![]() 16.12.2007 00:50:42 | |
---|---|
Kyllä tätäkin ikuisuusaihetta on jossain välissä puitu, tai sitten saattaa olla, että kysymys rajoitettiin koskemaan ainoastaan harmonikansoittajia. Sitä mieltä olen, että oli kyse sitten kenestä tahansa ihmisestä, mistä tahansa ammatista tai mistä tahansa tilanteesta, niin paras on olla yleensä oma itsensä. Chateaubriandin maistuminen ei riipu siitä, hymyilikö tarjoilija. Lopetin väkisin hymyilyn, kun harmonikkakilpailuissa tuli ainoastaan välimallin sijoituksia. Siitä päättelin, että hymyni saattaapi olla melko vittumainen, joten jätetään hymyilemättä. Onneksi nykyisin varmaan jo soittokin merkitsee. Samantyyppinen homma oli, kun soitettiin Saksassa eräänlaisessa harmonikkakilpailuntapaisessa, triona. Tuomarit hytkyivät naurusta ja repeilivät koko ajan, kun soitimme Pihlajamaan "Pariisin pyörteissä" silleen suht treenatusti hymyillen. Opettavainen kokemus. Tai paskan marjat se mikään "hymy" ole. Se on luonnoton virne, jossain Batmanin Jokerin, Marlon Brandon Don Corleone -hahmon ja Edvin Lainetta matkivan Aake Kallialan välimaastossa. Kyllä sen tuntee kun kohdalle osuu. Ja kun osuu, niin parempi perua käynnissä olevat autokaupat tai yhdynnät sillä sekunnilla. Opetellut hymyt ovat perseestä ja kuuluvat sinne. "Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!" | |
![]() 16.12.2007 01:19:50 | |
Jaa hymyillä?? Erään kerran laivalla oltuamme basisti ja rumpali innostuivat ottamaan vähän reilummin keikan jälkeen. Oltiin päiväbändi. Aamulla 10:ltä alkoi veto ja rumpali tuli samoilta silmiltä juhlimisen jälkeen lavalle. Ei nähnyt niillä "tomaateilla" tuskin virveliä pidemmälle. Sali täynnä väkeä ja eka biisi käyntiin. Yksikään isku ei osunut rumpalilla kohdilleen. Basisti alkoi haukkumaan rumpalia, jolloin rumpali jätti biisin kesken ja ryntäsi basistin kurkkuun. Siinä vähän aikaa väänsivät ja rumpali lähti pois. Yleisö taputti ja hurrasi. Onneksi saatiin toinen rumpali paikalle. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Toisen kerran eräässä solistibändissä jätkät veti hirveet pöntöt ennen keikkaa. Olin ainoa joka piti jollakin tavalla koko hommaa kasassa. Rumpalilla kääntyi komppi koko ajan. Basisti kaatoi jatkuvasti vahvarinsa ja johdot lähtivät paukkuen irti. Odotin vain että ilta loppuisi pian. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Kerran jouduin tuuraamaan niin kauheaan bändiin että oikein hävetti soittaa. Jotenkin yritin pitää pokkani koko illan. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Erään kerran ravintolaan hyökkäsi yhtä aikaa kolme "entistä vetoa" ja pisteenä iin päälle entinen vaimoni. Eikä tämä riittänyt vaan kaikki istuivat samassa pöydässä. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Väsymyksen aiheuttamia olotiloja samaan aikaan opiskellessani, soittaessani ja kärsiessäni muutenkin erittäin suurista mielenterveys ongelmista ,silti hammasta purren molemmat kädet siteissä stressin aiheuttamasta käsi kivusta kärsien ja samalla soittaen 5-6 iltaa viikossa. Jaa että olisi pitänyt hymyillä ?? Lukemattomat kerrat katsoessani bändikavereiden viinan juontia ja koheltamista ja miettien että loppuisi tämä ilta jo. