Aihe: TAnssimuusikko Vs. Rockmuusikko
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Simplex
08.02.2006 00:23:55

Mä rupesin tossa oikeen miettiin että onkohan vaan keskiverto humppabändillä ja vastaavalla rokkibändillä samat liksat. Mä en ainakaan ole ihan varma asiasta. Humppakeikkoja voi tehdä monenlaisia ja myös viikolla: kapakka, tanssipaikka, häät, pikkujoulut, firman tilaisuudet, kaatiksen avajaiset yms...ja palkka on aina vähän neuvoteltavissa tilanteen mukaan. Keskiverto rokkibändi vetää lähes aina sen kapakkakeikan ja kun bändejä olis tulossaa vaikka kuinka helkkaristi niin hinnoista ei hirveesti neuvotella.
Toinen homma on se että paskamaisin homma on mun mielestä roudaus ja pitkät keikkamatkat, soittaminen ei ole kuin n. 30% koko ajasta(meidän pumpulla).
Sit on vielä noi laivakeikat... aika vähän siellä mitään meikkipoikia käy karjumassa ja monelle tanssibändille ne on leijonan osia vuoden tuloista.
Kyllähän sitä rokkia on kiva soittaa ja mun kohdalla se hakkaa humpan veivaamisen mennen tullen mutta jos soittamisesta meinaa rahan saada helpointa tietä niin ainakaan ei kannata ensinnä rokkipoppoota perustaa tulonhankkimis mielessä.
Yksi seikka mikä mua viiksettää on se että tavallisen humppabändin tavallinen "tähtisolisti" saa koko illasta saman kuin soittajat. Esimerkki: olin vuoden lopussa tuuraamassa muuan tanssibändissä jonka solisti oli todellakin tuiki tuntematon laululintunen. Mä laulan kaksi ekaa settiä ja sitten tulee stara vetämään kaksi settiä ja liihottelee tiehensä ja mä laulan vielä puolitoista. Likka ei osallistunut roudaustalkoisiin eikä muuhunkaan. Veti pizzan, lauloi pari settiä ja sai saman kuin muut. Ei saatana! Minä en lähtis tuollaseen remmiin vakkariksi kuunaan, nyt täytyy tuuraten taipua kun opiskelijan tuloilla ei ole varaa kursailla mutta muuten mielummin lähtisin vaikka takaisin kokin hommiin.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
baron
08.02.2006 06:38:37 (muokattu 08.02.2006 06:41:53)

Esim 2 vuotta sitten vedettiin 2 keikkaa samana päivänä ja eri paikoissa .
Välimatka n.60km. Soittoa yht. n.10 tuntia + roudaukset.
Kyllä viimeisellä setillä oli aika väsähtänyt.
Mutta liksa tuli 2 keikasta.

Oli mulla viime pikkujoulusesonkina kahtena päivänä kaksi keikkaa, mutta välimatkat kyllä paljon lyhyempiä.

Ai niin, syksyllä humppakeikka Porvoossa ja päälle kolmen setin rokkikeikka Helsingissä.
Kivaahan se oli.
My name is Baron, Sir Baron.
Musiikkia korville
08.02.2006 08:03:40

Niin, no mut tässä pitää muistaa se ero, että rock-keikkoja varten pitää sitä julkisuutta saada, jos meinaa touhulla elääkin. Huddua pääsee soittaa kuka tahansa noubadi ilman mitään panostusta tuohon puoleen. Eipä oo paljoo pr-tilaisuuksia ja lehtihaastatteluja Erkki Perseen "Persereiät" -bändillä välipäivinä. Pelataan vähän eri pelisäännöillä, molemmilla puolilla on omat rankat hetket. Ainakin ammattikehissä, harrastetoiminta on sitten eri juttu.

Kuinka monella Rock -bändillä on noita PR-tilaisuuksia? Nyt en tarkota mitään Rasmuksia ja HIMejä ym.
On niitä huttupuolellakin, ainakin solisteilla.

Mutta sitten aiheeseen... Itteäni ei soittaminen vituta yleensä. Sillon ehkä, jos oot tehny normaali päivätyöt ja soittokeikkaa on joku 15 kuussa ilman, että on ollu yhtä ainoota vapaa päivää herra_ties_koska, ni sillon saattaa joku ravintolan 3.30 veto tai perähikiän seurojentalon sunnuntaiveto (jossa porukka tanssii viimestä kertaa ennen kuolemaansa) alkaa hieman vituttamaan. Muuten ei toi esim periaatteessa maksimi 5x45min+30min:kaan vituta. Ehkä sellanen 4x 45 min olis itelle passeli...
En oo kateellinen rok -bäntreille keikan kestosta, enkä mistään muustakaan. Ite oon keikkaillu 10 vuotiaasta saakka ja aina se keikkailu on ollu tän soittohomman suola.

