jon lord 30.06.2006 16:47:35 | |
---|
Niissä solistibändeissä missä minä olen ollut, biisit on opeteltu ulkoa. Kun näistä herroista ( rouvista ) ei koskaan tiennyt mikä biisi tulee seuraavaksi, yy kaa koo nee..... ei kerinnyt paljon lappuja pläräämään. Aina kun menin bändiin opettelin biisit kotona ulkoa, oli paljon helpompaa sitten luovia sisään. Sitten taas kun plokkaat jonkun biisin ja teet laput bändille niin siinä vaiheessa näet jo painajaisunia kyseisestä biisistä ja se soi päässä yötä päivää..varmaan osaat ulkoa. Sitä muuten kannattaa harjoitella, meinaan ulkoa soittamista. Koitat vaan mennä biisiä niin pitkälle kuin muistat ja vasta viime kädessä otat nuotin avuksi. Tuuraus keikat on sitten hieman eri asia, mutta jos kyse on ihan "stanu" kamasta niin ainakin hieman enemmän kokeneet klaaraa ne ulkoa. Klapilla oli aikanaan ihan hyvä keino kun se teki yksin keikkaa. Eka setti pääosin mentiin Kultainen nuoruus pohjalta että solisti ja bändi löysivät yhteisen sävelen ja tokalla setillä mentiin sitten vähän oudompia biisejä. Fredi käytti hieman samanlaista tyyliä ja Tuomisen Jamppa myös. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
uruttaja 30.06.2006 16:53:55 | |
---|
Niissä solistibändeissä missä minä olen ollut, biisit on opeteltu ulkoa. Kun näistä herroista ( rouvista ) ei koskaan tiennyt mikä biisi tulee seuraavaksi, yy kaa koo nee..... ei kerinnyt paljon lappuja pläräämään. Aina kun menin bändiin opettelin biisit kotona ulkoa, oli paljon helpompaa sitten luovia sisään. Sitten taas kun plokkaat jonkun biisin ja teet laput bändille niin siinä vaiheessa näet jo painajaisunia kyseisestä biisistä ja se soi päässä yötä päivää..varmaan osaat ulkoa. Sitä muuten kannattaa harjoitella, meinaan ulkoa soittamista. Koitat vaan mennä biisiä niin pitkälle kuin muistat ja vasta viime kädessä otat nuotin avuksi. Tuuraus keikat on sitten hieman eri asia, mutta jos kyse on ihan "stanu" kamasta niin ainakin hieman enemmän kokeneet klaaraa ne ulkoa. Klapilla oli aikanaan ihan hyvä keino kun se teki yksin keikkaa. Eka setti pääosin mentiin Kultainen nuoruus pohjalta että solisti ja bändi löysivät yhteisen sävelen ja tokalla setillä mentiin sitten vähän oudompia biisejä. Fredi käytti hieman samanlaista tyyliä ja Tuomisen Jamppa myös. Jampalla oli joskus tapana salata seuraava biisi vaiheeseen yy kaa koo nee...Tuli muutaman kerran paniikki, ja karjaisin että mikä sävellaji. |
Ukko 30.06.2006 17:24:48 | |
---|
Mites muilla on kansiot järjestyksessä? Miksei voi soittaa ulkomuistista ? |
Fuzzy Boner 30.06.2006 17:31:41 | |
---|
Miksei voi soittaa ulkomuistista ? Jos ei tiiä biisii? MÖLLISTY |
Ukko 30.06.2006 17:37:40 | |
---|
Jos ei tiiä biisii? Vetää vaan hatusta. Kyllä se siitä. Harvoin näissä kotimaisissa iskelmäbiiseisä on sitä tavanomaista kvinttikiertoa kummempaa. Kunhan vaan muistaa soittaa aina pari oktaavia hitaammin kuin on aikomus ;) |
Janus 30.06.2006 17:40:58 | |
---|
Vetää vaan hatusta. Kyllä se siitä. Harvoin näissä kotimaisissa iskelmäbiiseisä on sitä tavanomaista kvinttikiertoa kummempaa. Kunhan vaan muistaa soittaa aina pari oktaavia hitaammin kuin on aikomus ;) Mitäs jos bändin ohjelmisto on 90% muuta(kin) kuin kotimaista iskelmää? |
Fuzzy Boner 30.06.2006 17:44:35 | |
---|
Vetää vaan hatusta. Kyllä se siitä. Harvoin näissä kotimaisissa iskelmäbiiseisä on sitä tavanomaista kvinttikiertoa kummempaa. Kunhan vaan muistaa soittaa aina pari oktaavia hitaammin kuin on aikomus ;) Jos on esim basisti niin siinä ei paljoa uida. Se on oltava ykkösellä mukana. Eri asia jollain kiipparistilla joka voi uida koiraa koko uransa. MÖLLISTY |
baron 30.06.2006 17:51:39 | |
---|
Jos on esim basisti niin siinä ei paljoa uida. Se on oltava ykkösellä mukana. Eri asia jollain kiipparistilla joka voi uida koiraa koko uransa. Joo, hyvin tehokas kiipparistin soittotemppu on tauko! There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
jjussila 30.06.2006 18:10:39 | |
---|