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Kymmeniä vuosia katsoen yli-innokkaita hovimestareita, elämäänsä ja työhönsä kyllästyneitä tarjoilijoita ja hoveja jotka purkavat kaikki patoutumansa aina bändiin, asuessamme varsinaisissa rotanloukuissa ja kuunnellen asiakkaiden vittuilua kun eivät nyt osanneet soittaa sitä meidän duupa duupa lempibiisiä. Jaa että olisi pitänyt hymyillä?? Aina ei sitä hymyä tarvita, mutta ei koskaan mennen sieltä mistä rima on matalin olen työstä ja soittamisesta nauttinut, suoden ystävällisen sanan tai hymyn niille jotka ovat siihen aiheen antaneet omalla käytöksellään. Tälle oli pakko painaa plussa! Tuossa se on lueteltu tämän alan hymyilyperusteet! Soittaja soittaa, haitaristi haittaa! | |
![]() 16.12.2007 01:36:45 | |
Tympeää ja huonoa palvelua ei kukaan asiakas kuitenkaan ole lähtökotaisesti ansainnut. Irvistellä ei tarvii, mutta kyllä murjottaminenkin on huonoa ammattitaitoa. Olemma kuitenkin keikalla ESIINTYMÄSSÄ. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 16.12.2007 02:05:26 (muokattu 16.12.2007 02:05:57) | |
Tympeää ja huonoa palvelua ei kukaan asiakas kuitenkaan ole lähtökotaisesti ansainnut. Irvistellä ei tarvii, mutta kyllä murjottaminenkin on huonoa ammattitaitoa. Olemma kuitenkin keikalla ESIINTYMÄSSÄ. Juu ..kyllä mä ainaki yritän hymyillä vaikka kui vittuttaski! 8) | |
![]() 16.12.2007 02:42:49 | |
Juu ..kyllä mä ainaki yritän hymyillä vaikka kui vittuttaski! 8) Mun mielestä on oikeesti hymyilyttävää, miten ne yrittää liikutella ruumiinosiaan tavalla, jota on tapana kutsua tanssiksi meidän tarjoaman rytmin mukaan. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) | |
![]() 16.12.2007 10:13:21 | |
Tälle oli pakko painaa plussa! Tuossa se on lueteltu tämän alan hymyilyperusteet! Kusta tirskui punttiin, kun niin nauratti tuo. Qsine sai plussan täältäkin. | |
![]() 16.12.2007 16:56:52 | |
Keijo Markosta tuli eilen meikäläiseltä spiikki. Soitetaanpa Metsälinna, ja että saatais siihen vähän meininkiä, niin mennäänpä se seeduurista. Keijo oli nimittäin spiikannut noin "loistavasti" joskus. COVS n:o 1. | |
![]() 16.12.2007 17:50:15 | |
Tälle oli pakko painaa plussa! Tuossa se on lueteltu tämän alan hymyilyperusteet! Tollasia ne kiipparistit on :/ | |
![]() 16.12.2007 18:02:05 | |
Jaa hymyillä...... Kerran jouduin tuuraamaan niin kauheaan bändiin että oikein hävetti soittaa. Jotenkin yritin pitää pokkani koko illan. Jaa että olisi pitänyt hymyillä??. Soitin v-06 muutaman keikan juuri tuollaisessa bändissä. Ei pelkästään hymyilyttänyt vaan nauratti niin perskuleesti että meinasi vatsa krampata. Ei juma mutta kun basisti vetää muutaman biisin eri sävellajista luin muu bändi eikä edes huomaa koko asiaa puhumattakaan että niistä oikeasta sävellajeista soitetuista n. joka neljäs ääni on väärä. Tai toinen kitaristi jolla ei ole tajua soundimaailmasta puhumattakaan taimista sekä siitä että on olemassa erilaisia tapoja työstää rytmiä eli ei kaikki ole sitä "rämp rämp" rämpytystä. No kaikkea aikansa. | |
![]() 16.12.2007 18:20:52 | |
Soitin v-06 muutaman keikan juuri tuollaisessa bändissä. Ei pelkästään hymyilyttänyt vaan nauratti niin perskuleesti että meinasi vatsa krampata. Ei juma mutta kun basisti vetää muutaman biisin eri sävellajista luin muu bändi eikä edes huomaa koko asiaa puhumattakaan että niistä oikeasta sävellajeista soitetuista n. joka neljäs ääni on väärä. Tai toinen kitaristi jolla ei ole tajua soundimaailmasta puhumattakaan taimista sekä siitä että on olemassa erilaisia tapoja työstää rytmiä eli ei kaikki ole sitä "rämp rämp" rämpytystä. No kaikkea aikansa. Juu! ..en minäkään ymmärrä miksi pitäisi itseään ressata, jos sattuu tuollaiseen tilanteeseen joutumaan, pelastaa mitä pelastettavissa on ja yleensä "suuri yleisö" :) ei huomaa yhtään mitään ja jos huomaa niin mitä sitten? "hullu ei huomaa ja viisas ei puhu mittään"! Hohohoo.. kai? 8)) | |
