Aihe: Miten tullaan tanssimuusikoksi?
1 2 3 4 5 6
R.Syke
06.11.2007 11:19:27 (muokattu 06.11.2007 11:22:12)
Tulevaisuudessa mä hoidan kaikki Suomen parhaat keikat yksin haitarilla. Siihen ei tarvi kenenkään tulla sorkkimaan.Kohta on moterneimmatkin kompit hallinnassa, punk puuttuu vielä.

Onneks on punkkua? Punkkurokkia?

Tanssimuusikoksi meneminen taitaa olla helpompaa kuin tanssimuusikkona oleminen?

Sen vähän, mitä seurannut olen.
Lennu
06.11.2007 11:22:09 (muokattu 06.11.2007 11:23:09)

Missä vois muuten nähdä hyvän OMB:in? Siis ei mitään loungepianismia, vaan semmonen, jossa soisi jonkunnäköinen "koko" bändi.

Vaikka sellainen tyyppi, joka soittais jaloilla rumpuja, käsillä bassoa ja milloin mitäkin.

Myös ketronilla taiteilevat kelpaa, jos ne on oikeasti hyviä.

Mä kun en tähän ikään ole vielä semmoista livenä nähnyt. Youtubessa on kyllä jotain.

edit: niin tää oli sitten ihan vilpitön kysymys, eikä vittuilua. Missä ne yleensä esiintyy.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
R.Syke
06.11.2007 11:22:49 (muokattu 06.11.2007 11:23:42)
Missä vois muuten nähdä hyvän OMB:in? Siis ei mitään loungepianismia, vaan semmonen, jossa soisi jonkunnäköinen "koko" bändi.

Vaikka sellainen tyyppi, joka soittais jaloilla rumpuja, käsillä bassoa ja milloin mitäkin.

Myös ketronilla taiteilevat kelpaa, jos ne on oikeasti hyviä.

Mä kun en tähän ikään ole vielä semmoista livenä nähnyt. Youtubessa on kyllä jotain.

Jouko Mäkilohiluoma. vai mätikö se oli? Jokatapauksessa mainio esitys! Näin joku vuosi sitten.
Lennu
06.11.2007 11:28:08

Jouko Mäkilohiluoma. vai mätikö se oli? Jokatapauksessa mainio esitys! Näin joku vuosi sitten.

Vaikutti kyllä mielenkiintoiselta.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
KoskPaavo
06.11.2007 11:36:21
Kuusamon Kari soitteli joskus 1990-luvun alussa tunturipaikoissa Technics KN700_lla , ja kaikki ihasteli että , voi kun on mahtavaa. Aamu-TV:ssä jopa tuon kanssa esiintyi.Todellisuudessa tuolla värkillä ei voinut tehdä mitään muuta kuin niitä sointuja painella. 15 vuoden aikana kehitys on noissa mennyt huimasti eteenpäin , omaa luovuutta , jos sitä on , voi ihan toisella tavalla hyödyntää kuin ennen.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
uruttaja
06.11.2007 12:08:34
Tämä kannattais nyt siirtää tuonne tanssimusahuoneen puolelle, karattu todella kauas alkuperäisaiheesta. Joten Lukkoa lukkoa.
uruttaja
06.11.2007 12:11:40

Yhden Joukon Orkesteri. Toimii ku tauti.
isojussi
06.11.2007 12:23:34
...Tosiasiahan on, että OMB on KORVIKE oikealle tanssibändille. Sitä käytetään silloin, kun järjestäjällä ei ole maksaa isompaa bändiä...

No minkä takia sitten jopa kvintentin saa halvemmalla, kuin mut?

Minkä takia näiden sinun mielestäsi "oikeissa tanssiorkestereissa" soittavien pitää tehdä keikkaa alle liiton tariffien (pelkkä tessi on vielä alle liiton liksalistan), että saisivat keikkaa?

Jos antaisit ton palkkakeskustelun olla - se on jo käyty.

Jaa, puupäästä ja tyhmästä herraksi. Koita päättää. Tuo puhuttelutyyli alkaa olla kohdallaan. Pidä se.

Minkä takia sitten postailet niin tyhmiä ja puupäisiä? Olenko mä tarkoituksellisesti hyökännyt sun pääelikeinoasi kohtaan?