Jampalla oli joskus tapana salata seuraava biisi vaiheeseen yy kaa koo nee...Tuli muutaman kerran paniikki, ja karjaisin että mikä sävellaji. Joo, mutta Jarmo useinkin soitti pillillä introt, jolloin äkkiä siittä biisin tunnisti, ellei vetänyt sitten kovin jatzz- mikä ei ollut ollenkaan tavatonta...... ... ja kyllä jämpti on näin!?.. |
uruttaja 30.06.2006 18:24:50 | |
---|
Joo, mutta Jarmo useinkin soitti pillillä introt, jolloin äkkiä siittä biisin tunnisti, ellei vetänyt sitten kovin jatzz- mikä ei ollut ollenkaan tavatonta...... Äkkiä äkkiä, mutta kun sen vastaus saattoi olla: Minäpä tiedän mutta sinä et. |
Pirkka 30.06.2006 18:37:03 | |
---|
Mitäs jos bändin ohjelmisto on 90% muuta(kin) kuin kotimaista iskelmää? Vetää vähä sinnepäin vai mitä J? Nyt tuli mulle turpaan. (: |
Ukko 30.06.2006 18:51:00 | |
---|
Vetää vähä sinnepäin vai mitä J? Nyt tuli mulle turpaan. (: No sit se on eri asia. Toisaalta erikoisohjelmiston omaavalla bändillä on oma soittokuntansa, oletan. Tai sit ei. Toisaalta, en mäkään aina muista mikä kohta missäkin biisissä tulee kun en viitsi tiirata lappuja ja siksipä seuraankin laulajan suoritusta. Suun liikkeiden perusteella tiedän seuraavan suoritteen biisissä. |
isojussi 30.06.2006 21:24:28 | |
---|
Jos on esim basisti niin siinä ei paljoa uida. Se on oltava ykkösellä mukana. Eri asia jollain kiipparistilla joka voi uida koiraa koko uransa. Hyvin sanottu siellä perällä. Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
EP 30.06.2006 23:47:38 | |
---|
Jos on esim basisti niin siinä ei paljoa uida. Se on oltava ykkösellä mukana. Eri asia jollain kiipparistilla joka voi uida koiraa koko uransa. Näinhän tuo on! |
kuunsirppi 30.06.2006 23:49:14 | |
---|
Mun biiseistä on kansiot, jossa biisit on aakkosjärjestyksessä ja sisällysluettelo kannessa, jossa on tanssilajeittain yritetty vielä tehdä paritkin valmiiks. Mitään settilistoja ei oo, kun joka keikka on kumminkin erilainen ja soitellaan fiiliksen ja yleisön mukaan ja kitaristi laulaa aina jotain välillä, että mä voin relata Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen! |
jykke65 30.06.2006 23:56:51 | |
---|
Mulla ei pysy mikään nuotti järjestyksessä. Aina joku epämääräinen läjä mukana rypistyneitä lappuja mukana. Ei mitään järjestelmällisyyttä Sä oot just ku MikkoT! Mut teillähän onki sama noja! Ne mustat on sitä varten et jos meinaa kaatua taaksepäin ni niist on helppo ottaa kiinni = ) Hard Hump Halleluja!! |
jeppeq 01.07.2006 00:03:20 | |
---|
Paras ratkaisu lienee se, että "perusbiisit" mennään originaalinuotinnuksen mukaan omasta päästä ja speciaaleista on pahvit. ainut vaan, ettei kukaan oikeesti kuitenkaan muista noitten "peruspiisien" originaaleja ilman lappuja kuitenkaan, vai hä ? Paratiisinkin voi soitaa niin monilla tavoin.. Mulle ihan sama - ykkösellä lähen ja sävellaji oudoista olis kiva tietää alkumetreillä..tai sitten uidaan mukaan rantapöheiköstä. nimimerkillä "yhet tanssit soittaa vaikka lehtiharavalla" Mutta jos on laput, olis kiva, että ne on hyvät. Valehtelisin jos väittäisin |
jykke65 01.07.2006 00:09:30 | |
---|
Meillä on kohtuu hyvät mapit ja Taiteellinen johtaja Herra MiT tekee simo hienot arrit! Ongelma vaan on siinä et kukaan ei viitti kirjata sovittuja juttuja ylös ! ainakaan aktiivisesti. Joten luotamme siihen että .....keikkafiilis,keikkafiilis..... useinmiten toimii mutta joskus hauskuus valtaa lavan kun viisi ukkoa pyrkii kaikki eri suuntaan....noin kuvainnollisesti! Hard Hump Halleluja!! |
baron 01.07.2006 00:12:55 | |
---|
Mutta jos on laput, olis kiva, että ne on hyvät. 1. Mä oon ollut keikalla, jossa tuttuja piisejä ja joka piisistä laput 2. keikalla, jossa ventovieraita piisejä ja kaikista laput 3. Keikalla, jossa ventovieraita piisejä ja ei lappuja. Ykkönen ja kakkonen toimii helposti, kyllä kolmonenkin elävä selvitty, mutta olleet vähän haasteellisia. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
jeppeq 01.07.2006 00:13:04 | |
---|
onko jykke lurjan bändissä ? Valehtelisin jos väittäisin |