![]() 16.12.2007 19:17:28 | |
jjsoundin kommentti sai minut hyvälle tuulelle. Hän on ymmärtänyt sen , että vuosien jälkeen kaikki nämä jutut naurattavat ja niitä kerrotaan vähän niinkuin vitsejä ja hyväntahtoisesti. Urkuveljen "sokeriserkut" sai minut myös hyvälle tuulelle. Nykyäänhän vetelen ne harvat humppa keikat naama hymynvirneessä koko illan. Mitä sitä suotta lähtee maailmalle naama kurtussa. Toki, mutta toisaalta aika monella on käsitys, että soittajan elämä on viina kanssa läträämistä ja pillun perässä juoksemista. Työt tehdään joko känässä tai darrassa kapisia munia taukopaikoissa kaivellen. Oikealle ammattimuusikolle hymy ja työn ilo on vieras käsite. Mutta mitäs mä näistä ymmärrän, kun en oo koskaan oikeita keikkoja tehnyt - olen vaan silti aika ihmeissäni, jos tällä palstalla muidenkin kehumat Finkut tahi Hullut turaisivat keikkoja kaatokännissä naama petolinnun ehtoopuolena. No - se ero rivibändien ja näiden viihdyttäjien välillä näkyy toki jossain, mitä täällä ei saa mainita. Väitän, ettei näkyisi läheskään niin suurena, jos ko. oikeat tanssimuusikot hieman tinkisivät ammattietiikastaan ja keskittyisivät enemmän työhönsä ja roolinsa viidyttäjinä ja esiintyjinä. Pelitaidoista se ei ole kiinni. Tää ei ollut Jonlord mitenkään sulle suunnattu - vaan täysin yleisesti. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 16.12.2007 20:09:15 (muokattu 16.12.2007 20:09:32) | |
Toki, mutta toisaalta aika monella on käsitys, että soittajan elämä on viina kanssa läträämistä ja pillun perässä juoksemista. Työt tehdään joko känässä tai darrassa kapisia munia taukopaikoissa kaivellen. Oikealle ammattimuusikolle hymy ja työn ilo on vieras käsite. Mutta mitäs mä näistä ymmärrän, kun en oo koskaan oikeita keikkoja tehnyt - olen vaan silti aika ihmeissäni, jos tällä palstalla muidenkin kehumat Finkut tahi Hullut turaisivat keikkoja kaatokännissä naama petolinnun ehtoopuolena. i. Monen käsitys on erittäin väärä. Toivottavasti sinä et ole tuota mieltä. Oikeallekin ammattimuusikolle hymy ja varsinkin työnilo ovat ihan jokapäiväisiä tuttuja. Sun kannattais ehkä käydä oikealla keikalla. Tuohon otan hyvin jyrkän vastaväitteen, että joku ammattimuusikko turais keikkojaan kaatokännissä ja naama ku petolinnun peräosasto. Hän on nimittäin oikein nopeasti entinen ammattimuusikko. Ei mene välttämättä varttituntiakaan. Kannattaisi ehkä tutustua aiheeseen. Sen sijaan väitteeseen, jossa jonkun tietyn bändin kännissäsoittamiseen puututtaisiin, pysyn visusti erossa, HOHO. | |
![]() 16.12.2007 20:20:04 (muokattu 16.12.2007 20:22:30) | |
Harvat varmaan edes tajuavat tuon päätoimisen soittajan psykologista puolta kun siinä on monella ollut päässä pitämistä ihan pelkällä mentaali puolella. En mä nyt millään omalla rintaäänellä tässä puhu mutta tiedän kyllä että keikkojen tekeminen on suhteellisen h*nurista kotoisin jos yksityiselämä puolella on säröilyjä (oma akka v*ttuilee puhelimessa ennen vetoa jne.). Siinä voi vaan karata jopa mopo käsistä tuonne perus ammattitaudin puolelle. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | |
![]() 16.12.2007 20:23:47 | |
Näissäkin bändeissä, joissa joskus on läträtty on ollut hyviäkin hetkiä, ehkä enemmän kuin niitä huonoja. Ne huonot vaan jäävät useammin muistiin. Pääosin keikat on tehty naama enemmän hymynvirneessä kuin päinvastoin. Jossain 90-luvun alussa kun oli tehty parikymmentävuotta musiikkia ammatikseen suurin osa ajasta vähintään 5 iltaa viikossa kapakoissa, silloin tahtoi tuo hymy välillä hyytyä. Pääosin kylläkin on ollut aina sellainen suupielet ylöspäin asento kaikissa bändeissä. Joskus kun oikein väsytti ,niin silloin kaikki otti päähän ja sitä hymyä ei tullut edes pakottamalla. Kyllä ainakin niissä bändeissä missä minä olen "vakkarina" ollut, lavalla on pidetty hauskaa, joskus vähän liiankin kanssa ja selvinpäin. Itse itseäni viihdytin monasti vaikeina aikoina kertomalla mielessäni vitsejä illan aikana ja naureskelin niitä itsekseni. Mutta tuo otsikon aihe, mielestäni väkisin tehty hymy ei ole pakollista, mutta työ pitäisi pyrkiä tekemään aina kunnolla väheksymättä yleisöä. Kyllä se työn tekeminen hyvin onnistuu ilman hymyäkin. COVS jäsen N.o 3 | |
![]() 16.12.2007 20:32:56 (muokattu 16.12.2007 20:40:44) | |
mutta työ pitäisi pyrkiä tekemään aina kunnolla väheksymättä yleisöä. Kyllä se työn tekeminen hyvin onnistuu ilman hymyäkin. Siinähän se todellisen oikean asenteen ammattimuusikon linja pitäisikin olla. Mutta sitä usein marmatetaan vähemmän pro bändien vetojen keikkojen jälkeen että olipas p*ska yleisö ja ei ne diganneet meidän siitä ja siitä piisistä ja otetaan se pois listalta jne. jne. Jos nyt tuota esiintymistä kelaa live paikoissa niin kännissähän siellä on suurin osa yleisöstä ja eiköhän yleisössäkin olevien muusikoiden korvissa ala hertsit sumenemaan kännissä. Kun jotkut kolleegat pelkäävät live tilanteissa omaa soittoaan ja kritisoivat pelkästään sitä mitenkä he soittivat eivätä osaa ajatella kokonaisuutta että kun menet esim. tanssikeikalle niin siellä ei kukaan tanssija tule kuuntelemaan sinun instrumentaalista osaamista vaan hän on tullut vain viihtymään ja bändin on vain vastattava siitä viihteestä millä heidät on sinne alunperin ostettu. Kun näissä maamme konservatorioissa opetetaan musiikin ammattiopiskelijat vastaanottamaan jokaisen keikan jälkeen palautetta omasta soitostaan. Niin mitä heillä jää käteen sen jälkeen live keikoilta ? Odottavatko kenties jonkun humppaturakaisen tulevan heille antamaan heidän instrumentaalisesta soitosta palautetta... että se oli hyvä soolo ja siinä vähemmän säröä mutta muuten kaikki soitettiin hyvin. Edit: pahoittelut tästä avautumisesta... "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell | |
![]() 16.12.2007 23:13:59 | |
Kyllähän mä toki tiedän missä mennään ja mulle joka keikka on oikea keikka - vaikka oon kyllä niitä "teidänkin oikeita" keikkoja tehnyt, jos nyt kelpaa, etten oo ollut laivaputkissa. Mutta niin kuin JonLord nyt hienosti kuvasit, ne mukavat työolosuhteet on pääosin ihan omassa kädessä. Koomistaan tässä on se, että vaikka en juurikaan muista törmänneeni naama norsunvitulla soittavaan (pl eräs legendaarinen piikkilankakitaristi) kapakkabändiin, niin tuntuu, että duunin kurjuutta ja muusikon oikeutta olla kaikkea muuta, kuin asiakaspalvelija ja ESIINTYJÄ hierotaan urakalla tälläkin foorumilla naamaan. Siitäkin nousi kauhee haloo, kun