Aihe: Kevyen musiikin koulutus vs työllisyys
1 2 3 4 5 6 7 8
Vongoethe
09.09.2009 11:09:39
Tuosta juolahtikin mieleeni... Ei taida olla kuin reippaat satakunta vuotta, tokko sitäkään, kun keskusteltiin, kannattaako koko kansaa opettaa lukemaan. Eivät pysyisi torpissaan ja heinätkin lahoaisivat peltoon kun rengit vain uuninpankolla lukisivat romaaneja ja voisulloo söisivät, piikain perässä juoksisivat...
EP
09.09.2009 11:33:21
Vongoethe: Tuosta juolahtikin mieleeni... Ei taida olla kuin reippaat satakunta vuotta, tokko sitäkään, kun keskusteltiin, kannattaako koko kansaa opettaa lukemaan. Eivät pysyisi torpissaan ja heinätkin lahoaisivat peltoon kun rengit vain uuninpankolla lukisivat romaaneja ja voisulloo söisivät, piikain perässä juoksisivat...

Vähän samaa nykyäänkin, siirrytty palveluyhteiskuntaan ja työt siirretty jonnekin hevon kuuseen!
Ameriikassaki ne jo huomas, ettei tää peli vetele ..jonkun pitäis tehäkkin jotain : )
tarmo
09.09.2009 16:43:01
PsychedelicWarlord: Toisaalta suomalainen kevyt musiikki on kansainvälistynyt (lähinnä toki rock-osasto) joten markkinat ovat suuremmat ja työllistymismahdollisuuksia tätä kautta ehkä enemmän.

No jaa, nää nyt on kaksi ihan eri asiaa puhua suomalaisesta koulutuspolitiikasta ja siitä, onko joku joskus päässyt pinnalle ulkomailla. Onhan kautta aikain ollut suomalaisia, jotka ovat menestyneet ulkomailla. En lähtisi liputtamaan silti kehittyvän työllistymisen puolesta.

Perun puheeni, kun mä pääsen britnin kiertuebändiin vetämään, silleen että ihan suomesta tullaan hakemaan. Sitten on työllistymismahdollisuudet lisääntynet kansainvälisesti.

Noihin kaiken koulutuksen hyödyllisyyksiin suhtaudun vähän skeptisesti. Joo, jossakin utopiassa kyllä, jossa raha valtion kassaan sataa jostakin runsaudensarvista, ja jossa kaikki voivat tehdä juuri sitä työtä, joka ei työltä tunnu. Ihan äärilaitaa edustavat näkemykset, joiden mukaan juuri muusikon tutkinnolla saadaan työtä ja toisaalta se, että työt pitäisi antaa vain niille, joilla on tutkinto takataskussa. Näillä asenteilla kaivetaan samaan poteroa. Antaa vaan markkinoiden säädellä ja ihmisten oppia itse virheistään. Toisaalta on vaikeaa peräänkuuluttaa vastuuta, kun joka toisella musasivustolla on jonkin ammattitutkintokoulun mainos. Sorry.
Ihan sama.
walttoni
09.09.2009 17:39:41
Ulkomaisten starojen kiertuebändeissä soittaneet suomalaiset muusikot on aika harvassa. Manninen, Pohjola, Kiiski, Sumen, Hulkko, olisko ne jo tuossa?

Tarmo kirjoitti asiaa. Media-assistentteja koulutettiin muutama vuosi sitten vähän samalla raivolla , kuin nyt musiikkiin liittyviin ammatteihin. Lähes jokaisessa työväen- ja kansalaisopistossa oli lisäksi omat kurssituksensa medialinjoilla.
COVS2.
tope2
09.09.2009 18:27:58
tarmo: No jaa, nää nyt on kaksi ihan eri asiaa puhua suomalaisesta koulutuspolitiikasta ja siitä, onko joku joskus päässyt pinnalle ulkomailla. Onhan kautta aikain ollut suomalaisia, jotka ovat menestyneet ulkomailla. En lähtisi liputtamaan silti kehittyvän työllistymisen puolesta.

Joo ei kait sentään voi puhua yleisellä tasolla kevyen musiikin muusikoiden työllisyydestä ja muutaman bändin kansainvälisestä "menestyksestä" samaan aikaan!???

