![]() 31.01.2006 23:55:50 | |
---|---|
Lähetänkö? Mulla on koneella. Eikä ole pahat otteet, en osaa semmosia. | |
![]() 31.01.2006 23:58:56 | |
Asiaa en tiedä, mutta vastustan - ei vais, tuntuu kyllä jopa minusta melkosen puukorvaselta puuhalta käyttää I asteen sointuna molliseiskaa. Eli komppaisin MisterM:ää - mutta vittuako minä näistäm sitten ymmärrän, muuta kun mitä itse koen. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 00:02:26 | |
Asiaa en tiedä, mutta vastustan - ei vais, tuntuu kyllä jopa minusta melkosen puukorvaselta puuhalta käyttää I asteen sointuna molliseiskaa. Eli komppaisin MisterM:ää - mutta vittuako minä näistäm sitten ymmärrän, muuta kun mitä itse koen. Ei tässä kai ole vain tästä biisistä kysymys, vaan laajemminkin.. | |
![]() 01.02.2006 00:20:09 | |
Särö päälle ja voimasoinnuilla läpi koko ralli, niin loppuu tappelu (ja keikat). Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 01.02.2006 03:21:47 (muokattu 01.02.2006 07:11:09) | |
Lähetänkö? Mulla on koneella. Lähetä, niin pääsen mukaan kertomaan, miten se teoreettisesti ja käytännöllisesti pitää soittaa. Mä selviän melkein piisin kuin piisin pelkillä molliseiskoilla, katsotaan onko tää sellainen? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 01.02.2006 07:52:59 | |
voi mullekki laittaa..vaikk sähköpostii tai..jotai...kiitos vaa kaikille osallistuneille... no jos mä ottasin kitaran kätee nii voin sanoo että ,,,,voi kitara parka!!!!!!!!!!!!!! en osaa ku paukuttaa kattiloita,,(nuorena nii jääräpää)ois kiva osata ees perus nuotio jutut,,mut,,hyvä näinki!!hyvää kevään jatkoo,,seuraan keskustelua,,kivaa on.. | |
![]() 01.02.2006 10:10:09 (muokattu 01.02.2006 10:10:31) | |
Huti | |
![]() 01.02.2006 13:19:00 | |
Ihanaa kun täällä ollaan aktiivisia:) Luetun ymmärtäminen taas ei tunnu olevan aivan samalla tasolla. Siis.. Yleisempiä ovat tilanteet joissa molliseiskat _eivät_ ole I asteita, sitä tarkoitin. Sen seiskan lisäämisellä saadaan aikaan turhaa sävellajin hämärtymistä (ja kaikki ihan vaan sen takia kun omat korvat ei sano juuta eikä jaata). Eikö näistä asioista voi sitten keskustella ilman että joku julistaa "mua ei tarvii tulla neuvomaan, mä tiiän paremmin kuin sä" -tyyliin? Jep...oikeassa olet,varmasti on enemmän biisejä joissa I aste on ihan perus duuri/molli,kuin myös muut asteet:-) Mutta...mä sanoin VOISHAN nuo olla molliseiskoja?Aika paljon riippuu siitä mikä käännös soinnusta on kysesssä,kuinka dominoivalta se seiska siellä kuulostaa,se voi olla siellä vain "mausteena",ei se nyt siitä biisistä mitään jatsia vielä tee?Ja mikä on seuraava sointu,miten melodia jatkuu etc... Se että mä en "tarvi" opetusta aiheesta noin teoreettisella tasolla,johtuu vain ja ainoastaan siitä että mä olen soittanut niin kauan,mä en ole puukorva,väitän myös omaavani ihan kohtuullisen harmoniatajun :-) Olen pahoillani,katson peiliin, jos sanamuotoni jotenkin loukkasi sun herkkää opiskelijan hipiääsi,Muzak,sä olet varmasti se joka tietää tuon teoriapuolen paremmin,sitähän sä opiskelet,ja huomattavasti laajemmin kuin mä aikoinaan,mun opiskeluistani on n. 25 vuotta,ja sillon huomasin että klasaripuolen sointuopilla ja monilla muillakaan asioilla ei ole juurikaan tekemistä kevyen musan kaa.Ainoastaan säveltapailu oli se alue,minkä mä koin erittäinkin mielekkäänä johtuen