Leipääntymisestä: Eiköhän joka alalla hommaan leipäänny, jos sitä tekee liikaa.
Olen hidas mutta tyhmä
PL
08.02.2006 08:24:17
Nuo tuntemattomammat rokkisoittajat yleensä joutuvat maksamaan siitä, että lauteille pääsee. Keikkaliksa on keskikastissakin aika nimellinen ja menee miltei kokonaisuudessaan kuluihin, auto, PA, majoitukset ja jos nyt roudareita sattuu olemaan, niin he ovat todennäköisesti ainoita jotka jonkinlaista korvausta saavat tai ainakin se yleisen mielipiteen mukaan umpikuuro miksaaja.
Ohjelmatoimisto ottaa sen saman kuin humppaosastollakin ja keikat myydään, jos nyt kiertue saadaan aikaiseksi, vähintään 300 km etäisyydelle toisistaan.

Suurin osa tuntemistani rokkisoittajisa tekee jotakin muuta hommaa itsensä elättääkseen, aika harvassa ovat ne jotka pärjäävät pelkällä soittamisella. Tietenkin on joitakin jotka leipänsä siitä hommasta saavat, mutta karkea arvaus on että tässä maassa puhutaan kymmenistä henkilöistä ei edes sadoista. Sitten on näitä muutamia asialleen omistautuneita, jotka elävät sosiaaliturvan varassa ja soittavat siksi koska heillä ei elämässään muutakaan ole, mutta heidän valintaansa ei kannata kadehtia koska elämisen laatu ei välttämättä ole kovinkaan kummoista.
v_m_kangas
08.02.2006 08:57:23

Yksi seikka mikä mua viiksettää on se että tavallisen humppabändin tavallinen "tähtisolisti" saa koko illasta saman kuin soittajat. Esimerkki: olin vuoden lopussa tuuraamassa muuan tanssibändissä jonka solisti oli todellakin tuiki tuntematon laululintunen. Mä laulan kaksi ekaa settiä ja sitten tulee stara vetämään kaksi settiä ja liihottelee tiehensä ja mä laulan vielä puolitoista. Likka ei osallistunut roudaustalkoisiin eikä muuhunkaan. Veti pizzan, lauloi pari settiä ja sai saman kuin muut. Ei saatana! Minä en lähtis tuollaseen remmiin vakkariksi kuunaan, nyt täytyy tuuraten taipua kun opiskelijan tuloilla ei ole varaa kursailla mutta muuten mielummin lähtisin vaikka takaisin kokin hommiin.

Ööö..no miksi siinä bändissä on sitten tuo "tähtisolisti"? Oisko ehkä sen vuoksi, että se bändi saa keikkaa? Tuohan on vielä hyvä tilanne jos se solisti ottaa saman kuin muutkin. Sekin kun on yleistä, että solisti ottaa tonnin ja bändi saa viissatasen jaettavakseen ;)

Kyllä noita bändikeikkojakin tekee, mutta paremmille palkoille pääsen kun siinä on se solisti keikkumassa edessä.

Niin ja noita solistejakin on jopa sellaisia, jotka roudaavat ahkerammin kuin bändin rumpali :D
Humppaa tai soita humppaa
baron
08.02.2006 08:58:23

Niin ja noita solistejakin on jopa sellaisia, jotka roudaavat ahkerammin kuin bändin rumpali :D

++++++:-)
omarklah
08.02.2006 09:04:49

Kuin myös solisteja joita ei uskalla päästää roudaamaan, että saadaan kamat ehjinä ja oikeassa järjestyksessä kyytiin/pois...
Tää sit sanois tälleen...
EP
08.02.2006 10:04:27 (muokattu 08.02.2006 10:10:18)
..Vaikka paremmaksi kaikki muuttuu, silti hyväks', ei milloinkaan!

Kai se kuuluu asiaan, että välillä on huonompia keikkoja ja sitten taas välillä parempia (niinkuin joka työssä), siten jaksaa taas jatkaa hommaa..

Enkä halua valittaa, ..mutta joskus se kyrsii. :)
Martso
08.02.2006 10:10:59
No joo!Eipä käy kieltäminen että ois se aika nastaa jos ois keikka jossa roudarit duunaa kaiken paikoilleen,myös tekee tsekit,itse skulais pari settii heittäis pari colberttia huiviin,kampeutuis keikkadösään ja antais palaa!Vaan tasan ei käy onnen lahjat!

Eilen humppakeikalla kasasin torvet ja puhalsin tsekin. Keikka oli 1h15min.
Tankero
08.02.2006 10:12:29
Tässä aloin mietiskeleen sellasta, että vituttaako koskaan teitä tanssimusiikin taitajia se, että nää Rock puolen äijät saa 30-60min setistä saman liksan, ku te 3-5 setistä illan aikana. Elikkä sama liksa ja moninkerroin enemmän duunia?

Ei, pitäiskö, kun tuollaista kyselet?
Varmasti, vissiin.
Martso
08.02.2006 10:13:59
...Ei saatana! Minä en lähtis tuollaseen remmiin vakkariksi kuunaan, nyt täytyy tuuraten taipua kun opiskelijan tuloilla ei ole varaa kursailla mutta muuten mielummin lähtisin vaikka takaisin kokin hommiin.

