![]() 14.12.2005 18:55:24 | |
---|---|
Sellainen tuli kanssa mieleen, että hinnan pitäisi olla suorassa suhteessa vetoarvoon ja käytännössä siihen voittoon, minkä joku tästä hommasta kuittaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Souvarit, joita on täällä haukuttu melkosesti. Oli musiikki minkälaista ja minkä tasoista tahansa, niin porukkaa käy keikoilla pilvin pimein ja sitä myöten helvetin suuri keikkahinta on mun mielestä ansaittua. Niin on. Ei se itestään oo niille tullu. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun ollaan samaa mieltä Täytyy miettiä | |
![]() 14.12.2005 18:57:04 (muokattu 14.12.2005 18:58:19) | |
Niin on. Ei se itestään oo niille tullu. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun ollaan samaa mieltä Täytyy miettiä Se johtuu vaan siitä, että niillä on niin hieno keikkabussi. Heti kun mä saan keikkaliksoilla hankittua samanlaisen, mulla on yhtä hienoja keikkoja. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 14.12.2005 19:12:42 (muokattu 14.12.2005 19:14:43) | |
Soittaminen on kivaa. Jos mä menen tuohon naapurin kulmabaariin soittamaan pienten laulukamojen kanssa ja saan siitä kaljaa ja muutaman euron taskuun, niin sehän on kiva juttu. Asiakkaat tykkää, minä tykkään ja ravintoloitsija tykkää. Jee! Hittoakos se ravintoloitsija minua siinä riistää. Mä saan sen minkä haluankin, eli mukavan illan. Ei se mun soittamiseni tuo sille suunnattomia tuloja... Kyllä mä ymmärrän, että tää on sun ammattiasi, eikä hintoja saa polkea jne. Mutta tässä ollaan nyt ihan eri tilanteessa. Entäs jos mä menisin auttamaan naapurin mummoa ja korjaisin vähän kuistia. Naulaisin sinne muutamat laudat ja laittaisin paikkoja kuntoon. Palkkioksi mummo keittäisi mulle kahvit. Antaisipa ehkä jopa pullapussin ja kutomansa villasukat. Tulisko mulle joku kirvesmies nilittämään että "Saatanan huijarimummo. Ois sun nyt pitänyt ottaa tuosta kunnon urakkaliksa"? EDIT. Katsos kun kaikille musiikki ei ole semmoinen asia, josta pitäisi tienata... Jotkut tykkää soittaa ihan soittamisen ilostakin. Mutta tottakai työmies on palkkansa ansainnut... ymmärrän minä sen. Mä en vaan laske tuommoista keikkaa työksi. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 14.12.2005 19:34:28 (muokattu 14.12.2005 20:22:46) | |
Soittaminen on kivaa. EDIT. Katsos kun kaikille musiikki ei ole semmoinen asia, josta pitäisi tienata... Jotkut tykkää soittaa ihan soittamisen ilostakin. Onha se näinkin, mutta... Baarinpitäjät voivat vaan äkkiä saada sen käsityksen, että kaikki esiintyy samalla hinnalla - ja kun ollaan siinä pisteessä loppuu ammattilaisilta voi leivältä... Ite oon harrastelijana tehnyt keikkaa reilut 30-vuotta ja tehnyt niitä kaikenlaisia... Alkuun myöskin kalja- ja ruokapalkalla - jossain vaiheessa huomasin, että tästä saa rahaakin ja "ilmaiskeikat" jäi. Nykyisen bändin kanssa liksa on kohdallaan - keikkaa tehdään harvakseltaan(lue riittävästi) ja kaikki on tyytyväisiä. Ainakin meidän omasta ja asiakkaiden mielestä myös hinta-/laatusuhteemme on oikea... Hyväntekeväisyystilaisuudet on asia erikseen - ne kuuluu asiaan ja niitä tekee joskus mielellään. Mutta niiden tuotto ei mene kenenkään yksityisen taskuun, vaan apua tarvitseville... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 14.12.2005 20:31:32 | |