Kokoonpanojen koot ovat vaihdelleet akustisesta duosta aina n.50 henkiseen viihdeorkesteriin (Päijät-Hämeen Konsan Viihdeorkesteri). Tänään lähdetään Lappiin tuuraamaan Vepsän orkassa; kooltaan 1+4. Viime kesänä ja syksynä mm. Reiskan bändissä 2+5. Viime keväänä Rahkosen rykmentissä oli 1+4. Yleensä ne tanssiorkat on 1+4 tahi 5

Niin ne kaikki nimimerkin takaa huutelee. Kyllä mäkin oon tangoprinssien (1+5) ja prinsessojen (1+12) bändeissä soittanut muutakin kuin tuurauksia.

Toiset pelaa täällä omalla, toiset louskuttaa joutavia leukojansa toisten nimillä,

Ai, OMB releillä vai? Mahtoi olla performanssi. Sehän on eri asia, jos on solistina tai pultissa.

Lapin kamariorkesterin solistina ja paikallisessa big bandissa lead-pasuunaa.

Näköjään osa "muusikoista" on edelleen niin epävarmoja omasta osaamisestaan, että pelkäävät muuta, kuin omaa tapaansa tehdä asioita.

Edelleen pidän kiinni aiemmin ilmaisemastani tanssimuusikon määritelmästä.

Ei tanssimuusikon tarvitse tosiaankaan olla mikään virtuoosi.

Mutta hyvällä peli- ja esiintymistaidolla yksikin tyyppi loihtii mainiot tanssit vaikka lusikoita soittamallla.

Tärkeää on, että hallitsee oman konseptinsa.

Sitä mä ihmettelen, että jos pitää tässä asiassa jatkuvasti mun kimppuuni hyökätä, niin eikö yksikään pystysolisti ole sitten tanssimuusikko?

Siinä mielessä mä pääsen helpommalla, että mä voin luottaa taustoihini, kun ei tarvitse olla kenenkään "oikean" tanssimuusikon armoilla - nehän voi vetää vaikka väärin.

Siinä mielessä pystöt pääsevät helpommalla, että niiden ei tarvii soitta soitinsooloja eikä huolehtia miksauksesta, valoista jnejnejne....

Mutta tässä taitaa tällä kertaa olla enemmänkin kyse siitä, että oka huomasi, ettei osaakaan käsitellä googletuksiaan - vaikka niin luuli.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
06.11.2007 12:24:51
Tämä kannattais nyt siirtää tuonne tanssimusahuoneen puolelle, karattu todella kauas alkuperäisaiheesta. Joten Lukkoa lukkoa.

Tanssimuusikkous ei saisi olla yliarvostettujen asennevamman päätettävissä.
uruttaja
06.11.2007 13:09:31
Tanssimuusikkous ei saisi olla yliarvostettujen asennevamman päätettävissä.

Asennevammahan tässä on vaan etuna.
half
06.11.2007 13:10:35
50 vuotta humppaa ja se on siinä. Puolitalu.
okabass
06.11.2007 13:22:36
No minkä takia sitten jopa kvintentin saa halvemmalla, kuin mut?

Minkä takia näiden sinun mielestäsi "oikeissa tanssiorkestereissa" soittavien pitää tehdä keikkaa alle liiton tariffien (pelkkä tessi on vielä alle liiton liksalistan), että saisivat keikkaa?

Jos antaisit ton palkkakeskustelun olla - se on jo käyty.

Minkä takia sitten postailet niin tyhmiä ja puupäisiä? Olenko mä tarkoituksellisesti hyökännyt sun pääelikeinoasi kohtaan?

Niin ne kaikki nimimerkin takaa huutelee. Kyllä mäkin oon tangoprinssien (1+5) ja prinsessojen (1+12) bändeissä soittanut muutakin kuin tuurauksia.

Toiset pelaa täällä omalla, toiset louskuttaa joutavia leukojansa toisten nimillä,

Lapin kamariorkesterin solistina ja paikallisessa big bandissa lead-pasuunaa.

Näköjään osa "muusikoista" on edelleen niin epävarmoja omasta osaamisestaan, että pelkäävät muuta, kuin omaa tapaansa tehdä asioita.

Edelleen pidän kiinni aiemmin ilmaisemastani tanssimuusikon määritelmästä.

Ei tanssimuusikon tarvitse tosiaankaan olla mikään virtuoosi.

Mutta hyvällä peli- ja esiintymistaidolla yksikin tyyppi loihtii mainiot tanssit vaikka lusikoita soittamallla.

Tärkeää on, että hallitsee oman konseptinsa.