tietysti siitä että mä olin siinä erittäin hyvä;-) Molemmat alueet tukevat varmasti toisiaan,mutta kumpaakaan ei voi suoraan soveltaa toiseen,esmes mun kitaransoitonopettaja karrikoidusti sanoen ei osaannut soittaa C-duuri sointua,kuin eivät myöskään monet pianonsoitonopiskelijat,koska sellaista ei ollut ainakaan sillon olemassa/opetettu klasaripuolella.Soinnut olivat vaan eri asteita... kevyen musiikin teorian ja käytännön opiskelu oli varsin omaehtoista,nythän sitä jo opetetaan joka paikassa. Ja vaikka mä olen soittanut ammatikseni kohta sen 30 vuotta,niin mä en ole marinoinut itseäni humpalla tai kossulla,vaan mulla on luojan kiitos säilynyt sitä rock/proge pohjaa mistä mä olen aikoinaan lähtenyt,mä olen aikoinaan oppiakseni joutunut kuunteleen musiikkia,ei mun tarvi enkä mä jaksa joka asiaa ajatella noin helvetin monimutkasesti teorian kautta :-) Enkä tosiaankaan ole puukorva,vaikka taas eräs lähes pakkomielteisesti aina eri mieltä oleva palstalainen niin vihjailee:-) Aiheesta lienee turha enää keskustella,jokainen tehköön asiat niinkun parhaaksi näkee,pitäkää tunkkinne....HOHO! Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 01.02.2006 13:47:45 | |
Jep...oikeassa olet,varmasti on enemmän biisejä joissa I aste on ihan perus duuri/molli,kuin myös muut asteet:-) Mutta...mä sanoin VOISHAN nuo olla molliseiskoja?Aika paljon riippuu siitä mikä käännös soinnusta on kysesssä,kuinka dominoivalta se seiska siellä kuulostaa,se voi olla siellä vain "mausteena",ei se nyt siitä biisistä mitään jatsia vielä tee?Ja mikä on seuraava sointu,miten melodia jatkuu etc... Niin, tosiaan jos sen seiskan soittaa tosi hiljaa ja pistää vielä tempoa ihan pirusti niin eihän se sit juuri dominoi:) Pointti oli siinä, että jos niitä "mausteita" halutaan käyttää, niin pistetään siihen kermakakkuun mielummin sokeria sen suolan sijaan (ei I asteelle m7, vaan m6 tai mmaj7). Olen pahoillani,katson peiliin, jos sanamuotoni jotenkin loukkasi sun herkkää opiskelijan hipiääsi,Muzak,sä olet varmasti se joka tietää tuon teoriapuolen paremmin,sitähän sä opiskelet,ja huomattavasti laajemmin kuin mä aikoinaan,mun opiskeluistani on n. 25 vuotta,ja sillon huomasin että klasaripuolen sointuopilla ja monilla muillakaan asioilla ei ole juurikaan tekemistä kevyen musan kaa.Ainoastaan säveltapailu oli se alue,minkä mä koin erittäinkin mielekkäänä johtuen tietysti siitä että mä olin siinä erittäin hyvä;-) Mulla ei oo "herkkää opiskelijan hipiää", ja teoriaopinnot on vain yksi alue. Ja kyllä sitä kevyeen musiikin opiskelumateriaalia on ollut silloin sunkin opiskeluaikaan, tietysti vähemmän. Ogelikin on ollut seitkytluvulta asti pystyssä, ja tunnen sun ikäisiä tyyppejä jotka ovat käyneet aikanaan _kevyen musiikin_ koulua. Asenne ja ajattelutapa heillä koulutukseen ja yleensäkin musiikkiin on sen mukainen. Molemmat alueet tukevat varmasti toisiaan,mutta kumpaakaan ei voi suoraan soveltaa toiseen,esmes mun kitaransoitonopettaja karrikoidusti sanoen ei osaannut soittaa C-duuri sointua,kuin eivät myöskään monet pianonsoitonopiskelijat,koska sellaista ei ollut ainakaan sillon olemassa/opetettu klasaripuolella.Soinnut olivat vaan eri asteita... kevyen musiikin teorian ja käytännön opiskelu oli varsin omaehtoista,nythän sitä jo opetetaan joka paikassa. Vanhoihin uskomuksiin perustuvaa "tietoa". Varmasti joskus klasaripuolella tuo on pitänytkin paikkaansa. Hyvissä kevyen musiikin kouluissa opetus on näiden kaikkien aineiden symbioosia, eli otetaan biisi jota transkriboidaan, soitetaan, lauletaan/solfataan, analysoidaan, sovitetaan uudestaan, jne. Siinä kohtaa sen biisin osaaminen on melko vahvalla pohjalla kun on itse tehnyt alusta asti nuo kaikki. Ja kaikki osa-alueet tuossa ovat tekemisissä vain ja ainoastaan _musiikin_ kanssa. Huono opetuksen taso on suurin syy tällaisiin negatiivisiin asenteisiin. Ja vaikka mä olen soittanut ammatikseni kohta sen 30 vuotta,niin mä en ole marinoinut itseäni humpalla tai kossulla,vaan mulla on luojan kiitos säilynyt sitä rock/proge pohjaa mistä mä olen aikoinaan lähtenyt,mä olen aikoinaan oppiakseni joutunut kuunteleen musiikkia,ei mun tarvi enkä mä jaksa joka asiaa ajatella noin helvetin monimutkasesti teorian kautta :-) Jos teoria-asioita ei ole koskaan jäsentänyt loogisesti niin varmasti nuo teoriapohjaiset puheet kuulostavat salatieteiltä. Jos mä ne tajuan, niin tajuaa ihan kaikki, siis tietenkin kaikki jotka myös itse _haluavat_ tajuta. Enkä tosiaankaan ole puukorva,vaikka taas eräs lähes pakkomielteisesti aina eri mieltä oleva palstalainen niin vihjailee:-) Otat nyt liian henkilökohtaisesti kirjoitukseni, en ole koskaan kirjoittanut "ww on puukorva" -tyyliin. | |
![]() 01.02.2006 14:35:53 | |
Ei tässä kai ole vain tästä biisistä kysymys, vaan laajemminkin.. Laajemminkin määkin tarkotinkin. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 14:38:59 | |
...Otat nyt liian henkilökohtaisesti kirjoitukseni, en ole koskaan kirjoittanut "ww on puukorva" -tyyliin. Se on sekottanu. Mä kirjoitin itse olevani puukorva. Mut jos I asteen mollisko vetastaa dom7:kana niin alkaa munkin tärykalvoista lastu irrota. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 15:29:39 (muokattu 01.02.2006 15:43:36) | |
En ole kyllä kuullut vastaavassa kohdassa käytettävän m6 ja mmaj7:kaa koskaan, mutta m7 olen käyttänyt itsekin usein. | |
![]() 01.02.2006 16:13:53 | |
Tämä "muzak" tuntuu nyt toistavan tätä "huono opetuksen taso"-repliikkiä jatkuvasti niin, että alkaa pelottamaan jos tällainen asenne on kovinkin yleinen, että vain eräissä tietyissä kouluissa saa sitä "hyvää ja oikeata" opetusta. Alkaa tuntumaan oudolta jos joka kohdassa vedotaan vain ja ainoastaan opittuun teoriaan, eikä lainkaan käytännön asioihin, joita varten se opiskelu pitäisi olla. Silloin alkaa miettimään, että onko ko. henkilöllä lainkaan käytännön kokemusta vai pelkkää kirjoista luettua oppia ja sen toistoa sanasta sanaan.. | |
![]() 01.02.2006 16:24:45 (muokattu 01.02.2006 16:26:01) | |
Mielenkiintoinen keskustelu, joka lähti liikkeelle viattomasta lappukyselystä. Millainenhan keskustelu syntyisi, jos joukko muusikoita istuisi yht'aikaa sellaiselle pitkälle riu'ulle paskalle ja joku reunimmaisena istuva huutaisi, jotta oisko kellään antaa paperia... Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. | |
![]() 01.02.2006 16:28:01 | |
Mielenkiintoinen keskustelu, joka lähti liikkeelle viattomasta lappukyselystä. Millainenhan keskustelu syntyisi, jos joukko muusikoita istuisi yht'aikaa sellaiselle pitkälle riu'ulle paskalle ja joku reunimmaisena istuva huutaisi, jotta oisko kellään antaa paperia... HOHHOOOO!!! Sanoppa muuta! :) | |