Pitää myös muistaa, että sitä omaa juttuaan esille tupuuttava aloitteleva rockbändi ja esim. kansan suosikkibiisejä soittava viihdyttävä coverbändi on kaksi eri asiaa. Baarissa keikalla ollessa tuntemattomampikin coverpumppu oikein mainostettuna kerää maksavaa kansaa paikalle ja silloin on itsestään selvää, että homma budjetoidaan niin, että bändi saa oikean liksan. Aloittelevaa oman jutun tupuuttaja bändiä taas tulee lähinnä katsomaan se kourallinen kavereita, missä tilanteessa baarille on ihan sama, ostaako ne kaljat ryhmä bändin kavereita vai vastaava määrä lähiöritvoja. Bändi on tuote, jolla pitää olla kysyntää, jotta se ostetaan. Baareissa ei ravintoloitsija osta tätä tuotetta omaksi ilokseen vaan liiketoiminnan välineeksi, jonka odotetaan tuottavan investoinnin kattamisen lisäksi jopa voittoa. Jos tuotteen hinta on 1300e ei sille pikkuräkälöissä ole kysyntää, koska baari ei saa menoerää helpolla peitettyä. Ja varsinkaan täysin tuntematon bändi, joka vetää täysin outoa omaa musaansa, ei helpolla mielletä illan vetonaulaksi lähiöbaarissa. Tanssipaikoissa taas yleisö tulee nimen omaan paikalle tanssimaan, elävän musiikin tahtiin ja ovat siitä valmiita maksamaan. Ravintoloitsijalle bändi on silloin selkeä tuote, jota ilman kyseinen ravintola ei toimi kyseisellä konseptilla. Aloittelevan omamusa-bändin tarkoitus, keikoille pyrkiessään, on tehdä juttuaan tunnetuksi aluksi omassa kaupungissaan ja sitä kautta saavuttaa ihmisten kiinnostusta, jonka myötä vaikutuksella kenties saadaan levy-yhtiökin kiinnostumaan. Silloin tarvitaan paikkoja, jossa esiintyä. Tuntematon bändi vaan, hyvinkään markkinoituna, ei vedä kansaa niin paljon, että pyörimään saataisiin toimiva liiketoimintakoneisto, jonka tuotoksena bändille jäisi työtä vastaava liksa. Promo-mielessä esiintyminen on kuitenkin tärkeä bändille ja se muodostuukin tärkeämmäksi seikaksi kuin mahdollinen välitön rahallinen hyöty. Näiden tilaisuuksien järjestämiseksi, eri ravintoloissa onkin sitten jos jonkinmoista systeemiä, millä rahaliikennettä pyritään ohjailemaan. Ja se on sitten ravintolasta kiinni, miten oikeuden mukaisesti siinä pelataan. Selvää on kuitenkin, että summat joista puhutaan, on niin pieniä, että hyvä jos niillä katetaan bändin kulut. Monet aloittelevat bändit painaa helvetisti tämmöstä keikkaa, mutta vain murto-osa pääsee koskaan plussan puolelle, pitkälläkään tähtäimellä. Joillakin on onnistanut (HIM, Rasmus ym.) ja se on syy nuorille soittajan aluille jaksaa. Eli kunnon liksat bändille, kun sitä kaytetään liiketoiminnan välineenä, mutta saakoon myös omaa musaansa promoavat bändit mahdollisuuden esiintyä. Näissä tapauksissa ainakin on kyse niin eri hommista, etteivät toistensa varpaille astu. | |
![]() 14.12.2005 20:34:10 (muokattu 14.12.2005 20:36:24) | |
Tämä on totta - jokaiselle löytyy kyllä paikkansa ja palkkansa :o) EDIT: Se mikä hiertää on joidenkin "nimibändien" minihinnat, vaikka tilaajalla olisi rahkeita maksaa ihan kunnon palkat... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 14.12.2005 20:34:29 | |