Sitä mä ihmettelen, että jos pitää tässä asiassa jatkuvasti mun kimppuuni hyökätä, niin eikö yksikään pystysolisti ole sitten tanssimuusikko?

Siinä mielessä mä pääsen helpommalla, että mä voin luottaa taustoihini, kun ei tarvitse olla kenenkään "oikean" tanssimuusikon armoilla - nehän voi vetää vaikka väärin.

Siinä mielessä pystöt pääsevät helpommalla, että niiden ei tarvii soitta soitinsooloja eikä huolehtia miksauksesta, valoista jnejnejne....

Mutta tässä taitaa tällä kertaa olla enemmänkin kyse siitä, että oka huomasi, ettei osaakaan käsitellä googletuksiaan - vaikka niin luuli.

MOI

Vai googletus taidot? Sinä et vaikuta henkisesti tasapainoiselta. Vaihda uusi puristusside pääsi ympärille (tuohon vaivaan sopiva kireys saadaan polkupyörän sisuskumista). Jos ei se auta mene tohtorisedän pakeille.

Ps. Missäs se jäähy viipyy?
Ceterum censeo moderator esse delendam
isojussi
06.11.2007 13:38:44 (muokattu 06.11.2007 13:49:12)
MOI

No hei hei!

Vai googletus taidot?

Ajattelin vaan, että otit nokkiis, kun heitin pienen vastapallon tossa "Kertokaa se hänelle" - ketjussa.

Sinä et vaikuta henkisesti tasapainoiselta.

Eiköhän se oo näissi hommissa edellytys...

Vaihda uusi puristusside pääsi ympärille (tuohon vaivaan sopiva kireys saadaan polkupyörän sisuskumista). Jos ei se auta mene tohtorisedän pakeille.

Sulla lienee kokemusta suositella hyvää päälääkäriä?

Ps. Missäs se jäähy viipyy?

Sääntö 10 ei oo ennenkään koskenut omb-vittuilua.

No, totta puhuen alkaisit sinäkin pikkuhiljaa herkistymään, jos statisti toisensa jälkeen haluais ihan vaan oomaa pääköyttään arvostella näkemättä ja kuulematta sen, mitä sä elämäntyönäs väännät.

Luulin ihan oikeesti sua alun perin paljon fiksummaks ja avarakatseisemmaks.

EDIT: Kaipa mä annan asian osaltani taas olla ja pyydän okabassilta anteeksi, jos loukkasin - mutta kuten sanoin, tähän sais tottua, vaan kun ei meinaa. Helposti nousee verenpaine yli älykkyysosamäärän - mulla se ei tee tiukkaakaan.
Sertzo S
06.11.2007 13:44:10
Tänään lähdetään Lappiin tuuraamaan Vepsän orkassa; kooltaan 1+4.

Ahaa, no sanoppas sitten Raimo Hast:ille terkut. Soittanee kai vielä samassa pändissä?
okabass
06.11.2007 13:48:45
Ahaa, no sanoppas sitten Raimo Hast:ille terkut. Soittanee kai vielä samassa pändissä?

MOI

Kyllä soittaa. Viedään terkut.
okabass
06.11.2007 13:56:35
Luulin ihan oikeesti sua alun perin paljon fiksummaks ja avarakatseisemmaks.

Jaa. Millä ihmeen perusteella?

EDIT: Kaipa mä annan asian osaltani taas olla ja pyydän okabassilta anteeksi, jos loukkasin - mutta kuten sanoin, tähän sais tottua, vaan kun ei meinaa. Helposti nousee verenpaine yli älykkyysosamäärän - mulla se ei tee tiukkaakaan.

Ei ole mitään syytä anteeksipyyntöön.

Nyt Luostolle (tai jonnekkin) lusthin pittoon... nunnukanunnuka...
isojussi
06.11.2007 13:58:31
Jaa. Millä ihmeen perusteella?

Hehe - Mä uskon vielä joulupukkiinkin

Ei ole mitään syytä anteeksipyyntöön.

Ok - no tarjoo itselles edes kaljat!

Nyt Luostolle (tai jonnekkin) lusthin pittoon... nunnukanunnuka...