![]() 01.02.2006 16:41:11 | |
Tämä "muzak" tuntuu nyt toistavan tätä "huono opetuksen taso"-repliikkiä jatkuvasti niin, että alkaa pelottamaan jos tällainen asenne on kovinkin yleinen, että vain eräissä tietyissä kouluissa saa sitä "hyvää ja oikeata" opetusta. Alkaa tuntumaan oudolta jos joka kohdassa vedotaan vain ja ainoastaan opittuun teoriaan, eikä lainkaan käytännön asioihin, joita varten se opiskelu pitäisi olla. Silloin alkaa miettimään, että onko ko. henkilöllä lainkaan käytännön kokemusta vai pelkkää kirjoista luettua oppia ja sen toistoa sanasta sanaan.. Ei tartte miettiä soittotaitoa, on päässyt COB:hen. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 01.02.2006 16:54:35 | |
Tämä "muzak" tuntuu nyt toistavan tätä "huono opetuksen taso"-repliikkiä jatkuvasti niin, että alkaa pelottamaan jos tällainen asenne on kovinkin yleinen, että vain eräissä tietyissä kouluissa saa sitä "hyvää ja oikeata" opetusta. Alkaa tuntumaan oudolta jos joka kohdassa vedotaan vain ja ainoastaan opittuun teoriaan, eikä lainkaan käytännön asioihin, joita varten se opiskelu pitäisi olla. Silloin alkaa miettimään, että onko ko. henkilöllä lainkaan käytännön kokemusta vai pelkkää kirjoista luettua oppia ja sen toistoa sanasta sanaan.. Oot tainnut taas käsittää asiat aivan väärin. Mitä minä olen seurannut, niin MrM on järjetään kirjoittanut oikeaa asiaa. Silloinkin, kun on heitellyt tsoukkeja ;) Joillekin ei vain tuota koulu-sanaa vissiin sais lausua. Taitaa sillä olla minun tiedosta hiukan keikkakokemustakin. Varmasti, vissiin. | |
![]() 01.02.2006 17:50:15 | |
D- mollista se on ollu kaikki ne vuodet kun mä sitä komppasin. Vieläkin osasin tässä päivänä muutamana... Oikeassa olet Mäcki. Mistähän mä sen een sain? Se e-molli taisi olla se katsoa saa......renkutus. Isä oli d-molli. Vanhuus ei tule yksin. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 01.02.2006 17:55:50 | |
Oikeassa olet Mäcki. Mistähän mä sen een sain? Se e-molli taisi olla se katsoa saa......renkutus. Isä oli d-molli. Vanhuus ei tule yksin. Eikä kello kaulassa ;) Varmasti, vissiin. | |
![]() 01.02.2006 18:08:41 | |
Tämä "muzak" tuntuu nyt toistavan tätä "huono opetuksen taso"-repliikkiä jatkuvasti niin, että alkaa pelottamaan jos tällainen asenne on kovinkin yleinen, että vain eräissä tietyissä kouluissa saa sitä "hyvää ja oikeata" opetusta. Linkitäppä nyt ne jatkuvasti toistetut replat! "Hyvä ja oikea"-opetus on myös sinun oma repliikki. Sanoin jo aiemmin, että joillakki pässinpäillä on niin vituillaan asenne valmiiksi, jos sanotaan sanakin koulutuksesta. Ja sitte kehtaavat sauhuta näiden koulua käyneiden "asenteesta". Aika suppea näkemys on musasta, prkl! Alkaa tuntumaan oudolta jos joka kohdassa vedotaan vain ja ainoastaan opittuun teoriaan, eikä lainkaan käytännön asioihin, joita varten se opiskelu pitäisi olla. Silloin alkaa miettimään, että onko ko. henkilöllä lainkaan käytännön kokemusta vai pelkkää kirjoista luettua oppia ja sen toistoa sanasta sanaan.. Muzak sanoo koko ajan joka puolella, että teoria/soittotaito/käytäntö kulkee käsikädessä!! Lue tarkemmin. Muzakin käytännön kokemuksesta sen verran, että et varmaan ole kaveriin törmännyt. Sinua ei nimittäin niille keikoille paljo pyydellä. Toivottavasti olet trolli! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)