Aihe: Tanssimusiikin ylijohtaja on puhunut
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Rock n
09.10.2009 11:25:01
Lucky 7: Puritaanilla on sen takia jänne, että sitä voi kiristää.
Ja toi tempo juttu on mun käsitykseni mukaan piisi kohtanen, eikä rytmilajin mukaan määräytyvä. Olis kiva tietää, kenen pölvästin keksintöjä noi ehdottomat säännöt nopeuksissta on.

Kilpatanssin puolelta noi ehdottomat säännöt on. Siellä on tarkasti määrätty ohjetempo ja siihen aika tiukka toleranssi, eli noin tahdin verran suuntaansa.

Lähes kaikiin tanssilajeihin voi olettaa olevan ns, "tiukka tempo", "normaali tempo", "letkeä tempo", ja tanssijat kokee nämä tempot kaiken lisäksi henkilökohtaisesti omien tuntemustensa mukaan. Kaiken lisäksi tuntemukseen vaikuttaa biisikohtaisuus eli esitystapa/luonne, niin kuin kuuluukin.

90-luku meni noissa tempojutuissa aika rajustikin pieleen. Silloin myös lavatanssin opetukseen pesiytyi tiukka tempo-sidonnaisuus, mikä perustui em. kilpatanssien tempoihin. Esim. hidas valssi perustui normitempoon 90 iskua minuutissa ja kun siihen opetettiin tietyt nousut ja laskut tarkalla tekniikalla tehtyinä, niin jo pienikin nopeuden lisäys romutti koko tanssin, kun ei osattu opittua tekniikkaa soveltaa nopeampaan tempoon. Mainittakoon kuitenkin tässä yhteydessä, että 90 tempo on monille tanssijoille aika haastavan hidas, ja hiukan nopeampana se kulkee hiukan paremmin. Monet kantrivalssit olivat tanssijoille kauhistus - onhan niiden tempo usein reilustikin yli 100 iakua/minuutissa ja niihin ei kertakaikkiaan voi tehdä kaikkea sitä mitä normihitaaseen valssiin voi tehdä. Nykyisin onneksi on alettu opettamaan lavatansseja niin että nopeuden vaihtelun vaikutus tanssimiseen huomioidaan. Nykyisin osataan tanssia hitaan valssin kaltaisia nopeita valsseja nopeuden vaatimalla teknikalla, eli kaikki ylimääräinen tekeminen jää pois ja tekniikka lähestyy kävelytekniikkaa.
KoskPaavo
09.10.2009 12:08:16
Tuohon edelliseen viitaten totean että kyllä mä olen kuitenkin eri planeetalta, oli se sitten hyvä tai paha asia.
Humppamuseon intendentti
Rock n
09.10.2009 13:12:38
KoskPaavo: Tuohon edelliseen viitaten totean että kyllä mä olen kuitenkin eri planeetalta, oli se sitten hyvä tai paha asia.

Jos sä haluat soittaa biisit tarkoilla "ohjetempoilla" niin kyllä sekin käy. Sulla on varmaan tarkkuusmetronomi nakuttamassa.
Meisseli
09.10.2009 13:46:27

Huippujätkä tuo kirjoittaja, tosin hiukan erikoinen kaveri..
Musiikin opiskelija
arto1
09.10.2009 14:51:07
Mikolle plussat, näitä "Paavoja" riittää. Mutta oikeen kirje bändille..?
Ukko
09.10.2009 18:18:13

KoskPaavo: Tuohon edelliseen viitaten totean että kyllä mä olen kuitenkin eri planeetalta, oli se sitten hyvä tai paha asia.

Komp komp.
COVS jäsen nro 6
kenonen
09.10.2009 18:26:14
Onneksi

-en tanssi.
-en juurikaan tee tanssikeikkoja.
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
baron
09.10.2009 18:29:08

kenonen: Onneksi

-en tanssi.
-en juurikaan tee tanssikeikkoja.

Sääli, mikä on kivampaa kuin soittaa humppaa, valssia, tangoa, lindy hoppia ja mitä niitä on yleisölle, joka tietää, millaista tanssimusiikin pitäisi olla?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hewelett
09.10.2009 18:47:39 (muokattu 09.10.2009 18:48:29)
Viesti oli todentuntuinen ja todellakin mahdollinen. Kyllä noita Tanssihulluja on tullut nähtyä ja monenlaista lappua luettua...mutta mutta, onneksi niitä ei vielä ole kahta enempää illassa ollut. Perustaisivat oman "tahdin ja tempon hiplaus kerhon" ,johon kaikki suomen "tanssihullut" saisivat mennä seeprakenkineen ja antaisivat tavan ihmisten pitää hauskaa. ("terve terve tässä Heikki" oli samaa mieltä)

Kyllä on tuuraajalla käynyt hyvä flaksi kun tämän katekismuksen sai muistoksi ja todisteeksi. Kiitos tästä kaikin puolin vahvasti tukee poissaoloani keikkapaikoilta koska olen laulavarumpali :-) yy- kaa- koo- nee- vii!!!!
Anonymous-jazz
09.10.2009 19:07:25

Kirjallista palautetta.

Asia meininki...