Sitä paitsi rockbändit/artistit on -lukuunottamatta niitä muutamaa poikkeusta- aika huonoja työllistäjiä, koska Suomessa ei riitä esiintymispaikkoja niille. Ja mun ymmärtääkseni monet jo kuuluisuuttakin saaneet "nousevat" nimet joutuu tekeen nk. promohyödyillä (eli kaljapalkalla) hyvinkin kauan keikkaa ennen ku rupee tuleen kunnon liksoja!???
walttoni
09.09.2009 21:46:56
Koulutukseen osallistuneena tiedän, että aika usealla opiskelijalla on kuvitelma. että just hän tai hänen bändinsä breikkaa kansainvälisesti ja että just mä vedän mun omaa musaa ja just mun omaa juttua. Hienoa itsevarmuutta, mutta 99,9%;esti pelkkää utopiaa.
COVS2.
Ukko
10.09.2009 16:10:48

walttoni: Koulutukseen osallistuneena tiedän, että aika usealla opiskelijalla on kuvitelma. että just hän tai hänen bändinsä breikkaa kansainvälisesti ja että just mä vedän mun omaa musaa ja just mun omaa juttua. Hienoa itsevarmuutta, mutta 99,9%;esti pelkkää utopiaa.

Ettei olis vaan 99.99 %
COVS jäsen nro 6
Epämuusikko
10.09.2009 17:14:14
walttoni: Koulutukseen osallistuneena tiedän, että aika usealla opiskelijalla on kuvitelma. että just hän tai hänen bändinsä breikkaa kansainvälisesti ja että just mä vedän mun omaa musaa ja just mun omaa juttua. Hienoa itsevarmuutta, mutta 99,9%;esti pelkkää utopiaa.

Voin vakuuttaa, että he, joille oon nähny sun kurssia pitävän, eivät kuulu tuohon 99.9:ään prosenttiin.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
walttoni
10.09.2009 17:43:15 (muokattu 10.09.2009 19:24:06)
Epämuusikko: Voin vakuuttaa, että he, joille oon nähny sun kurssia pitävän, eivät kuulu tuohon 99.9:ään prosenttiin.

Ei kuulukkaan, ja sieltä missä sinäkin olit, on valmistunut useita tosi kovia soittajia ammattikehiin.

Jos sieltä Intiöstä valmistuu säännöllisesti 16 (en muista ihan tarkkaan lukumäärää) muusikkoa vuodessa ja niistä valtaosa toimii muusikkoina, niin ne 2000 toisista oppilaitoksista vuositasolla valmistuvaa muusikkoa eivät työllisty syystä tai toisesta läheskään tuossa mittakaavassa. Teillä lienee hyvä koulu. Eihän tuosta voi muuta johtopäätöstä tehdä.

Uskotko jos sanon, että olen osallistunut muihinkin, kuin Patelan instituutin kuvioihin, ja että musiikkilinjoja on ylipäätään aivan liikaa työllistymismahdollisuuksiin verrattuna.
COVS2.
isojussi
10.09.2009 20:14:26
Ihan näin omasta kokemuksesta sanoisin, että muusikon työstä mitään tietämättömän - sellaisen, jolla todennäköisesti ei muutenkaan oo millaisiakaan tsäänssejä saada alan duunia - on saatanan paljon helpompi ja halvempi saada koulutusta, kuin tämmöisen jo itsensä työllistäneen "wanhuksen", joka haluaisi kuitenkin ammatissaan kehittyä ja näin pysyä paremmin leivän syrjässä kiinni, sitä jopa hieman leventäen.

Koko koulutussysteemi on monelta kantilta kieroutunutta ja ahneuden ajaman vastuuttomuuden kyllästämää:

- Rehtorit haluavat vaan paljon oppilaita, että saavat valtion- ja kunnanosuuksia.
- Valtiovalta haluaa vaan paljon oppilaita, että työttömyysluvut pysyvät pienenä.
- Ammattikoulutukseen valmistavissa laitoksissa, musiikkiopistoissa ja -kouluissa tähdätään vain ammattiin valmistavaan opetukseen. Oppilaiden motivointi ja innostaminen ei kiinnosta suurinta osaa umpioutuneista opettajista paskan vertaa ja harrastuksekseen musisoivilla pyyhitään persettä kuin Nalle Takulla.

Aikuisten musiikinharrastajien kohtuuhintainen ja laadukas koulutus on täysin lopetettu. Näin saadaan pikkuhiljaa kentälle vaarallinen tyhjiö: Osaavat aktiiviharrastajat käyvät yhä harvalukuisemmiksi. Se on kuitenkin monessakin mielessä tärkeä tukijoukko ja kontaktipinta ammattimuusikoille (tarkoitan tässä nyt muutakin kuin humppaa).

