen voi motivoitua? Helpommalla siinä tietysti pääsee.

Miksi et siis itse?
..ei helev...olisko noin?.....
Lennu
24.04.2010 17:53:28

jjussila: Miksi et siis itse?

Onhan tuota tehty jo maailman sivu. Sitä kutsutaan vesittämiseksi. Hihi mä sanoin seksi.
My life is like an Opel-highway.
eino mutku
24.04.2010 21:44:12
jjussila: Miksi et siis itse?

No etupäässä siksi että en ole musiikin ammattilainen, eikä toisaalta sitten nämä amatööripuuhastelutkaan "kynnä sitä sarkaa tällä musiikkimme viljavalla pellolla". Yritän kuitenkin seurata kotimaista musiikkielämää mahdollisimman laajalla skaalalla ja avoimin silmin.
useimmiten väärennetty.
KoskPaavo
25.04.2010 01:11:38
Mä kerran tein "Sir Duke"sta humppaversion, hyvä että olen vielä elävien kirjoissa.
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
rintapek
25.04.2010 01:52:07

KoskPaavo: ... hyvä että olen vielä elävien kirjoissa.

Luulet vaan olevasi.
One kind of music only - the good kind
KoskPaavo
25.04.2010 08:08:29
rintapek: Luulet vaan olevasi.

Meibii sou, seuraavaksi taidan käydä Red Hot Ch- Peppersien tuotantoa uudistamaan. "Sillan alla"- humppa tuloillaan.
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
isojussi
25.04.2010 10:50:31
Tosta sais kanssa hyvän beguinen tai rumban...

http://www.youtube.com/watch?v=PckuItiI-HM
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
25.04.2010 12:39:15
Tärkeätä olisi ehkä se itsensäkin uudistaminen henkisesti, olo kuin kesäpojalla eka duunipaikassa, eikä kun se vanhempi valssaaja konepajalla! : )
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)