Manalassa olis kokeille työvuoroja tarjolla yllin kyllin. Kokille siis. Entiset ovat vissin kyllästyneet Mikkeyn kaltaisiin rockkareihin.
M.i.k.key
08.02.2006 10:46:34
Manalassa olis kokeille työvuoroja tarjolla yllin kyllin. Kokille siis. Entiset ovat vissin kyllästyneet Mikkeyn kaltaisiin rockkareihin.

Hoho, tai sit meidän käyntitiheys alkaa olla jo niin kova että tarvii palkata lisätyövoimaa!
Möllisty!
Simplex
08.02.2006 11:21:48

Ööö..no miksi siinä bändissä on sitten tuo "tähtisolisti"? Oisko ehkä sen vuoksi, että se bändi saa keikkaa? Tuohan on vielä hyvä tilanne jos se solisti ottaa saman kuin muutkin. Sekin kun on yleistä, että solisti ottaa tonnin ja bändi saa viissatasen jaettavakseen ;)

Näinhän se menee, totta kai, eihän sitä kukaan huvikseen tuollaista tee. Mutta se on vain yksi tapa saada niitä keikkoja, ehkä helpompi kuin että itse näkis vaivaa keikkamyynnissä. En sano että mä näen hirveesti vaivaa keikkamyynnin suhteen mutta tiedän että ne jotka näkee niin tekee myös tulosta. Solisti voi ottaa enemmänkin, tiedän myös sen mutta silloin sillä pitäis olla nimeä ja keikkaliksat sen mukaisia ettei soittajia vituta. Ja oikeastaan mun pointtini oli se etten jaksais pikkuliksoilla tehdä jatkuvasti em. keikkoja, katkeruus jäytäis... tai sit pitäis itse alkaa solistiksi.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
ninmari
08.02.2006 11:32:08
Esimerkki: olin vuoden lopussa tuuraamassa muuan tanssibändissä jonka solisti oli todellakin tuiki tuntematon laululintunen. Mä laulan kaksi ekaa settiä ja sitten tulee stara vetämään kaksi settiä ja liihottelee tiehensä ja mä laulan vielä puolitoista. Likka ei osallistunut roudaustalkoisiin eikä muuhunkaan. Veti pizzan, lauloi pari settiä ja sai saman kuin muut. Ei saatana! Minä en lähtis tuollaseen remmiin vakkariksi kuunaan, nyt täytyy tuuraten taipua kun opiskelijan tuloilla ei ole varaa kursailla mutta muuten mielummin lähtisin vaikka takaisin kokin hommiin.

Meitä on moneksi. ;-) Tähdet ei roudaa,mutta SUPERTÄHDET roudaa.
Mulla työaika,liksa ja velvollisuus roudata on ihan sama kuin muillakin.
Joskus ollaan kiireaikataulun vuoksi saavuttu melko viime tipassa keikkapaikalle ja silloin minut on laskettu kamojen kantamisen jälkeen laittamaan pakkelia naamaan ja pojat on jääneet pystyttämään kamoja.Mutta se on siis poikkeustapaus.
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
Fuzzy Boner
08.02.2006 12:30:51
Soitettiin just rokkia 10tuntia kahessa päivässä. Hauskaa oli.

Yks setti eilen kesti 3h40minuuttia ilman yhtään taukoa.
MÖLLISTY
baron
08.02.2006 12:32:02

Soitettiin just rokkia 10tuntia kahessa päivässä. Hauskaa oli.

Yks setti eilen kesti 3h40minuuttia ilman yhtään taukoa.

Stahanovilaiset!
Mä en oo mikään kameli, mulle olis tullut kesken kaiken jano.
mack the knife
08.02.2006 12:32:49
Stahanovilaiset!
Mä en oo mikään kameli, mulle olis tullut kesken kaiken jano.

Mutta jos on useampi tuoppi lavalla, pystyyhän siinä vetämään koko ajan.
Fuzzy Boner
08.02.2006 12:34:15

Niinpä..
MÖLLISTY
baron
08.02.2006 12:35:42 (muokattu 08.02.2006 12:36:33)

Joo, kun se brasilialainen Hermeto jotain (Pascoal?) esiintyi Tavastialla, niin sillä oli oma baari lavalla, tosin ei baarimikkoa eli itse joutui sekoittamaan paukut, mutta kun bändissä oli kaksi kiipparistia niin kyllä se ehti.

(Edit: Nimi meni muuten nappiin, kävin lunttaamassa)
mack the knife
08.02.2006 12:38:48
Joo, kun se brasilialainen Hermeto jotain (Pascoal?) esiintyi Tavastialla, niin sillä oli oma baari lavalla, tosin ei baarimikkoa eli itse joutui sekoittamaan paukut, mutta kun bändissä oli kaksi kiipparistia niin kyllä se ehti.

(Edit: Nimi meni muuten nappiin, kävin lunttaamassa)

Komeeta! Tyylikästä!

Meillä alkoi kerran Tavalla keikka niin, että piti ensin itse aukoa korillinen kaljaa lavalla ennen kuin pystyi aloittamaan. Hienosti oli tuotu sinne kori niin kuin pyydettiin, mutta oli piruvie korkit kiinni.
Olikohan se vihje.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)