Tässä on vähän sama, kuin monella ravintolamuusikollakin tulevaisuutta ajatellen, mutta paljon rankemmassa mittakaavassa: Nenä pitäis klassisen musiikin lasitorniprofeettojen ottaa perseestä pois ja vähän äkkiä. Pahimmilla on jo pää hanurissa hartioita myöten.

Humpanlyöjien etuna onneksi on kaikille siunaantunut jonkinasteinen päävika, joka estää haistimen työntymistä anukseen liian syvälle ja helpottaa huomattavasti sen sieltä poisnykäisyä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
ron.aiden
10.09.2009 20:55:13
walttoni: Ei kuulukkaan, ja sieltä missä sinäkin olit, on valmistunut useita tosi kovia soittajia ammattikehiin.

Jos sieltä Intiöstä valmistuu säännöllisesti 16 (en muista ihan tarkkaan lukumäärää) muusikkoa vuodessa ja niistä valtaosa toimii muusikkoina, niin ne 2000 toisista oppilaitoksista vuositasolla valmistuvaa muusikkoa eivät työllisty syystä tai toisesta läheskään tuossa mittakaavassa. Teillä lienee hyvä koulu. Eihän tuosta voi muuta johtopäätöstä tehdä.

Uskotko jos sanon, että olen osallistunut muihinkin, kuin Patelan instituutin kuvioihin, ja että musiikkilinjoja on ylipäätään aivan liikaa työllistymismahdollisuuksiin verrattuna.

Jep, Intiössä on hyvä meininki.

II asteen koulutus on usein vain välietappi jatko-opintoihin. Moni Intiöstäkin valmistunut on jatkanut opintojaan korkeammilla asteilla.
does anybody knows?
walttoni
10.09.2009 20:56:52
ron.aiden: Jep, Intiössä on hyvä meininki.

II asteen koulutus on usein vain välietappi jatko-opintoihin. Moni Intiöstäkin valmistunut on jatkanut opintojaan korkeammilla asteilla.

Niin tekee.
COVS2.
half
10.09.2009 21:30:57
Tarkoitit IJ varmaan Taku Tikulla.
COVS jäsen N:o 5
Tankero
10.09.2009 21:36:10
half: Tarkoitit IJ varmaan Taku Tikulla.

Ei varmaankaan tarkoittanut. Kysehän on eräästä kaikkien aikojen TV-klassikosta. IJ:ltä hyvä oivallus.
Humppajyrä
ron.aiden
10.09.2009 22:24:00
- Ammattikoulutukseen valmistavissa laitoksissa, musiikkiopistoissa ja -kouluissa tähdätään vain ammattiin valmistavaan opetukseen. Oppilaiden motivointi ja innostaminen ei kiinnosta suurinta osaa umpioutuneista opettajista paskan vertaa ja harrastuksekseen musisoivilla pyyhitään persettä kuin Nalle Takulla.

Nyt tuli niin paksua tavaraa ja vankkaa mutua että perustelut kehiin, kiitos.

Aikuisten musiikinharrastajien kohtuuhintainen ja laadukas koulutus on täysin lopetettu. Näin saadaan pikkuhiljaa kentälle vaarallinen tyhjiö: Osaavat aktiiviharrastajat käyvät yhä harvalukuisemmiksi. Se on kuitenkin monessakin mielessä tärkeä tukijoukko ja kontaktipinta ammattimuusikoille (tarkoitan tässä nyt muutakin kuin humppaa).

Entistä osaavampia harrastajia (huom! harrastajia!) tulee mm. musiikkikoulujen ja -opistojen kautta. Itse olin täysin itseoppinut ennen ammattikoulutusta (ensimmäisen soittotuntini sain popetjatskonsalla) mutta luulen, että olisin päässyt aika paljon helpommalla, jos kotipaikkakunnallani olisi ollut kevyen musan musiikkiopistokoulutusta.

Aikuisten tilanne on tietty vähän vaikeampi, etenkin pienemmillä paikkakunnilla missä ei kansalaisopistoja ja yksityisiä musakouluja ole. Mutta ainahan on intternetti. Ja tähän jonkinasteinen hymiö.
does anybody knows?
Epämuusikko
10.09.2009 22:38:21 (muokattu 10.09.2009 22:40:14)
walttoni: Uskotko jos sanon, että olen osallistunut muihinkin, kuin Patelan instituutin kuvioihin, ja että musiikkilinjoja on ylipäätään aivan liikaa työllistymismahdollisuuksiin verrattuna.