En malta. Hankkikaa käsiinne Matti Ijäksen "Viimeinen keikka" jostakin 80-luvun puolivälin vaiheilta. Hakkaa joka suhteessa kaikenmaailman oikotuulet. Sitäpäitsi sitä saa nykyään muinakin formaatteina kuin kupansyöminä VHS-videoina. =) | |
![]() 14.12.2005 20:55:02 | |
Eli kunnon liksat bändille, kun sitä kaytetään liiketoiminnan välineenä, mutta saakoon myös omaa musaansa promoavat bändit mahdollisuuden esiintyä. Näissä tapauksissa ainakin on kyse niin eri hommista, etteivät toistensa varpaille astu. Mulla taas tilanne on se että mä en halua promota mitään. Mulle riittää että kun olen tehnyt taas pari uutta biisiä, mä soitan ne jossain kavereille, tai satunnaisille kuulijoille. En mä halua siitä taloudellista voittoa, mainetta tai kunniaa. Kunhan vaan pari hymyä ja ehkä jonkun kivan kommentin... ja ehkä kaljan pari. En mä haluakaan kilpailla ammattilaisten kanssa, enkä usko että mun toiminnann takai kukaan ravintoloitsija luule että saa niitä tosi ammattilaisia halvemmalla Oon mä tehnyt noita rahakeikkoja ihan tarpeeksi, se nyt ei vaan oo mun juttu. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 14.12.2005 20:55:59 | |
En malta. Hankkikaa käsiinne Matti Ijäksen "Viimeinen keikka" jostakin 80-luvun puolivälin vaiheilta. Hakkaa joka suhteessa kaikenmaailman oikotuulet. Sitäpäitsi sitä saa nykyään muinakin formaatteina kuin kupansyöminä VHS-videoina. =) Muistanpa hyvinkin tämän filmin! Taisi olla niin että vanha joskus yhdessä soittanut bändi kokoontui siinä filmissä viimeisen kerran yhden bändin jäsenensä hautajaisten merkeissä vai miten se oli? Humoristinen ja koskettava filmi se joka tapauksessa on! Täältä pesee... ilman kyyneleitä! | |
![]() 14.12.2005 22:25:29 | |
Vitut ne mitään kiitollisia ole Arvaa vaan tiesinkö tuon. "tyhjän saa pyytämättäkin" oli jollain allekirjoituksena, kuvaa hyvin tuota "velkaa". Soitan - olen siis olemassa | |
![]() 15.12.2005 07:02:43 (muokattu 15.12.2005 07:54:22) | |
Kun me aloiteltiin, kokoonnuttiin paikalliseen pubiin silloin tällöin soittelemaan. Oltiin kiitollisia, kun oli paikka, missä sai soitella, ei meillä ollut mitään treenikämppää. Ei meillä ollut tarkoitus alkaa bändiksi tai muusikoiksi, kunhan kokoonnuttiin huvittelemaan. Tuntui juhlalta, kun jossain vaiheessa meille alettiin tarjota talon puolesta kaljat ja ruoka. Sitten homma joteskin lipsahti käsistä, meille alettiin tarjota keikkoja ja aloimme pitää itseämme bändinä, otimme jopa nimenkin. Jossain vaiheessa joku keksi, että keikoista voisi yrittää pyytää hintaa ja kaikkien yllätykseksi meille suostuttiin jotain maksamaankin. En mä nykyään viitsi minnekään roudata mun soitinta ilman liksaa. Eli ainakin meidän kohdalla ero sille, että ottaa soittimen mukaan kun lähtee kaljaa juomaan tai lähtee keikalle on ollut liukuva veteen piirretty viiva. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 15.12.2005 07:40:49 | |
Vaan siitä, että joku vie sen sulle kuuluvan liksan yhtä takuuvarmasti, kuin sun seuraavan rockkikeikan hinta on edelleen se muutama kymppi tai vitonen. Jos sinä et sitä ymmärrä ottaa, niin ei ole kenenkään etu, ei edes sinun. Tämä on se asian ydin. Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 15.12.2005 07:41:09 | |