Kun ei kirjoittanu siihen isolla että PASKA PÄNDI, PASKA SOLISTI, PASKA RUMPALI jne. :)
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
blaekie
09.10.2009 19:53:49

Mitään en ymmärrä tanssista (paitsi 3 promillen kumarassa, omasta mielestä), ja tanssimusiikistakin vain sen mitä Faija hanurilla on mulle esittänyt, mutta toi kyseinen henkilö vaikuttaa jotenkin elitistiseltä, jossain pitää siis päteä, On teillä miellyttäviä "asiakkaita" ;-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Eddy
09.10.2009 20:56:52
Yks lokinpaskakenkä kävi aikoinaan kertomassa mulle, että meidän mikserissä on jotain vikaa, kun taukomusiikin aikana laulu on eri rytmissä, kun soittimet. Ja tanssimusiikissa ei kuulemma mikserin käyttö ole muutenkaan suotavaa.
Koskettelen soittimia...
baron
09.10.2009 21:12:53

Eddy: Yks lokinpaskakenkä kävi aikoinaan kertomassa mulle, että meidän mikserissä on jotain vikaa, kun taukomusiikin aikana laulu on eri rytmissä, kun soittimet. Ja tanssimusiikissa ei kuulemma mikserin käyttö ole muutenkaan suotavaa.

Kumma juttu että ette osaa käyttää mikseriänne.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lyyki
09.10.2009 21:18:53
Eddy: Yks lokinpaskakenkä kävi aikoinaan kertomassa mulle, että meidän mikserissä on jotain vikaa, kun taukomusiikin aikana laulu on eri rytmissä, kun soittimet. Ja tanssimusiikissa ei kuulemma mikserin käyttö ole muutenkaan suotavaa.

Kai veitte mikserin huoltoon eriaikaisen laulun takia? Ei taida kuulua takuun piiriin
jazzmies
09.10.2009 22:14:18
Herra Jumala! Tanssiravintolat ovat kyllä lykänneet kätensä syvälle sinne, tiedättehän. Asetelma on täysin retuperällä. Tanssiasiakkaiden miellyttäminen on tätä, että musiikilla ei ole mitään arvoa, kunhan tempot ovat oikeat. Siitä tanssiyleisö pittää. Sitten ravintoloitsijatkin ovat tanssijoiden puolella, jos homma tai vuorovaikutus esittäjän ja tanssijan välillä ei pelitä, niin kuin tuosta korvaan kuiskaus asiasta saimme lukea. Asiakas on aina oikeassa. Ei muuten ole. Työrauha ja kunnioitus soittajille.

Muutoin käy niin kuin kerran jossakin Lappeenrannassa, kun yleisölle ei kelvannut mikään. Lisättiin Kulkurin valssin väliosaan yksi neljäsosa lisää, eikä kukaan niistä kitisijöistä huomannut mitään. Olivat urpot neljäsosan edellä biisin loppuun asti. Puukorvia joka jäpikkä ja irmeli. Eivät osaa muuttaa mitään lennosta. Rytmitaju täysi nolla, koska he eivät kuule rytmiä. Omahyväisiä keikistelijöitä joka iikka.

Totesin silloin, että ei ole olemassa tanssimusiikkikulttuuria Suomessa, vaan ainoastaan tanssikulttuuri ja musiikkikulttuuri. Ei mua varten ja parempi elämä ollut sen jälkeen. Hyvästi ravintolat!
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
baron
09.10.2009 22:54:42

jazzmies: Totesin silloin, että ei ole olemassa tanssimusiikkikulttuuria Suomessa, vaan ainoastaan tanssikulttuuri ja musiikkikulttuuri. Ei mua varten ja parempi elämä ollut sen jälkeen. Hyvästi ravintolat!

???
Mä oon eri mieltä sun kanssasi! Tanssijat on lahjakkaita. Mä kerran humppakeikalla soitin Dave Brubeckin "Take Five" ja tanssijat lennossa löysivät ilman mitään ongelmia sille askelkuvion vaikka tuskin olivat aikaisemmin sitä tahtilajia treenanneet.
Tankero
10.10.2009 01:23:56

Arvoisa Helsinkiläinen muusikko, mikähän on lokinpaskakenkä? Muutenkin aika höpöhöpöä kirjoitukses.
Humppajyrä
JCM
10.10.2009 04:23:57 (muokattu 11.10.2009 09:49:04)

baron: ???
Mä oon eri mieltä sun kanssasi! Tanssijat on lahjakkaita. Mä kerran humppakeikalla soitin Dave Brubeckin "Take Five" ja tanssijat lennossa löysivät ilman mitään ongelmia sille askelkuvion vaikka tuskin olivat aikaisemmin sitä tahtilajia treenanneet.

Komppaan täysin.
jjussila
10.10.2009 09:21:41
JCM:Mutta miksi tanssimuusikot on niin urpoja itse, että viitsivät moisista urpoista välittää?

Tota, ei niistä pitäiskään välittää, mutta jos orkka on toiminut paremmin kuin hyvin ja on pyritty tarjoamaan mahdollisimman kattava kirjo tanssimusiikkia laidasta toiseen. Riippumatta edellisestä, tulee joku ääliö (känninen tai ei)mussuttamaan jotain umpipaskaa, niin kyllä se sen sekunnin nostattaa niskavilloja. Tosin ei näitä tapauksia ole kohdalle kovinkaan montaa sattunut, mutta eniwei.Kaikille ei voi olla mieliksi.
..ei helev...olisko noin?.....
Epämuusikko
10.10.2009 12:06:52
Pete V.: Ooo-koo ... siis, eikö henkilökohtaisuuksiin meneminen palstalla ole kiellettyä! Meni jo Modelle!

Mitä henkilökohtaista tuossa oli? Tavallinen kysymys!
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)