Oukei. En tiedä muista kuvioistasi. Uskon :)

Ja allekirjoitan viimeisen lauseen.

vuosittain valmistuu noin 5 tyyppiä .

Hyville on kysyntää, koulu ei Tee hyväksi (antaa siihen virikkeitä, ehkä samanhenkisiä tyyppejä, kasvualustan ja kontakteja mutta ei Tee mitään puolestasi), kaikista ei oo alalle ja muita latteuksia.

Jep, Intiössä on hyvä meininki. hmmmm. do I know you?
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
walttoni
10.09.2009 22:48:59
Epämuusikko: Oukei. En tiedä muista kuvioistasi. Uskon :)

Hyville on kysyntää, koulu ei Tee hyväksi (antaa siihen virikkeitä, ehkä samanhenkisiä tyyppejä, kasvualustan ja kontakteja mutta ei Tee mitään puolestasi), kaikista ei oo alalle ja muita latteuksia.

?

Siis valmistujia on vuodessa yksi kutakin instrumenttia kohden, muistelenkohan oikein. Mulla on varmaan 20:n henkilön haastattelumeilit jossain kansiossa parisen vuotta vierailujeni jälkeiseltä ajalta.

Olet täsmälleen oikeassa tuossa, että hyville ja varsinkin sopiville on kysyntää koulutuksesta riippumatta.
COVS2.
Tankero
10.09.2009 22:55:36
Epämuusikko: Oukei. En tiedä muista kuvioistasi. Uskon :)

hmmmm. do I know you?

Samaa mietin. Muuan tuli mieleen. Liekö vaihtanut nickiä.
Humppajyrä
isojussi
11.09.2009 00:22:22
ron.aiden: Nyt tuli niin paksua tavaraa ja vankkaa mutua että perustelut kehiin, kiitos.

Ei ollu mutua - valitettavasti. Perustuu sekä omiin kokemuksiin että hyvien, luotettaqvien ystävien kokemuksiin. Voit uskoa, että itsekin haluaisin ton olevan puhdasta paskaa ja paksua pajunköyttä. Onneksi otanta perustuu vain yhteen laitokseen joka valitettavasti paikkakunnan koon ja sijainnin johdosta on yllättävänkin laajalla alueella ratkaisevassa asemassa musiikkikulttuurin suhteen.

Aikuisten tilanne on tietty vähän vaikeampi, etenkin pienemmillä paikkakunnilla missä ei kansalaisopistoja ja yksityisiä musakouluja ole. Mutta ainahan on intternetti. Ja tähän jonkinasteinen hymiö.

Jooo-o. Vähän niinkun senpä takia oon jauhanu tästäkin asiasta liikaa ja sivu suuni, kun ite pyöritän tavallaan kilpailevaa toimintaa, eikä oo tapana ollu markkkinoida omaa tuotetta kilpailijoita morkkaamalla.

Mä en vaan yksin omalla työlläni pysty tän maan - en edes tämän kulmakunnan musiikinopetusta pelastamaan - ja saahan sitä veronmaksaja sentään kritisoida sitä, mitä veromarkoilla tehdään. Kuulemma palkittuna kulttuuripersoonana se on mun velvollisuutenikin.

Kyllä mä pärjäään ja löydän työni ja harrastukseni, mutta nuorten puolesta vituttaa.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
ron.aiden
11.09.2009 11:50:51
isojussi: Ei ollu mutua - valitettavasti. Perustuu sekä omiin kokemuksiin että hyvien, luotettaqvien ystävien kokemuksiin. Voit uskoa, että itsekin haluaisin ton olevan puhdasta paskaa ja paksua pajunköyttä. Onneksi otanta perustuu vain yhteen laitokseen joka valitettavasti paikkakunnan koon ja sijainnin johdosta on yllättävänkin laajalla alueella ratkaisevassa asemassa musiikkikulttuurin suhteen.

Kuitenkin yleistit asian koskemaan 'koko koulutussysteemiä'. Jep. No, onneksi joka paikassa asiat eivät ole ihan noin huonosti.

Totta kuitenkin on, että kevyen musan koulutus on monin paikoin edelleen orvon lapsipuolen asemassa klassiseen koulutukseen verrattuna. Tilanne kuitenkin muuttuu kysynnän kasvaessa. Hitaasti mutta varmasti.
does anybody knows?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)