aikoinaan uskalsin väittää, että se on se tanssiva "turakainen" joka sen soittajan palkan maksaa. "Ei, kyllä mun palkan maksaa ohjelmatoimisto". Woe widdu, mikä idiootti. Kyllä bändin jokaisella jäsenellä on velvollisuus esiintyä positiivisesti ja ottaa soittonsa aikana kontaktia yleisöön. Ei oo paha homma katsella ohitanssivia silmiin ja näyttää ystävällistä naamaa. Tiedän, että ihan starbojen bändistä on saatu fudut, kun ei esiintyminen ole maistunut. Eikä kyseessä ole ollut mikään shöyosasto, vaan ihan iskelmähumppakivijalkaa. Tulkaapa suurmestarit niiltä oikeilta keikoiltanne tekemään pari privapuolen keikkaa, niin tulette huomaamaan, siellä niitä omia huolia ja mureita ei paljon parane näytellä. Loppuu duuni. Komiikkapuolesta en edes puhu mitään - Loorti ymmärtänee... Privapuolella huvittava piirre on tää yhä yleistyvä "kolme settiä ja that's it" - "pro-meininki". Pro-meininki mai äässshh - mutta se ei kuulu tähän, vaikka aietta vienosti sivuaakin. Hjoopa hjooo...... En mä luule, että kapakkapuolen kollegat olisivat känniääliöitä - tiedän, että ne on vaan puheita, muutamien pölvästien tapa pönkittää huonoa itsetuntoaan. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 16.12.2007 23:56:59 | |
Ei kännissä tarvii olla ääliö, kunhan on kännissä, eli on kivaa. Ja ei kait siitä yleisöstä tarvii välittää. Kunhan itellä on kivaa, niin eiköhän se tartu ainakin muutamaan kanssaeläjään. Karjaahan se mullilauma siellä salin puolella vaan on. Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa: Tunne Lennut. -JCM | |
![]() 17.12.2007 00:27:42 (muokattu 17.12.2007 00:28:07) | |
Ei kännissä tarvii olla ääliö, kunhan on kännissä, eli on kivaa. Ja ei kait siitä yleisöstä tarvii välittää. Kunhan itellä on kivaa, niin eiköhän se tartu ainakin muutamaan kanssaeläjään. Karjaahan se mullilauma siellä salin puolella vaan on. Lähdetään joskus kaljalle, meillä on samanlaisia mielipiteitä. COVS n:o 1. | |
![]() 17.12.2007 00:53:47 (muokattu 17.12.2007 00:55:25) | |
Kyllähän mä toki tiedän missä mennään ja mulle joka keikka on oikea keikka - vaikka oon kyllä niitä "teidänkin oikeita" keikkoja tehnyt, jos nyt kelpaa, etten oo ollut laivaputkissa. No niin, nyt ollaan taas samalla puolella aitaa. Missään duunissa ei kestä olla perseet olalla, varmaan siitäkin päästiin yksimielisyyteen? Asiakas maksaa meidän palkan. Ei maalaisliitto. Jos sä tarkoitat privaattikeikoilla standup-komiikkakeikkoja, niin mulla ei ainakaan pysty kyvyt siihen, vaikka hauska vesseli olenkin. Omb-kuvioihin liian skitsofreninen, tappelisin itseni kanssa, kun en pääse juttusille bändikavereiden kanssa tauoilla. Soittamalla parhaat liksat irtoavat nimenomaan privaattikeikoilta, joihin lasken nimenomaan yritysten järjestämät tilaisuudet. Siis järjestäjänä joku muu kuin perinteinen musan ostaja. Hää/synttäri/hirvipeijjais-osaston saa sitten hoitaa ne pikkiriikksen "harmahtavan talouden" erikoisasiantuntijat. Jossain toisessa threadissa villein veikkaus oli 99% yksityishenkilöiden tilaamista keikoista olevan pimeitä. Kotitalousvähennys tältä osin saattaisi lisätä työmahdollisuuksia. On se mukava kun pääsee taas viikolla hymyilemään ja essiintymmään ja olemaan stara. | |
![]() 17.12.2007 00:54:59 | |
Lähdetään joskus kaljalle, meillä on samanlaisia mielipiteitä. Sun kans ihan milloin vain. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)