Niin on. Ei se itestään oo niille tullu. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun ollaan samaa mieltä Täytyy miettiä :-) Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 15.12.2005 10:19:18 | |
Mulla taas tilanne on se että mä en halua promota mitään. Mulle riittää että kun olen tehnyt taas pari uutta biisiä, mä soitan ne jossain kavereille, tai satunnaisille kuulijoille. En mä halua siitä taloudellista voittoa, mainetta tai kunniaa. Kunhan vaan pari hymyä ja ehkä jonkun kivan kommentin... ja ehkä kaljan pari. En mä haluakaan kilpailla ammattilaisten kanssa, enkä usko että mun toiminnann takai kukaan ravintoloitsija luule että saa niitä tosi ammattilaisia halvemmalla Oon mä tehnyt noita rahakeikkoja ihan tarpeeksi, se nyt ei vaan oo mun juttu. Aha. No nytpä tiedän tuonkin. Pitänee lähteä minunkin illalla auttamaan ravintolatoimenharjoittajaa ja toivoa että hän keittäisi minulle kahvit ja ehkä antaisi pullankin. Naapurin mummon portaankorjauksella ja ilmaiseksi soittamisella ei ole yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa. Mummo tulee hyvälle mielelle ja auttaja, ilmaiseksi soittamalla naureskelee Liimatainen tai ravintolanpitäjä. Minun puolestani soittakaa ilmaiseksi, mutta kyllä mä pikkusen partaani naureskelen teidän räpistyksille, saattaa olla että ihan halveksinkin. Olis se sitten sun juttu tai eil. Pöllö. | |
![]() 15.12.2005 11:54:37 (muokattu 15.12.2005 12:03:12) | |
ilmaiseksi soittamalla naureskelee Liimatainen tai ravintolanpitäjä. Minun puolestani soittakaa ilmaiseksi, mutta kyllä mä pikkusen partaani naureskelen teidän räpistyksille, saattaa olla että ihan halveksinkin. Olis se sitten sun juttu tai eil. Pöllö. Naureskele vaan, omapa on häpeäsi. Eihän tuonne ilmaiseksi mennä. Saahan tuosta kyseisestä paikasta ne lipputulot itselleen, eli omat kulut peitettyä. Ei se Liimis/ravintoloitsija saa siitä suunnatonta hyötyä. Eikä se ole sulta pois... Saa olla kohtuullisen pihalla oleva ravintoloitsija, jos luulee saavansa Rolling Stonesin kolmen pöydän räkäläänsä parilla kaljalla, "kun silloin se yksi trubaduurikin tuli". Jotkut nyt vaan tykkää vähän "räpistellä". Suosittelen käymään Irlannissa. Siellä maan kovimmat soittajat vetelee joka ilta niitä jigejä ja reelejä pubeissa ihan omaksi huvikseen... Väitätkö sä siis että aloittelevan punkbändinkin pitää vaatia ekasta nuorisotalokeikastaan sen 120,5€/jamppa + kilometrikorvaukset? Eikö enää saa vain nauttia soittamisesta? En mä ole sun tontille tunkemassa... Jos mä lähden sellaiseen paikkaan, jolla on varaa maksaa ja joka minun soitostani hyötyy, niin tottamunassa mä otan siitä sen rahan mikä mulle kuuluu. En mä suostu kusetettavaksi. Mutta kun tässä on nyt kyse ihan eri asiasta. Sille pikkupubille ei ole kannattavaa ottaa mua noilla liiton taksoilla vetämään. Mä voisin olla siellä nurkkapöydässä jurottamassa ja juomassa kaljaa, mutta mä omaksi ajanvietteekseni mieluummin soitan pari rallia ja saan siitä hyvästä ne kaljat ilmaiseksi. Anteeks vaan helvetisti jos se käy sun ammattiylpeydelle. EDIT. Musiikki ei vaan ole kaikille liiketoimintaa. Ei se ravintoloitsijakaan välttämättä ole mikään suuri Saatana, joka aina ajattelee vain maksimaalista voittoa... JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 15.12.2005 12:01:49 (muokattu 15.12.2005 12:02:47) | |