Hyviä keikkoja!
Rokkimamma75
06.11.2007 15:06:28
Woi ku ihqu sopu tuli mölleillä, oottepa lutusia... =D

Mutta jos palataan aiheeseen niin ihan vahingossa minusta soittaja tuli. Pöytähän tietysti oli vähän niinku katettu kun vanhemmat omisti tanssiravintolan (tai sanotaanko ravintolan jossa oli 3 kertaa viikossa tanssit) joten ala-asteelaisesta asti sitä sai seurata - minä istuin keittiössä pakastimen päällä kuuntelemassa tai olin myymässä lippuja kun triot veti menemään, noilta ajoilta on mieleen jääny oululaisbändeistä mm Maximus ja muutamia muita joita diggailin tosi lujaa.. =D Miltähän mahtaisivat tänäpäivänä kuulostaa...

No, poikaystävällä oli bändi jonka basisti ei päässyt jollekin keikalle, joten pyysivät minut joka olin sillon tällön soittanut koulun musiikin tunnilla bassoakin. Mikäs siinä, pari viikkoa treenattiin urakalla ja päivä ennen keikkaa Liimis ilmoitti ettei keikkaa olekaan mutta lupasi hommata jotain muuta. Ja niitä sitten tuli niin ettei kunnolla enää kouluun kerenny, ja soittoa opettelin siinä samalla kuin laulua ihmisten kuullen. Pianoa olin opiskellut ipanasta lähtien, ikäni kuunnellut iskelmää joten satoja biisejä ja sointuja sekä tietotaito teioriasta jne oli jo päässä valmiiksi. Soitossa kuuntelin itseäni parempia ja yritin matkia, ja "viisauksia" ja soittajien tapoja opin kokeneemmilta (esim Souvarit, Channel Four, Jettiset, Finkut...) =D

Että kyllä niitä tapoja tulla huttumuusikoksi on monia, mutta faktaahan on että käytännön oppi on paras oppi. Ei siellä konsalla tai koulunpenkillä opeteta kuinka aistit ja tulkitset mitä yleisö haluaa, miten teet toimivan ohjelmiston, miten tartut hetkeen kiinni ja mitä teet kun bassarin kalvo puhkeaa kesken humpan tai mikseristä menee 10 kanavaa pimeäksi niin että ainoa mikä toimii on laulumikit... kun homman on jatkuttava ja yleisön viihdyttävä. Nämä ovat minusta ne asiat jotka tekevät tanssimuusikon ja esiintyjän, ja niitä ei opi muuten kuin kokemuksella. Ja opettajista parhaimmat ovat niitä kokeneita soittajia, eli aloittelevan tanssimuusikon paras koulu on päästä bändiin jolla on jo kokemusta ja näkemystä. Siitä kun ottaa mallia maalaisjärjellä ja omalla tyylillä mautettuna niin eiköhän sillä jo pärjää.
Life is a Bitch and so am I!
jjussila
06.11.2007 15:24:32
Ja opettajista parhaimmat ovat niitä kokeneita soittajia, eli aloittelevan tanssimuusikon paras koulu on päästä bändiin jolla on jo kokemusta ja näkemystä. Siitä kun ottaa mallia maalaisjärjellä ja omalla tyylillä mautettuna niin eiköhän sillä jo pärjää.

Tuo on allekirjoittettavissa koska vain, mutta että pääsisi kokeneeseen pumppuun ilman sitä omaa kokemusta on kuitenkin aika utopistinen näkemys, ellei ole todellakin kova luu sarallaan; valitettavasti.....
..ei helev...olisko noin?.....
Tankero
06.11.2007 15:35:17
Itsehän sitä suorastaan pyysit.

Mä pyrin tekemään hommani niin. Ymmärrän, jos kuvittelet, että kaikki omb:t on Ketronin takana luimistelevia kuikkijoita.

En omista minkäänlaista automaattikomppikonetta.

Idea on juuri siinä viihdyttävyydessä, josta suurimmalla osalla tanssibändejä ei ole hajuakaan.

No, pyrin olemaan sinua valaistuneempi, enkä esin yleistä kuvitellen, että kaikki basistit olisivat NOIN tyhmiä.

Minkähän kokoisella bändillä herra itse keikkailee?

Mä oon vetänyt tänä vuonna vajaat 40 keikkaa 18-henkisen kamariorkesterin solistina ja olin just big bandin treeneissä lauantaista keikkaa varten

Toisaalta aivan vitun maku, mitä joku bassonomistaja musta ajattelee - ei se mua keikalle osta.

Mihinkähän tutkimukseen tai otantaan perustuu tuo väitteesi tanssibändien viihdyttämättömyydestä? Melkoinen heitto vaihteeksi.
Varmasti, vissiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)