Aihe: Tanssimusiikkikitaristi?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
veeka
13.12.2005 15:15:23
Rumparisti hoitaa myös sen kakkos-kolmosen tietysti...
Mun mielipide on se, että Mesa/Boogie puhuu asiaa, mutta jos valssissa kitaristi vetää kokoajan vaan sen kakkos-kolmosen, niin kylläpä alkaa puuduttamaan korvaa.

Näin on, mielestäni rumpali ei saa liikaa korostaa ykköstä, tulee muuten semmonen kyläbändimeiniki jossa valssin lennokkuus on hukkateillä. Kevyt tatsi ja mielellään sudeilla.
komppien keke ruuspäri
Musiikkia korville
13.12.2005 15:17:15

Näin on, mielestäni rumpali ei saa liikaa korostaa ykköstä, tulee muuten semmonen kyläbändimeiniki jossa valssin lennokkuus on hukkateillä. Kevyt tatsi ja mielellään sudeilla.

Just
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
magnetman 004
13.12.2005 15:17:18

Kokeilkaas kuomat kevyt tasainen tuu - rat - tat vasta-avatun Kultamokkapaketin tuoksuisella saundilla esim a- d- ja g-kielillä (tai neljällä sisäkielellä jos nelisointuja).
Soitan ennemmin kuin puistelen matot.
Ukko
13.12.2005 15:35:01

Huoh, taas näitä sanontoja joita ei haluaisi tosimiesten suusta kuulla... :I

Vaan nytpä luit :/
jeppeq
13.12.2005 15:35:08

Tästä me poijjaat keskusteltiin viikonloppuna tanakasti ja orkesteri jakautui kahtia tuossa "ykkösen keveydessä". Tanssimusiikissa valssin ykkösen tulee minusta olla riittävän selkeä ( ei tarkoita nyt ihan Beat-basaria, joka tömähtää tajuntaan ) jotta tuo tanssikansa saa siitä kiinni. Sitten taas "esitys/konserttivalsseissa" tapa on toinen, usein tempokin nopeampi. Pääasia minusta että komppi on keveä, selkeä, jämäkkä eikä "puolalainen" pää pää pää, pää pää pää - kaikki saman pituisia iskuja paksulla päällä. Saattaa olla kyllä osin makuasiakin. Itellä ei ole tästä kuin kentällä opittu makuaisti.
Soitan - olen siis olemassa
KoskPaavo
13.12.2005 16:19:03
Hyvän käytännön esimerkin hyvästä valssinsoitosta kitaralla saa, kun menee rohkeasti Vepsän keikalle ja kuuntelee Hastin Ramin kitarointia.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
Landola59
13.12.2005 16:42:04
Valssia olenkí jo soitellu tuon äitikullan kanssa, hän soittaa koskettimilla jotain ihan outoja valsseja, sinne sitte ite heittelee korvakuulon mukaan Am E7 ja Dm... Kyllä se on tähän mennessä hyvältä kuulostanu, ja tässä pitäs alkaa enemmän treenata tuon musikaalisen lahjakkuuden kanssa. En tiedä onko periytynyt tuoki ominaisuus, että musiikista tykkää. Valsseja oon soitellu tuota Greensleevsiä, onko se nyt sitte Kukkaset Toukokuun, ja sitte näitä vanhoja häävalsseja. Aina tykänny kuten mainittu tanssimusiikista, mutta etenkin näistä vanhoista valsseista.. Jonku verran pohjaa siis on..

JA mitä näihin proge sooloihin tulee, ( ;) ) niin niistä kyllä saattaa tulla semmosia sooloja että sitä ei ole kukaan ennen kuullu... A: sta mennään ja A: han tullaan. Mutta olis kyllä hienoa päästä soittaan oikeen kunnon musiikkia, vielä bändin kanssa.. Tulevaisuudessa kenties.
"Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87 Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
markkuv
13.12.2005 16:48:34 (muokattu 13.12.2005 16:52:41)

Hyvän käytännön esimerkin hyvästä valssinsoitosta kitaralla saa, kun menee rohkeasti Vepsän keikalle ja kuuntelee Hastin Ramin kitarointia.

ja hyvän esimerkin hyvästä kitaristista saa Anne Mattilan Mistral -bändistä
jjussila
13.12.2005 17:07:43
ja hyvän esimerkin hyvästä kitaristista saa Anne Mattilan Mistral -bändistä

Tuon allekirjoitan, mutta lujaa tulee...jou
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
Landola59
13.12.2005 19:28:19
Anne Mattilan Mistral -bändistä

Ah, mikä sun nimi on... Mucho Bueno!
"Ei se Dion keikka ole mikään festivaali!" - Pawe87 Punttisika #7 IMIK #36 IHFC #1 Perustajajäsen
Neljä Ruuvia
13.12.2005 19:46:31

Siis niinqu se, että kakkonen tulee pahimmillaan jo ennen ykkösen tokaa kasiosaa: Humpapppppp paaa....