Voinko ymmärtää tuon sinun kirjoituksesi niin, että ilmaiseksi soittavat sellaiset bändit, jotka ovat niin huonoja, että eivät saisi missään tapauksessa sitä 120.50+matkat.?. Vai että aloittelijan pitää tehdä ilmaiseksi, koska se on aloittelija? Mä taidan kallistua tuohon ensimmäiseen, ilmainen on ilmainen, se ei ole edes halpa. Mutta kun tiedän monen hyvänkin bändin käyvän keikoilla 5 eurolla per jätkä+ kaljat. Siinä ei ole mun mielestä mitään järkeä. Mutta se onkin vain mun mielipide. Mä voisin myydä näitä 200 euron bändejä ihan mielelläni keikoille. Joka viikonloppu vähintään 2 keikkaa. Jokaisesta keikasta 200 euroa jaettavaksi bändille. Kuka ilmottautuu?? Pitää jaksaa sitten tommonen 3 vuotta. Mielellään bändissä sais olla 6-8 äijää + tanssitytöt. Keikkaa sitten takuulla on. Irlannissa on irlantilaisten murheet. Meillä on omat. Joo, turhaan me rähistään toisillemme. Soittaminen on mukavaa. Tuossa sun viestissä oli yksi hieno osa. Mutta ei Liitto sun liksoja määrää. | |
![]() 15.12.2005 12:09:02 | |
Voinko ymmärtää tuon sinun kirjoituksesi niin, että ilmaiseksi soittavat sellaiset bändit, jotka ovat niin huonoja, että eivät saisi missään tapauksessa sitä 120.50+matkat.?. Vai että aloittelijan pitää tehdä ilmaiseksi, koska se on aloittelija? Ei tässä ole kysymys hyvyydestä tai huonoudesta. Tuntemattomalla bändillä ei nyt vaan ole sitä kaupallista potentiaalia. Ei ilmaiseksi, vaan sillä hinnalla mikä on järkevä kaikkien kannalta. Mutta kun tiedän monen hyvänkin bändin käyvän keikoilla 5 eurolla per jätkä+ kaljat. Siinä ei ole mun mielestä mitään järkeä. Mutta se onkin vain mun mielipide. Ei tuossa olekaan mitään järkeä, sehän on selvä. Joo, turhaan me rähistään toisillemme. Jep. Mä ymmärrän sun pointtisi ja kunnioitan sun duuniasi. Mä puhun nimenomaan tuosta pikkupubi -kuviosta... JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 15.12.2005 12:11:36 | |
Ei tässä ole kysymys hyvyydestä tai huonoudesta. Tuntemattomalla bändillä ei nyt vaan ole sitä kaupallista potentiaalia. Ei ilmaiseksi, vaan sillä hinnalla mikä on järkevä kaikkien kannalta. Ei tuossa olekaan mitään järkeä, sehän on selvä. Jep. Mä ymmärrän sun pointtisi ja kunnioitan sun duuniasi. Mä puhun nimenomaan tuosta pikkupubi -kuviosta... No niin,. Näin sitä ollaan samalla puolella aitaa:) Kiitos samoin. | |
![]() 15.12.2005 12:28:02 | |
En malta. Hankkikaa käsiinne Matti Ijäksen "Viimeinen keikka" jostakin 80-luvun puolivälin vaiheilta. Hakkaa joka suhteessa kaikenmaailman oikotuulet. Sitäpäitsi sitä saa nykyään muinakin formaatteina kuin kupansyöminä VHS-videoina. =) Se on umpirautaa. Mistähän sitä saa? | |
![]() 15.12.2005 12:29:58 | |
Muistanpa hyvinkin tämän filmin! Taisi olla niin että vanha joskus yhdessä soittanut bändi kokoontui siinä filmissä viimeisen kerran yhden bändin jäsenensä hautajaisten merkeissä vai miten se oli? Humoristinen ja koskettava filmi se joka tapauksessa on! Semmoinen se oli. "Jeesushan sovitti syntimme, mutta kuka ne oikein sävelsi?" Taisi olla siinä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)