Kyllä mä tiedän mitä sä tarkoitat mutta aika oudosti ilmaisit tuon rytmisen paikan.
Se ON ykkösen toka kasiosa.
Mesa/Boogie
13.12.2005 20:05:41
Kyllä mä tiedän mitä sä tarkoitat mutta aika oudosti ilmaisit tuon rytmisen paikan.
Se ON ykkösen toka kasiosa.

Olen kuullut jonkun joskus soittavan sen toisen iskun niistä kolmesta silleen todella nokilleen että se tulee jo melkein ennen sitä toista kasia.

Olen myös kuullut kylärumpalista joka käänsi valssikompin niin, että se soitti virveliin ykkösen ja bassarilla sitten kakkosen ja kolmosen.

Ja yks alkoholisoitunut kapulataiteilija oli kerran herännyt kesken häävalssin tomien epävireisyyteen ja ruvennut siinä valssin pyörteissä virittämään niitä...
half
13.12.2005 20:11:23
Olen kuullut jonkun joskus soittavan sen toisen iskun niistä kolmesta silleen todella nokilleen että se tulee jo melkein ennen sitä toista kasia.

Olen myös kuullut kylärumpalista joka käänsi valssikompin niin, että se soitti virveliin ykkösen ja bassarilla sitten kakkosen ja kolmosen.

Ja yks alkoholisoitunut kapulataiteilija oli kerran herännyt kesken häävalssin tomien epävireisyyteen ja ruvennut siinä valssin pyörteissä virittämään niitä...

Kuuntelin eräissä häissä, kun kylän kovin rumpali kolasi jotain käsittämätöntä. Aikani kuunneltuani vedin johtopäätöksen : Se ilmeisesti yritti soittaa rummuilla melodioita.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
half
13.12.2005 20:11:28

Kuuntelin eräissä häissä, kun kylän kovin rumpali kolasi jotain käsittämätöntä. Aikani kuunneltuani vedin johtopäätöksen : Se ilmeisesti yritti soittaa rummuilla melodioita.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
pekkajau
13.12.2005 20:32:54
Moni rumpali on ruvennut kummasti mulkoilemaan kun niille on sanonut että keskity ja soita saatana nyt vaan sitä komppia... nyt ei olla sirkuksessa... ja ei niin perkeleesti siihen peltiin!
Täältä pesee... ilman kyyneleitä!
Landola59
13.12.2005 20:51:10
Mikään ei ole niin rasittavaa ku rumpali joka ei osaa asiaansa.
baron
13.12.2005 21:02:49

Mikään ei ole niin rasittavaa ku rumpali joka ei osaa asiaansa.

Onks sellasiakin olemassa?
My name is Baron, Sir Baron.
riff
13.12.2005 21:22:36
Onks sellasiakin olemassa?

On, Mutta onneksi myös sellaisia, jotka osaavat!
Soundi painaa mutta haitari vain painaa.
BigPapa
13.12.2005 21:30:01

Jazz valssiksi kepeästi........uffaffaa uffaffaa
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
riff
13.12.2005 21:43:44 (muokattu 13.12.2005 22:04:50)
Jos otsake ei ollut tarpeeksi vaikea, niin selvennän asiaa. Tanssimusiikkia haluaisin soittaa, ja oon jo kolmatta vuotta, pitkästi soitellu kitaraa. Nyt ku tuo hevimeteli ei enää tahdo kiinnostaa, niin sanokaa te mistä aloittaa? Anneli Saaristoa taustalle ja kitara käteen? opettakaa viisaammat.

Opettele nuotit ja teoriaa sen verran, että tiedät, mitä milloinkin tapahtuu. Siis jos "all around"- homma kiinnostaa. Pulliais-kloonit, jotka vetävät vain rautalankaa, eivät taida niistä paljoo älytä. Apassi lähtee A:sta ja ulkoa opeteltuna;-) Ei muuta mut jos komppauksia tulee ja sen semmosta, siitä on eniten apua. Ja tuossa aikaisemmin mainittuja "pakollisia" ralleja kantsii osata mistä tahansa sävellajista.
Soundi painaa mutta haitari vain painaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)